גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טל קאופמן ניהלה בית מלאכה קטן בגליל. היום היא מנסה לייצר לאנבידיה את מוליך העל

המפעל הקטן "סימטל" עשוי להוציא את ענקיות המחשוב העולמיות מעמק מוות טכנולוגי שנתקעו בו שנים ● האמצעי: ניסיון לייצר גרפן, שמוליך חשמל וחום טוב מכל מתכת, אך ייצורו לא השתלם עד היום ● עם יכולות של ספורטאית מקצועית וצוות נשי, המנכ"לית טל קאופמן נערכת להעמקת שיתוף הפעולה עם אנבידיה, שהדהימה לאחרונה את השווקים לאחר שחצתה שווי של טריליון דולר ● ישראל בחזית השבבים העולמית - פרויקט מיוחד

טל קאופמן, מייסדת חברת סימטל / צילום: אורן סונגו
טל קאופמן, מייסדת חברת סימטל / צילום: אורן סונגו

כבר ממרחק רב, בולט מפעל ציפויי הלוחות האלקטרוניים "סימטל" (Simtal) מסביבתו באזור התעשייה המאובק ציפורית שבגליל העליון. חזיתו ורדרדה ובתוכו ממשיך הצבע לשלוט: עשרות פועלות עומלות בעדינות לצד כרטיסים אלקטרוניים המסודרים בסדר מופתי, מצפות רכיבים אלקטרוניים בצבע לייטקס ורוד בתנועות עדינות מבעד למיקרוסקופ.

תרגום בלעדי| זה האיש הכי חשוב לעתיד האנושות והוא בן 38 בלבד
נתניהו ואילון מאסק ייפגשו בעמק הסיליקון. על מה הם ידברו?

הפועלות על רצפת הייצור - נשים בלבד - מייצגות את כל שכבות האוכלוסייה בסביבת המפעל: בנות המנשה מנוף הגליל חבושות שביס; בדואיות מזרזיר חבושות בורקה; פליטות מלחמה מאוקראינה תושבות מגדל העמק ונשים מוסלמיות ממשהד הסמוכה ובועיינה־נוג'ידאת.

 

גם חדר האוכל צבוע ורוד: מכשירי המיקרוגל והטוסטרים הורודים עומדים אלה כנגד אלה בהפרדה מלאה בין בשר לחלב ונמצאות בהכנה גם להפרדה מגדרית, אם ייעתרו בנות הקהילה החרדית בנוף הגליל להצעה שהגיעה אליהן לבוא ולעבוד במפעל. בסימטל עובדים מאה איש סך הכל, מתוכם ארבעה גברים בלבד - בהם שלושה חשמלאים והמנכ"ל ערן בר־רבי, בן זוגה לחיים.

"לא מצאתי חשמלאיות - נשים שעוסקות באופן מקצועי בחשמל, לכן אני מעסיקה כאן גם כמה גברים", מספרת לגלובס טל קאופמן, מייסדת המפעל והבעלים היחידה שלו. "בתחום שלנו, נשים עובדות טוב יותר מגברים", היא מגלה, "כמו מניקור, תן לגבר לעבוד תשע שעות מתחת למיקרוסקופ בעבודה עדינה וזה לא יחזיק. גברים שנתקלים בבעיה מפעילים כח, ואם היא לא נפתרת הם מפעילים עוד יותר כח. נשים יודעות להתגבר על כל זה בדרך אלגנטית ועדינה".

 

לכאורה, סימטל היא עוד מפעל אחד מני רבים שפעילים בישראל. היא עוסקת בציפוי כרטיסים אלקטרוניים - תהליך סטנדרטי בייצור מכשירי אלקטרוניקה שנועד להגן על הרכיבים החשובים מפני מים, חומצה וקורוזיה. זו תעשייה מסורתית עם תהליכי עבודה ותיקים בני חמישים שנה ויותר - רחוק מאוד מההילה שאופפת את חברות הסטארט־אפ וחדי הקרן של מרכז הארץ.

במפעל של קאופמן מצפים לוח ומחטים רוטטים המשמשים למכשיר טיפוח הפנים של אינמוד הישראלית; כרטיסים אלקטרוניים המשמשים את מדי יצור החלב בחיישנים של MSD הנתלים על צווארן של פרות ברפתות; לוחות של מדי מים מתוצרת ארד טכנולוגיות שנמכרים בבריכות בארה"ב; כרטיסים המשובצים במדפסות תעשייתיות וגדולות במיוחד בסאייטקס ואינדיגו של HP, ורכיבים המוטמעים במוצרים ביטחוניים המיוצרים ברפאל, אלביט והתעשייה האווירית. אלה מוצאים את דרכם לזירות הלוחמה באוויר וביבשה, בנשקים וכלים שאת שמם לא ניתן לציין.

מכונת יצור הגרפן במפעל סימטל / צילום: ערן בר-רבי

הרחק מהמולת הייצור, מסתתר חדר צדדי אליו לא נכנסות הפועלות העמלניות. בשנה האחרונה הקדישו את זמנם קאופמן, יחד עם המנכ"ל בר־רבי לבנייתה של מכונת ענק - גובהה כשלושה וחצי מטרים ואורכה שמונה מטרים. היא נדמית כמו צוללת קטנה המחוברת לארונות קירור שניתן למצוא בדרך כלל בחוות שרתים. בפועל מדובר בתנורי ענק המחוברים אלה לאלה ומאפשרים בתוך תהליך של שעתיים לייצר יריעות דקיקות של גרפן - אחד החומרים המסקרנים בתעשייה, שהוגדר לא פעם כסופר מוליך שעשוי לשבש מקצה לקצה אינספור תעשיות.

העובדים שמאיישים את החדר הזה הם אנשים מסוג אחר לגמרי. מסביב למכונה טורחים הייטקיסטים לבושי טישרט וג'ינס שעומלים על בנייתה וכיולה של המכונה. אלה הם עובדי אנבידיה, ענקית השבבים שמרכז הפיתוח הגדול שלה בישראל ממוקם לא הרחק משם, רבע שעה נסיעה בלבד מיוקנעם.

 

מה מחפשת חברת השבבים המדוברת ביותר בעולם שחצתה לא מזמן את רף השווי של טריליון דולר במפעל הלואו־טק הסמוך לנצרת? לגרפן מיוחסים תכונות ההופכים אותו לחומר־על: גמישות המאפשרת לקפל אותו פעמים רבות, חוזק אדיר של פי מאה מפלדה, מוליכות חשמלית משופרת ביחס לכל חומר מוליך אחר, ופיזור חום כזה שהופך אותו לאחד החומרים החשובים לעתיד תעשיית המחשוב. באנבידיה צופים כי עטיפתו של המעבד הגרפי שלה באריזה של גרפן תוכל לפזר את החום בצורה הכי יעילה עד כי עלויות הקירור של חוות השרתים המפעילים את שירותי הענן והבינה המלאכותית בעולם כולו יופחתו בעשרות אחוזים.

קאופמן, שמנהלת את המפעל היחיד בישראל שמצפים בו מעגלים מודפסים באמצעות חומר כימי בשם פארילן - מעין ניילון המתאדה בחימום גבוה ו"מתלבש" על הלוחות האלקטרוניים כשכבת ציפוי דקה ואטומה - זיהתה כי תהליכי הייצור של הגרפן דומים בתכונותיהם לציפוי הלוחות האלקטרוניים. בלאו הכי היא חיפשה להתרחב לעסקים חדשים על שרשרת הערך של הכרטיס האלקטרוני ולפני שנתיים יצאה מאזור הנוחות שלה ונחתה במאגד הגרפן של רשות החדשנות. זוהי סינדיקציה בין חברות מסחריות ומוסדות אקדמיים שהוקמה ביוזמה מממשלתית במטרה לבצע תיאום יעיל יותר כדי לפתור פתרונות גדולים ונדרשים - במקום לתמוך בעוד חברות סייבר או פינטק שלהן קל לגייס כספים מקרנות הון סיכון. למאגד הגרפן חברו אוניברסיטאות בר אילן ואוניברסיטת תל אביב וגם חברות מסחריות כמו אלישרא ואנבידיה.

קאפומן באה להתנסות באפשרות עסקית חדשה, אך יצאה ממנו להפתעתה בתור התקווה הבאה של אנבידיה: המאגד זיהה כי תהליכי הייצור שלה יוכלו להביא להאצה משמעותית בתהליכי הייצור של הגרפן והתגייס כולו לבנות יחד איתה את מכונת הענק המאוחסנת כיום במפעל שלה בציפורית.

יש לה סיבה טובה להיות אופטימית. מנהלי הפרויקט של אנבידיה ביוקנעם עוצרים את נשימתם: אם יוכח תהליך הייצור כזול ואפקטיבי מספיק, הדבר יתורגם ישירות לחסכון של מיליארדי דולרים בצריכת החשמל שלה ושל לקוחותיה. למעשה, המפעל בנוף הגליל הוא זה שמביא אותה נכון להיום הכי קרוב למוליך העל - הגביע הקדוש של תעשיית השבבים.

מפעל ''סימטל'' בציפורית / צילום: פילמייד בע''מ

דוקטורט בגיוס הלוואות

ביום שלישי בשבוע שעבר החנתה קאופמן את הרכב החשמלי שלה בחניון המפעל וחיברה אותו לכבל הטעינה. את המכונית רכשה לפני מספר שבועות מאחד המותגים האסיאתיים המובילים, לאחר שנים בהם נהגה בפיג'ו משפחתית פשוטה. את ההחלטה קיבלה בכובד ראש, לאחר שוידאה שהמצב הכלכלי של המפעל מאפשר זאת, ולאחר שווידאה כי אחת העובדות המצטיינות שלה קיבלה ממנה טסלה קודם לכן.

היום יכולה קאופמן להישען לאחור ולהסתכל על רצפת הייצור בשביעות רצון: המפעל עובד בתפוסה מלאה עם ביקוש הולך וגדל מהתעשיות הצבאיות, חברות ציוד רפואי והייטק, היצע המכונות והעובדות מתקשה להדביק את הביקוש הגואה, והחברה פועלת ברווחיות בריאה. קאופמן מתגוררת כיום בשמשית, ישוב קהילתי לא רחוק מהמפעל, עם חמשת ילדיה שלה ושל בן זוגה, המנכ"ל, ערן בר־רבי. בעברו איש השלטון המקומי שהגיע לתפקיד מנכ"ל עיריית נוף הגליל ולאחר שהכיר את קאופמן בקורס קייטסרפינג, פתח פרק חדש בחייו: הוא התמקצע בניהול המפעל ושולט בכל רזי תהליכי הציפוי. מחצית מהמכונות על רצפת הייצור קרויות על שמן של נשים ממשפחתו של כל אחד מהם, והמחצית השניה על שם ילדיהם.

אבל החיים לא תמיד חייכו אליה. למעשה, רוב הקריירה שלה - שמסכמת קרוב לעשרים שנה באותו מפעל הציפויים - אופיינו במאבקי הישרדות שאיימו גם על העסק שהקימה במו ידיה. אפילו ההתחלה הייתה קשה: קאופמן סיימה את לימודי ההנדסה שלה בשנת 2003, בשיא ימי האינתיפאדה השניה, ונחתה לשוק עבודה הסובל ממשבר כלכלי משתולל.

"הייתי כל כך נואשת לעבודה, עד שהרמתי טלפון לכל מקום עבודה שהייתי יכולה לחשוב עליו", היא מספרת. "כשזה לא קרה, הלכתי לחלק עיתונים במעריב". היא מצאה עבודה זמנית במשרה טכנית פשוטה בחברת מסופוני אוטובוסים בבני ברק - אבל לא זנחה את החלום שלה: לעבוד בתעשייה עתירה בטכנולוגיה.

אז הגיעה ההצעה לעבוד כשכירה בבית מלאכה זעיר ביישוב הבדואי זרזיר. קאופמן, מקרית אתא במקור, לא נרתעה מהלוקיישן המרוחק ומהתפקיד הפרקטי ולקחה את ההזדמנות בשתי ידיה. היא מעולם לא חלמה שתעבוד עם מכונות כבדות - ובכל זאת, העבודה עם מכונות ציפוי הפארילן שיוצרו בשנות השבעים הפכה לעוגן של יציבות עבורה. כאשר נקלע בית המלאכה לקשיים, החליטה קאופמן ליטול יוזמה ולרכוש חלק מהציוד. היא נטלה הלוואות, הזמינה ציוד יד שניה מחו"ל, שכרה שלוש עובדות ממגדל העמק וחלמה להביא את בשורת הפארילן לישראל, בזמן שמעטים מאוד האמינו באיטום בשיטת היקרה הזו.

קאופמן חסכה שקל לשקל, נטלה הלוואות ללא ההון עצמי אישי או משפחתי, והחלה לרכוש עוד ועוד מכונות ממפעלים אחרים. "הגעתי למצב שבו התגלגלתי עם הלוואות של 1.3 מיליון שקל ו־60 אלף הכנסות בלבד", היא מספרת. "הייתי מתפללת שהכל יעבוד כמו שצריך: כל תקלה במכונה או ציוד משלים חדש עלתה עשרות אלפי שקלים. צ'ילר לקירור היה עולה 20 אלף דולר. נאלצתי לעבוד עם אמצעים פרימיטיביים - אפילו כסף למד דליפות לא היה לי ונאלצתי להשתמש באציטון. הייתי קמה כל יום בבוקר, שוטפת פנים ונלחמת, נכנסת לבנק ורק מגלגלת הלוואות מתקופה לתקופה. למעשה, עשיתי דוקטורט בשכנוע מנהלי בנק ליטול מהם הלוואות - וזה עבד". עד שנת 2011 מומן בית המלאכה שהפך למפעל בקושי מחודש לחודש עם הלוואות.

מה שהרים את סימטל בסופו של דבר לא הגיע מהתעשייה הכבדה, אלא דווקא מהאינטרנט. קאופמן, שהייתה ממנהלות המפעל הצעירות של אותה התקופה הבינה את כוחו של גוגל. היא השקיעה בבניית אתר אינטרנט ובקידומו וכך החלו ההזמנות לזרום. "בעלי מפעלים בישראל היו קוראים מאמרים על הסגולות של הפארילן אבל כשחיפשו אותו בישראל, הם לא הגיעו לשום מקום, פעמים רבות הם ויתרו מראש. לירידים מסחריים לא יכולתי לגשת כי לא היה לי כסף, אז האינטרנט פתח לי אפשרויות שלא היו קודם".

אז הגיע הטלפון הראשון מפלקסטרוניקס, ענקית ייצור המעגלים המודפסים מארה"ב שמחזיקה גם במפעל בישראל. ההנחיה של המטה העולמי הייתה להעביר גם את הציפוי בישראל לפארילן, והמפעל של של קאופמן היה היחיד שבארץ שעמד בתנאים. "האמריקאים רצו לבקר במפעל, אבל לא היה ממש איפה לארח אותם", היא מספרת. "מה אני אגיד להם - סעו לזרזיר ורדו למפעל שנמצא מתחת לפאלפל ולמספרה?". בתוך ימים הביאה ההנהלה הישראלית שולחנות וחיפויים לקירות כדי לשפר במקצת את המראה של המפעל המט ליפול. הנציגים האמריקאים ביקרו במפעל, חתמו והפרויקט ממשיך לרוץ במידה רבה עד היום, עבור חברת HP.

באחד הבקרים ליד המפעל בזרזיר ראתה שתי נשים בדואיות שוטפות את הרצפה ומחייכות אליה. "שאלתי אותן האם ירצו להצטרף אלי למפעל ולהפעיל מכונת ציפוי" היא מספרת. "ידעתי מההתחלה שבנות יתאימו למשרה הזאת, אבל הן רק חייכו ולא ענו. מאוחר יותר הגיע אלי בעל הבית, גמלאי של צה"ל שהשקיע את כספי הפנסיה שלו במבנה. עוד קודם לכן הוא היה עוזר לי בכך שהיה מאפשר לי לדחות את תשלומי שכר הדירה בחודש או חודשיים כאשר לא יכולתי לשלם. אלא שבאותו ביקור הוא גילה לי ששתי הנשים הן הכלות שלו ואמר שהן ישמחו לעבוד במפעל, אבל התנאי היה בכך שיעבדו בו רק נשים".

אתגר הגרפן העולמי

קאופמן מתנהלת בתזזיתיות מחדר לחדר. קשה לה לשבת ולדבר יותר מעשר דקות בבת אחת - פעם אחת הטלפון מצלצל, בפעם אחרת היא שקועה בקריאה בטלפון הנייד שלה, בפעם אחרת נראה שהיא משתעממת ממעמד הריאיון. התזוזה הנצחית, הנון־קונפורמיסטיות וכישרון ההתמדה שלה מגיעים אחורה עד לילדותה בקריות. "אמא שלי לקחה אותי לשיעור כשהייתי בת שמונה", היא מספרת. "ומאז לא רציתי לצאת מהבריכה. כשהציעו לי להגיע לשיעורים פעמיים בשבוע נזעקתי: למה לא כל יום?".

הטוטאליות הביאה אותה לנבחרת השחייה של העיר בה למדה. כיום, היא הספונסרית של נבחרת השחייה של מכבי קרית ביאליק, קבוצת העילית שהוציאה תחתיה מתחרים אולימפיים כמו אנסטסיה גורובנקו ואלון מנדל וחולמת על הקמת בריכה אולימפית בצפון. בגיל 16 היא קראה במגזין ספורט על ספורט חדשני באותה תקופה, הטריאתלון. "זה היה בתקופה כשמעטים בישראל הכירו את הספורט הזה. לא היו אופניים מתאימים, לא היו קבוצות טריאתלון. הייתי נוסעת לעכו כדי להתאמן - המאמן אז לקח אותנו לרוץ בים, ככה התחלתי. הקשר בין ספורט יחידני התחרותי לבין יזמות הוא בלתי ניתן לניתוק: החתירה לניצחון, ההתמדה, ההשקעה, אי הוויתור גם כשנכשלים".

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

הרעיון לייצר גרפן הגיע מאחד הלקוחות שהשיחה איתו התגלגלה לכיוון הגרפן - חומר שגילויו זיכה את מגליו בפרס נובל ושסביב ייצורו קיים מרוץ בין ענקיות מחשוב כמו סמסונג ו־LG שמייצרות אותו בעיקר לתצרוכת עצמית. רוב הגרפן מיוצר כיום באמצעות כריית גרפיט והתוצאה היא חומר באיכות נמוכה מדי. רק גידול גרפן - או יצור שכבת גרפן אטומית באמצעות תנורים מיוחדים, עשויה להפיק שכבת גרפן עם כל תכונות העל הרצויות, אך התהליך יקר וארוך ממה שהתעשייה יכולה להרשות לעצמה. קאופמן, שחיפשה להרחיב את עסקי המפעל בשרשרת הערך של הייצור תפסה את אתגר גידול הגרפן בשתי ידיים וקיבלה את המלצתה הלקוח לפנות למאגד הגרפן של רשות החדשנות ואוניברסיטת בר אילן.

על גילוי הסופר חומר קיבלו שני חוקרים מאוניברסיטת מנצ'סטר פרס נובל רק לפני 13 שנה, אך תהליך הייצור שלו יקר וקשה כל כך, עד כי מיוצרים בעולם מדי שנה 7,000 טון בלבד של החומר. לשם השוואה, ייצור הסיליקון העולמי - חומר הבסיס למוליכים למחצה - עומד על 8.8 מיליון טון בשנה. ייצור גרפן, או "גידול גרפן", כפי שהוא מכונה על ידי התעשיינים הוא מלאכה יקרה וממושכת שהופכת את הייצור שלו לכל כך לא כדאי, עד כי היצרנים עדיין מחפשים לו יישום פרקטי שיהפוך את הפקתו לכלכלית. גידול גרפן כרוך בתהליך כימי מורכב המייצר את התנאים המדויקים מהם נפרסת שכבה דקיקה של אטומי פחמן הקשורים זה לזה בצורת משושים ויוצרים יחד יריעה אחת דמוית כוורת שעובייה ננומטרי.

מי שזיהה את הפוטנציאל הגדול של המפעל ליצירת פריצת דרך ביצור מוליך העל היה פרופ' דורון נוה, בעל המעבדה המשוכללת בישראל לתחום, ואחת הבולטות בעולם בתחום הגרפן. תהליך הציפוי במפעל הייחודי, שעושה שימוש בטכנולוגיה בשם CVD - או שיקוע כימי באצעות אידוי המתנהל בתוך ואקום - מתאים כמו כפפה ליד ל"גידול" גרפן: בשניהם מדובר באידוי של מספר גזים כימיים המכילים פחמן, על פני יריעת מתכת.

פרופ׳ דורון נוה, ראש התכנית להנדסת חומרים באוניברסיטת בר אילן / צילום: אוני' בר אילן

בתהליך הציפוי המקורי מאדים את הפארילן על גבי הכרטיס האלקטרוני. נוה סבר כי ניתן יהיה ליישם תהליך דומה על יריעת נחושת, וכך לייצר שכבת גרפן דקיקה. מכונה מוקטנת כזו יצר נוה במעבדה שלו, ולאחר הוכחת היתכנות עלתה ההשערה כי דגם גדול יותר יוכל לייצר יריעת גרפן בעשירית מהזמן מהמכונות הגדולות בעולם ובאיכות ובמחיר המשופרים לפחות בסדר גודל אחד.

עובי של אטום

פרופ' נוה הגיע לחקר הגרפן לגמרי במקרה: הקריירה המבטיחה שלו לקחה אותו מדוקטורט במכון ויצמן, לפוסט דוק באוניברסיטאות יוקרתיות כמו פרינסטון וקרנגי־מלון. הוא כבר ראה את עתידו במעבדה בתחום המתמטיקה השימושית עד שיום אחד הגיע לתת הרצאה בכנס של החברה האמריקאית לפיזיקה, אז הבחין בתכונה גדולה מעבר למה שציפה.

את כל תשומת הלב באותו הכנס ריכז פרופ' אנדרה גיים, אחד הזוכים בפרס נובל על גילוי הגרפן, שנתן הרצאה במקום. "הוא נתן הרצאה אקדמית, אבל האירוע היה נראה כמו קונצרט רוק", אומר נוה לגלובס. "האולם היה מלא מקיר לקיר ומחוץ לאולם הקימו מסכים כדאי שאלה שלא מצאו מקום באולם יוכלו לראות אותו. היה לי ברור שאם קורה כאן משהו חשוב, אני לא נמצא בו".

נוה לקח סיכון, פרש מהמעבדה והקים בקרנגי־מלון מעבדה לגידול גרפן. לאחר שלוש שנים הגיע לבר אילן על מנת להקים מעבדת על למחקר בחומר המסתורי ונמצא בקשר מתמיד עם חברות בתעשייה על מנת להביא את הגרפן להייטק העולמי. בראש ובראשונה, עליו להיות מיושם בתעשיית האלקטרוניקה ולשמש חיישנים המבוססים על בינה מלאכותית ורכיבים שאמורים לשפר את הולכת החום של שבבים ומעגלים מודפסים.

"אם היית מסתובב לפני עשור בניו ג'רזי ופנסילבניה היית רואה מכרות נטושות שאין להם דורש", הוא אומר. "היום, בתקופה שהגרפן הוא עובדה מוגמרת אי אפשר למצוא מכרות כאלה לרכישה - גם לא במרכז ודרום אמריקה".

אלא ש־99% מהגרפן שמיוצר כיום מגיע מכריית גרפיט מבטן האדמה. לדבריו, "החומר הזה משמש ליצור סוללות, לחיזוק של מבנים וכבישים - אבל אין לו שימוש בתעשיית האלקטרוניקה כיוון שמדובר בחומר באיכות נמוכה. בתעשיית השבבים עושים שימוש בפרוסות סיליקון נקיות ומושלמות והם זקוקים לגדלים ננומטריים של חומר, ולשם כך דרוש תהליך ייצור אחר: יריעות ננומטריות בעובי של אטום".

כבר כיום מייצרות ענקיות האלקטרוניקה הקוריאניות סמסונג ו־LG יריעות גרפן, אך הדבר נעשה עבור צריכה עצמית, וללא פרסום נתונים רבים שמהם ניתן להסיק על כמותם או איכותם. נוה בונה על תהליך ה־CVD שהתמחו בו במפעל סימטל, אשר לדעתו עלול להביא למהפכה ביצור גרפן - עם תהליך שיאפשר לייצר יריעת גרפן במחיר נמוך הרבה יותר ובאיכות גבוהה לא פחות. לטענתו, קצב הייצור לו מצפים בסימטל כה גבוה עד כי הוא עשוי להגיע ל־2.5 מ"ר של יריעת גרפן לשעה, יותר מפי 100 מהקצב השגור בתעשייה כיום, 0.03 מ"ר לשעה בלבד.

אחרי הוכחת היתכנות שביצע במעבדה עם מכונה קטנה שהתקין, נוה בטוח כי הדבר אפשרי מעתה גם במכונת הענק שנבנתה בסימטל. תהליך הדומה לזה שנעשה בקווי היצור האחרים שלה: הזרמה של גז פחמימן - גז שמורכב מפחמן ומימן - לתנור בחום גבוה, עד שהמימן מתנדף ומותיר שכבה של אטומי פחמן הקשורים זה לזה בצורת משושים ויוצרים יחד יריעה אחת דמוית כוורת. לצורך התהליך יישמו במפעל תהליכים מעולמות עיצוב המטוסים ויצור בפס נע.

"האתגר הגדול היה לוודא שהזרמת גז בטמפרטורה של אלף מעלות לא תיצור מערבולות", הוא מספר. פס הייצור המהפכני בתוך המכונה מכתיב ייצור מהיר וזול יותר, אך מאלץ את המתכננים לשמור על טמפרטורה קבועה ומבוקרת בכל השלבים, ועל שמירת הפרשי לחצים קבועה בתוך התא. זה אחד מהסודות של נוה וחברי המאגד המאפשרים להם לייצר גרפן בקצב הגבוה בעולם.

את פעילות המאגד, יחד עם אוניברסיטאות כמו בר אילן, אוניברסיטת תל אביב, הטכניון ואוניברסיטת בן גוריון בנגב, מובילה - לא לחינם - ענקית המעבדים הגרפיים אנבידיה. 

ד״ר אלעד מנטוביץ, שמנהל עבור אנבידיה מחלקה העוסקת בפרויקטים עתידיים, היה מיוזמי המאגד בשל ההבנה בחברה כי כמה מפריצות הדרך הטכנולוגיות יכולות להגיע מתחום הננו-חומרים, הדורשים מטיבם מאמצים שאינם יכולים להיערך אך ורק בתוך כתלי החברה. ״יש בננו-טכנולוגיה פער אדיר בין הפוטנציאל במעבדה לבין היישום התעשייתי, לכן מטרת המאגד שהקמנו התמקד לא בהיבטים התאורטיים, אלא באתגר הייצור של הגרפן בהיקף גדול יותר, קצב גבוה יותר ומחיר נמוך יותר, וביישום שלו על גבי שבב בייצור המוני״, הוא אומר. כיום, הוא משמש כיו״ר המאגד.

ד''ר אלעד מנטוביץ, יו''ר מאגד הגרפן / צילום: NVIDIA

באנבידיה, לא רק שולחים עובדים כמעט מדי יום למפעל של קאופמן. אם צריך לממן תשתית כזו או אחרת למכונה, הם גם יודעים להכניס את היד לכיס. בחברה שעומדת מאחורי מהפכת הבינה המלאכותית רואים מספר יתרונות לגרפן: הראשון הוא תדר פעילות גבוה גבוה שיפשר את פעילותן של רכיבי תקשורת על גבי כרטיסים אלקטרוניים בתוך חוות שרתים. התדר של הגרפן, יכול להגיע עד 120 ג'יגה ביט לערוץ תקשורת, ואולי עד 200 ג'גה ביט בעתיד הרחוק. נחושת - שמשמשת כיום את תעשיית המוליכים לתדר גבוה, איננה יעילה מספיק - היא מוגבלת ל־60 ג'יגה ביט, ומגבילה את קצבי התקשורת במרכזי הנתונים. האלקטרונים בה מתפזרים על כל פינותיה, מתנגשים בקצוותיה וחוזרים ולא מתנהלים באופן חלק ומהיר כמו בגרפן.

היתרון השני נמצא בהולכת חום, וכאן רואה פרופ' נוה את העתיד נכנס גם אל תחום השבבים. "ברור שצוואר הבקבוק שלהם היום הוא תרמי", הוא אומר. "ככל שאתה דוחס פנימה יותר טרנסיסטורים (מעגלים חשמליים - א"ג) ליחידות שטח כך אתה צריך לפנות יותר חום מכל אחד שכזה והתעשייה זקוקה למוליכים טובים לשם כך. מאחר והגרפן הוא גם מוליך חשמל נהדר, בטווח הרחוק הוא אף יכול להחליף את מוליכי הסיליקון, אלא שנוה איננו מרחיק לכת עד כדי כך: הוא רואה את הגרפן משתלב באריזה, החלק שמחבר את השבב לעולם החיצון. בהמשך הוא רואה את הגרפן משתלב ברשתות של חי ישנים ונוירונים חשמליים.

"טאואר הבאה"

כעת מתכוונים הצדדים במאגד - רגע לפני השקת המכונה - להקים חברה נוספת שתמסחר את הפתרון המשותף בהתבסס על פטנטים משותפים ליצור גרפן שרשמו זה מכבר. החברה, שכבר קיבלה את השם "גרפן מערכות טכנולוגיות", ותנוהל על ידי ענר שוהם, כבר יצאה לגיוס הון, כאשר אנבידיה היא לא רק שותפה טכנולוגית אלא עשויה גם להיות שותפה פיננסית בעצמה - באמצעות אחת מזרועות ההשקעות שלה - או כזו שתגייס משקיעים אחרים להצטרף אליה.

"היו כאן הרבה אירועים שקרו בו זמנית, ושאפשרו לנו להגיע אל המקום בו אנחנו נמצאים היום", אומרת קאופמן. אם ד"ר אלעד מנטוביץ (מאנבידיה - א"ג) לא היה ישראלי, אלא היה מדען שיושב בפינלנד, למשל, אולי המפעל הזה היה קם בפינלנד. אם המעבדה של פרופ' נוה בבר אילן לא היתה קיימת פה, אילולא חיפשנו לשבור את תקרת הזכוכית ולייצר מוצרים אחרים, ואם לא היינו עוברים למפעל חדש שיש בו נכונות להקים תשתית ולקלוט מכונות חדשות - כל זה לא היה קורה. כל זה הוביל לזמן והרגע הנכון שבו הכל מסתדר".

"אם זה יעבוד - והמכונה החדשה תייצר גרפן כפי שאנחנו מצפים ממנה - זו יכולה להיות טאואר הבאה בתרחיש האופטימי ביותר", אומרת קאופמן. "חברה גדולה שממוקמת בצפון הארץ, מחזיקה במערך יצור גדול ונסחרת בנאסד"ק".

ואם זה לא יעבוד, מה תעשו אז?
"נחפש את הדבר הבא. נפשיל שרוולים ונהיה מוכנים לדבר הבא".

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד