אחרי מתקפת הטרור: צרפת וגרמניה אוסרת על הפגנות פרו-פלסטיניות

לדברי שר הפנים הצרפתי, ז'ראלד דרמנין, הפגנות פרו-פלסטיניות "עשויות ככל הנראה ליצור הפרעות לסדר הציבורי" ולכן הן אסורות • דרמנין הנחה את המשטרה להגביר משמעותית את השמירה ואת העירנות במאות אתרים יהודים כמו בתי כנסת • בגרמניה הקנצלר הודיע כי המדינה תוציא מחוץ לחוק את הארגון הפרו-חמאסי "סמידון"

מפגינים פרו-פלסטינים בפריז, מוקדם יותר היום / צילום: Reuters, Hans Lucas
מפגינים פרו-פלסטינים בפריז, מוקדם יותר היום / צילום: Reuters, Hans Lucas

שר הפנים הצרפתי הודיע היום על איסור מקיף לקיים הפגנות פרו-פלסטיניות ברחבי המדינה. לדברי השר, ז'ראלד דרמנין, הפגנות כאלו "עשויות ככל הנראה ליצור הפרעות לסדר הציבורי" ולכן הן אסורות. ההוראה נשלחה במכתב לכל מחלקות המשטרה במדינה. השר הבהיר כי מי שיארגן הפגנות כאלו למרות האיסורים - ייעצר. בצרפת ישנה קהילה מוסלמית גדולה, וכן הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה. לפחות 17 מבין הקורבנות במתקפת הטרור הרצחנית שהחלה בשבת הם בעלי אזרחות צרפתית. ככל הנראה בין החטופים לעזה יש גם אזרחים צרפתים.

מטוס עם ציוד, מיליונים בסיוע: בעולם מתגייסים לעזור לישראל 
הפייק שזרע בהלה: נסראללה לא הורה לצבא לבנון לפנות את הגבול 

שר הפנים הצרפתי הנחה את המשטרה להגביר משמעותית את השמירה ואת העירנות לקראת יום שישי (מחר), במאות אתרים יהודים כמו בתי כנסת. בתקשורת האירופית התייחסו לקריאת חמאס להפוך את יום שישי ל"יום זעם" וסולידריות עם רצועת עזה כסיכון משמעותי לחיים היהודיים ביבשת. בהפגנות קודמות בלונדון, בברלין, בווינה ובערים אחרות נרשמו קריאות אנטישמיות, עימותים עם המשטרה ומעצרים אלימים של מפגינים פרו-פלסטינים.

גם בגרמניה קרא היום הקנצלר להפגין אפס סובלנות כלפי אנטישמיות, והודיע כי המדינה תוציא מחוץ לחוק את הארגון הפרו-חמאסי "סמידון", שאירגן הפגנות תמיכה בחמאס ברובע נויקלן שבבירת גרמניה. הפגנות בעד רצועת עזה ובעד הפלסטינאים לא קיבלו אישור מהמשטרה מחשש לגלישתן לקריאות אנטישמיות. מעצרים בוצעו בהפגנות לא-חוקיות שניסו להתקהל במקומות שונים בברלין, ובערים אחרות בגרמניה. אתמול נעצרו יותר מ-100 בני אדם בהפגנה לא חוקית בהרמנפלאץ שברובע, שבו חיים מהגרים רבים מהמזרח התיכון. דעת הקהל הגרמנית מזועזעת בימים האחרונים מהבעות תמיכה של מרואיינים ברובע לטלוויזיה הגרמנית, שמציגים את מעשי חמאס באור חיובי וחוגגים את מעשי הרצח.

קהילות יהודיות ברחבי היבשת הונחו להגביר עירנות מחר על רקע הקריאה של חמאס להפגנות נגד ישראל. הן נקראו לא להפסיק לבוא לבתי כנסת ולמרכזים דתיים וחברתיים, אך "להפעיל שיקול דעת" בנוגע להצגת סממנים דתיים כמו מגן דוד או כיפה במרחב הציבורי. ולהיות ערים לאפשרות של תקיפה.