גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הג'יפון החשמלי של MG: מוטב מאוחר מאף פעם

הג'יפון החשמלי של MG, שהיה להיט מכירות ב־2020, חוזר עם טווח משופר ותא נוסעים משודרג ● הוא מרווח ושימושי, אבל עם תמחור שאפתני ממתין לו קרב קשה

MG ZS EV 2023 / צילום: יח''צ
MG ZS EV 2023 / צילום: יח''צ

בנובמבר הקרוב תתקיים בדובאי ועידת האקלים השנתית של האו"ם, שמכונה גם COP. הוועידה נערכת השנה בצל השינויים האקלימיים המואצים שהורגשו בשנה החולפת בעולם וההכרה כי מדובר בסכנה ברורה ומיידית. תחום התחבורה, שאחראי לכשליש מכלל פליטות ה־CO2 בעולם, יתפוס חלק מרכזי בוועידה, וכל מדינה תשאף להציג רשימת הישגים בהפחתת הפליטות מכלי רכב.

ישראל עתידה להגיע לתערוכה עם הרבה הבטחות אבל עם רשימה דלה של הישגים בתחום התחבורה הירוקה. התוכניות להטלת מיסוי גודש ומס נסועה, שאותן הציגה ישראל בעבר בפורומים בינלאומיים, טואטאו בשקט מחוץ לסדר היום הציבורי. המדינה מוציאה מיליארדי שקלים על סבסוד השימוש בבנזין מזהם, וההשקעות בתשתיות תחבורה ירוקות מהוות עדיין שבריר מההכנסות העשירות, שמקורן בהפקת גז מזהם.

גם מדיניות מיסוי הרכב הסביבתי אינה עקבית. הטבות המס על כלי רכב היברידיים בוטלו כבר ב־2022, ההטבות על רכבי פלאג־אין יבוטלו בסוף השנה ומס הקניה על רכב חשמלי ישלים בסוף השנה עלייה של יותר מפי שלושה תוך שנתיים. אמנם קצב העלייה במכירות רכב חשמלי בישראל בשנה החולפת היה מרשים והיעדים הממשלתיים למעבר לחשמל שאפתניים, אבל מנגד כלי הרכב החשמליים החדשים מתרחקים במהירות מהטריטוריה "העממית".

את המגמה הזו ממחיש היטב הג'יפון החשמלי ZS של המותג MG מבית סאייק הסינית, שהיה החלוץ בגל של כלים חשמליים נגישים וזולים מסין. הוא נחת כאן ב־2020 עם מחיר פתיחה של מתחת ל־130 אלף שקל והפך באותה שנה למוביל מכירות. אחרי הפסקה ממושכת ב־2021 הוא חזר ב־2022 "על הנייר" עם טווח משופר אבל תג מחיר התחלתי של כ־144 אלף שקל. כעת הוא שוב נוחת בישראל, אבל מחיר הפתיחה שלו עומד עתה על כ־165 אלף שקל. וזה עוד לפני עליית המס.

עיצוב חיצוני

ה־ZS הנוכחי, שהספיק לעבור מתיחת פנים ב־2022, שומר על הפרופורציות הקצרות־גבוהות של ה־ZS המקורי. יש לו מראה יותר בוגר ואיכותי יותר בזכות "גריל" מעוצב, פנסי LED צרים, חישוקים גדולים ופגושים מעוטרים מלפנים ומאחור. זה עיצוב שפונה למכנה משותף רחב, אם כי לא נחרט בזיכרון.

פנים הרכב

סף הכניסה לתא הנוסעים נוח מאד לבני כל הגילים, ותנוחת הישיבה גבוהה יחסית ומעניקה תצפית טובה מבעד לשמשה הקדמית הגדולה ולשמשות הצד העמוקות. קו הדלתות האחוריות גבוה יחסית ונוסעים נמוכים יצטרכו למתוח את צווארם.

המרחב הפנימי מכובד ושימושי עם מרחב ראש נדיב מלפנים ומאחור. מרחב הרגליים מאחור סביר בלבד בהשוואה למתחרות הישירות, שבסיס הגלגלים שלהן ארוך יותר בכ־12 סנטימטרים משמעותיים, ותנוחת הברכיים מאחור די זקופה בשל הרצפה הגבוהה יחסית. המושב האחורי מרווח דיו לשני מבוגרים פלוס, אם כי פחות לנוסע השלישי במרכז.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד החדש מודרני ועדכני, עם מסך מולטימדיה רחב ודקיק שהחומרה והתוכנה שלו שודרגו משמעותית. תפריטי המגע חדים ומגיבים במהירות רבה יותר מאשר בדור הראשון, אם כי הם עדיין דורשים לא מעט חיפוש אחרי פונקציות, שראוי היה לתפעל אותן באמצעות מתג. להבדיל מחלק מהמתחרים, מסך ה־LCD של לוח המחוונים גדול, חד וקריא. הנדסת האנוש יעילה ומאורגנת היטב, אם כי המתג הסיבובי לשליטה בהילוכים מסורבל בסיטואציות של העברות תכופות בין ההילוך הקדמי לאחורי, כמו בעת ביצוע תמרוני חניה הדוקים.

האבזור התקני נדיב מאד, כמקובל אצל הסינים, והחבילה התקנית כוללת בין השאר ריפוד דמוי עור, מושבים קדמיים חשמליים, גג פנורמי נפתח, חישוקים גדולים וגם פתחי אוורור יעילים מאחור. יש מצלמות היקפיות יעילות, שדי חיוניות לנוכח הראות המוגבלת לאחור, וחבילה מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות, שלפחות חלקן לא יותר מדי טורדניות.

איכות הייצור והחומרים שודרגה משמעותית בהשוואה לדור הקודם של הרכב, ולמרות שפה ושם עדיין אפשר למצוא משטחי פלסטיק נוקשים, התחושה הכללית היא של רכב ששם על הכוונת שלו ליישר קו עם האיכות של תוצרת אירופה, יפן וקוריאה.

 

מנוע וצריכת דלק

מפרט ההנעה התקני כולל מנוע קדמי בהספק של 156 כ"ס וסוללה בקיבולת מעשית של כ־70 קילוואט־שעה, שמספקת טווח של עד כ־440 ק"מ ב־WLTP. הספק המנוע אמנם לא מרשים ביחס למקובל כיום בפלח, כאשר רוב המתחרים מספקים מעל 200 כ"ס, אבל אין לכך יותר משמעות בקרוס־אובר חשמלי משפחתי בתנאי אמת. במצב התכנות הספורטיבי הרכב צובר מהירות בקצב סביר על כל סוגי השיפועים, גם עם מטען מלא של נוסעים, יוצא לעקיפות בזריזות ומשייט על הכבישים המהירים של ישראל במהירויות מכובדות. נתון תאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־8.5 שניות יספק את הדרישות של רוב המשתמשים.

בעוד שחלק גדול מהיצרנים המערביים עדיין לומדים בדרך הקשה כיצד לייעל את ניצולת הטווח של הסוללות, הסינים עושים קפיצות דרך. ניצולת הטווח של ה־ZS מרשימה, ונכון שלקחנו את הרכב למבחן בספטמבר ולא באוגוסט הלוהט, אבל הטווח בפועל היה די קרוב למוצהר, וזה הישג מכובד. הסוללה גם תומכת בטעינה מהירה יחסית של עד 93 קילוואט.

על הכביש

על הכביש ה־ZS מכויל לפנות אל הנהג הממוצע ונטול הדרישות הדינמיות. יש לו הגה קליל, שמסייע לתנועה עירונית, אבל לא מחזיר יותר מדי היזון מהכביש. מצב הספורט מוסיף לו קצת משקל, אבל לא הרבה יותר דיוק. אחיזת הכביש טובה ברוב השימושים היומיומיים, ונטיית הגוף סבירה בפניות מתונות סבירה, אם כי האחות החדשה, MG4, מטפלת בכבישים מפותלים בהרבה יותר מיומנות.

המתלים סופגים ברכות מהמורות עירוניות טיפוסיות, אבל חיבורי גשרים ומהמורות רוחביות, כגון פסי הרעדה, יטלטלו את התא כהוגן. דווקא הבלמים מרגישים מאוזנים והדרגתיים למרות קיומה של מערכת יעילה למחזור אנרגיית הבלימה. זה לא דבר נפוץ בפלח.

מחיר

כפי שאמרנו בפתיחה, ב־165 אלף שקל ה־ZS החשמלי "מיישר קו" עם ממוצע המחירים בפלח הגדול ביותר של שוק הרכב החשמלי. בשוק הזה שולטים דגמי להיט מוכרים ומוכחים מבית גילי ו־BYD, שהם מרווחים יותר ורובם מאובזרים לא פחות. הקרב האמיתי שלו יהיה על ציי הרכב, ובסיוע הנחות אגרסיביות ומוניטין אמינות מכובד שצבר הדור הראשון על כבישי ישראל, הוא עשוי להשיג בהם נוכחות לא מבוטלת.

חלק מהמתחרות BYD ATTO 3

המוביל בפלח עולה בין 167 ל־174 אלף שקל. יש לו ממדים חיצוניים מכובדים , תא מטען גדול ותא נוסעים מרווח. מנוע של 204 כ"ס וסוללה של 60 קילוואט מספקים ביצועים טובים.

BYD ATTO 3

גילי גיאומטרי C

לדור המחודש יש עיצוב נאה ותא נוסעים מאובזר ומרווח באיכות גבוהה. הביצועים זריזים, עם תאוצה ל־100 קמ"ש ב־7 שניות. המחירים נעים בין 145 ל־166 אלף שקל ​

גילי גיאומטרי C

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים