הפייק שזרע בהלה: נסראללה לא הורה לצבא לבנון לפנות את הגבול

פייק ניוז שהופץ ברשתות החברתיות טען שערוץ תקשורת בלבנון, המקורב לחזבאללה, הורה "לצבא לבנון ולכוחות שמירת השלום הבינלאומיים יוניפי"ל לפנות את כל האתרים בגבול ישראל", והוכחש • המשרוקית של גלובס

ציוץ שפורסם בטוויטר
ציוץ שפורסם בטוויטר

"ערוץ אל-מיאדין: חיזבאללה הודיע לצבא לבנון ולכוחות שמירת השלום הבינלאומיים יוניפי"ל לפנות את כל האתרים בגבול ישראל באופן מיידי" - הדיווח הזה נפוץ ברשתות החברתיות בכל רחבי העולם, ואף זכה לתרגום עברי בערוצי טלגרם בעלי אלפי עוקבים.

אין צורך להכביר מילים על המשמעויות של דיווח כזה: כשערוץ התקשורת אל-מיאדין המבוסס בלבנון, שידוע כמי שמקורב לחזבאללה, טוען שחזבאללה משלים את ההכנות האחרונות למתקפה על ישראל ותובע מגופים רשמיים כמו צבא לבנון וכוח האו"ם יוניפי"ל להתפנות - זה דבר שצריך לקחת ברצינות.

אז קודם כל נגיד שלא - זה לא קרה. ולמעשה, גם אם מחפשים היטב בכל הפלטפורמות השייכות לאל-מיאדין, כלל לא ניתן למצוא דיווח כזה. באופן חריג, דקות לאחר שהתפשטה ה"ידיעה" המיוחס לערוץ, הערוץ הוציא באתר שלו הצהרה בערבית: "הידיעה שמיוחסת לערוץ לפיה חיזבאללה הודיע ​​לצבא לבנון וליוניפי"ל על הצורך בפינוי עמדותיהם היא העברה כוזבת של חדשות כוזבות". באנגלית הערוץ הכריז: "חלק מהקמפיינים של התקשורת המוטעית הפיצו חדשות כוזבות וייחסו אותן לאל-מיאדין".

הוא חזר על המסר גם בציוץ בטוויטר: "כלי תעמולה שמקושרים לפטרפורמות תקשורת שונות החלו לייצר ולהפיץ חדשות כזב בעודם מצטטים את אל-מיאדין כמקור. ערוץ התקשורת אל-מיאדין דוחה את כל הדיווחים הללו. אל-מיאדין דוחק בכל עוקביו לצרוך חדשות מהפלטפורמות המקוריות המאומתות".

גם דובר יוניפי"ל, בציוץ ששותף על ידי החשבון הרשמי של הארגון, הבהיר: "בזמן סכסוך, שמועות יכולות להשתולל. יוניפי"ל ממשיכה להיות נוכחת ומבצעית. העבודה החיונית שלנו נמשכת ומפקד יוניפי"ל נמצא בקשר מתמיד עם הרשויות משני צדי הקו הכחול ודוחק לנהוג באיפוק".

תחקיר: יובל אינהורן