פגישת מאסק ונתניהו: עתיד ה-AI, וגם התייחסות למהפכה המשפטית

ראש הממשלה נתניהו והמיליארדר אילון מאסק קיימו  פגישה בשידור חי סביב נושא הבינה המלאכותית, הרגולציה והשימוש הנכון בטכנולוגיה המתקדמת • נתניהו התייחס גם לחקיקה המשפטית: "רוצה לעשות תיקון קטן באופן שבו אנחנו בוחרים שופטים" • מחוץ למפעל טסלה בקליפרוניה מתקיימת הפגנה של מאות ישראלים שמתנגדים למהפכה המשפטית • האם מאסק הוא האדם הנכון לפגוש כדי לקדם את ישראל בחזית ה-AI?

ראש הממשלה נתניהו, אישתו שרה ואילון מאסק / צילום: אבי אוחיון - לע''מ
ראש הממשלה נתניהו, אישתו שרה ואילון מאסק / צילום: אבי אוחיון - לע''מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (ב', שעון ישראל) עם המיליארדר והיזם אילון מאסק במפעל טסלה בקליפורניה, והפגישה עברה עשידור חי דרך הרשת החברתית X (לשעבר טוויטר). הפגישה התמקדה בבינה המלאכותית, הרגלוציה, קידום התחום בישראל וגם נגעה בקידום החקיקה המשפטית בישראל.

במקביל, מחוץ למפעל טסלה התקיימה הפגנה של מתנגדי המהפכה המשפטית. על פי הערכות המארגנים, במקום כ-600 מפגינים. 

מפגינים מחוץ למפעל טסלה בקליפורניה לקראת פגישת נתניהו ומאסק / צילום: דרור הבלנה, דוברות מטה המאבק
 מפגינים מחוץ למפעל טסלה בקליפורניה לקראת פגישת נתניהו ומאסק / צילום: דרור הבלנה, דוברות מטה המאבק

אחרי שנים שאינטל כשלה איפה שאנבידיה הצליחה. האם מגיע שינוי?
השבוע בביומד | החברה הישראלית שרוצה לשקם פגיעות בחוט השדרה דרך האף 

מאסק: "מסוכנת אבל יש יתרונות גדולים"

בתחילת המפגש עם מאסק, אמר נתניהו כי "אני קורא לזה הברכה והקללה. כשמשה רבנו הוביל את בני ישראל לארץ המבוטחת הוא אמר להם אתם תצטרכו לבחור בין הברכה לקללה, אז תבחרו בברכת החיים ולא בקללת המוות. ואני חושב שהאנושות צריכה לעשות בחירה דומה עכשיו. היתרונות של הבינה המלאכותית הם מדהימים, ברפואה, בגנטיקה, רובוטים שדואגים לזקנים, יעילות במפעלים, קץ לפקקי תנועה באדמה ובאוויר, כל אלו הם הבטחות אמיתיות הטמונות בבינה מלאכותית ובאותה נשימה יש את הקללה, איום על הדמוקרטיה, מידע לא אמין או שטיפת מוחות, או שליטה של מכונות על בני אדם. הקצב של השינוי משתנה כל כך מהר, בעבר לקח לנו שנים רבות להתרגל למהפכה החקלאית או התעשייתית וכעת יש לנו רק מספר שנים להסתגל לטכנולוגיה החדשה, בתור ראש ממשלה של מדינה שהיא שחקנית בבינה מלאכותית ויכולה להיות שחקנית גדולה הרבה יותר". 

נתניהו שאל את מאסק: "אתה הנשיא הלא רשמי של הבינה המלאכותית, מה אתה מציע שנעשה כדי לרומם את היתרונות ולא את הקללה?". 

בתגובה אמר מאסק, "למען האמת נפגשתי עם מספר מנהיגי עולם לדבר על הסיכונים בבינה מלאכותית. מי שלא מכיר את הטכנולוגיה לא יודע עד כמה היא מסוכנת. אבל אני חושב גם שהיתרונות מאוד גבוהים. אני רואה את העתיד כספקטרום של אפשרויות, יש רצון חופשי שצריך לנתב אותו לבחירות למען עתיד נהדר". 

"מנהיגים רבים במערב התייחסו לפחד מהשימוש של סין בבינה מלאכותית", הוסיף מאסק. "אחת הנקודות שהעלתי זה שאם יוצרים בינה מלאכותית, יכולה להיות שליטה, גם על סין. אם אתה יוצר אל דיגיטלי ועכשיו הוא הבוס שלך, זה לא קוסם להם".

נתניהו: "יש נקודה נוספת שאני חושב עליה מאז שדיברנו, וקראתי מספר ספרים בנושא, איך אתה גורם לקהילה הבינלאומית לשלוט על הדבר הזה? הדבר הראשון זה למצוא אנשים שמחזיקים בדעה דומה בכדי ליצור אמנה בינלאומית סביב הבינה המלאכותית.

"הנקודה השנייה היא המשטרים האחרים והמערכות האחרות. אני מסתכל על נשק גרעיני, מה ששולט על נשק גרעיני ונתן לנו שקט זה הגבלות מחמירות. אני חושב שיש משהו מעבר לכך שהמכונות ישתלטו, זה שאם לא יהיה לנו קוד שליטה מוסכם בין המעצמות, מובטח לנו כאוס עתידי מוחלט. הבעיה השלישית והקשה ביותר היא מה לגבי השחקנים הרעים? גם אם יש לנו אמנה ששומרת על קוד התנהגות ראוי, האם אנחנו יכולים לנטר את הפעילות של השחקנים הקטנים?". 

מאסק: "אני חושב שהתשובה היא כן. כשאתה רואה כמה מחוות השרתים או ממחשבי העל, לבינה מלאכותית ג'נרטיבית, זה דבר שאפשר לעקוב אחריו ולזהות".

נתניהו: "זה לא סוחר סמים באמזון שעושה את זה".

מאסק: "לא, זה קשה להסתיר חוות שרתים, זה לא משהו שאפשר להסתיר במקום כלשהו".

נתניהו: "אתה אומר שיש תחום מוגבל של שחקנים מורשים בעולם של בינה מלאכותית וזה מרגיע כי זה אומר שיש איזושהי רמה של רגולציה ושליטה".

מאסק: "תחשוב על בינה מלאכותית כמו ספקטרום מאוד רחב. נגיד בינה מלאכותית לאוטוקורקט כי הוא לא עובד טוב. יש רמות של אינטיליגנציה שקשה לנו לתפוס כבני אדם ויש את הרמות הכי גבוהות, אלו דברים שקשה להסתיר. קצת כמו אורניום, קשה להסתיר את זה ויש אמצעים לזהות את זה".

נתניהו: "הקדשתי חלק גדול מחיי הבוגרים למנוע מאיראן לפתח נשק אטומי".

מאסק: "חשבתי על איראן במקרה הזה. קיבלנו מכתב מנומס ממשלת איראן, שהיה ממש מנומס, וציפינו לגינוי לאמריקה ולישראל, אבל זה לא היה".

נתניהו: "אל אל תיתן לשפה פואטית להטעות אותך. אני חושב שהמשטרים האלה מבוססים על היכולת לשלוט במחשבה של אנשים ולעצב את מה שהם רואים".

מאסק: "בחוקה המריקאית יש חשיבות לחופש הדיבור, אני חושב שאם אין לך את חופש הדיבור, גם אם לא כולם מסכימים את זה, אז אין דרך להחזיק דמקורטיה אמיתית וטובה".

נתניהו: "אני מקווה שתמצא דרך לא רק לעצור את האנטישמיות, אלא כל שנאה קולקטיבית נגד קבוצות של אנשים ואני מקווה שתצליח בזה, זאת לא משימה קשה".

מאסק: "אני נגד לתקוף כל קבוצה, לא משנה מי זו. אני נגד אנטישמיות ואני נגד אנטי- כל דבר, ואני בעד כל מה שעוזר לבנות את החברה ולקחת אותנו לעתיד טוב יותר. חופש הדיבור אומר שלפעמים מישהו שאתה לא אוהב אומר משהו שאתה לא אוהב, אם אין לך את זה אז אין חופש ביטוי. זה לא אומר שדעות שליליות צריכות להיכפות על מישהו. האפליקציה צריכה להיות מהנה ונעימה. המטרה שלנו ב-X זה למקסם את זמן ההימצאות באפליקציה. אני צוחק מדברים שאני קורא ב-X יותר מכל דבר אחר. יש בין 6-5 מיליון משתמשים חודשיים, ובכל יום יש כ-100 מיליון צפיות".

נתניהו: "זה לא עוצר ממך לצאת ולגנות אניטישמיות, ולא אכפת לי מאיפה הדברים נאמרו ומאיזה צד של המפה הפוליטית. לדעתי צריך למנוע את השימוש בצבאות של בוטים שמחקים ומעתיקים ויכולים להפיץ שנאה. אם יש לך איש אחד שמדבר שנאה, עדיף שישאר אחד מאשר מיליון בוטים שיעשו את זה".

נתניהו הוסיף כי: "מה שהיינו צריכים לעשות בסייבר - לא היה מודל אז הלכנו לאורך הדרך וגילינו איך להפוך את ישראל למובילה בסייבר כדי להגן על עצמנו. בתחום הבינה המלאכותית אין מודל חיקוי אז אנחנו מסתכלים עלייך, אני רוצה לשאול מה מדינה דמוקרטית צריכה לעשות וישראל תמיד תהיה מדינה דמוקרטית, אבל מה צריך לעשות כדי לשלוט על השד הזה ששוחרר? יצרת ברכה אבל היא באה עם קללה. אני חושב שזאת ההמצאה הכי חשובה במהלך החיים שלנו ואולי בהיסטוריה ואין לנו הרבה זמן להתמודד עם עיצוב העתיד שלנו, זה מעניין אותי גם בעבור המדינה שלי וגם בעבור כולם".

נתניהו: "ההצעה הראשונה לחקיקה המשפטית הייתה גרועה"

מחוץ למפעל טסלה בקליפורניה, שבו מתבצעת הפגישה, מתקיימת כאמור הפגנה נגד המהפכה המשפטית בהשתתפות ישראלים רבים. מאסק התייחס להפגנה, ושאל את נתניהו: "אם מדברים על ישראל, ראיתי כמה מפגינים בחוץ, אם תוכל לקחת כמה רגעים להתייחס להפגנות".

נתניהו: "זה זמן טוב להסביר לאנשים שמפגינים על מה הם מפגינים. דבר ראשון זה שישראל תמיד הייתה ותהיה מדינה דמוקרטית. דמוקרטיה זה איזונים ובלמים ובישראל אין איזונים ובלמים ויש רק כוח. אני נכנסתי והייתה הצעה שלדעתי הייתה גרועה, שזה לנטרל חוסר איזון אחד באמצעות חוסר איזון אחר, אם בית המשפט יכול לפסוק כנגד כל החלטה שמבוצעת על ידי הפרלמנט או הממשלה, אז בואו לא נתקן את זה על ידי כך שהממשלה תוכל לפסוק כנגד כל החלטה של בית המשפט, לדעתי זאת טעות. היה לי רוב בכנסת כדי להחליט מה שאני רוצה אבל לא עשיתי את זה, קשה להגיע לאיזון ולאמצע בדמוקרטיה, אם אני לא יכול לעשות את זה עם האופוזיציה, אז אני אעשה את זה עם הציבור. אני רוצה לעשות תיקון קטן באופן שבו אנחנו בוחרים שופטים, הם לא באמת נבחרים ומחליטים הכל - זאת לא דמוקרטיה. אז אני אנסה להחזיר את ישראל למה שהיא הייתה לפני ואני מקווה שנצליח".

"האופן בו אתה מאזן את כוח האנשים על ידי הממשלה באמריקה זה שהממשלה בוחרת את השופטים", הוסיף נתניהו. "חייבים למצוא את דרך האמצע וזה מה שאני מקווה להשיג בישראל, ישראל דמוקרטיה ולדעתי היא תהיה דמוקרטיה חזקה יותר אחרי ההסדר".

"דרך שתשנה את פני מדינת ישראל"

לפני עלייתו למטוס, נתניהו התייחס לסיבה שהוא נפגש דווקא עם מאסק: "אני מתכוון לפגוש שם איש שמוביל כרגע את ההתפתחות הדרמטית ביותר בטכנולוגיה האנושית בזמן החדש ואולי בכלל, את אילון מאסק. האיש הזה במידה רבה מפלס את הדרך שתשנה את פני האנושות ותשנה גם את פני מדינת ישראל". נתניהו אף אמר שהוא יפעל כדי לוודא שמאסק ישקיע בישראל בשנים הקרובות - אך לא פירט באילו צורות.

לדברי לשכת ראש הממשלה, נתניהו צפוי להיפגש עם יזמים נוספים מתחום הבינה המלאכותית וחברות נוספות בתחום. עם זאת, לשכת ראש הממשלה ציינה רק את שמו של מאסק, ולמרות שאלות רבות שהופנו לכיוונה לא ציינה מי הם הגורמים הנוספים שישוחחו עימו.

הפגישה תתקיים לפני ביקורו של נתניהו בעצרת האו"ם השבוע, ופגישות עם מנהיגים, בהם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, קנצלר גרמניה, נשיא אוקראינה, נשיא טורקיה ועוד.

"לא במקרה בחרו במאסק שאין לו פעילות בישראל"

מאסק עוסק בתחום הבינה המלאכותית כבר שנים רבות: הוא היה בין מקימי חברת OpenAI בשנת 2015, שפיתחה את ChatGPT שעורר הייפ העצום בשנה האחרונה. הוא עזב את החברה בשנת 2018 בטענה לניגוד עניינים עם חברת הרכב שלו. מאסק הוא המנכ"ל של טסלה, חברת רכב אוטונומי חשמלי, המתעסקת רבות בתחום הבינה המלאכותית ומעסיקה מומחים רבים בתחום. יתרה מכל, לאחרונה הוא הקים חברת בינה מלאכותית חדשה תחת השם X.AI , במטרה "להבין את הטבע האמיתי של היקום". מאסק גייס מנהלים ומהנדסים שעבדו בחברות ליבה בתחום הבינה המלאכותית, כמו גוגל, מיקרוסופט, טסלה ועוד.

ד"ר גל יעבץ מהמחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר אילן מסביר מה כל אחד מהצדדים יכול להרוויח מהפגישה הזו: "מאסק מכין את הקרקע לקראת הסופר-אפליקציה שלו על בסיס הרשת החברתית טוויטר, חשוב לו לגייס כמה שיותר תמיכה ממנהיגים ומראשי מדינות, ובקרוב אנחנו נשמע כנראה על איזה מהלך משמעותי שיקרה בעניין. מהצד של נתניהו, הרווח גם ברור. הוא נפגש עם אחד האנשים הכי משפיעים וחשובים בטכנולוגיה העולמית, בלי קשר אם אוהבים אותו או לא. אני מניח שנתניהו ינסה להוציא גם רמיזת התנצלות לגבי כל הסיפור האנטישמיות בטוויטר כרגע. די ברור שנתניהו יגיד שפגישה כזו תחזק את הקשרים של ישראל עם תעשיית הטכנולוגיה העולמית".

האם מאסק הוא האדם הנכון לפגוש כדי לקדם את ישראל בחזית ה-AI? ד"ר יעבץ מציין כי מאסק הוא  "כנראה לא הדמות הראשונה שצריך לפגוש בכל הקשור לבינה המלאכותית, אבל הוא בהחלט יזם עם רקורד משמעותי ובין היתר בין החדשניים שבהם", מציין ד"ר יעבץ, ומזכיר כי מאסק אמר בעבר שבינה מלאכותית מסוכנת ואף חתם על מכתב שאומר להשהות כל התקדמות בתחום - ואז הודיע על הקמת החברה שלו שתעסוק בדיוק בתחום הזה.

משקיע הון סיכון בולט בתחום הבינה המלאכותית בישראל אמר בשיחה עם גלובס כי "הפגישה הזו הונדסה בצורה חכמה, יש חברות גדולות יותר מאלו של מאסק בתחום הבינה המלאכותית, גם אם יש להן פעילות רחבה בתחום. הם למעשה בחרו חברה אחרת שאין לה פעילות מחקר ופיתוח בארץ, זה לא מקרה - רוב החברות האחרות הגדולות שיש להם מרכזים בישראל עשו שיעורי בית והם יודעים מה קורה בישראל. מנכ"לים כמו סאטיה נאדלה, מארק צוקרברג שומעים מה קורה בארץ ומה מנסים לחולל פה".

אותו גורם הוסיף כי "הרציונל לפגוש את מאסק ברור, בתחום הבינה המלאכותית יש לו מה להגיד והוא פורץ דרך. מאסק בועט בכל מוסכמה ממסדיים ונטול סנטימנטים בעליל. אני חושב שיש פה איזו אימרה, וזה בכוונה שהוא פוגש מישהו שפועל ובועט בכל מוסכמה אפשרית". לדבריו, "מאסק ללא ספק מהעשירייה הפותחת בתחום הבינה המלאכותית, טסלה מפתחת מעבדים עצמאיים לבינה מלאכותית ויש להם הרבה אלגוריתמיקה. אין ספק שמישהו כמו אילון מאסק מאוד רלוונטי, אבל יש לפגישה כזו יתרונות וחסרונות".

"אם אחת ההכרזות של מאסק אחרי הפגישה תהיה להיכנס לישראל עם פעילות של מחקר ופיתוח, זו הכרזה מעולה. זה תורם לתעשייה, מקדם את ישראל, ושם אותנו בשורה הראשונה בטכנולוגיה העולמית. זה אכן די מוזר שרק לטסלה אין פעילות ישראלית, ולכן זו תהיה תוצאה מבורכת", אומר הגורם.

גורם בתעשיית ההייטק הישראלי ומשקיע הון סיכון מתאר לגלובס מה מדינת ישראל יכולה להרוויח מהקשר עם מאסק. "אם שמים בצד את ההיבטים הפוליטיים, מאסק הוא מנכ"ל חברת החלל SpaceX . מדינת ישראל היא שחקנית משמעותית בתחום החלל (לישראל פעילות ענפה בתחום דרך החברות הממשלתיות - נ"ט), ואם נתניהו יצליח לשכנע את מאסק להביא חלק מהמפעל שלו לישראל - יש פה ראייה עסקית מאוד חשובה. להערכתי זו סיבה יותר רלוונטית מדוע הממשלה בקשר עם מאסק. נכון שאפשר לשכנע אותו להעלות פעילות של טסלה, אבל זה כמו כל קשר מסחרי עם השחקניות השונות. במקרה של תעשיית החלל, אלו תעשיות ששייכות למדינה, ויש פה אג'נדה ברור  להוסיף את ישראל למועדון החלל הבינלאומי".

"מצד אחד, מאסק מתבטא כי הבינה המלאכותית תהרוג אותנו", מתייחס הגורם להשפעתו של מאסק בתחום הבינה המלאכותית. "הוא חתם על העצומה שצריך להאט את הפיתוח ומדבר על הנושא בצורה רעה. מהצד השני הוא הקים חברה בתחום ומקדם את הנושא. יש מנכ"לים ודמויות יותר מזוהים עם הבינה המלאכותית, אבל אין ספק שמאסק הוא ממעצבי הדעה בתחום והוא בין המנהיגים המשפיעים". אותו גורם מבהיר: "אם מאסק יכריז על פעילות או יגיע לישראל בכותרת של בינה מלאכותית - זה יעשה טוב לישראל. זה ימשוך תשומת לב, שיכולה למשוך משקיעים, לקוחות, מרכזי פיתוח של חברות אחרות. אנחנו במרוץ עם מדינות אחרות, וזה יכול לכוון את הזרקור של הבינה המלאכותית לישראל".

יוקם גוף נוסף לקידום ה-AI בישראל

אחת ההכרזות הצפויות של נתניהו במהלך הפגישה היא יישום של המלצה מתוך ועדה ממשלתית שהוקמה על ידיו: בשנת 2019, פורסמו בגלובס המלצות הוועדה לקידום תעשיית הבינה המלאכותית בישראל, שהוקמה בראשות פרופסור יצחק בן ישראל ופרופסור אביתר מתניה. אחת ההמלצות היא הקמת גוף מתאם ליישום התוכנית, שיפעל במסגרת ראש הממשלה ובדומה למערך הסייבר הלאומי (שנמצא תחת משרד ראש הממשלה בשל הרגישות הביטחונית) ויהיה מתוקצב בכ-1-2 מיליארד דולר בשנה. הצורך בגוף שכזה נובע מכך שיש הרבה רשויות שנוגעות בתחום - משרד המדע והטכנולוגיה, משרד התקשורת, רשות החדשנות, ישראל דיגיטלית, הוועדה לתכנון ותקצוב ועוד.

יש לציין שבממשלה הקודמת של נפתלי בנט ויאיר לפיד כבר הושקה תוכנית לאומית לקידום בינה מלאכותית, שבחודש יולי בשנה שעברה נחשף כי היא צפויה להיות מתוקצבת בהיקף של כ-2 מיליארד שקל.  התוכנית פעולת באופן עצמאי ללא התערבות פוליטית והיא מתוכללת על ידי רשות החדשנות, הכלולים בה תקציבים ואנשי מקצוע ממשרדי האוצר, הכלכלה, החינוך והמדע.

מטרת התוכנית היא להתוות את המדיניות הלאומית לבינה מלאכותית בשנים הקרובות, קידום מחקר, הון אנושי ותשתיות להבטחת המובילות הטכנולוגית של מדינת ישראל - מטרות דומות לאלו שהמערך החדש ככל הנראה יחרוט על דגלו.