גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הפכה רשות החירום הלאומית לשחקן משנה לא ממש רלוונטי

רשות החירום הלאומית (רח"ל) הייתה אמורה להיות גוף מרכזי בניהול מצבי חירום ומשבר ● אלא שבשנים האחרונות סמכויות הרשות צומצמו והועברו לפיקוד העורף, ובהתאם תקציביה קוצצו ● בינתיים, במערכה הנוכחית, הבעיות בשטח מתחילות לצוף, כשבין השאר נרשמים עיכובים בטיפול במשפחות ההרוגים ובפינוי התושבים

נפילת רקטה באשקלון / צילום: Reuters, AMIR COHEN
נפילת רקטה באשקלון / צילום: Reuters, AMIR COHEN

מתקפת הפתע של חמאס הציפה מספר בעיות, ולא רק במישור הצבאי. בין היתר, העברת רשימות החללים לביטוח לאומי עוד לא גובשה, לצד העובדה שחלף שבוע עד שפינו את התושבים במרחק 4־7 ק"מ. אם לא די בכך, רק בימים האחרונים המדינה הציעה פינוי לתושבי אשקלון ואופקים.

פרויקט מיוחד | מהמודיעין ועד העברת הכספים לחמאס: היום שבו קרסו הקונספציות 
מייסד ועידת הייטק צייץ נגד ישראל, והמנכ"לים הישראלים מבטלים השתתפות
עמוס גלעד מסביר: אלה היו שתי הטעויות של חמאס וזה מה שיקרה אחרי שנסלק אותו  

ככל שישראל שוקעת במצב חירום, מתלהט הוויכוח על האחריות לניהולו. לכאורה, רשות חירום לאומית (רח"ל) היא הגוף המופקד על הנושא. תפקידה, על פי חוק, הוא לשפר את מוכנות העורף למלחמה או לאסונות תוך הכנת המשק למצבי חירום במטרה לשמור על רציפות תפקודית של גופים חיוניים בחירום. אלא שבשנים האחרונות, במיוחד בעת משבר הקורונה, היא התגלתה כרשות חסרת משאבים וסמכויות בפועל - שרובם הועברו לפיקוד העורף.

"המדינה סירסה את רח"ל והעבירה סמכויות לפיקוד העורף", אומר עופר שלח, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ולשעבר יו"ר ועדת ביקורת המדינה ויו"ר ועדת הקורונה. "כשהגענו למשבר הקורונה, רח"ל הייתה אמורה להיות גוף מרכזי, אך לא היו לה אנשים או סמכויות. זה המצב שקיים עד היום. היא לא בנויה לטפל באירוע הנוכחי. גם כעת יש אירוע רב־מערכתי: בריאות, שיכון והגנת העורף. רח"ל אמורה להכיל את כל הסמכויות האלה ולתפקד באופן רב מערכתי - והיא לא".

זאב (ווה) צוק־רם, ראש רח"ל בין השנים 2007 ל־2011 ובין 2018 ל־2019, נזהר מלבקר פעולות קונקרטיות של פיקוד העורף ורח"ל בשבוע האחרון. אולם, לדבריו, "ניתן לראות שהצבא לא מסביר לאנשים או מטפל בבעיות שלהם. זה לא שדברים לא מתבצעים, אבל החשש הוא ממלחמה יותר גדולה. שילוב של ירי תלול מסלול מלבנון ומעזה לישראל, יחד עם החימוש שנמצא בידי חיזבאללה לצד סוריה ואיראן, עלולה להוביל לכך שחילוץ והצלה תהיה המשימה הגדולה והבלעדית של פיקוד העורף. במקרה כזה, האם הם יוכלו לעסוק במקביל בנושאים נוספים בשעת חירום?".

 

כפילות ואי־בהירות מול פיקוד העורף

באופן אירוני, דווקא הקשיים בתיאום בין הרשויות לכוחות הביטחון הובילו להקמת רח"ל. בשנת 2006, לאחר מלחמת לבנון השנייה, הציגה הוועדה לבחינת מוכנות העורף במצבי חירום את מסקנותיה: "במרבית שלבי הלחימה לא היה אף גוף ממלכתי אשר ימפה את הצרכים האמיתיים הכוללים של תושבי הצפון, ויתאים את התרומה או הסיוע לנזקקים להם, לפי קריטריונים שווים. בפועל, להתרשמות הוועדה, היו כפילויות רבות בפעילות הגופים החוץ ממלכתיים כתוצאה מחוסר התיאום, ובמקביל נזקקים רבים לא זכו כלל לסיוע כאמור".

אחת ממסקנות הוועדה הייתה הקמת "רשות חירום לאומית, תחת משרד ראש הממשלה או המשרד לביטחון פנים, אשר תהווה את הגוף המתכלל הלאומי". ואכן, זו הוקמה ב־2007. בשנת 2009, היא גם איחדה לתוכה את מנהלת מל"ח (משק לשעת חירום), האחראית על האספקה השוטפת של מצרכי יסוד ומוצרים הכרחיים ללחימה ולהפעלת תשתיות כמו דלק.

אלא ששנים בודדות לאחר הקמתה, החלו להיווצר הבעיות בין הסמכויות של רח"ל לאלו של פיקוד העורף; החפיפה בין הגופים יצרה כפילות וכפיפות . "מצד אחד, פיקוד העורף כפוף לרמטכ"ל. מן הצד השני, כראש מערך ההגנה הארצי, הוא כפוף ישירות לשר הביטחון - דרך מטה מל"ח הארצי שיושב ברח"ל", מסביר צוק־רם.

אחד הבתים ההרוסים בקיבוץ בארי לאחר טבח החמאס / צילום: ap, Baz Ratner

ההחלטות ש"סירסו את הרשות"

במטרה לפתור את שאלת הסמכויות בין הגופים, בשנת 2018 הוקמה ועדה בראשות האלוף (במיל') אבי מזרחי. הוועדה קבעה כי יוענקו לפיקוד העורף עיקרי הסמכויות הביצועיות שהיו עד לאותה עת בידי רח"ל: "הרשות תשמש כגוף המטה הלאומי למוכנות העורף מטעם ותחת שר הביטחון ותעסוק בתכנון ובהתוויית המדיניות בתווך הלאומי־אסטרטגי. פיקוד העורף יהיה גוף הביצוע האופרטיבי של מערכת הביטחון שיכין את העורף לחירום וירכז את הכנת הרשויות המקומיות וגופי החירום. כמו כן, פיקוד העורף יפעיל את המערכת המחוזית המאוחדת ואת מערך המשק לשעת חירום (מל"ח)".

כך למעשה, פיקוד העורף קיבל סמכויות אזרחיות, ובהן פעילות המחוזות, ההדרכה וההכשרה. תקני רח"ל צומצמו בחצי, וה"מחוזות" - זרוע הביצוע של רח"ל מול הממשלה והרשויות המקומיות - בוטלו. השינוי בחלוקת הסמכויות גם הוביל לשינוי בתקציבים שייעודו לרח"ל: מתקציב שהגיע בשיאו בשנת 2017 ל־206 מיליון שקל בשנה, התקציב לשנת 2023 עומד כיום על 81 מיליון שקל בלבד. לאן עבר הכסף? לא ברור.

צוק־רם סבור שהחלטות הוועדה פגעו משמעותית בכוחה של רח"ל. "האלוף מזרחי סירס את הרשות: היו מחוזות שעבדו מול משרדי הממשל והרשויות המקומיות בכל מחוז, והייתה שרשרת פיקוד מסודרת. הועברו לידי פיקוד העורף סמכויות לגבי מיגון, התארגנות ועבודה בשעת חירום, האחריות על אספקת מוצרים חיוניים בשעת חירום והנחיה לרשויות כיצד לפעול. את זה רח"ל עשתה, זה היה המקצוע שלה. לרשות היה בית ספר להכשרת מנכ"לים של רשויות מקומיות, ורופאי חירום שלימדנו אותם מה זה חירום ועורף בהיבט האזרחי ולא הצבאי, אך הם עברו לפיקוד העורף".

בשנת 2019 ראשי רשויות בדרום כמו שדרות, אשכול ושדות נגב הצטרפו להתנגדות, וטענו כי פיצול סמכויות רח"ל והעברתן לפיקוד העורף פגעו ברשות. לפיכך, הם דרשו להקפיא את המהלכים בנושא בנימוק של "פגיעה בפרויקטים בעוטף עזה וסיכון חיי אדם".

מלבד שאלת הסמכויות, לאחרונה רח"ל סובלת מבעיות נוספות. בין השאר, במשך זמן רב התנהלה הרשות ללא ראש קבוע, עד ששר הביטחון דאז, בני גנץ, מינה לתפקיד את תא"ל (במיל') יורם לרדו, שקודם לכן היה ראש מטה פיקוד העורף.

מן הצד השני של המתרס, יש מי שמשבח

עם זאת, לצד הסמכויות שהועברו ממנה, רח"ל היום אחראית על תיאום בין משרדי הממשלה בעת חירום. בתקופת הקורונה, כשנוהלה על ידי ממלא מקום, מצבה של רח"ל היה קשה במיוחד והיא לא עשתה את עבודתה כמתאמת בין משרדי הממשלה.

"עבדתי בקורונה מול רח"ל ופיקוד העורף בנפרד. היו לנו מספר אנשי קשר שונים מול כל אחד ממשרדי הממשלה", מספר חגי אדרי, סמנכ"ל קשרי ממשל של התאחדות התעשיינים. "היום ברח"ל יודעים לתכלל לנו את העבודה מול משרדי הממשלה. אם צריך משהו ממשרד הגנת הסביבה, פשוט פונים לרח"ל. הם מסייעים לנו עם מפעלים חיוניים שצריכים להמשיך לעבוד, אבטחת איזורי תעשייה ופתיחת צירים למפעלים בעורף".

תגובת רשות החירום הלאומית

לפני כשלוש שנים הוקמה מחדש רשות החירום הלאומית (רח״ל) כחלק מהמלצות וועדת מזרחי שחילקה את האחריות לתמיכת המשק בין פיקוד העורף לבין רח״ל.

פיקוד העורף קיבל את התמיכה ברשויות המקומיות מתוך תפיסה ששם יש לו יתרון יחסי - גם ביכולת גיבוש תמונת מצב באמצעות היקל״רים (יחידת קישור לרשות המקומית), וגם בהנתן היכולות האופרטיביות שלו, כוח האדם והאמצעים שברשותו - לתת מענה לשיבושים שעשויים להתרחש בחירום. רח״ל קיבלה את האחריות על התיאום בין משרדי הממשלה.

באמצעות מנגנונים אחודים, תהליכים מבצעיים אחודים וחמ״לים אחודים, מתגבשת תמונת מצב לאומית שלמה: פיקוד העורף מגבש את תמונת המצב ביחס לרשויות המקומיות, רח״ל מגבשת את תמונת המצב המשקית ברמת משרדי הממשלה והרשויות הייעודיות, וחמ״ל הרציפות התפקודית המשותף מתיך את התמונה לכדי תמונה לאומית. זו התמונה השלמה בה מנוטר המצב הן על ידי פיקוד העורף הפרוס ברשויות ואוחז את השטח משמעותית עד לקצה הרשותי, והן על ידי רח״ל המנחה את משרדי הממשלה והרשויות הייעודיות, באמצעות אנשי מילואים של רח״ל הנמצאים בכל חמ״ל של משרד ממשלתי ומתפעלים את החמ״לים.

כך נוצרה לראשונה מערכת שמתחילה מהיקל״ר - יחידת הקישור לרשות המקומית, המגבשת את תמונת המצב המשקית, עוברת ומעובדת במרכז לרציפות תפקודית, ויקל״ם - יחידת הקישור למשרדי הממשלה, המעבדת את תמונת המצב המשרדית. ההיתוך מתבצע במרכז הרציפות התפקודית.

המודל הזה הוא מודל טוב שנותן לכל גוף ביטוי ביתרון היחסי שלו - פיקוד העורף בתחומו המקצועי מול הרשויות המקומיות ומול האזרחים, ורח״ל בתחומה מול משרדי הממשלה והרשויות הייעודיות. באופן זה נתמכת הרציפות התפקודית המשקית בצורה השלמה.

עוד כתבות

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?