גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לראשונה אי פעם קרוב למזרח התיכון: כלי השיט הגדול והיקר בעולם

90 כלי טיס, 4,300 אנשי צוות וצוללות חמושות: ארה"ב מקרבת לחופי ישראל נושאות מטוסים במפגן תמיכה במלחמה מול חמאס ● נושאת המטוסים "פורד", כלי השיט הגדול והיקר בעולם, כבר הוצבה בים התיכון, ובשבוע הבא צפויה גם לעגון "אייזנהאואר" ● האם מדובר באירוע תקדימי ומה הסיכוי שכוחות אמריקאים יצטרפו ללחימה?

נושאת המטוסים פורד / צילום: Reuters, U.S. NAVAL FORCES CENTRAL COMMAND
נושאת המטוסים פורד / צילום: Reuters, U.S. NAVAL FORCES CENTRAL COMMAND

שני נמלי תעופה ענקיים עושים בימים אלה את דרכם לחופי ישראל: אלה הן נושאות המטוסים של הצי האמריקאי, "פורד" ו"אייזנהאואר". משקל כל אחת מהן 100 אלף טון והן נושאות יחד כוח אש אדיר של מטוסי קרב. כל אחת מנושאות המטוסים מונעת בשני כורים גרעיניים בעלי הספק של תחנת כוח קטנה המסוגלים לשאת אותן לכל פינה בעולם תוך מספר ימים ללא צורך בתדלוק, ולמרות גודלן ומשקלן, מהירותן איננה יורדת מזו של ספינות קרב קטנות. את כל אחד מנמלי התעופה המשייטים האלה מאיישים אלפי חיילים, אשר לרשותם עומדים בבטן האונייה סופרמרקט, מאפייה וחדרי כושר.

מצרים מאיימת לשלוח את הפליטים הפלסטינים לאירופה 
אחד המשקיעים הנועזים של וול סטריט מתייצב לצד ישראל ובגדול 

"פורד" ו"אייזנהאואר" אינן שטות לבדן; הן מלוות בקביעות במבנה של חמש משחתות, סיירות ולעיתים גם צוללות. בבטן כל אחת מהן מאות טילי טומהוק המגיעים לטווח של עד 2,500 קילומטר, אשר מסוגלים להפציץ בתוך דקות מספר יעדים שונים.

כאשר נשיא ג'ו ביידן אמר שעות ספורות לאחר שהחלה המלחמה בעזה "אל תתערבו", הוא דאג לוודא שבטהרן ובביירות יבינו את הרמז כאשר הורה להשיט את שתי נושאות המטוסים למזרח הים התיכון. אם המצב יחמיר ויתדרדר, ארה"ב עשויה אף להגדיל את פריסת נושאות המטוסים באזור.

האם מדובר באירוע יוצא דופן?

האלוף (במיל') אליעזר (צ'ייני) מרום, לשעבר מפקד חיל הים, סבור שמדובר באירוע חריג. "בשנים האחרונות האמריקאים נוהגים לקדם לאזור נושאת מטוסים אחת, אבל כאשר מדובר בשתיים זה כבר יוצא דופן", הוא אומר. "לצי האמריקאי יש 11 נושאות מטוסים בכל רחבי העולם; כמה מהן עוגנות בקביעות באזורים שונים, כמו ביפן, והשאר מוצבות בהתאם לאירועים שונים".

עם זאת, לא מדובר במהלך תקדימי. בזמן מלחמת המפרץ השנייה למשל, ארה"ב קידמה למזרח התיכון לא פחות משבע נושאות מטוסים שהמטירו על עיראק כוח אש מכיוונים רבים. יתרה מכך, בראשית דרכה של מדינת ישראל, המעצמה האמריקאית קידמה לכיוון מזרח הים התיכון מספר נושאות מטוסים, מחשש כי לבנון תיכבש בידי סוריה במהלך שנות ה־50. כך גם קרה בזמן מתקפות "ספטמבר השחור" בירדן ובמלחמת יום כיפור, כאשר ברית המועצות החליטה להעביר יחידות צבא למזרח התיכון.

נושאת המטוסים אייזנהאואר / צילום: Reuters, U.S. NAVAL FORCES CENTRAL COMMAND

"ארה"ב נוהגת מדי פעם לרכז כמה נושאות מטוסים באזור אחד לפי אינטרסים ואירועים שונים שקורים בעולם - ובמובן הזה לא מדובר באירוע נדיר", מסביר ד"ר טל טובי, חוקר היסטוריה צבאית־אמריקאית מהמחלקה להיסטוריה באוניברסיטת בר אילן. "ביל קלינטון טבע את המשפט: 'אם מגיעה ידיעה לחדר המצב על אירוע מתגלגל, השאלה הראשונה שנשאלת היא היכן נושאת המטוסים הקרובה ביותר. ואכן, מאז תום מלחמת העולם השנייה, נרשמו מעל ל־300 אירועים של הזזת נושאות מטוסים לאירועים שהתרחשו בטאיוואן, פנמה ואוקראינה. ארה"ב מתייחסת לנושאות המטוסים שלה כאל הזרוע הארוכה של מדיניות החוץ שלה. לא סתם המשפט השגור בפי המלחים על הסיפון הוא שמדובר ב'90 אלף טון של דיפלומטיה'".

בתוך כמה זמן יכולים הכלים להתייצב בישראל?

נושאת המטוסים "פורד" כבר הוצבה בים התיכון בחודשים האחרונים בעקבות משימות הקשורות במלחמה באוקראינה. "אייזנהאואר", לעומת זאת, הרימה עוגן רק לפני מספר ימים מווירג'יניה, ועל פי ההערכות, ייקח לה לפחות עוד תחילת השבוע הבא עד שתגיע לאזורנו.

 

נושאות המטוסים נעות במהירות של עד 56 ק"מ, מה שמאפשר להן לחצות מעל ל־1,300 ק"מ ביממה. נושאת מטוסים היוצאת מהחוף המזרחי של ארה"ב יכולה להגיע לישראל בתוך שבוע בלבד.

האם נושאות המטוסים נועדו לסייע בלחימה?

"נושאות המטוסים נועדו בעיקר כדי לבודד את זירת הלחימה ולהעביר מסר לחיזבאללה ואיראן - אל תנסו אותנו", אומר מרום. "אבל לישראל יש יכולת להילחם בשתי זירות במקביל, לכן אני לא מאמין שבסופו של דבר מטוסים ימריאו מנושאות המטוסים ויתקפו מטרות ברחבי לבנון".

פרופ' תא"ל (במיל') שאול חורב, לשעבר סגן מפקד חיל הים ומי שעמד בראש המרכז לחקר מדיניות ואסטרטגיה ימית באוניברסיטת חיפה, מוסיף כי הסטת נושאות המטוסים האמריקאיות לכיוון חופי ישראל מיועדת בעיקר להרתעת איראן. "המטרה היא לא להרתיע את חיזבאללה אלא את איראן, שמושכת בחוטים", הוא אומר.

גם חורב מטיל ספק שמטוסים אמריקאים יצטרפו ללחימה: "עבור ארה"ב, שלב המעבר מהרתעה להתקפה איננו פשוט". הנשיא לשעבר ברק אובמה למשל, איים בירי לעבר סוריה באמצעות טילי טומהוק לאחר מתקפה שביצעה שימוש בנשק כימי. אלא שההבטחה לא קוימה בסופו של דבר.

איזה כוח אש עומד לרשות נושאות המטוסים?

תוספת של למעלה ממאה מטוסי קרב לכוח האש הישראלי היא משמעותית מאוד עבור חיל האוויר. אבל תרומתה לא מסתפקת רק בהמטרת פצצות מהאוויר על מטרות איכות: מטוסי הלוחמה האלקטרונית שעל נושאות המטוסים יסייעו בשיבוש תקשורת, וטילי הטומהוק יוכלו לפגוע בדיוק רב במטרות רחוקות. למבנה הספינות המלווה את נושאות המטוסים ישנה אפשרות גם לסייע בהגנה מפני ירי טילים לעבר העורף או הצבא.

מה עלותן של נושאות המטוסים?

נושאת המטוסים החדשה ביותר, "פורד", היא כלי השיט הגדול והיקר בעולם. בנייתה התארכה ותקציבה תפח ל־13 מיליארד דולר. עלות ההפעלה היומית שלה עומד על כ־7 מיליון דולר ביום או 2.5 מיליארד דולר בשנה. עלות האחזקה של נושאת המטוסים "אייזנהאואר" עומד על כמיליארד דולר בשנה.

מדוע ארה"ב מעניקה חשיבות לכלים העצומים?

"לרונלד רייגן היה חזון להגדיל את הצי האמריקאי ל־600 כלי שיט, אבל היום ארה"ב לא מצליחה להגיע ליעד של 325 כלים", אומר חורב. "אחת הבעיות היא שהעלויות של הקמת הכלים האלה רק מזנקות ככל שחולף הזמן. זאת, בין השאר בגלל פיתוח חידושים טכנולוגיים ודרישות ההולכות וגוברות של צוותי ההנדסה - וקשה להגיע ליעדים כאלה. עם זאת, ארה"ב ממשיכה לשמור על יתרון ברור מול כל מעצמה אחרת, כולל מול סין".

מרום מוסיף: "תקציב חיל הים האמריקאי לבדו עומד על 200 מיליארד דולר וזה עוד לפני תוספות. אין כיום חיל ים שמתקרב למה שיש לאמריקאים, למעט סין, ששואפת להיות הצי הגדול והמודרני בעולם עד 2050".

למרות העלויות של נושאות המטוסים, הנשיא לשעבר אובמה לא נגע בנושאות המטוסים כאשר קיצץ את תקציב הביטחון של ארה"ב לפני מספר שנים. "אובמה הבין היטב את החשיבות האסטרטגית של הכלים הללו", מסכם טובי. "גם אם סין תבנה נושאת מטוסים, לא יהיה לה את הניסיון הצבאי שיש לאמריקאים בלוחמה באמצעות הכלים הללו מאז מלחמת העולם השנייה".

עוד כתבות

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

הבורסות בסין סגורות; הניקיי יורד ב-0.3%

המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ● לרגל יום הפועלים, רוב הבורסות באירופה סגורות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

היום ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● בעקבות המגעים לשחרור חטופים, השקל התחזק בכ־2% מול הדולר ● המדדים המרכזיים בישראל ובארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ●  גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה