גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם למעלה מ-150 אלף טילים: המומחה שמסביר - מה רוצה נסראללה

תחת עיניה הפקוחות למחצה של ישראל הצטייד חיזבאללה בעשור האחרון ובנה כוח צבאי, שאותו הוא מייעד לקרב נגד ישראל ● האירועים האחרונים דחפו את הארגון להפר את השקט, אבל נראה כי המנהיג חסן נסראללה יעלה הילוך רק אם יתרשם שזה לא יגרור אותו למלחמה כוללת ● האם גם הקונספציה הזו תחזיק מעמד?

תומכי חיזבאללה מפגינים בביירות / צילום: Reuters, Marwan Naamani/dpa
תומכי חיזבאללה מפגינים בביירות / צילום: Reuters, Marwan Naamani/dpa

הכותב הוא מזרחן, סגן הרקטור אוניברסיטת תל אביב

לאורך העשור האחרון עקבה ישראל בדריכות אחר הנעשה לגבולה עם לבנון, מחשש כי "מצפון תיפתח הרעה". במהלך אותן שנים הצטייד חיזבאללה בארסנל מרשים של למעלה מ-150 אלף טילים, חלקם טילים מדויקים וארוכי-טווח, המכסים את כל שטחה של ישראל. לצד זאת בנה חיזבאללה כוח לוחם של עשרות אלפי חיילים, שאותם הוא מייעד, לדבריו, להטיל לקרב אם תפרוץ מלחמה בינו ובין ישראל, במשימה לכבוש את הגליל..

"כלכלת מלחמה היא דבר יקר": מה תעשה ישראל עם 10 מיליארד דולר 
ראיון | "חשש עמוק לגורלנו": המומחה שמסביר למה האמריקאים מודאגים ומה הסיבה שביידן הגיע לישראל 

חיזבאללה בנה את כוחו הצבאי והצטייד בטילים תחת עיניה הפקוחות למחצה של ישראל. זו ניסתה לבלום את זרימת הטילים מאיראן לחיזבאללה באמצעות המב"ם (המערכה בין המלחמות) - התקפות על משלוחי הטילים בשעה שעשו את דרכם מאיראן דרך סוריה ללבנון. אלא שמהלך זה, כך מתברר, הצליח רק באופן חלקי, ולא עצר את התחמשותו של חיזבאללה.

אין פלא שהחשש בישראל היה כי דווקא חיזבאללה הוא שיפתיע ויתקוף. אחרי הכול, עוצמתו הצבאית הייתה גדולה לאין שיעור ביחס לזו של החמאס. לארגון הטרור הרצחני בעזה היו "רק" כ-15 אלף טילים, שרק מיעוטם היו בעלי טווח המגיע לאזור המרכז, מה גם שלישראל ייש כולות הגנה אווירית מתקדמות שמאפשרות ליירט את מרביתם של טילים אלה. ישראל גם הטילה את יהבה על מכשול קרקעי שבנתה לגבול הרצועה, ועל האמונה שהחמאס מורתע ושכנופיות המחבלים שלו אינן מהוות איום של ממש.

בסופו של דבר החמאס הוא זה שתקף

מכאן ההפתעה רבתי שאחזה בכולנו בשבת השחורה כשארגון החמאס, בניגוד לכל הציפיות וההערכות, הוא שתקף ורצח כ-1,400 ישראלים, מרביתם אזרחים, ובהם נשים, ילדים ותינוקות בעריסתם.

בעקבות ההתלקחות בגבול עזה הפר חיזבאללה את השקט ששרר לאורך גבול הצפון, ומאז אנו מצויים עימו במלחמה לכל דבר, הגם שזו מוגבלת לפי שעה לקו הגבול. חיזבאללה שב ומנסה לפגוע בחיילי צה"ל הערוכים לאורך הגבול, וכדי לקדם פני באות החליטה הממשלה לפנות עשרות יישובים ישראליים לאורך הגבול.

אבל השאלה החשובה היא כמובן מה מצפה לנו מכאן ואילך, ובוודאי כשצה"ל יחל במהלך יבשתי בעזה.

יש להניח כי אם נסראללה היה מעוניין במלחמה, הוא היה מצטרף אליה כבר ביומה הראשון, כשישראל הייתה עדיין המומה ומשותקת לאחר שנתפסה בהפתעה גמורה. אבל לא כך קרה, כיוון שכנראה החמאס לא טרח לשתף את בעלי בריתו, בטהראן ובביירות, בהחלטה לפתוח באש. אחרי הכול - דיבורים על אחדות המאבק בישראל לחוד ומעשים לחוד.

עם פרוץ האש בדרום קרסה ברעש גדול הקונספציה שטופחה על-ידינו לאורך שנים, שלפיה כל שהחמאס מעוניין בו הוא ביסוס שלטונו בעזה, ומכאן שנכון להגיע עימו להבנות ולהזרים לו מיליארדים של דולרים בתמורה להבטחת השקט לאורך הגבול. כידוע, האמנו גם כי הארגון מורתע, וכי לישראל יש יכולות מודיעיניות ומבצעיות שבכוחן לנטרל אותו.

למען האמת, היו לנו אין-ספור הזדמנויות שבהן נוכחנו שהקונספציה הזו אינה מחזיקה מים. שהרי כל שידענו בעשור האחרון ברצועה היו סבבי עימות בלתי פוסקים, שאחרי כל אחד מהם נטינו להאמין כי היכינו בחמאס, הרתענו אותו, וכי עתה פניו יהיו לשמירה על השקט לאורך הגבול, וחוזר חלילה. הכתובת הייתה אפוא על הקיר, ואנו בחרנו להתעלם ממנה.

בניגוד לחמאס, חיזבאללה הוא ארגון הממוקד בלבנון ובבני העדה השיעית במדינה זו. בפלסטינים הוא עושה שימוש לצרכיו, אך אלו לא באמת מעניינים אותו. ומה שחשוב יותר - ההנחה שלפיה הארגון מורתע מאז מלחמת לבנון השנייה, שבה הושמדה בירתו באל-דאחיה שבביירות - הנחה זו עמדה במבחן לאורך 16 השנים שחלפו מאז המלחמה ההיא, ולמעשה עומדת למבחן עד לשעות אלה ממש.

חיזבאללה הוא אויב אכזר, והוא שמר על השקט לאורך הגבול, משום שהוא מורתע מפני תגובתנו. אבל כשהוא הניח בעבר, או מניח כיום, שיש לו מרחב תמרון לפגוע בנו בלא להיגרר למלחמה כוללת, הוא יקפוץ על ההזדמנות בשמחה. כך היה וכך קורה גם עתה.

נראה שגם איראן מעוניינת להישאר בחוץ

לחיזבאללה מדגדג בקצות האצבעות להכות בישראל, ולבד מכך מופעל עליו לחץ מצד חמאס לבוא לעזרת הפלסטינים. לכן, מאז פרצה המלחמה הוא מתגרה בנו ומנסה לפגוע בחיילינו לאורך קו הגבול. ועם זאת, הוא רואה את ההרס בעזה, מבין שדבר דומה יכול לקרות בלבנון, ולכן לפי שעה הוא נמנע מהסלמה.

נראה כי גם איראן מעוניינת להישאר מחוץ לעימות הנוכחי. האיראנים הרי מומחים בלחימה בישראל עד אחרון הלבנונים או הפלסטינים, אבל כשהדבר מגיע לאיראן עצמה, הם מגלים זהירות.

החיבוק שהעניקה ארה"ב לישראל משדר מסר ברור של הרתעה, שהרי לטהראן אין עניין להסתבך עם ארה"ב, וגם נסראללה לא רוצה בכך. כל זה אינו אמור להשתנות גם אם יחל אותו מהלך יבשתי שנועד למוטט את שלטון החמאס ברצועה.

אבל אחרי כל זה, הלקח מאירועי השבת השחורה היא שאסור לדבוק בקונספציות, וחובה לעקוב בשבע עיניים אחר המתרחש, ובעיקר להיות מוכנים בכל העוצמה והכוח לכל תרחיש.

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"