גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך יעבוד המסלול המהיר להקמת ממ"דים חדשים

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תדון השבוע בתוכנית שתאפשר מסלול מהיר להקמת חדרי מיגון ● אילו תהליכים מזרזת התוכנית, והאם היא תועיל בטווח הארוך?

הוספת ממ''ד לבניין במועצה האזורית שלומי שבצפון / צילום: דוברות משרד הביטחון
הוספת ממ''ד לבניין במועצה האזורית שלומי שבצפון / צילום: דוברות משרד הביטחון

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תדון ביום שלישי הקרוב בתוכנית מתאר ארצית חדשה, שתאפשר מסלול מהיר להקמת ממ"דים בכל הארץ. בפועל אין מדובר בתוכנית חדשה, אלא בהרחבת תוכנית קיימת מלפני ארבע שנים בדיוק (נובמבר 2019), להקמה מואצת של ממ"דים ביישובים המרוחקים 9 ק"מ מהגבול הצפוני. 

ממ"ד מהמדינה: השקיעו מיליונים - ורבים עדיין ללא מיגון 
שאלות ותשובות | 200 אלף שקל ואישור מהשכנים: כך תוסיפו ממ"ד לדירה
מינהל התכנון: תותר תוספת ממ"דים במסלול מהיר בכל הארץ
קרש לממ"ד: האם זה הפתרון שישאיר את הדלת סגורה הרמטית?

מה התוכנית אומרת?

התוכנית, שמספרה הסידורי הוא תמ"א/ 40/ א/ 1, מתקנת את תוכניות המתאר המקומיות והמפורטות, באופן שניתן יהיה להגיש בקשה להיתר לבניית ממ"ד לדירות ומבני ציבור מכוח התוכניות המפורטות והוראות התמ"א גם יחד. כלומר, מדובר בחיבור של תוכניות בניין העיר (תב"ע) הקיימות עם תוכנית המתאר החדשה, באופן שהקמת הממ"ד לא תסתור ולא תחרוג מהתב"ע. באופן זה נחסך מהתושבים להתחיל בהליכי תכנון מפורטים, שעלולים לארוך שנים.

תוקף התוכנית נקבע לחמש שנים, עם אפשרות להארכת תוקפה לעד חמש שנים נוספות. במילים אחרות, מי שרוצה לנצל את התוכנית - מוטב לו שיתחיל לעבוד בהקדם על תכנון הממ"ד.

האם התוכנית באמת אמורה לשפר את המצב הקיים?

"כן", אומר עו"ד עופר טויסטר, מומחה בתחום חוקי המקרקעין והתכנון והבנייה. "הוראתה העיקרית של התמ"א הינה הוראה המאפשרת הקמת ממ"דים עד קו בניין של מטר אחד מגבול המגרש (שעליו ממוקם הבית, א"מ). אפשרות זו קיימת גם היום, אולם זאת בכפוף להליך של הקלה, הכרוך בפרסום, התנגדויות, שיקול דעת של הוועדה המקומית, הליכי ערר וכו'.

"לפיכך, פועלו העיקרי של התיקון המוצע הינו בהפיכת זכות מותנית לזכות מוקנית, וכתוצאה מכך ביטול הבירוקרטיה, העיכובים וחוסר הוודאות הכרוכים בהוצאת היתר הכפוף להקלה, כמו גם העברת הסמכות לאישור בניית הממ"ד לרשות רישוי (חלף ועדת המשנה, העוסקת בבקשות להיתר שיש בעניינן שיקול דעת)".

האם תוכנית המקור בגבול הצפוני הצליחה?

ככל הנראה, במידה מועטה. "הבתים הבלתי ממוגנים בקרית שמונה נמצאים בשכונות הוותיקות, שהוקמו בשנות ה־50 וה־60 של המאה הקודמת", אומר אופיר יחזקאלי, מ"מ וסגן ראש עיריית קרית שמונה, שמתמודד לראשות העיר בבחירות המקומיות. "הבתים שם מתפרקים, אז על זה להוסיף ממ"ד? אין לזה סיכוי", הוא מוסיף.

"עשינו בזמנו פיילוט ולקחנו מבנים ישנים שחוזקו מפני רעידות אדמה והוספנו להם ממ"דים, שזה פתרון ביטחוני, אבל לא כזה ששינה משהו לשכונה. הפיילוט הזה לא הוסיף דירות, לא חידש מבנים, ולא הכניס דם חדש לשכונות הוותיקות. חייבים לפתח הליכי פינוי־בינוי מואצים שיטפלו במצב טיפול שורש, ולא לחלק אקמול", אומר יחזקאלי.

אם התוכנית תאושר השבוע, האם יהיה ניתן כבר לפעול לפיה?

לא, כי היא לא תאושר השבוע. הדיון במועצה הארצית לתכנון ולבנייה מוגדר כ"מתן הוראה לעריכת התמ"א והעברת התוכנית להערות הוועדות המחוזיות והשגות הציבור". כלומר, ייקח זמן עד שכל הגופים יתייחסו לתוכנית והיא תאושר בגרסתה הסופית. לפיכך יש לסייג ולהדגיש, שהכתוב כאן נכון אך ורק לנוסח הראשוני של התוכנית.

ומה לגבי התכנון? האם התוכנית ניתנת לביצוע בכל מקרה?

"לא", אומרת הדס הירשלר, מהנדסת אורטק מערכות מיגון, ומדגימה: "אם למשל הדירה נמצאת בבניין ישן שפונה לרחוב, הוספת ממ"ד עלולה במקרים מסוימים להיכנס לתוך המדרכה ולקצר את רוחבה, ולכן אי אפשר במקרים הללו להוסיף ממ"ד. יש פרויקטים של תמ"א 38 שנפלו בגלל שנוכחו שלא ניתן לבנות בהם ארבעה מגדלי ממ"דים, שיכסו את כל ארבע הדירות לקומה שנמצאות בבניין".

כשמדברים על "מגדל ממ"דים" - כלומר רצועת ממ"דים שמתחילה בקומת הקרקע ועולה עד לקומה האחרונה - מצביעים על הבעיה העיקרית, שחורגת ממגבלות תכנוניות וטכניות, והיא השכנים. "זה לא סוד שחלק גדול מהמבנים הישנים בתל אביב לא הצליחו להגיע לביצוע פרויקט של תמ"א 38 בגלל אי הסכמות שהתגלו בין השכנים לבניין", אומר טויסטר. "אני לא רואה את המצב משתנה עקב התוכנית הזו".

עניין חשוב אחר שמתקשר לזה, הוא הרוב הנדרש מבין הדיירים. בתמ"א 38 ובפינוי־בינוי נקבע רוב מינימלי שכזה, שמאפשר את מימוש הפרויקט. התוכנית הנוכחית אינה כוללת רוב כזה. אולם עו"ד טויסטר מציין, שלפי סעיף 71ב(א) לחוק המקרקעין, לצורך הקמת ממ"ד נדרש רוב של 60%. "להבנתי, אותה הוראה תמשיך לחול גם לעניין ממ"דים מכוח תוכנית המתאר הארצית".

לכן, לא יקרה מצב שבו כל דייר "שבא לו" יכול להקים ממ"ד. אולי את הביורוקרטיה מול העירייה הוא יפחית - אבל לא את הוויכוחים מול בעלי הדירות האחרים לבניין.

האם לדיירים מהבית השכן יש זכות התנגדות?

ניתן להבין אדם שלא אוהב את הרעיון שמטרים ספורים מחדש השינה שלו יוקמו ממ"דים של הבניין השכן. ואולם, עו"ד טויסטר מדגיש כי "התמ"א נותנת זכויות מוקנות, שלא יאפשרו לשכנים להתנגד להן".

האם התוכנית תחייב את בעלי הדירות בתשלום היטל השבחה?

לפי עו"ד טויסטר, "ככלל, בעת הוצאת היתר בנייה להוספת ממ"ד לבניין קיים חל פטור מהיטל השבחה מכוח התוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה. לגבי מכר - הפטור אינו חל על מכר, אבל עולה שאלה אם בכלל יהיה חיוב על התוכנית הזו שהיא תוכנית מתאר ארצית. ככלל אין חיוב בהיטל השבחה על תוכניות מתאר ארציות, אבל הפסיקה קבעה שאם אפשר לראות את התוכנית כאילו היא משנה את התוכניות המפורטות החלות במקרקעין, אז כן יהיה חיוב. לכן לעניין המכר יש כאן ספק".

מה ההשפעות ארוכות־הטווח שיהיו לתוכנית?

במשך השנים מתקיים מתח מובנה בין הצרכים הבטחוניים המיידיים, לבין שיקולי התכנון ארוך־הטווח. בימים שקטים, שיקולי התכנון גוברים, מה שבא לידי ביטוי למשל בביטולה הקרב של תמ"א 38. ואולם כשהתותחים רועמים - שיקולי הבטחון הם המכריעים, והתוכנית הזו היא הדוגמה הטובה ביותר לעניין.

לטווח הקצר דירות ומבנים יהיו ממוגנים יותר, וזה דבר חיובי, אם כי יש ספק עד כמה בעלי דירות כן ינצלו את התוכנית. לטווח רחוק יותר, התוכנית רעה. היא אומנם תשביח את הדירות בצורה של תוספת חדר ובטיחות, אך תכער את המבנים שבלאו הכי אינם מהיפים (כפי שממ"דים שהוספו בזמנו לשיכונים בשדרות כיערו אותם) ותתרום לירידה בביקושים לדירות הללו.

התוכנית גם לא מתמודדת עם סכנת רעידות האדמה, לא מחדשת את הבניין, וכפי שציין יחזקאלי מהנסיון שלו - אינה תורמת דבר לשכונה ולסביבת המגורים, ולא רק זה, מכיוון שהממ"דים כבר יהיו קיימים, המוטיבציה של הדיירים להכנס לפרויקט התחדשות עירונית אמיתי תרד.

בהנחה שאת המלחמה הנוכחית התוכנית החמיצה, ניתן לחשוב שוב האם כדאי לקדם את התוכנית, או אולי לחשוב על משהו חילופי. אין ספק שעצם קיומה של תוכנית כזו מעיד על כשלון המנגנונים הקיימים, תמ"א 38 ופינוי־בינוי לתת פתרון הולם לבעיות.

האם יש חלופות אחרות למיגון של הדירות?

"ניתן למגן חדרים קיימים בצורה שאולי לא ישיגו את מידת המיגון של ממ"ד תקני, אבל כן ישיגו רמת מיגון גבוהה מאוד, שמוערכת בפיקוד העורף ב־95%", אומרת הירשלר. "יש מספר שיטות לעניין, והמיגון הזה בא לידי ביטוי בעיקר בחיפוי פנימי של הקירות במספר שיטות, ובחיפוי פנימי בגבס ברובן. החלונות והדלתות שייקבעו בחדרים הללו יהיו חלונות ודלתות תקניות של ממ"דים". 

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק