גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המניות בסין מדשדשות בעוד שהמדדים ביפן נוסקים, אז איפה כדאי יותר להשקיע

לרכוש מניות בסין במכפיל נמוך של 11 או מניות ביפן במכפיל כמעט כפול? ● ביפן הכלכלה מגלה לאחרונה סימני התאוששות ממשבר בן 30 שנה, בשעה שסין מראה ניצני משבר דומה באופיו, שיסיג אותה לאחור אחרי כמה עשורים של נסיקה

אתר בניה של חברת הנדל''ן קאנטרי גרדן ושלט שקורא לזכויות הקונים שנותרו ללא דירה. בעלי הדירות הקימו אוהלים ליד הפרויקט / צילום: ap, Ng Han Guan
אתר בניה של חברת הנדל''ן קאנטרי גרדן ושלט שקורא לזכויות הקונים שנותרו ללא דירה. בעלי הדירות הקימו אוהלים ליד הפרויקט / צילום: ap, Ng Han Guan

הכותב הוא יו"ר מיטב ניירות ערך

בשנות ה-70 של המאה הקודמת, יפן הייתה מעצמה כלכלית שרבים ראו בה סכנה לעליונות הברורה של ארה"ב. היפנים רכשו נכסים רבים בארה"ב עד כדי שנוצר חשש אמיתי מפני השתלטותם על הכלכלה האמריקאית. לא רק שזה לא קרה, אלא שעשור אחר כך יפן נקלעה למשבר פיננסי-נדל"ני חמור ביותר, שרק כיום, מעט יותר מ-30 שנה אחרי, נראים סימנים ראשונים להתאוששות ממנו.

חידוש ההסכם בין קוואלקום לאפל מלמד כי פיתוח שבבי הבית איטי מהצפוי 
מחשב העל שסידר לטסלה המלצה אופטימית במיוחד ושלח את המניה לעלייה של 10% 

שורשי המשבר נעוצים בספקולציות פראיות בשוקי המניות ובשוקי הנדל"ן שיצרו שתי בועות ענקיות הקשורות זו בזו, אשר סיבכו באופן קשה מאוד את המערכת הבנקאית שמימנה את שתי הבועות האלה. זאת תוך התבססות על הערכות שמאות מופרכות ודוחות כספיים, כולל של הבנקים, שלא בדיוק ייצגו את המציאות.

התוצאה הייתה שמחירי המניות קרסו, ומדד הניקיי המוביל ביפן שהגיע כמעט ל-40,000 נקודות, "משייט" כיום, כמעט 35 שנים אחר כך, סביב ה-30,000 נקודות, מחירי הנדל"ן לסוגיו ירדו בחוזקה, חברות ויזמי נדל"ן קרסו ויפן נכנסה לשלושה עשורים של מיתון ודפלציה.

כל הצעדים שממשלות יפן והבנק המרכזי נקטו כדי להוציא את הכלכלה מהמערבולת הזו לא ממש הועילו, בשל הזדקנות ניכרת של אוכלוסייתה, הימנעות הנשים ביפן מללדת יותר מילד אחד או שניים, וכן הסתייגות היפנים מהעסקת זרים. אפילו באוגוסט 2021 הנתונים הכלכליים הצביעו עדיין על דפלציה.

רק לאחרונה כאמור ניכרת התאוששות בכלכלה היפנית, והאינפלציה שהיפנים כל כך ייחלו לה עשרות שנים, כתחליף לדפלציה, הגיעה לרמה שנתית של כ-3.3% , אחרי צמיחה אנמית במשך דור, כשברבעון האחרון היא הגיעה ל-6% במונחים שנתיים!

האם זה אומר שהמשבר הממושך מאחורי יפן? ממש לא בטוח. ראשית מוקדם מדי לשפוט, ושנית - כדי לחזור למעמדה כמעצמה הכלכלית מספר 2 בעולם תידרש המדינה לעשות שינוי תרבותי עמוק, וזה ייקח הרבה מאוד זמן. וגם אז, הסיכוי שלה לחזור למעמד מוביל הוא קלוש ביותר.

בועת נדל"ן בסין שניפחו הבנקים

ומיפן לסין, שהיא כיום המעצמה הכלכלית מספר 2 בעולם, ויש לא מעט קווי דמיון ביניהן.
כיום סין מצטיירת כמי שמסכנת את העליונות האמריקאית, לא רק כלכלית אלא גם מבחינה טכנולוגית (תוכנית 2025, שכוללת בין היתר עצמאות טכנולוגית) ואפילו צבאית.

עד לא מזמן חזו כלכלנים רבים שאוטוטו סין תהפוך למעצמה הכלכלית מס' 1 בעולם. אך בתקופה האחרונה מתרבים בסין הסימנים שמזכירים מאוד את מה שקרה ביפן בשנות ה-80-90.

סימן ההיכר הבולט ביותר הוא הבועה בנדל"ן שהתפתחה בשנים האחרונות, ומי שמימן אותה הם הבנקים הסיניים, לרבות הממשלתיים, ובנקאות הצללים שרווחת בסין. אי אפשר לדבר על בועה בשוקי המניות הסיניים, להיפך, מדדי המניות שם מתקשים לעלות זה שנים (ראו טבלה), אבל זה לא מנע התפתחות של משבר נדל"ני-פיננסי. חברות נדל"ן מהגדולות שבונות למגורים הגיעו דה פקטו לפשיטת רגל (אוורגרנד שמנייתה קרסה, ואולי נוספות שיתדרדרו לשם, דוגמת קאנטרי גולדן). רוכשים רבים לא קיבלו כמובטח את דירותיהם, ערים מסוימות בסין הפכו לערי רפאים, והבנקים המממנים בצרות.

 

עד כמה בצרות? קשה מאוד לדעת בשל חוסר השקיפות שמתחיל בממשל ויורד מטה לדוחות הבנקים, שקשה לדעת עד כמה הם מייצגים את המציאות או מעוותים או מחביאים אותה. יותר מהכול זו בעיה קשה עבור רשויות מקומיות ענקיות בסין, שראשיהן השקיעו בתשתיות שחלקן התבררו כלא נחוצות ובמפעלי ראווה, כדי להאדיר את שמם ומתוך תחרות עם מחוזות אחרים, ועכשיו מתחננים לעזרת השלטון המרכזי.

החיבור הזה שבין בועת נדל"ן לבין המערכת הפיננסית הוא קטלני ביותר. זה מה שהפיל את יפן ב-1989, זה מה שהפיל את ארה"ב ב-2008, וזה מה שעלול להפיל גם את סין, בוודאי בשאיפה שלה לעקוף את ארה"ב, שנראית כרגע רחוקה מהמציאות.

זה משמעותי מאחר שענף הנדל"ן מהווה כ-30% מהתוצר הסיני וכ-70% מהעושר של משקי הבית במדינה.

ואם צריך עוד תמרורי אזהרה, הם ישנם בשפע: קצב הצמיחה בסין אמנם גבוה יחסית אבל יורד בהתמדה. שיעור האבטלה בקרב הצעירים גואה ומגיע בשכבות מסוימות (גילי 16-24) ליותר מ-20%. האינפלציה - שהעולם כולו סובל ממנה, סין לא שמעה עליה. מדד המחירים בסין ירד ב-12 החודשים האחרונים ב-0.3%, עדות מובהקת לחולשה כלכלית. אך התקשורת שם מנועה, בהנחיית השלטון, מלהזכיר בכלל את המילה דפלציה.

גם בסין, כמו ביפן, יש תהליך מואץ של הזדקנות האוכלוסייה, וברמה שנתית יש יותר מקרי מוות מאשר לידות בסין והאוכלוסייה מתמעטת. זו תוצאת המדיניות של "ילד אחד", שנהגה בסין שנים רבות, אבל עכשיו צעירי וצעירות סין אינם חפצים בהקמת משפחה גם בשל קשיי הקיום.

 

המניות זולות אך המשקיעים לא נוהרים

עם כל הדמיון בין סין לבין יפן, יש גם לא מעט הבדלים בין שתי המדינות.
סין היא מדינה בשלטון לאומני שיש לו שאיפות גדולות וחובקות עולם מול ארה"ב ומטרה מיידית לכבוש את טייוואן, מה שמהווה אחד הסיכונים הגדולים לשלום העולם ולכלכלתו.

אך עם כל העוצמה שצברה והשאיפות הגדולות שלה, סין כנראה בפתחה של תקופה קשה מבחינה כלכלית וחברתית, שתסיג אותה שנים לאחור אחרי כמה עשורים של נסיקה.

ומה כל זה אומר מבחינת האטרקטיביות של שוקי המניות בסין מול יפן? שוקי המניות בסין לא מצליחים להמריא כבר שנים. בסיכום 2021, 2022 ו-2023 (עד 8.9) מדד המניות שנזן 300 ירד בכ-30%, בעוד מדד המניות היפני, הניקיי 225, עלה בכ-15%. התוצאה היא שרמת השערים של הרבה מניות בסין היא נמוכה; המכפיל הממוצע עומד על כ-11, ובכל זאת המשקיעים הגדולים בעולם לא נוהרים לשוקי המניות בסין.

מעבר לסיבות גיאופוליטיות, המשטר הסיני ביצע שורה של מהלכים שנוגדים את כללי השוק החופשי, וכתוצאה המשקיעים מורתעים מלהשקיע במניות שם. לכך נוספים כאמור החששות מפני רמת המהימנות של הדוחות הכספיים וסימני המשבר בכלכלה הסינית.

מהתנהלות המשטר בסין עד כה ומאופן טיפולו במשבר הכלכלי עולה תמונה של אובדן עשתונות. ממדיניות נוקשה מאוד של סגרים בעקבות הקורונה הוא עשה סיבוב פרסה ופתח אותם בחופזה כדי לאושש את הפעילות. הוא הוריד את הריבית, "הנחה" להוריד את עמלת הפעילות בבורסה, "הורה" לבנקים להגדיל הלוואות ועוד, אבל ההתאוששות המשמעותית מבוששת להגיע.

הממשל, צריך לומר, בסוג של מלכוד. מדיניות פיסקאלית ומוניטרית מרחיבה יכולה לתרום להתאוששות כלכלית, אבל עלול להיות לה גם מחיר כבד כי כבר היום חברות, במיוחד בנדל"ן, רשויות מקומיות ובנקים נמצאים במצב קשה, ובהגדלת חובות הסקטור העסקי יש סיכון לא קטן ליציבות המערכת הבנקאית בסין. ונקודת הפתיחה נציין היא של משק ממונף.

כיצד המצב הזה עשוי להשפיע על הכלכלה העולמית ועל השווקים הפיננסיים? על כך ועל מקומה של הודו בתמונה, בכתבה הבאה.

 אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות בני"ע או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות או לחול שינויי שוק  

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו