גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העסקה בין קבוצת שלמה לג'ארד קושנר עשויה לבשר על פתיחת הענף למשקיעים זרים

העסקה להכנסת הקרן אפיניטי פרטנרס כשותפה בפעילות הליסינג של קבוצת שלמה עשויה להוביל שינוי יסודי בענף הרכב, שעד היום היה סגור למשקיעים זרים ● וגם: מדוע מדינות המפרץ עשויות להתחיל לגלות עניין בענף הרכב הישראלי?

אסי שמלצר, יו''ר קבוצת שלמה, וג'ארד קושנר, שותף בקרן אפיניטי פרטנרס / צילום: עזרא לוי
אסי שמלצר, יו''ר קבוצת שלמה, וג'ארד קושנר, שותף בקרן אפיניטי פרטנרס / צילום: עזרא לוי

קבוצת שלמה הודיעה בשבוע שעבר כי קרן אפיניטי פרטנרס הבינלאומית, שחלק גדול מהמשקיעים בה הם סעודים, תשקיע בפעילות הליסינג, ההשכרה והאשראי לרכב של הקבוצה כ־570 מיליון שקל, לפי שווי של כ־3.8 מיליארד שקל.

ניתוח | מעשרה ל-700 מיליון שקל: מה מסתתר באימפריה של עמוס לוזון?
מניית סקייליין זינקה: במגעים למכור מלונות בארה"ב ב־255 מיליון דולר

לכאורה, זוהי השקעה די הגיונית של קרן זרה בשחקנית מובילה ורווחית בשוק ההשכרה והליסינג בישראל. אולם בתמונה הרחבה העסקה הזו חריגה בכמה רבדים, ואף עשויה להתוות בשנים הבאות כיוון התפתחות אסטרטגי חדש לענף הרכב הישראלי, שהיה בעבר סגור בפני השקעות זרות.

יש מתעניינים, אין מוכרים - בינתיים

בעשור האחרון לא ראינו כמעט אקזיטים או עסקאות שהובילו לכניסת שותפים בינלאומיים לענף הרכב הישראלי, והסיבה לכך אינה מחסור במתעניינים אלא היעדר מוכרים. רוב השחקניות הגדולות בענף בישראל הן חברות בבעלות משפחתית, שהשליטה בהן נמצאת בידי המקימים או יורשיהם. זה גם המקרה של קומץ יבואניות הרכב וחברות הליסינג המקומיות שנסחרות בבורסה.

בחברות הללו קיימת התנגדות להכניס שותפים "חיצוניים" עם תרבות ארגונית שונה, והאמת שלרובן גם אין צורך בשותף בשל נזילות מרשימה ויציבה לאורך שנים. לפיכך, רוב הפניות שהגישו גורמים בינלאומיים לרכישה מלאה או חלקית (שותפות) של חברות בתחום יבוא הרכב והליסינג בישראל, נדחו על הסף או שהמוכרים הפוטנציאליים הצמידו להן תג מחיר לא סביר מבחינה עסקית.

אבל המצב הזה משתנה כיום מכמה סיבות. הראשונה היא שחלק מדור המייסדים שהקים את הבסיס לחברות הרכב המשגשגות, יוצא בהדרגה מהניהול הפעיל. לחלקם אין דור המשך שמתעניין בניהול החברה. אומנם חלק מהחברות השכילו להעביר את הניהול לגורמי מקצוע חיצוניים, אך עדיין ה"אלמנט המשפחתי" נשאר ברקע, וכך גם הפוטנציאל למלחמות ירושה. הסיטואציה הזו פותחת הזדמנות תיאורטית למכירה או הכנסת שותפים חיצוניים לחברות גדולות בענף.

סיבה נוספת היא שבענף הרכב הישראלי מבינים היטב ששוק הרכב הגלובלי עובר שינוי יסודי. זאת בשל השאיפה של יצרני הרכב בעולם לאמץ את שיטת הפצת הרכב "הרזה" והרווחית במיוחד של טסלה, על חשבון הסוחרים/יבואנים המסורתיים. כלומר, מעבר לשיווק מקוון וישיר מהיצרן לצרכן, כאשר תפקידם של הסוחרים מצטמצם למתן שירותים טכניים מקומיים תמורת עמלות קבועות.

לא מעט יצרני רכב גדולים ניתקו בשנתיים האחרונות קשרים עם הדילרים באירופה, בסין ובאסיה. אחרים מאלצים אותם לחתום על חוזים דרקוניים, שמצמצמים מאוד את שולי הרווח שלהם בנוסח "תחתמו או שתלכו".

היתרון לשותפים גלובליים

ההתחזקות של יצרני הרכב על חשבון יבואנים וחברות ליסינג מקומיות מעניקה יתרון לקבוצות דילרים בינלאומיות גדולות, שיש להן מאות סוכנויות הפצה פיזיות ברחבי העולם, והן רוכשות ומוכרות מאות אלפי כלי רכב בשנה. הן גם מתרחבות כל העת באמצעות רכישה של סוכנויות הפצה ויבואניות רכב מקומיות באירופה ובכל העולם.

ישראל נמצאת במוקד העניין של הענקיות האלה ושל חברות השקעה בינלאומיות בשל הרווחיות יוצאת הדופן בעסקאות מכירת רכב חדש ומשומש. בנוסף, השחקנים הבינלאומיים, במיוחד האירופיים, מגלים כיום עניין רב בהצלחה של יבוא רכב מסין לישראל. מבחינתם זהו מקרה מבחן למה שעשוי להתרחש בעוד מספר שנים באירופה, והידע והקשרים שנצברים בישראל הם נכס חשוב.

רוב ההתעניינות בהשקעה וברכישה מתבצעת בחשאי, אבל אפשר לקבל רמזים גלויים. בספטמבר אשתקד למשל, הגיעה לארץ משלחת של קבוצת Emil Frey השוויצרית. מדובר בחברת הפצת הרכב החדש והמשומש הגדולה באירופה עם למעלה מ־895 סוכנויות רכב, כ־581 אלף מכירות רכב חדש ומשומש ב־2022, והכנסות שנתיות של כ־15 מיליארד אירו. הסיבה הרשמית והמוצהרת לביקור היה בחינת השקעות בחברות אוטו־טק ישראליות, אך מקורות בענף טוענים שמנהלים של החברה עשו גם "סיור שטח" בענף סחר הרכב.

עבור השחקנים בשוק הרכב בישראל יש לא מעט יתרונות להכנסת שותפים בינלאומיים גדולים. אחד המרכזיים בהם הוא ערוצי רכישה עקיפים מהיצרנים, עם מחירים וזמינות מלאי, שלקוחות "קטנים" ומקומיים יכולים רק לחלום עליהם. זו גם מעין "תעודת ביטוח" לתרחיש הלא־בלתי־סביר, שעוד יצרני רכב ילכו בדרכה של טסלה, ויחלו לפעול באופן ישיר בישראל, לצד ההזדמנות לפיתוח עסקי יבוא עקיף.

גם חברות הליסינג בישראל, כולל כאלה שבשליטת יבואני רכב, רואות באור חיובי מאוד את העסקה בין קבוצת שלמה וקרן ההשקעות של ג'ארד קושנר. השווי המרשים לפיו נעשתה העסקה הזו משליך בעקיפין גם לגבי השווי הנוכחי שלהן עצמן. בענף הליסינג גם מודעים היטב לכך שנתוני הרווחיות המרשימים שנרשמו בשנתיים האחרונות, היו חריגים וספק אם יחזרו בעתיד הקרוב. בחברות הליסינג זוכרים היטב ימים אחרים בעבר הלא־רחוק שבהם הן היו נתונות לחסדי המוסדיים.

היבט מזרח־תיכוני: במפרץ ישנו גישה?

עוד נקודה מעניינת שפורסמה לגבי העסקה היא המעורבות של הסעודים בקרן אפיניטי והאור הירוק שהם נתנו להשקעה בחברה ישראלית. עד כה, המעורבות של השחקנים מהמפרץ הפרסי בענף הרכב הישראלי הייתה מזערית. לאחר חתימת הסכמי אברהם, ציפו בענף שההסכמים יעניקו תנופה לפיתוח עסקי הדדי ולהשקעות בענף הרכב. במיוחד מכיוון שמדינות המפרץ, ובמיוחד דובאי, מהוות "מסוף לוגיסטי" גלובלי ליצוא של רכב וחלפים לכל העולם.

אלא שזה לא קרה, בין השאר בשל פערים משמעותיים בין תקינת הרכב האירופית המחמירה שישראל מאמצת, לבין תקינת הרכב המקלה מאוד מבחינה סביבתית שנהוגה במדינות המפרץ. לפיכך, יבוא כלי רכב ממדינות המפרץ לישראל לא היה ריאלי עד היום.

אבל מדינות המפרץ נמצאות כיום בעיצומה של "מהפכת רכב ירוקה", שכוללת השקעות נרחבות בתחום הרכב החשמלי והסוללות בעולם, לצד בחינה מחדש של מדיניות תקינת הרכב המקלה באזורן. המדינות מפיקות הנפט, בהן סעודיה, מודעות להשפעה של תפוצת הרכב החשמלי בעולם על הקטנת הביקוש לנפט, והן רוצות למשוך השקעות בינלאומיות חלופיות באנרגיה מתחדשת בתחומן. לפיכך, הן לא יכולות להרשות לעצמן להמשיך ולהישאר עם תדמית "האיש הרע" בכל הנוגע לתרומתן להתחממות הגלובלית.

אם אכן השינוי יביא לאימוץ תקינת רכב בינלאומית אירופית או אמריקאית במדינות ה־GCC, עשוי להיפתח שער לסחר רכב נרחב בין ישראל למדינות המפרץ. רמזים לכך עשויים להופיע כבר בוועידת האקלים השנתית של האו"ם שתתקיים בדובאי בנובמבר הקרוב, ובה נשמע אולי על אימוץ תקינת רכב קפדנית יותר, ואולי גם על שיתופי־פעולה והשקעות הדדיות נוספות של חברות מהמפרץ בחברות ישראליות מענף הרכב. 

עוד כתבות

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה