גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המהפכה בדיני החוזים: מומחי המשפט דווקא מפרגנים לצעד החדש של שר המשפטים

משפטנים ואקדמאים מגיבים ליוזמה של שר המשפטים יריב לוין לתקן את חוק החוזים ולבטל את הלכת אפרופים לגבי "חוזים עסקיים" ● עו"ד ברק טל: "התיקון לא משנה את המגמה הקיימת" ● נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין: "מסר חשוב לעורכי הדין - לדייק את הניסוחים בחוזים"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר המשפטים יריב לוין / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

הצעת החוק של שר המשפטים יריב לוין לתיקון חוק החוזים כך ש"הלכת אפרופים" תבוטל לגבי חוזים עסקיים, מצמצמת את שיקול-הדעת בבואו לפרש חוזה עליו הצדדים חלוקים. המטרה לפי משרד המשפטים: לתת לשוק ודאות בפרשנות ולקצר התדיינויות בבית המשפט. השינוי המוצע מתייחס לחוזים בהם הצדדים מתוחכמים, התייעצו עם עורכי דין ורק כאשר מחזור העסק מעל 4 מיליון שקל או ששווי החוזה מעל 15 מיליון שקל, לצד מצבים חריגים. 

שאלות ותשובות | שר המשפטים לוין פרסם הצעת חוק לביטול הלכת אפרופים על חוזים עסקיים. מה המשמעות? 
"השופט מגיע לאולם די אפוי": כך מקבלים שופטי העליון את ההחלטות 

מומחים שדיברו היום (ב') עם גלובס אומרים כי התיקון סביר ומשקף את מגמת הפסיקה מאז נקבעה הלכת אפרופים. חלקם מצביעים על כך שניסוח החריגים עשוי דווקא להביא לחוסר ודאות, במקום להגשים את מטרתו ולהביא ליעילות ולוודאות. רובם מסכימים כי לא מדובר בשינוי דרמטי שישנה סדרי עולם.

"אין דרמה", אומר עו"ד ברק טל, ראש מחלקת הליטיגציה במשרד ארנון, תדמור-לוי. "הרציונל בתיקון סביר ומידתי בתוכנו ובמגבלת תחולתו. למעשה, הוא לא משנה את המגמה הקיימת ממילא בפסיקה. גם היום בתי המשפט מבחינים בין חוזים מסחריים מובהקים בין צדדים מנוסים ומיוצגים - לבין חוזים צרכניים או חוזים בין פרטים".

לדברי עו"ד טל, הדרמה סביב הלכת אפרופים היא ברובה מדומה ומשמשת בעיקר לניגוח לא מוצדק נגד אקטיביזם שיפוטי במשפט הפרטי. "הלכת אפרופים הציבה את הבסיס העיוני לפרשנות חוזה, את צורת החשיבה, וזו הייתה נכונה אז ונכונה היום. אם לשון החוזה ברורה לגמרי אין מה לפרש; ואם לא - אי-אפשר שלא לפרש. ובשאלה אם הלשון אכן ברורה לגמרי או לא, יכריע כמובן בית המשפט. זה היה נכון קודם לתיקון הנוכחי ויהיה נכון גם לאחריו".

טל הוא לא היחיד שסבור כי התיקון לא מביא עמו שינוי. "תזכיר החוק לא נושא בשורה. המשפט איננו אריתמטיקה בינארית, וטוב שכך", אומר עו"ד ירון קוסטליץ ממשרד קוסטליץ. "כיום בתי משפט נוקטים כללי פרשנות שונים כשמדובר בחוזים בין בני משפחה, בין אנשים פרטיים זרים או בין צדדים מיומנים".

קוסטליץ אומר כי דווקא הניסיון להצר את אופן פרשנותם של החוזים העסקיים - רק יוסיף התדיינות משפטית, אם התקיימו החריגים בהצעת החוק.

פרופ' שחר ליפשיץ, מומחה לדיני משפחה וירושה, הפקולטה למשפטים אוניברסיטת בר-אילן, יועץ במחלקת לקוחות פרטיים והעברות בן-דוריות במשרד פישר ( FBC), תומך בהבחנה, בתיקון המוצע, בין סוגים שונים של חוזים וקביעת כללי פרשנות לחוזים עסקיים. לדבריו, "הצעה דומה הועלתה בזמנו במאמר אקדמי על פרשנות חוזים שנכתב על-ידי ועל-ידי שותפי ד"ר אלעד פינקלשטיין, והיא אף נתמכה בפסק הדין בעניין 'ביבי כבישים'. אימוצה על-ידי המחוקק והניסיון להגדיר חוזה עסקי הוא מהלך ראוי שיש לברך עליו, גם אם ניתן להסתייג נקודתית מניסוח זה או אחר בהצעה".

לעמדתו, של פרופ' ליפשיץ, הצעת החוק כוללת את האפשרות לצדדים לקבוע את כללי הפרשנות בחוזה. לדבריו, מהלך זה הוא ראוי, יש לו תמיכה בכתיבה האקדמית, והוא צפוי להקטין עלויות התדיינות בהקשר לחוזים עסקיים.

"פשרה הוגנת"

פרופ' עלי בוקשפן, מומחה לדיני חוזים מאוניברסיטת רייכמן, אומר כי "התיקון הוא פשרה הוגנת. הוא לא היה הכרחי, כי ממילא זו המגמה בפסיקה. לא בטוח שהתיקון יביא לפחות התדיינות בגלל שהפסיקה כבר קיימת, אבל ללוין יש פה בהחלט הישג - שהלשון תהיה תקפה בחוזים מסוימים".

לפרופ' בוקשפן יש ביקורת על ההגדרה של "חוזה עסקי". "הייעוץ המשפטי הוא נקודה קרדינלית", הוא אומר. "ייעוץ משפטי זה לא מספיק. היה נכון לכתוב 'ייעוץ משפטי הולם'".

"הסייגים יגבירו את אי-הוודאות"

לפי הצעת החוק, ישנם שלושה מקרים חריגים בהם חוזים עסקיים יפורשו גם לפי כוונת הצדדים והנסיבות: אם הפרשנות תביא לתוצאה שלא מתקבלת על הדעת; אם יש סתירה בין הוראות שונות בחוזה; ואם לא ניתן לקיים את החוזה בהתאם ללשונו.

עו"ד יעקב אנוך, ראש מחלקת מיזוגים ורכישות במשרד פירון, אומר כי "ראוי היה להגביר ודאות על-ידי תיקון שיקבע היצמדות לכוונת הצדדים", אך במקום זאת הסייגים צפויים להגביר את אי-הוודאות ואת עלות ההתדיינויות העתידיות. "חמורים במיוחד הסייגים שעושים שימוש במונחי סל בשפה עמומה, כגון 'תוצאה שאינה מתקבלת על הדעת בנסיבות העניין' - זוהי הזמנה להחלה של עקרונות אובייקטיביים דווקא - בדיוק ההפך מהכיוון הנדרש".

"ככה ראוי שחקיקה תעשה"

פרופ' בוקשפן משבח את תהליך החקיקה. "לוין קידם, אבל התהליך היה בהובלה של הדרג המקצועי במשרד המשפטים. ככה ראוי שחקיקה שתעשה".

גם פרופ' ליפשיץ, שהיה בין היוזמים והמשתתפים בשולחן עגול שיזמה מחלקת ייעוץ וחקיקה, מברך על ההליך. "מדובר בהליך ראוי שכלל הצעת קול קורא מסודר, הובלת המהלך על-ידי עו"ד כרמית יוליס, המשנה ליועמ"ש, והדרג המקצועי ושיתוף אנשי אקדמיה מומחים. הליך כזה, שבו שר מסתייע באנשי מקצוע ובמומחים לצורך קידום מדיניות שהוא מתווה תוך יצירת דיאלוג מפרה, הוא הליך שיש לאמצו גם בתחומי משפט נוספים, ודי לחכימא". 

"מסר חשוב לעורכי הדין - לדייק ניסוחים"

בין הגופים שהביעו את עמדתם היו איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים. נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אומר היום כי הוא תומך בעיקרון הפרשני של עליונות לשון החוק. לעמדתו, ההצעה שעל הפרק "נכונה והגיונית ומשרתת את האינטרס הציבורי. הגיע הזמן להטיל על הצדדים את האחריות לניסוח חוזים ברורים ומובנים, במקום להטיל על בית המשפט את האחריות לבדוק למה התכוונו הצדדים, תוך בזבוז זמן שיפוטי יקר". 

לין אומר כי הצעת החוק שולחת מסר חשוב לעורכי הדין של הצדדים - "ללמוד לדייק את הניסוחים ולהגיע להבנות ברורות שמשקפות את אומד דעתם של הצדדים. זה לא רציני ולא אחראי לכתוב, לעתים בצורה מכוונת, משפטים עמומים שניתן לפרש בכמה דרכים רק כדי לחתום על הסכם, ואחר-כך, כשנוצר הסכסוך, להטיל על בית המשפט להוציא עבור הצדדים את הערמונים מהאש. באים בטענות לבית המשפט, אבל מי שיצר את הבעיה הם הצדדים, בניסוחים הלא ברורים והמתפתלים שלהם". 

בהקשר זה נציין כי בשנת 2021 ישראל הייתה ממוקמת במדד אכיפת חוזים במקום ה-85 מתוך 190 מדינות. לפי מדד Doing Business של הבנק העולמי, משך זמן אכיפת חוזה בישראל (מאחר שהצדדים לחוזה חלוקים ופנו לבית המשפט) נאמד בממוצע ב-975 ימים, קרוב לשלוש שנים - זאת בהשוואה ל-590 ימים בממוצע ב-OECD.

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?