גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הפיצוי שיידרש לאנשים ועסקים יהיה משמעותי": מה יקרה לכלכלת ישראל?

ההיסטוריה מלמדת שבעוד שמבצעים צבאיים קצרי טווח "נספגו" בכלכלה ובשוק ההון, אירועי מלחמה מתמשכת פגעו בביצועי המשק לתקופה של שנים ● צבי סטפק, מיטב: "הפגיעה בתוצר עלולה להגיע עד למחצית מהצמיחה הצפויה, ובמקרה קיצון של מערכה מול חיזבאללה אף 'לאפס' אותה"

רקטות שנורו מעזה לעבר ישראל / צילום: ap, Fatima Shbair
רקטות שנורו מעזה לעבר ישראל / צילום: ap, Fatima Shbair

המלחמה שפרצה בסוף השבוע בגזרת עזה היא חריגה בכל קנה־מידה בהיסטוריה של מדינת ישראל, מבחינת הזעזוע וההלם שיצרה. כשמנסים לפרוט את האירועים למטבעות כלכליים, החזאים מתקשים עדיין להעריך לאן הולכת הכלכלה המקומית ישראלית ומה ההשלכות שיהיו לה על הבורסה בת"א. ביום רביעי נראה כי המשקיעים עדיין מחפשים כיוון תחת ערפל הקרב.

ניתוח | הנקמה של ההייטקיסטים: סוגרים לחמאס את צינור המזומנים באמצעים טכנולוגיים
●  דעה | עמוס ידלין: זה התרחיש הכי מסוכן של המלחמה, וכך יש להיערך אליו  

לאחר קריסה של 6.5% במדד ת"א 35 ביום ראשון, החזיר מדד הדגל כמעט שליש מהנפילה ביומיים, אך ברביעי חזר להיסחר בירידות על רקע חשש מהסלמה בצפון. הדולר שהתחזק מול השקל בכ־2% ביומיים, לשער של 3.95 שקלים (מגמה שמותנה לאחר שבנק ישראל פרסם תוכנית למכירת מט"ח בהיקף של עד 30 מיליארד דולר), נסחר ברביעי ביציבות.

המשקיעים בבורסה בתל אביב כאמור מחפשים את דרכם, לאחר ההלם הראשוני. למדינת ישראל פרספקטיבה ארוכת שנים של מערכות צבאיות קשות, שהותירו את חותמן על הכלכלה. לעומתן, לסדרה של סבבי לחימה ברצועת עזה בשנים האחרונות הייתה השפעה כלכלית מוגבלת מאוד.

 

בדיקת גלובס בעבר את ביצועי שוק המניות המקומי במבצעים צבאיים, מלמדת כי ממבצע למבצע המשקיעים בשוק המקומי מייחסים חשיבות פחותה (אם תרצו, חוסן רב יותר) להתנגשויות צבאיות המתחוללות בין ישראל לאויביה.

לדוגמה בשנת 2014, במבצע צוק איתן בעזה, מדד הדגל של הבורסה (שאז עוד היה ת"א־25) הציג בסיכומו של המבצע, שארך כשלושה שבועות, תשואה חיובית של כ־1%, ובחודשים שלאחר סיום המבצע המשיך בכיוון החיובי עם עליות שערים מתונות.

אלא שבמקרה הנוכחי, לא מדובר על מבצע צבאי, אלא על מלחמה שנכפתה על ישראל בתרחיש שיש המזכירים בנשימה אחת עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים לפני כ־50 שנה. כך שבעוד שאירוע צבאי מוגבל בפרק הזמן שלו הוביל לעיתים לירידות שערים שתוקנו בתוך תקופה לא ארוכה, הרי שאין להסיק מכך על המקרה הנוכחי.

מלחמת יום הכיפורים, שאף היא הכתה בישראל בהפתעה וגבתה את חייהם של אלפי לוחמים, יצרה אפקט גלובלי של אינפלציה עקב אמברגו הנפט שהטילו מדינות ערב דאז, והובילה ל"עשור אבוד" מבחינה כלכלית. בהמשך, בשנות ה־80' הפכה האינפלציה בישראל להיפר־אינפלציה של מאות אחוזים, מה שיצר משבר פיננסי בועתי (ויסות מניות הבנקים).

 

עוד אירוע בעל השפעה קשה על הכלכלה הישראלית התחולל עם פרוץ האינתיפאדה השנייה באוקטובר 2000, שהשפעתה הכבידה על השוק למשך שלוש שנים (ואליה התווספו בהמשך התפוצצות בועת הדוט.קום ומתקפת ה־11 בספטמבר). עד 2003 השנים היו מרות מבחינה כלכלית, כשהתוצר של ישראל צנח והבורסה איתו. בקיץ 2002 זינק הדולר לקרוב ל־5 שקלים, ואג"ח ממשלת ישראל השקליות (שחרים) הרקיעו ל־12% תשואה.

"הפיצוי יוגדל, הצמיחה תקטן ואף תתאפס"

ועדיין יש לזכור שישראל של 2023 היא כלכלה חזקה בהרבה ביחס לעבר הרחוק יותר. "השאלה הגדולה היא כמה זמן המלחמה תימשך", אומר צבי סטפק, מייסד בית ההשקעות מיטב. "מבחינת השלכות המאקרו ברור לגמרי שהגירעון יגדל. ערב המלחמה הוא כבר חרג מהיעד שהממשלה קבעה בתקציב ל־2023, אבל לא בהרבה. המלחמה צפויה להגדיל מאוד את הגירעון, זאת למרות הסיוע הצבאי מארה"ב (בהיקף של 8 מיליארד דולר, לפי הודעת הנשיא ביידן השבוע, ח' ש').

"הפיצוי שיידרש לאנשים ועסקים יהיה משמעותי, על אחת כמה וכמה בתסריט שבו המערכה מתרחשת גם מול חיזבאללה", אומר סטפק ומוסיף כי עד כה נגרם כבר נזק לא מבוטל לתשתיות: "יש ישובים שלמים בדרום שיצטרכו שיקום. כך שהגירעון יגדל, אבל לא בצורה שתסכן את יחס החוב־תוצר של ישראל, שהוא מאוד נמוך ובשיעור טוב של כ־60%".

תוצאה נוספת של המלחמה לדבריו צפויה להתבטא בתוצר. "הצמיחה בפועל לא תהיה בתחום התחזיות של בנק ישראל (3% ב־2023 וכך גם ב־2024, ח' ש'), והפגיעה בה עלולה להגיע ל־1%-1.5%, קרי עד חצי מהצמיחה", אומר סטפק. "מדובר בפגיעה שתגרום להאטה במשק. בעת מלחמה הרבה עסקים נסגרים, כשעובדים מתגייסים למילואים. גם אמהות נשארות עם הילדים בבתים. זה מתבטא גם בהקטנת הצריכה ומשליך על מדיניות בנק ישראל".

תרחיש קיצון שעלול לדבריו אף "לאפס" את הצמיחה במשק הוא הצטרפות חיזבאללה למערכה. סטפק מדגיש כי מדובר רק במקרה שהמערכה מול חיזבאללה תהיה כוללת, לא נקודתית, ותימשך זמן רב. יחד עם זאת, הוא מעריך שבמקרה כזה בנק ישראל יוריד ואפילו בחדות את הריבית, כדי לאושש את המשק. לצד אלו יהיו מהלכים גדולים של שיקום תשתיות, ושני אלה עשויים להקטין את הפגיעה בצמיחה.

בשאלת הצעדים המוניטריים שבנק ישראל עשוי לנקוט, סטפק סבור שבהחלטת הריבית הקרובה (שמתוכננת בעוד שבוע וחצי) לא יחול שינוי בשיעורה. "אני לא רואה את הנגיד מעלה את הריבית למרות התחזקות הדולר מול השקל. קל לראות עם זאת הורדה של הריבית בהמשך כדי לאושש את הפעילות במשק. אבל זה לא יקרה מיד. הפחתה של הריבית תתניע את המשק ותקל על נוטלי המשכנתאות".

היבט נוסף הוא עלייה בשיעור האבטלה. גם כאן לדברי סטפק ישראל נכנסת לאירוע הנוכחי במצב מצוין. האבטלה ברמות שפל היסטוריות (3.1% באוגוסט), כך שגם אם תעלה, זה לא יהיה לשיעור חד־ספרתי גבוה, כמו באירועים ביטחוניים מרים בעבר. למשל בשנת 2000 שבה פרצה האינתיפאדה השנייה עמד שיעור האבטלה על 8.8%, ועד 2003 הוא הלך וטיפס ל־10.7%.

סטפק מאמין שיש להתייחס לשתי נקודות בסיס כשבוחנים את המצב הנוכחי: "אף אחד לא יודע לאן המלחמה עומדת להתגלגל, ולכן הנחת העבודה הראשונה שלי היא שהמערכה הפעם, בניגוד לקודמות בעבר, תימשך הרבה זמן. קשורה לכך ההנחה שצה"ל ייכנס קרקעית לעזה, כדי לחסל את שרשרת הפיקוד של החמאס והג'יהאד. נשאלת השאלה אם גם יישאר שם לאחר מכן, ומי ינהל את העניינים ברצועה אחר כך.

"הנחה שנייה שלי נוגעת להסתברות לכך שחיזבאללה ייכנס למערכה. אני אינטואיטיבית נותן לזה הערכה נמוכה. אמנם הנשיא ביידן הזהיר (בנאומו בליל שלישי) מהתערבות, אבל קשה לדעת כי זו שלוחה של איראן. רוב הסיכוי שיגביל הצטרפותו לפעולות נקודתיות".

"אג"ח בטח לא לקנות, מניות - בזהירות"

מה אמורים המשקיעים לעשות במצב כזה?
"כל משקיע צריך לעשות את חשבון הכיס שלו ולראות אם תיק ההשקעות שלו מתאים לנסיבות. אין מה למהר לעשות פעולות, לכל כיוון. אם התיק מאוזן וסביר - לא הייתי רץ לנצל מה שנראה כהזדמנויות, וגם לא להיפך (למהר למכור, ח' ש'). הסיבה העיקרית היא שעדיין לא ידוע מה יהיה עם חיזבאללה".

סטפק מציין כי שוק המניות ברמות התמחור שלו השבוע, עדיין לא מתמחר תרחיש של כניסת חיזבאללה למערכה. "אם זה יקרה, השוק יירד חזק באותו היום. לכן הזהירות כאן היא אמירה חיובית".

בהקשר לאפיקי השקעה שבהם כדאי או לא כדאי להיות, סטפק אומר כי אג"ח קונצרניות "בוודאי שאין מה לקנות היום, המרווחים ביחס לתשואות הממשלתיות לא גדולים. אם כבר לקנות משהו זה במניות, אבל כרגע כדאי להיזהר ולהמתין, גם במחיר של לפספס קצת עליות. מומלץ לחכות רק אחרי שתהיה תחושה של קצת יותר של ודאות".

האם יש למצב אצלנו השפעה על הכלכלה הגלובלית, אולי בדומה למלחמת יום כיפור?
"לדעתי לא. אחרי המלחמה ההיא היה אמברגו נפט של סעודיה, והאינפלציה הגיעה לרמה דו־ספרתית בארה"ב בסוף שנות ה־70'. כאן ההשפעה שלנו היא קצרת טווח ויחסית שולית. הייתה תגובה עצבנית בשוק הנפט (שבינתיים נרגעה, ח' ש')"

ומה יקרה להסכם הנורמליזציה עם סעודיה?
"בשאלה אם הוא יחזור לשולחן, לדעתי כן. משום שיש אינטרסים של שלוש המדינות (ישראל, ארה"ב וסעודיה) מול איראן. ההשפעה של ישראל על העולם באירוע הנוכחי נקודתית, זמנית ותחלוף. אפילו אם מחר נתקוף את איראן, האפקט יהיה גדול יותר, וגם הוא צפוי להיות זמני".

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים