גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המוצר שמניב תשואה של 11% ולא נמצא בקרן הנאמנות שלכם

חברות פיתוח עסקי - BDC - העוסקות בגיוס כספים מהציבור והלוואות לחברות, מספקות למשקיעים פרטיים הזדמנות להיכנס לשווקים שלרוב פתוחים רק בפני מוסדות גדולים ומתוחכמים ● הן משלמות לפחות 90% מהריבית שהן מרוויחות בדיבידנדים, אך יש בכך גם סיכונים

איור: Shutterstock
איור: Shutterstock

לא קל למצוא תשואות תחרותיות בשוק המניות בימינו. מבחינת משקיעים שלא חוששים מסיכון, חברות לפיתוח עסקי (BDC, Business development companies) הן אפשרות יוצאת דופן.

חברות כאלה לרוב מגייסות כספים ממשקיעי מניות ציבוריים, שאותם הן מלוות הלאה לחברות קטנות, בדרך כלל פרטיות. אחרי שבנקים נסוגו ממתן הלוואות לאחר המשבר הפיננסי ב־2008-2009, ואחר כך שוב במרץ השנה בעקבות הקריסה של כמה בנקים בגודל בינוני שהיו נותני הלוואות, חברות פיתוח עסקי החלו ממלאות את החלל שנוצר.

האיש שנלחם במונופול של מיקרוסופט, שב לביהמ"ש להגן על גוגל
UBS וממשלת שוויץ מציגים: הנחת ענק על חשבון המשקיעים  

ה־BDC מספקות למשקיעים פרטיים הזדמנות להיכנס לשווקים פרטיים עם תשואה גבוהה שלרוב פתוחים רק בפני מוסדות גדולים ומתוחכמים. החברות הללו משלמות לפחות 90% מהריבית שהן מקבלות בדיבידנדים במזומן, בדומה לקרנות השקעה בנדל"ן, מה שמוסיף לפופולריות שלהן בקרב משקיעים קטנים.

תשואת דיבידנד דו ספרתית היא נורמה בתעשייה הזו. Blue Owl Capital, למשל, מציעה תשואת דיבידנד עתידית של 11.8%, על בסיס התשלום האחרון שעשתה. New Mountain Finance ו⁻Oaktree Specialty Lending מציעות דיבידנדים של 11.3% ו­­⁻10.8%, בהתאמה.

לשם השוואה, איגרת חוב של ממשל ארה"ב ל־10 שנים - הנחשבת לרוב כחפה מסיכונים - נותנת תשואה של 4.29%. קרנות כספיות מאוד בטוחות משיאות כ⁻5.16%, על פי Crane Data, בעוד שקרנות סל המתמקדות בהלוואות בדירוג ספקולטיבי המשמשות בעיקר למימון רכישות בחברות ותאגידים נותנות תשואה של כ­⁻8.6%.

מס מוגדל וסיכון קשיי פירעון

התשואות השמנות של חברות פיתוח עסקי הן אליה וקוץ בה: שלא כמו איגרת חוב סטנדרטית במחיר נקוב, תשלומי הדיבידנד מ־BDC אינם חקוקים באבן. מה שבעלי המניות מקבלים בפועל תלוי במה שהרוויחה ה­⁻BDC מההשקעות שלה. חברות כאלה לעתים בסופו של דבר משלמות דיבידנדים קטנים יותר - או גדולים יותר, מהצפוי. כמו כן, לרוב נגבה מהדיבידנדים מס גבוה יותר מהמס המשולם על דיבידנדים של מרבית החברות.

איפה הסיכון? חברות פיתוח עסקי לרוב לא מצליחות היטב בתקופות מיתון. ההכנסות שלהן נפגעות בכל פעם שחברה שבה השקיעו מחמיצה תשלום של החזר הלוואה. זה גורם לכך שמבחינת המנהלים, הימנעות מהפסדי אשראי היא השיקול העליון.

"אנו נמנעים מכל תחום של הכלכלה שנמצא בירידה בעולם, או שהוא מחזורי או תנודתי מדי", אמר ג'ון קליין, נשיא ומנכ"לNew Mountain . הקרן שלו, לדבריו, תבדוק לעומק כל תחום פעילות בין שנה וחצי לשנתיים בטרם תחליט להשקיע בחברות בו.

חברות פיתוח עסקי נכנסו לקשיים בפרוץ מגפת הקורונה, כשהעסקים שקיבלו מהן הלוואות התקשו להשתקם אחרי הסגרים. לפיכך הן נסוגו ממתן הלוואות חדשות והתמקדו בתמיכה בהשקעות הקיימות שלהן שנקלעו לסכנת חדלות פירעון. מניות של כמה מחברות הפיתוח העסקי הגדולות ביותר איבדו כמעט חצי משוויין ברבעון הראשון של 2020, וממשלת ארה"ב הציעה אז סיוע זמני שיאפשר לחברות להמשיך להעמיד הלוואות בתקופה הזו.

"כש⁻BDC נעשו גדולות יותר, כעת אנו יכולים להציע מימון לחברות הרבה יותר גדולות והרבה יותר חשובות מפעם", אמר קרייג פאקר, מנכ"ל Blue Owl Capital. "כיום, אנו נותנים הלוואות לחברות שכל גוף בתחום היה רוצה לממן". Blue Owl מעניקה הלוואות לכמעט 200 חברות בהיקף כולל שמגיע לכ־13 מיליארד דולר.

חברות פיתוח עסקי יכולות לסגור מתן הלוואה מהר יותר מבנק, אומרים כמה מנהלים בתעשייה. כתוצאה מכך, החברות הלוות לעתים קרובות מוכנות לשלם ריביות גבוהות יותר עבור ההליך המהיר והסבירות הגדולה יותר לקבל הלוואה.

"אנו יכולים לקבל אשראי פרטי תוך ארבעה עד שישה שבועות", אמר מאט סטיוארט, מנכ"ל ב⁻Oaktree Specialty Lending. "יש לזה ערך מבחינת המנפיקים".

"באין מיתון - הגיוני להחזיק במוצרים האלה"

העלייה בריביות הייתה טובה לתחום. כ⁻80% מנכסי BDC הם הלוואות בריבית צפה, על פי רוברט דוד, אנליסט בכיר ב⁻Raymond James. המשמעות היא שחברות מקבלות הכנסה נוספת מההלוואות שלהן כשהריבית עולה, כל עוד נוטלי ההלוואות מחזירים תשלומים בזמן. "התסריט הטוב ביותר לתחום הוא ריביות שהן גבוהות דיין, אבל לא גבוהות מדי עד שהן גורמות ללחץ כלכלי", אמר דוד.

מדד S&P BDC, שכולל 39 חברות מונפקות, עלה ב⁻18.1% השנה (כולל דיבידנדים), ביצועים מעט טובים יותר משל ה⁻S&P 500 שעלה בתקופה זו ב־⁻17.5%.

לחברות במדד ה⁻BDC שווי שוק ממוצע של 1.4 מיליארד דולר, והגדולה ביניהם, Ares Capital Corp, היא בעלת שווי של כמעט 11 מיליארד דולר.

מניות BDC לא נמצאות בהרבה מוצרי השקעה נפוצים. כללי רשות ניירות ערך קובעים שכל קרן נאמנות או קרן עוקבת־מדד שיש בבעלותה חברות פיתוח עסקי, תדווח על עמלות הניהול שגובה החברה כהוצאה של הקרן. זה מעלה את יחס העלות המדווח על ידי הקרנות ובתורו מגביל את הריבית ממוסדות בתחום.

משקיעים ותיקים בענף הזה אומרים שההכנסה הנוספת מ־BDCs שווה את זה, כל עוד מבינים לעומק את הסיכונים.

"אם אנחנו הולכים לקראת מיתון, המניות האלה יהיו בירידה", אמר רנדי רושמן, פנסיונר מתחום הפיננסים וההשקעות מאילינוי, שמשקיע באופן מקצועי ויש בבעלותו מניות של כמה BDCs, כולל Oaktree. "אם אנשים טועים, ואנחנו לא בדרך למיתון עמוק או מיתון בכלל, יש היגיון רב בהחזקת המוצרים האלה".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד