גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לנדרובר דיסקברי "ספורט" 2.0: מורשת שטח שהולכת ונעלמת

הגרסה החדשה של הקרוס-אובר הוותיק של לנדרובר היא שריד לעולם הולך ונעלם של דגמים שלוקחים ברצינות את הכינוי "רכב כביש שטח" ● אבל המחיר לא זול

לנדרובר דיסקברי ''ספורט'' 2.0
לנדרובר דיסקברי ''ספורט'' 2.0

בחודשים האחרונים הושקו בשוק הרכב הסיני שלל דגמי פנאי חדשים. המשותף לכולם הוא, שהם נראים כמעט כמו שכפול של דגמי לנדרובר, בעיקר של הדיפנדר. חלקם מגיעים ממותגים גדולים ומכובדים ואחרים ממותגים צעירים ושאפתנים.

זוהי תופעה משעשעת, אלא אם כן אתם משתייכים ללנדרובר כמובן. אבל עד כה הבריטים בחרו לעמוד מהצד, לחרוק שיניים ולא לפתוח בהליכים משפטיים נגד החקיינים לכאורה. יש לכך סיבה טובה: סין היא שוק הייצוא הגדול ביותר של המותג הבריטי ועשירי סין עדיין רוכשים כמויות מכובדות של רכבי המקור. רק בשנה החולפת צמחו שם מכירות לנדרובר בכמעט 30% למרות ירידה דו־ספרתית בכלל המכירות של כלי רכב מיובאים. אז לפחות בינתיים, זה סוג של WIN WIN, שלא מצדיק פתיחת חזית.

השבוע בענף הרכב  | הסכם סחר עם יפן מתקדם: אלו מותגי הרכב שעשויים להרוויח
ניתוח | מותג הרכב הסיני שהזניק את מכירות קרסו והמכה שספגו מכוניות היוקרה
החל מ-250 אלף שקל: מותגי הרכב החשמלי שבדרך לישראל

דיסקברי ספורט, האח הקטן והמשפחתי של הדיפנדר עדיין לא "זכה" לחיקוי בסין ולמרות גילו הלא צעיר הוא עדיין מייצר לא מעט מכירות בסין ובעולם. הגרסה האחרונה שלו הושקה ב־2020 וזכתה מאז לכמה עדכונים קלים, שנועדו לבסס את מעמדו בתור "דגם הכניסה" של המותג. המחירים שלו בישראל מתחילים באיזור ה־345 אלף שקל, והוא עדיין מציע אופציה לא טיפוסית לפלח הזה, של שבעה מקומות ישיבה.

עיצוב חיצוני

חיצונית הרכב השתנה מעט מאוד מאז 2020. חדי עין יבחינו בכמה שינויים קוסמטיים קלים בחרטום ובחישוקים בעיצוב חדש. אבל באופן כללי הוא שומר על המראה העגלגל שמצליח לשלב בין תחכום עירוני לחוסן של רכב שטח. יש לו פרופורציות מאוזנות והזנב שלו נטול תוספות קוסמטיות מכבידות דוגמת הגלגל הרזרבי, שממוקם על הדלת של הדיפנדר.

 

פנים הרכב

רמז ראשון ליכולות השטח החבויות ברכב מספק סף כניסה די גבוה, שנגזר ממרווח גחון מכובד ולא טיפוסי לרכבי קרוס־אובר "עירוניים" כיום. למרות זאת, ניתן לטפס אל המושבים ולהחליק מהם החוצה בקלות יחסית.

גם תנוחת הישיבה מאחורי ההגה גבוהה מהממוצע ומספקת תצפית טובה לעבר ההרפתקאות, שממתינות באופק, או לכל הפחות לעבר תחילת הפקק שבו אתם תקועים. ביחד עם משטחי זכוכית גדולים מקבלים תחושה אוורירית כראוי לרכב פנאי־שטח. הראות לאחור בעייתית יותר, אבל מצלמות היקפיות יעילות מפצות על כך.

מרחב הרגליים והראש בשתי שורות המושבים הראשונות עונה על הדרישות של נוסעים מבוגרים, אם כי היושב במושב האמצעי מאחור עדיין מקופח בשל מסעד הגב הקשוח. עם זאת, שורת המושבים השלישית מציעה מרחב די מוגבל לרגליים. גם הגישה למושבים בשורה השלישית דורשת לא מעט גמישות. אפשר לאכלס במושבים האלה שני ילדים בעלי מזג נוח, אבל סביר להניח שרוב בעלי הרכב יעדיפו לקפל אותם כדי להגדיל את שימושיות תא המטען, שעם שבעה מושבים מאוכלסים מסתפק בנפח מזערי של 157 ליטר. קיפול השורה השלישית מפנה נפח שימושי של 840 ליטר.

כראוי לרכב פרמיום בריטי, תא הנוסעים משדר יוקרה קלאסית ומאופקת. רכב ההדגמה שלנו, בגרסת ה־HSE הבכירה, הגיע עם חומרי דיפון איכותיים וריפוד עור בתפירה ייחודית, כולל על ההגה, אם כי אנחנו לא חסידים גדולים של גימור ה"פיאנו" המבריק, שקולט טביעות אצבעות. רשימת האבזור התקני בגרסה הבכירה די מקיפה, אם כי לא יוצאת דופן בפלח הזה, רמת הגימור טובה ובידוד הרעשים מצוין.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד עדיין לא מיישר קו עם הטרנד הדיגיטלי נטול המתגים, שאופייני לדגמי הפרמיום מהדור האחרון. בלוח המחוונים שלו משובץ צג LCD די גדול ויש גם מסך מולטימדיה רוחבי של 10 אינץ' שמשולב בקונסול המרכזי. אבל מתחתיו יש פאנל עם לא מעט מתגים פיזיים ומערך נוסף של מתגים קטנטנים משני צידי ההגה, שיוצרים מראה די עמוס. נהגים שמרנים, כמונו, יאהבו את התפעול המוכר והאינטואיטיבי שאינו דרוש נבירה בתפריטי מגע תוך כדי נסיעה. נהגי דור האייפון עשויים לפרש את העיצוב כמיושן. במודל 2024, שנמצא מעבר לפינה, כבר יושלם המעבר לתא דיגיטלי עם מסכים גדולים יותר.

מנוע וצריכת דלק

לנדרובר עדיין לא הצטרפה לעידן החשמלי ולמרות שלדיסקברי ספורט יש גם גרסת פלאג־אין, שבה טרם פגשנו, אין לו דגם חשמלי והוא עדיין מצויד בעיקר במנועי בעירה־פנימית מסורתיים. רכב המבחן שלנו צויד בגרסת הבנזין הבכירה עם הספק של 249 כ"ס ומומנט של 36.5 קג"מ ותיבה אוטומטית בת 9 מהירויות.

תאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־7.8 שניות כבר לא מרשימה בעידן שבו כמעט כל ג'יפון חשמלי מסין יודע לרדת מ־8 שניות. אבל במצב התכנות הספורטיבי, המנוע מייצר ביצועים נמרצים ומאפשר עקיפות מהירות ובטוחות - אפילו בעליות תלולות עם מטען מלא מאחור. המנוע מרגיש רגוע ונינוח גם בשיוט למרחקים במהירויות גבוהות.

תיבת ההילוכים מספקת העברות חלקות בנהיגה רגועה ולא מתנגדת לקיק דאון נמרץ. אבל נהיגה אגרסיבית במצבי עצור־סע עלולה להתבטא בהעברות קופצניות. צריכת הדלק הריאלית נעה סביב 8־10 ק"מ לליטר.

על הכביש

על הכביש קל להבחין בשדרוג הסמוי מהעין שעברה השלדה בשנים האחרונות. הדור היוצא של הרכב לקה בהיגוי די מעורפל ובספיגת זעזועים די קשיחה. מודל 2023 בו נסענו הפגין היגוי נעים ומאוזן עם היזון חוזר טוב מההגה. בהחלט שינוי מרענן אחרי נסיעה בגדודים של רכבי מבחן חשמליים, שההיגוי שלהם מרגיש כמו שלט רחוק במשחק מחשב.

נוחות הנסיעה טובה, יחסית לרכב ללא מתלי אוויר, והספיגה רכה גם על אספלט וגם על שבילי עפר (אם כי כניסה למהמורה ב־50 קמ"ש ומעלה תקפיץ את הנוסעים לתקרה). המחיר של בולמי הזעזועים הרכים וארוכי המהלך ושל מרכז הכובד הגבוה הוא נטיית גוף די מוחשית על כבישים מתפתלים.

בעידן המחושמל נדיר להיתקל ברכב מהקטגוריה שמציע יכולות שטח אמיתיות ושמחנו לגלות שבלנדרובר עדיין שומרים אמונים למורשת. עם מרווח גחון מכובד, הנעה כפולה עם תכנות לשטח וזוויות גישה־נטישה לא מבוטלות, הספורט יכול לצלוח ללא מאמץ את רוב אתגרי השטח "המשפחתיים". חבל רק שהחישוקים המהודרים (והיקרים) מזמינים שריטות ופגעים שונים.

מחיר

המחיר של דיסקאברי ספורט בנזין מתחיל ב־345 אלף שקל ובגרסה החזקה והמאובזרת בה נסענו מחירו מטפס לכ־467 אלף שקל. בטווח המחיר הזה יש לא מעט מתחרים מיוחסים, מפוארים וחזקים אם כי לרובם אין אופציה לשבעה נוסעים וגם לא את מוניטין השרידות והעבירות בשטח של הדיסקברי ספורט. אם לוקחים בחשבון את הצהרת היצרנית על התמקדות ברכב חשמלי החל מ־2025 ייתכן שזו הזדמנות אחרונה לקחת נתח מעולם הולך ונעלם. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

טויוטה לנדקרוזר פראדו 24'

הדור החדש יגיע רק ב־2024 והמחיר בארה"ב מתחיל בכ־55 אלף דולר. תא הנוסעים דיגיטלי עם שלל מסכים ומיועד לעד 7 נוסעים. שלדת הסולם דורגה לטובת עבירות מקצועית בשטח ויש מנועים היברידיים.

טויוטה לנדקרוזר פראדו  24'

ג'יפ גרנד צ'ירוקי L3.6

420 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של ג'יפ גרנד־צ'ירוקי בתצורה ל־7 נוסעים. זהו רכב גדול ומפואר עם תא נוסעים מרווח והנעה כפולה מקצועית, שמאפשרת עבירות לא מבוטלת בשטח

ג'יפ גרנד צ'ירוקי L 3.6

עוד כתבות

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת