הסכם סחר עם יפן מתקדם: אלו מותגי הרכב שעשויים להרוויח

הסכם סחר בין ישראל ליפן בדרך, עם זאת, ההשפעות של הסכם הסחר המתגבש על שוק הרכב הישראלי צפויות להיות מצומצמות יחסית בהשוואה להסכמים קודמים • כלמוביל חוזרת לייבא רכבי סמארט • דוח חדש של S&P על ענף הליסינג הישראלי, ועוד חדשות מענף הרכב

כלי רכב בנמל בעיר יוקוהמה שביפן
כלי רכב בנמל בעיר יוקוהמה שביפן

בחודשים האחרונים חלה התקדמות משמעותית במגעים לכינון הסכם סחר חופשי (FTA) בין ישראל ליפן, כך מדווחים גורמים בענף הרכב. בנובמבר אשתקד הודיעו ישראל ויפן על חידוש המגעים לכינון הסכם סחר חופשי, לאחר כמעט עשור של גישושים. אולם, לאחרונה החלו המגעים לצבור תאוצה.

ניתוח | מותג הרכב הסיני שהזניק את מכירות קרסו והמכה שספגו מכוניות היוקרה
דובי גדליהו, פרשנות | ענף הרכב תמיד ידע להפוך משברים למזומנים. עד שהגיעה 2023
החל מ-250 אלף שקל: מותגי הרכב החשמלי שבדרך לישראל

בענף מעריכים כי בתרחיש האופטימי טיוטת הסכם ראשונית עשויה להיות מוצגת כבר במחצית השנייה של 2024 ולהיות מיושמת ב־2025. על פי הערכות בענף, המוטיבציה של ממשלת יפן להאיץ את גיבוש ההסכם מול ישראל נובעת בין השאר מחתימת הסכם הסחר החופשי בין ישראל לקוריאה בשנה שעברה, ומהסכם הסחר החופשי בין ישראל לסין, שנמצא בשלבים מתקדמים לקראת חתימה. בממשלת יפן חוששים כי הסכמים אלה וביטול המכסים הנלווים, ייפגעו בייצוא מיפן לישראל.

עם זאת, ההשפעות של הסכם הסחר המתגבש על שוק הרכב הישראלי צפויות להיות מצומצמות יחסית בהשוואה לשני ההסכמים האחרים. זאת מכיוון שחלק ניכר מכלי הרכב של המותגים היפנים הנמכרים בישראל מיוצרים באירופה ופטורים ממכס. בין ינואר ליולי 2023, היוו כלי הרכב מתוצרת יפן כ־13% בלבד מכלל כלי הרכב שיובאו לישראל, לעומת למעלה מ־30% בשיא לפני כעשור. מנגד, נתח השוק של כלי רכב מתוצרת סין זינק לכ־17% השנה.

מביטול המכסים (לא כולל מס הקנייה) שיתלווה לחתימת ההסכם ייהנו בעיקר מותגי רכב שרוב הדגמים שלהם מיוצרים ביפן, בראשם מאזדה, סובארו ולקסוס. זאת בנוסף לדגמים מסוימים של טויוטה, ניסאן וסוזוקי, שמיוצרים ביפן. כמו כן, גם כלי רכב חשמליים שמיוצרים במערב עשויים ליהנות בעקיפין מההסכם, מכיוון שחלקם מצוידים בסוללות מתוצרת יפן, ומשלמים כיום מכס בישראל.

ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר בתגובה: "ישראל ויפן מקיימות בימים אלה סקר היתכנות כשלב מקדים לפני פתיחת מו"מ להסכם אזור סחר חופשי".

קבוצת כלמוביל תחדש השנה את הייבוא של רכבי סמארט לישראל


קבוצת כלמוביל צפויה לחדש לקראת סוף 2023 את הייבוא הסדיר של רכבי סמארט לישראל, לאחר הפסקה של כמעט שלוש שנים. כלי הרכב צפויים להיות משווקים על ידי חטיבת מרצדס של כלמוביל, אם כי הם צפויים לקבל אולמות תצוגה נפרדים ומערך מכירה עצמאי, שיתבסס במידה רבה על שיווק מקוון.

סמארט היא כיום חברה בבעלות משותפת של מרצדס ושל ג'ילי (GEELY) הסינית. היא מייצרת רכבי פרימיום חשמליים וקומפקטיים בסין על בסיס פלטפורמות משותפות, שבהן עושים שימוש מותגים נוספים של קבוצת ג'ילי, כולל וולבו.

Smart#1
 Smart#1

בשלב הראשון ישווק בישראל דגם ה־Smart#1. אורכו של הרכב 4.27 מ', רוחבו 1.82 מ', גובהו 1.63 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.75 מ'. הרכב ישווק בשתי תצורות הנעה עיקריות, שתיהן עם סוללה של 66 קילוואט. הראשונה כוללת מנוע בודד בהספק 272 כ"ס וטווח של עד כ־440 ק"מ ב־WLTP. לגרסה השנייה, המכונה בראבוס, כוללת שני מנועים בהספק משולב של 428 כ"ס, יכולה להאיץ מאפס ל־100 קמ"ש ב־3.9 שניות ולהגיע לטווח של עד 400 ק"מ ב־WLTP. לשתי הגרסאות יש תא נוסעים דיגיטלי עם מסך מרכזי מאסיבי.

המחירים בישראל לא ידועים, אך בגרמניה טווח המחירים נע בין כ־42 אלף אירו לגרסת הבסיס ועד כ־49 אלף אירו לגרסה הבכירה. על פי הערכות בענף, היבואנית תשאף לתמחר לפחות דגם פתיחה אחד במחיר שינוע סביב 200 אלף שקל. זאת בהנחה שהמלאי הרלוונטי יצליח להגיע לישראל לפני עליית מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר.

דוח חדש של S&P על ענף הליסינג הישראלי: הרווחים צפויים להתמתן

הפרופיל העסקי של חברות הליסינג הגדולות בישראל נותר יציב על רקע יציבות בביקושים, כך מעריכה חברת דירוג האשראי S&P בדוח חדש שפרסמה על ענף הליסינג הישראלי. עם זאת, החברה צופה כי רווחיות השיא שהציגו חברות הליסינג בשנה החולפת, צפויה להתמתן בעתיד הנראה לעין אם כי תישאר ברמות גבוהות מרמתן לפני 2019.

להערכת חברת דירוג האשראי, ההתמתנות ברווחי ההון צפויה בעקבות התמתנות בביקוש לכלי רכב משומשים. מנגד, בשנים האחרונות חל שיפור משמעותי בתמחור חוזי הליסינג בענף, שלהערכת החברה נובע מהתייעלות של מספר שנים, בעיקר באמצעות התמקדות ברווחיות על פני הגדלת נתח שוק.

הדוח צופה התמתנות בשיעורי ניצולת הצי של חברות הליסינג (מספר כלי הרכב שנמצאים בשימוש פעיל) ב־12־18 החודשים הקרובים לאור סיום המחסור ברכבים חדשים. אולם, ב־S&P סבורים כי הביקוש לשירותי הליסינג העסקי יישאר יציב.

עוד מציינים בדוח כי בשנים האחרונות חל שיפור בפרופיל הפיננסי של חברות הליסינג בישראל. השיפור בניצולת הצי שלהן ובעיקר רווחי ההון הגבוהים ממכירה של כלי רכב משומשים, בשל המחסור המתמשך ברכב חדש בשנתיים האחרונות, הובילו לשיפור ברווחיות התפעולית ולשיפור מהותי ביחס כיסוי הריבית.

על פי הדוח שפורסם, מינוף החברות בענף נמצא בירידה על רקע השיפור בביצועים התפעוליים. מבחינה היסטורית, חברות הליסינג פעלו ברמת מינוף גבוהה, אך בשנים האחרונות חלה ירידה שנובעת משיפור ברווחיות וגידול בהון. ההערכה ב־S&P היא שהמינוף בענף יישאר ברמות הנוכחיות ב־12־18 החודשים הקרובים, על אף השחיקה הצפויה ברווחיות והגידול בעלויות המימון.

בחברת דירוג האשראי מוסיפים כי אם תימשך הזמינות במלאי הרכבים, מחירון כלי הרכב המשומשים ירד בהדרגה ורווחי ההון הגבוהים יצטמצמו. אולם, הביקוש לכלי רכב בכלל ולשירותי הליסינג העסקי והפרטי בפרט, יישאר יציב בשל היעילות הנמוכה של התחבורה הציבורית במדינה והצפי ששיעור האבטלה יישאר נמוך.