הנקמה של ההייטקיסטים: סוגרים לחמאס את צינור המזומנים באמצעים טכנולוגיים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • במצג שווא של גיוס תרומות עבור תושבי עזה, כספים רבים מועברים בימים אלה לחמאס דרך ערוצים כמו חשבונות פייפאל ובורסות קריפטו • מי שמנטרים ומזהים את הפעילויות הללו ברשת הם יזמי הייטק ואזרחים שחוברים לגופי הביטחון, ואפילו פייפאל וראפיד שהקימו חמ"ל מיוחד

הריסות הבנק ''Islamic National'' של חמאס לאחר תקיפת חה''א בעזה / צילום: ap, Majdi Fathi
הריסות הבנק ''Islamic National'' של חמאס לאחר תקיפת חה''א בעזה / צילום: ap, Majdi Fathi

החמאס ושאר ארגוני הטרור כמו הגי'האד האיסלמי והחיזבאללה מנצלים את מתקפת הפתע לא רק להעלאת קרנן בקרב הקהילה המוסלמית בעולם, אלא גם לגיוס כספים להמשך פעילותן, זאת בעיקר על רקע החבל הפיננסי שצפוי להתהדק סביבן על ידי ישראל, האיחוד האירופי וארה"ב בחודשים הקרובים. כך נפוצו בימים האחרונים מאות קמפיינים שונים לאיסוף תרומות לארגונים פלסטינים באמצעות טלגרם, טוויטר, פייסבוק וטיקטוק שנועדו לגייס כסף באיצטלות שונות, בהן גם עמותות שנועדו כביכול לסיוע לתושבי עזה.

בלוגרית הטיולים שקבעה את נרטיב ההסברה הישראלי
התפקיד הקריטי של הרשתות: "זה מערב פרוע שמתפוצץ, לטוב ולרע"
ישראל מתגייסת: גלובס מציג את היוזמות האזרחיות והעסקיות לסיוע בזמן המלחמה 

העברות הכספים הללו נעשות במגוון דרכים באמצעות פלטפורמות כמו פייפאל, ווייז (Wise) וגם במטבעות וברשתות העברת כספים קריפטוגרפיות. פייפאל היא חברה אמריקאית שפועלת תחת רגולציה מחמירה, ועם זאת לינקים לתרומות המועברות דרך הפלטפורמה עדיין פעילים. את אחד מהם איתר והציג משתמש הטוויטר "הגורו" אשר מסר תחת אנונימיות כי נחשף אליו דרך קבוצת הטלגרם "Gaza Now". 

לגלובס נודע כי פייפאל הקימה חמ"ל מיוחד הפעיל בישראל, ארה"ב ומדינות נוספות שתפקידו לזהות באופן מהיר יותר קישורים לגיוסי כספים לטובת ארגוני טרור וחסימתם. גם ראפיד (Rapyd) הודיעה כי הקימה חמ"ל דומה את פעולות המלחמה שלה נגד הלבנת הון של ארגוני טרור וכי קיבלה עשרות פניות באופן אקטיבי לעצירת כספים שמועברים לחמאס וארגוני טרור נוספים. 

אריק שטילמן, מנכ''ל ראפיד / צילום: דיוויד גראב
 אריק שטילמן, מנכ''ל ראפיד / צילום: דיוויד גראב

"דרך מיידית לסייע"

הפעילות הישראלית של פייפאל, שמונה כ־300 עובדים, עוסקת רובה ככולה בימי שגרה בזיהוי גורמי סיכון ובניתוח עסקאות על גבי הפלטפורמה ועל אישורם, אלא שעתה, החמ"ל המיוחד מאפשר להתמקד במיוחד בנושא העברות כספים לגורמי טרור ולקבל אישורים מהירים יותר לסגירתם, אם אלה נמצאו חשודים. פייפאל, למשל, תחליט לסגור את החשבון למשתמש או עמוד ששיתף סרטון המביע הזדהות עם מעשי החמאס. 

מודעה מהטלגרם - חשבון בבנק ברקליס שמגייס כספים עבור תושבי עזה דרך פייפאל, וזוהה כמעורב ברשת של פעילות חשודה
 מודעה מהטלגרם - חשבון בבנק ברקליס שמגייס כספים עבור תושבי עזה דרך פייפאל, וזוהה כמעורב ברשת של פעילות חשודה

את הפעילות הכספית החשודה היא מנטרת באמצעות סריקה פעילה של הרשתות החברתיות, שימוש נרחב בבינה מלאכותית ושימוש בחקיקה המקומית בכל מדינה על מנת לבצע פעילויות שונות. 

"עובדים רבים שלא נקראו למילואים חיפשו דרך מיידית לסייע במאמצים, וזו הייתה אחת הדרכים שנמצאו בתוך מספר שעות", אומר אחד העובדים בעילום שם. "ברוב המקרים מדובר בעובדים שזיהו בעצמם את החשבונות החשודים או שקיבלו פניות מאזרחים". 

הערוץ הגדול - קריפטו

אחד מאלה שנקראו לסייע היה עומר פרצ'יק, יזם הייטק, מנכ"ל חברת אנידו, שפתח ערוץ תקשורת ישיר עם הרשתות החברתיות הגדולות בארה"ב, אליהן הוא מעביר בקשות לחסימת העמודים בהן מופצים הלינקים. אלא שאחד מערוצי העברת הכספים הגדולים של החמאס בימים אלה מתקיים במחשכים בבורסות ומטבעות קריפטו. מערך הסייבר הישראלי בשיתוף עם ארגונים בינלאומיים ביצע מהלכי חסימה משמעותיים לקמפיינים של גיוס מטבעות קריפטו והמרתם לדולרים, עד כדי פגיעה ממשית בערוץ הגיוס הזה, אלא שנראה כי אלה צצו ועלו שוב אל פני השטח. 

יזם קריפטו ישראלי אשר בימי שיגרה עוסק בהקמת תוכנות על גבי רשתות בלוקצ'יין סיפר בעילום שם כי הוא חבר למערך של מספר חברות אזרחיות בתחום הקריפטו לצורך זיהוי העברות כספים של החמאס. "רשת את'ריום הפכה למקום שקשה לבצע בו פעולות של הלבנת כספים באחרונה בגלל ריבוי השרתים שלה במדינות המערב, ולכן הרבה מפעילות הלבנת ההון שפעלה בה נדדה לרשת הבלוקצ'יין טרון (TRON) שהוקמה בידי יזם סיני ופועלת מסינגפור", הוא אומר. ארגוני הטרור עושים בימים האחרונים גם שימוש ניכר בבבורסות קריפטו כגון ביינאנס (Binance) ובייביט (ByBIt) והוא וחבריו עוסקים בין השאר בזיהוי עסקאות שכאלה ובחסימתם על ידי שליחת בקשות לאנשי קשר בבורסה. אם העסקה נמצאת כשרה - היא מאושרת בדיעבד. 

"יש לא מעט אזרחים וחברות אזרחיות שנוקטות בפעילות הזו", הוא אומר. "זו מומחיות שמוצאים במערכת הביטחון אבל לא באופן מספק כי זו נישה". לצד הרשתות האזרחיות, פועלת במלחמה הפיננסית נגד הטרור גם מערכת הביטחון, וקיימת ביניהם רשת של העברת מידע. 

בן סמוחה, מייסד קריפטו ג'ונגל (CryptoJungle), מספר כי הוא וצוות המתנדבים שלו עוסק בניטור ארנקי קריפטו ופרוטוקולים שונים. "באחד מהקמפיינים ראינו יותר מ־600 עסקאות שנכנסו אליו. הדבר פורסם כמעין קמפיין גיוס תרומות לעזה, אך התברר בפועל כארנק קריפטו שישמש את חמאס לגיוס תרומות". העדויות הועברו ליחידת הסייבר של להב 433 ועל פי סמוחה, הועברה פנייה לביינאנס במטרה לחלט את הכספים לקופת המדינה. 

סמוחה מספר גם כי הקריפטו משמש את החברות בתחום גם לגיוס כספים לתרומה לתושבי עוטף עזה ולנפגעי מתקפת הטרור, ולצורך כך הושק מיזם Crypto Aid Israel מטעם ארגונים כגון קרן קוליידר, חברת פיירבלוקס ואיגוד הבלוקצ'יין הישראלי. מאז הושק הקפיין ביום שני בערב הוא גייס יותר - 215 אלף שקלים.