על הפרק: הקמת יישוב ליד כפר סבא למפוני עוטף עזה

משרד השיכון, רמ"י ומינהל התכנון החלו בבדיקת אפשרות להקים יישוב זמני שייועד למפוני עוטף עזה, לתקופת שיקום האזור • מדובר ביישוב שימנה מאות עד אלפים בודדים של משקי בית מהיישובים שנפגעו במהלך המלחמה, שימוקם בקרקעות רמ"י באזור כפר סבא - ביישוב מתן או בבית ברל

אחד הבתים ההרוסים בקיבוץ בארי לאחר טבח החמאס / צילום: ap, Baz Ratner
אחד הבתים ההרוסים בקיבוץ בארי לאחר טבח החמאס / צילום: ap, Baz Ratner

משרד הבינוי והשיכון, רשות מקרקעי ישראל ומינהל התכנון, בשיתוף עם המועצות האזוריות, החלו בבדיקת אופציה להקים יישוב זמני שייועד למפוני עוטף עזה, לתקופת שיקום האזור. מדובר ביישוב שימנה מאות עד אלפים בודדים של משקי בית מהיישובים שנפגעו במהלך המלחמה, שימוקם בקרקעות רמ"י המצויות באזור כפר סבא. 

המקלט בבניין שלכם מלא זוגות אופניים ועגלות ישנות? יש מה לעשות 
"מה שקרה לא תואם שום תוכנית מגירה": כך נערכים בתי החולים להמשך הלחימה 

לפי שעה ממדי ההרס ביישובי עוטף עזה עדיין לא מופה, אם כי ברור שבחלק מקיבוצי העוטף ויישובי הגדר מדובר בנזקים אדירים, שיביאו חלק גדול מהמבנים למצב של חוסר שמישות. לאור זאת התכנסו הגופים לבדוק אפשרויות לגיבוש פתרון למשפחות שביתן נהרס, עד להקמתו מחדש.

אחד הרעיונות הוא הקמת יישוב ארעי למאות עד אלפים בודדים של משקי בית, שייתן להם מענה עד להשלמת עבודות השיקום. כרגע נבחנים שני מיקומים אפשריים באזור כפר סבא: הראשון הוא היישוב מתן, שנמצא צפונית-מזרחית למחלף חורשים שעל כביש 6; והשני הוא בית ברל, שנמצא צפונית לכפר סבא. בשני המקומות יש לרמ"י עתודות קרקע שיאפשרו את הקמת היישוב. בנוסף נבחנת אפשרות לשכן את המפונים בדירות ציבוריות שטרם אוכלסו.

לא ברור איזה אופי יישא היישוב המדובר ומי ינהל אותו, וגם אין כרגע תשובה לשאלה מה יהיה אופי המגורים - האם קרוואנים, בנוסח שכונות הקרוואנים שהוקמו לפני 30 שנים בעת העלייה הגדולה. 

משלושת הגופים נמסר כי הדיונים נמצאים רק בתחילתם ועדיין רחוקים מגיבוש החלטה ותוכנית מסודרות.