גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"להרווארד יש חובה לנקוט עמדה ברורה נגד מתקפה ברברית על ישראל"

בתיה ועידן עופר הודיעו כי הם מתפטרים מחבר המנהלים של בית הספר לממשל של אוניברסיטת הרווארד בשל תגובה רפה של נשיאת האוניברסיטה למעשי הזוועה של חמאס ● אקדמאים ישראלים בכירים בארה"ב חושפים בשיחה עם גלובס עם מה הם מתמודדים ומסמנים את הסכנה שמגיעה מהקולות האנטי-ישראליים באקדמיה העולמית

אוניברסיטת הרווארד / צילום: ap, Charles Krupa
אוניברסיטת הרווארד / צילום: ap, Charles Krupa

מתקפת חמאס הרצחנית על תושבי עוטף עזה ביום שבת האחרון, כאשר תושבי הערים, הקיבוצים והמושבים נמים את שנתם לפי חגיגות חג שמחת תורה, עוררה דיונים רבים בשורות האקדמיה מסביב לעולם. בלא מעט מקרים, היא גם עוררה סערה והציפה אל פני השטח דעות קדומות, רבים יגידו שחשפה אנטי־ישראליות ואף אנטישמיות, ואפשרה לקולות קיצוניים פרו־פלסטיניים לתת את הטון, גם באוניברסיטאות עילית.

אחרי מתקפת הטרור: צרפת וגרמניה אוסרת על הפגנות פרו-פלסטיניות
ראיון | "בגלל מעשי הזוועה, הפעם ייקח זמן רב יותר עד שהתמיכה האירופית תתהפך"
כך התייצבו עיתוני העולם מאחורי ישראל 

כל אלו משתקפים, לדוגמה, בתגובות שהגיעו מהרווארד, אחד ממוסדות האקדמיה החשובים והמוכרים בעולם. את מכתבה לסטודנטים זמן קצר אחרי המתקפה (ביום שני) פתחה נשיאת האוניברסיטה, קלודין גיי, במילים "אנו כותבים לכם היום שבורי לב מהמוות וההרס ששחררו מתקפת חמאס שפגעה באזרחים בישראל בסוף השבוע, ומהמלחמה בישראל ובעזה שמתחוללת כעת. האלימות מכה קרוב מדי לבית עבור רבים בהרווארד. חלק מחברי הקהילה שלנו איבדו בני משפחה וחברים; חלקם לא הצליחו להגיע לאהובים. וגם עבור אנשים בהרווארד שלא הושפעו ישירות מהלחימה, יש תחושות של פחד, עצב, כעס ועוד שיוצרות עומס כבד. שמענו מסטודנטים, סגל וצוות רבים על המחיר הרגשי שהאירועים הללו גובים".

המכתב, שנראה מאוזן באופן יחסי בין האכזריות שבהתקפות חמאס לבין פעולות צה"ל, פורסם כאשר ברקע 35 קבוצות סטודנטים בתוך הרווארד פרסמו הצהרת תמיכה בפלסטינים, לפיה ישראל היא האחראית המלאה לכל האלימות המתגלגלת בין הצדדים. השילוב בין השניים גרר תגובות נגד, הן מצד אקדמאים שמרצים ולומדים כיום באוניברסיטה, הן מצד בוגרי הרווארד והן מצד קולגות בישראל.

"התקפת חמאס היא טרור מוחלט, וטרור לעולם אינו מוצדק", אמר ל-WBZ-TV חבר הקונגרס הרפובליקני מטעם מדינת מסצ'וסטס סת' מולטון, בוגר הרווארד.

במקביל, ראשי האוניברסיטה העברית - הנשיא פרופ' אשר כהן, הרקטור פרופ' תמיר שיפר והרקטור הקודם, פרופ' ברק מדינה, שלחו מכתב לגיי בו נכתב כי ההצהרה של הנהגת אוניברסיטת הרווארד אינה משקפת את המעשים הנוראים שביצעו אנשי חמאס בתושבים ישראלים. "ההצהרה מתמקדת במתן עדיפות לערך אחד, כלומר זה של שמירה על 'קהילה אחת בהרווארד', על פני מחויבות להוקיע באופן חד־משמעי את הרוע. את מסיימת את הצהרתך במילים כי 'זהו רגע מאתגר, ובבקשה שיתנו לכם לגלם את האכפתיות והחמלה שהעולם צריך עכשיו'. עם כל הכבוד, העולם צריך יותר מזה ממגדלור החוכמה. זה מצריך להראות קצת אומץ מוסרי, גם אם כמה מחברי 'הקהילה האחת של הרווארד' מחזיקים עמדות לא מוסריות", כתבו בכירי האוניברסיטה בירושלים.

בעקבות הביקורת, פרסמה גיי מכתב נוסף, שכבר הסביר לסטודנטים הרבה יותר מההתרחשות בבוקר שבת. "כל מוות חף מפשע הוא טרגדיה. עם זאת, אין בכך כדי להטעות אותנו ליצור שוויון שווא בין הפעולות המובילות לאובדן זה. חמאס תכנן והוציא להורג רצח וחטיפת אזרחים, במיוחד נשים, ילדים וקשישים, ללא מטרה צבאית או אחרת. זה עונה להגדרה של פשע מלחמה. כוחות הביטחון הישראליים עסקו בהגנה עצמית מפני תקיפה זו תוך התמודדות עם מצבים של בני ערובה רבים ומטח של אלפי רקטות שהוסתרו במכוון בסביבה עירונית צפופה", כתבו בכירי הרווארד.

בהקשר לתמיכת 35 ארגוני הסטודנטים בחמאס, הם ציינו כי "ניתן לראות בהצהרה זו כלא פחות מאשר הסכמה לרצח המוני של אזרחים על סמך לאום בלבד. שמענו דיווחים על מקרים גרועים עוד יותר, כאשר סטודנטים בהרווארד חוגגים את ה'ניצחון' או ה'התנגדות' ברשתות החברתיות... כיצד יכולים סטודנטים יהודים וישראלים להרגיש בטוחים בקמפוס בו נחשב מקובל להצדיק ואף לחגוג את מותם של ילדים ומשפחות יהודים?", נכתב בהצהרה המעודכנת.

הצעד המשמעותי של בתיה ועידן עופר

בעקבות התגובה הרפה של האוניברסיטה למלחמה ולטבח החפים מפשע שבוצע בישראל, הודיעו אתמול (ה') בתיה ועידן עופר כי הם מתפטרים מהוועד המנהל של בית הספר קנדי בהרווארד, שנחשב ביותר בעולם לממשל במשך שנים ארוכות.

"אנו מאמינים שלאוניברסיטת הרווארד, בהיותה אוניברסיטה מובילה בעולם, יש חובה ואחריות לנקוט עמדה ברורה נגד מתקפה ברברית על ישראל. ההצהרות של בכירי הרווארד כשלו באיזכור שמה של ישראל ובגינוי חריף של חמאס כארגון טרור רצחני, שמטרתו היא השמדת מדינת ישראל והעם היהודי. אנו מאוכזבים מההצהרות הרפות ומחוסר נקיטת עמדה ברורה של בכירי האוניברסיטה נגד הטרור הרצחני של חמאס. ליבנו ומחשבתו נתונה בימים אלה עם משפחות ההרוגים. אנו מייחלים לחזרתם המהירה של החטופים הביתה ומאחלים החלמה מהירה לכל הפצועים. עם ישראל חי - וינצח את הטרור", מסרו. 

עופר עצמו הגיע השבוע לארץ וביקר בחמ"ל של אחים לנשק וכן בקיבוץ רעים, אחד הקיבוצים בעוטף שספגו מכה קשה במתקפה. בני הזוג עופר תרמו תרומה אישית של 8 מיליון שקל לאחים לנשק לטובת הלחימה בדרום, בנוסף לסך של כ-15 מיליון שקל שנתרמו דרך החברות בבעלותם.

עידן עופר בביקור בקיבוץ רעים / צילום: יניב חלילי

 "פרופגנדה אנטי-ישראלית נשלחה להורים בבתי ספר" 

אחד ממאות אנשי הסגל הישראלים והיהודים בהרווארד, הוא פרופ' ינאי גונצ'רובסקי. "יש שתי תופעות שונות שאנחנו עדים להן", הוא אומר בשיחה עם גלובס. "הראשונה היא חוסר תמיכה שנובע מבורות או מחוסר רצון 'לקחת צד'. התופעה השנייה היא באמת כזו שמונעת מאנטישמיות או משנאת ישראל, אותה אני יכול להגיד שבוודאות אני לא מרגיש שמגיעה מטעם הממסד האוניברסיטאי בהרווארד, אבל כן מגיעה מקבוצות סטודנטים ספציפיות שמונעות משנאה. מטעם הממסד, אני לא יודע אם הייתה חוסר הבנה של המציאות או שהיה רצון לא לקחת צד כדי להישאר ניטרלי. ישנן אוניברסיטאות שהגיבו מצוין (למה שהתרחש ביום שבת האחרון) ויש כאלה כמו הארוורד, שהיו צריכים לתקן את המסר במכתב נוסף, וגם הוא הגיע רק מחלק מן ההנהלה", מסביר גונצ'רובסקי.

"אחרי שקיבלתי את המשרה בהרווארד, הופיעו בפורום אנונימי שהרבה כלכלנים נמצאים בו (שידוע כפורום שיש בו הרבה שנאה, לדוגמה כלפי נשים ומיעוטים) אמירות אנטישמיות לגביי", הוא מספר. "יש כאן המון חוסר הבנה של המצב. אבל חשוב לי להגיד שאני מרגיש תמיכה רבה מהקולגות חברי הסגל בהרווארד ובמוסדות אחרים, ואני בפירוש לא חושב שההנהגה של הארוורד היא אנטישמית. קבוצות הסטודנטים לא מייצגות את האוניברסיטה כולה, ויש כאן הרבה סטודנטים שהלב והמוסר שלהם במקום הנכון. על המכתב שארגן פרופ' בועז ברק חתמו למעלה מ-100 חברי סגל בהרווארד, הרבה מהם לא ישראלים ולא יהודים, בו הבענו תמיכה בישראל".

פרופ' ינאי גונצ'רובסקי / צילום: מרתה סטוארט

מה הסכנה בסיטואציה הנוכחית כשהיא מגיעה מהאקדמיה, בעיקר האקדמיה בארה"ב?
"מכאן, מאוניברסיטאות העילית האמריקאיות, צומחת ההנהגה האמריקאית. אל לנו להגיע למצב שבו הקול הקיצוני האנטי־ישראלי, האנטישמי, מלא השנאה, יהיה הקול היותר דומיננטי מקולות אחרים מבין הסטודנטים. הסכנה של קול דומיננטי כזה שמהדהד מסביב להנהגה הבאה של ארה"ב היא סכנה אמיתית".

גונצ'רובסקי הוא מרצה בכיר (Assistant Professor), כלומר חבר סגל במסלול לקביעות, במחלקה לכלכלה ובמחלקה למדעי המחשב, חבר הסגל הראשון בהיסטוריה של הארוורד בשתי המחלקות. אשתו נמצאת באמצע פוסט־דוקטורט בביולוגיה ב-MIT ולשניים שני ילדים.

"במערכת החינוך בעיר שבה אני גר, שלחו לכל ההורים מכתב שמנסה להיות מאוזן ומדבר על האלימות בישראל ובעזה. מה שהסתבר לאחר מכן היה ששלחו למורים חומרים כדי שיבינו יותר טוב את הסכסוך הישראלי־פלסטיני, וחלק גדול מהם פשוט היה הפרופגנדה האנטי-ישראלית הכי קיצונית שיצא לי להיתקל בה (וזה עוד בעיר עם אחוז יחסית גבוה של ישראלים ויהודים!). מי שהכין את החומרים בוודאי מונע משנאה ואנטישמיות, אבל ייתכן כי מי ששלח את זה הוא תמים ופשוט 'דחפו' לו את המידע. אשתי ואני שלחנו מכתב מאוד חריף, וגם אחרים עשו דבר דומה. אחרי יומיים, שלחו מכתב התנצלות חלקי ואתמול (ה') התכנסה ישיבה פתוחה של ועדת החינוך של העירייה, שאני דיברתי בה", הוא מספר.

כיצד אתה רואה את התפקיד שלך בסיטואציה הנוכחית?
"תמיד ראיתי את חשבון ה- X (טוויטר) שלי כמקצועי. אף פעם לא צייצתי שם משהו פוליטי, עד יום שבת. לישראל יש בעיה קשה של הסברה, אז אני מנסה לעזור איפה שאני יכול: אני מנסה עד כמה שאני יכול להסביר את המצב, בשיחות אישיות עם קולגות ולאנשים שעוקבים אחרי ברשתות החברתיות. יש לי כמעט 4,000 עוקבים, רבים מהם אקדמאים, ואני מספר להם דברים שאני חושב שחשוב שהם ידעו. יש ביניהם גם יועצים כלכליים למנהיגים שונים בעולם, ואם זה יכול לגרום יום אחד לכך שיהיו החלטות מדיניוּת שיותר מודעות למצב, אשרני".

גם בסטנפורד ו-NYU לא שקט  

הרווארד כמובן לא לבד. מכתב דומה שלחה צמרת האוניברסיטה העברית גם לראשי אוניברסיטת סטנפורד, שכתבו בפנייה לסטודנטים שם כי "למרות שזהו רגע של רגש ואבל עזים, בשבועות ובחודשים הבאים, בהתאם למשימתנו ברמה המוסדית של הוראה ומחקר, ובהסתמך על המומחיות של רבים בקמפוס, אנו מקווים לעודד הזדמנויות לשיתוף הידע על המצב, מעוגנים בטיפול זה בזה כחברים בקהילה אינטלקטואלית משותפת". על המכתב חתמו נשיא סטנפורד ריצ'רד סלר והרקטורית ג'ני מרטינז.

באוניברסיטת ניו יורק (NYU), פרסמה נשיאת לשכת עורכי הדין של בית הספר למשפטים, ריינה וורקמן, טור דעה בו היא מסרבת לגנות את חמאס. "אני רוצה להביע, בראש ובראשונה, את הסולידריות המוחלטת שלי עם הפלסטינים בהתנגדותם נגד הדיכוי לקראת שחרור והגדרה עצמית. ישראל נושאת באחריות המלאה לאובדן החיים האדיר הזה. משטר זה של אלימות על־ידי המדינה יצר את התנאים שהצריכו את ההתנגדות. אני לא אגנה את ההתנגדות הפלסטינית", היא כתבה לסטודנטים למשפטים.

רק יממה לאחר מכן, פרסמו מועצת הנאמנים של NYU ובית הספר למשפטים הבהרה בנושא. "בית הספר למשפטים מגנה חד־משמעית את פעולות הטרור האחרונות ואת הזוועות שביצע חמאס בישראל. רצח וחטיפת אזרחים, ושימוש באלימות מינית והפרדה ועינויים של ילדים, כולם מתועבים ואכזריים. אנו רוצים לומר, בקול רם וברור, לקהילה שלנו: כל אמירה שאינה מכירה בברוטליות זו אינה משקפת את ערכי בית הספר למשפטים של NYU".

"לא לשתות קפה עם אנטישמים בכנסים? אני בסדר עם זה"

פרופ' הדר אבירם נמצאת באקדמיה האמריקאית כבר 20 שנה וכיום היא מרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת סן פרנסיסקו (לשעבר הייסטינגס). היא לחלוטין לא מופתעת ממה שמתרחש שם בימים אלו, אך המתקפה על עוטף עזה הבהירה לה כי מה שפעם יכול עוד היה להתפרש כביקורת על פעולות הממשלה הישראלית, הפך אצל רבים מהקולגות שלה לאנטישמיות.

"היום ראיתי עמיתים שוקעים לשפל חדש. אחד מהם פרסם קריקטורה שהייתה מוצאת את מקומה גם ב'דר שטרימר' (המסר היה שישראל מתיימרת להיות קורבן בעודה התוקפן. מה?), אחרת ללא בושה פרסמה קיום של אירוע של 'התנגדות פלסטינית' בקבוצה של לימודי חוק וחברה. הייתי מפרסמת את השמות שלהם, אבל בשביל מה? הם יודעים בדיוק מי הם והם לא מתביישים בכך, ככל הנראה כיוון שהם יודעים שיש להם מספיק קשרים מקצועיים שיעודדו אותם", היא כתבה באתר שלה בטור תחת הכותרת "אם אתה מעודד או מנרמל פוגרום, סיימתי איתך: מכתב פתוח לעמיתיי".

פרופ' הדר אבירם / צילום: ג'קי לובטו

בהמשך היא כותבת כי אנשים עשו קריירות מוצלחות מאוד בתחום הזה מתוך היותם חסרי בושה. "אני בספק אם הפוסט הזה יזכה אותי בסמוך להערכה הזו, אבל אם זה אומר לא להיות מוזמן לשתות קפה עם אנטישמים בכנסים, אני בסדר עם זה", היא הוסיפה.

בשיחה עם גלובס מסבירה אבירם כי רבים באקדמיה נגועים באנטישמיות, בעיקר באקדמיה המשפטית, והאקלים כלפי ישראלים הוא עוין מאוד. עם זאת, היא אמנם מוסיפה כי התגובות בסופו של דבר היו אוהדות "מקיר לקיר" אך לא חוסכת בביקורת.

"כולם מבינים שסיפרתי את האמת. היו המון תגובות של 'כמה אומץ הפגנת'. אבל אם מגדירים כאומץ יציאה נגד מה שעולל חמאס בדרום אז באמת שהגענו לפי התהום", אומרת אבירם.

בישראל הגיבו מהר

לא רק בחו"ל התעוררה סערה באקדמיה בעקבות תמיכה של סטודנטים בעזה. סטודנטים באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל שבירושלים הביעו תמיכה בחמאס ותשעה זומנו לוועדות משמעת, כששתי סטודנטיות אחרות כבר הורחקו לאלתר מהמוסד.

"בצלאל מגנה בחריפות ודוחה התבטאויות המעודדות הסתה, אלימות ותמיכה בטרור, או מצדיקות אותן. לא נכיל בשום מקרה ביטויים כאלו בקרבנו. במסגרת הליך משמעתי הנוגע לפרסומים המבטאים תמיכה בחמאס, בטרור ובפגיעה בחפים מפשע, סטודנטים יזומנו מיידית לוועדות משמעת, או יורחקו לאלתר מהלימודים עד לקבלת החלטות בעניינם", כתב נשיא בצלאל פרופ' עדי שטרן לשר החינוך יואב קיש בעקבות המקרים.

"אנו מבהירים שוב בצורה שלא משתמעת לשתי פנים - לא נקבל התבטאויות תומכות טרור בימים קשים אלו, בהם חברותינו וחברינו מתאבלים על יקיריהם.ן, מחפשים אחריהם.ן, או מייחלים לשובם.ן. אנו קוראים לכלל קהילת האקדמיה לנהוג באנושיות, מתוך חמלה וסולידריות, להוקיע את מעשי הרצח הנפשעים, ולסייע כמיטב יכולתכם.ן לנפגעים ולמעגלי השכול והכאב העצומים", הוסיף שטרן.

עוד כתבות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים