מינהל התכנון: תותר תוספת ממ"דים במסלול מהיר בכל הארץ

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תאשר בקרוב החלטה במסגרתה הקמת ממ"דים ברחבי הארץ תתאפשר גם במקרה של חריגה מהתוכנית שחלה על המגרש • וגם: משרד הבינוי והשיכון פותח במבצע להשמשת מקלטים בערי הצפון

הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock
הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה תאשר במהרה החלטה דרמטית: הקמת ממ"דים בכל רחבי הארץ לא תזדקק לגיבוש תוכנית בניין עיר חדשה, גם אם היא מנוגדת לתוכנית התקפה במקום. זאת, באמצעות מסלול מהיר להקמת ממ"דים, שתהווה הרחבה של תוכנית מ-2019, שמאפשרת הליכי מיגון מזורזים רק בטווח של 9 ק"מ מהגבול הצפוני. מדובר בתוכנית דרמטית, שתשפיע ישירות גם על דירות ישנות במרכז הארץ, שכיום אינן מצויידות בממ"ד.

המקלט בבניין שלכם מלא זוגות אופניים ועגלות? יש מה לעשות
על הפרק: הקמת יישוב ליד כפר סבא למפוני עוטף עזה

כיום, הקמת ממ"ד אפשרית בהתאם להוראות התוכנית החלה על המגרש, וכל חריגה ממנה מחייבת הליך של פרסום הקלה, על כל המשתמע מכך - כולל פרסום התוכנית, ועריכת דיונים אודותה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, וכן מתן אפשרות לציבור להתנגד לה. לעתים, הממ"ד נחשב כסטייה ניכרת מתוכנית: כלומר, שתוספת הבנייה תביא את הדירה לחרוג בשטחה מהמותר בתוכנית הקיימת, ואז ההליך מורכב אף יותר.

לפני ארבע שנים, אושרה תוכנית מתאר ארצית ליישובי הצפון בלבד, שמאפשרת הליך מזורז למיגון הדירות שבהם; התוכנית החדשה, שתאושר ביום שלישי הקרוב, תרחיב למעשה את התחום המותר לכלל המדינה, בצורה שתאפשר את הרחבת הבתים - גם אם זו אינה תואמת את התוכניות החלות עליהם.

מדובר בתוכנית שאין לה רק משמעות ביטחונית חשובה, אלא גם משמעות נדל"נית-כלכלית, שכן במבנים ישנים רבים במרכז הארץ אין ממ"דים, בין היתר, משום שהתוכניות במקום אינן מאפשרות תוספת שטחים למבנים, אלא באמצעות תמ"א 38 או פינוי בינוי.

מדובר בצעד חשוב ביותר, שיתרום גם להשבחת נכסים ולהעלאת שווי הדירות, שלפתע יהיה ניתן להוסיף להן חדר, מבלי להיכנס להליכי תכנון סבוכים. ייתכן כי ימצאו גם רשויות מקומיות שיביעו התנגדות לנושא זה, מכיוון שלצד הדחיפות הרבה במיגון התושבים מפני אמצעים ארטילריים של אויב, יש לקחת בחשבון כי התוכנית החדשה תאפשר לבעלי נכסים להשביח אותם ללא כניסה לאחד משני המסלולים (תמ"א 38 או פינוי-בינוי), ובכך יתעכב המיגון שלהם מפני רעידות אדמה.

משרד השיכון פותח במבצע להשמשת מקלטים בערי הצפון

בנוסף, משרד הבינוי והשיכון הודיע כי ישקיע עשרות מיליוני שקלים עבור השמשת מקלטים בערי הצפון. השר יצחק גולדקנופף מסר כי: ״משרד הבינוי והשיכון עושה כל שביכולתו לסייע בעת הזאת. מהלך חשוב זה נעשה בשיתוף משרד האוצר וראשי הרשויות בערי הצפון, לטובת שמירה על חיי האזרחים. המשרד ימשיך להעניק פתרונות לאתגרים שנמצאים בפתחנו ולבחון כל מהלך שיכול להטיב עם הציבור״.

לדברי המשרד, גורמים מקצועיים מטעמו פנו לראשי הרשויות במטרה למפות את המקלטים בערים ומצבם, ועלה כי אכן קיים צורך מהותי לנושא; זאת, מאחר שהאחריות לטיפול במקלטי המבנים נמצאת תחת ועדי הבתים ושמרביתם לא מטופלים כראוי.

תקצוב המקלטים יתאפשר לאחר שמנכ"ל המשרד, יהודה מורגנשטרן, פנה לגורמים במשרד האוצר במטרה לקבל אישור להסטה תקציבית עבור הנושא. הבוקר התקבל האישור והמבצע יצא לדרך.