גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה האו"ם מוטה נגד ישראל באופן מובנה, ולמה היא נשארת שם?

אמירותיו של מזכ"ל האום גוטרש על אירועי ה־7 באוקטובר הרגיזו רבים והעלו שאלות לגבי טיב הארגון ● היחסים בין ישראל לאו"ם ידעו רגעים של פריחה, אבל בעיקר אתגרים ● ובכל זאת המומחים מדגישים: למען ההסברה, חשוב שישראל תישאר שם ● המשרוקית של גלובס

גלעד ארדן, שגריר ישראל באו''ם (ציוץ בטוויטר, 24.10.23) / צילום: שלומי יוסף
גלעד ארדן, שגריר ישראל באו''ם (ציוץ בטוויטר, 24.10.23) / צילום: שלומי יוסף

השבוע מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש העלה את חמתה של ישראל כשאמר שמעשי הטבח בעוטף עזה "לא קרו בוואקום", למרות שהבהיר שהכיבוש לא יכול להצדיק אותם. בתגובה לדברים, שר החוץ אלי כהן ביטל את פגישתו עם גוטרש. שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן אמר: "מזכ"ל שמחפש צידוק לטבח הנורא שבוצע בנו לא יכול להישאר בתפקידו". כמו כן, משרד החוץ עיכב ויזות לאנשי האו"ם שביקשו לבקר בעזה.

המקרה הזה הזכיר את היחסים הלא פשוטים בין ישראל לבין האו"ם. אז מה הביא אותם לנקודה הזו ומה יוצא לנו מהחברות בארגון הזה? ניסינו לברר.

המשרוקית | האם בג"ץ אילץ את הצבא לחשוף מידע שנוגע להפצצות בעזה?
המשרוקית | הפייקים על המלחמה בעזה שאיתם צריכה להתמודד ההסברה הישראלית
"ייבאנו אנטישמיות": המלחמה משנה את מדיניות ההגירה באירופה

יותר מורדות מעליות

במאמר שפרסם ד"ר ירון סלמן, מרצה באוניברסיטת בן גוריון ובמכללה האקדמית עמק יזרעאל, במסגרת המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), הוא מפרט את תולדות היחסים בין ישראל לאו"ם. אמנם לפי סלמן רוב השנים היחסים האלו ידעו בעיקר מורדות, אבל היו גם עליות. ההתחלה, למשל, הייתה לא רעה: "בתחילת הדרך, בסוף שנות ה־40, יחסי מדינת ישראל והאו"ם התאפיינו במגמות חיוביות", הוא כותב. ניתן למנות למשל את ההצבעה באו"ם על תוכנית החלוקה ב־1947, את אימוץ אמנת האו"ם במגילת העצמאות, הצטרפותה של ישראל לארגון בסמוך להקמתה וגם את המדיניות של שר החוץ הראשון משה שרת בניסיון להפוך את המדינה הצעירה למקובלת במסדרונות האו"ם.

אבל, כפי שמראה סלמן, הדברים האלו לא החזיקו מעמד זמן רב, מכמה גורמים. חלקם היו קשורים במדיניות הישראלית: רה"מ הראשון דוד בן־גוריון היה מעוניין במדיניות לוחמנית כלפי ההתנהלות של שכנותיה של המדינה הצעירה כלפיה, בעוד שרת רצה להימנע מפעולות תגמול בשם הדיפלומטיה. "משפט שאפיין את הגישה של בן־גוריון הוא 'לא חשוב מה יאמרו הגויים, חשוב מה יעשו היהודים'", אומרת לנו פרופ' גבריאלה שלו, שגרירת ישראל באו"ם בשנים 2008-2010. "שרת היה יונת שלום, שאמר שלולא האו"ם ישראל לא הייתה קמה מלכתחילה". המחלוקת בין השניים התחדדה עד שב־1956 הודח שרת על ידי בן גוריון, וכך החל עידן בו מדיניות החוץ הישראלית שמה פחות דגש על דיפלומטיה, ברוח הציטוט המיוחס לבן־גוריון "או"ם שמו"ם".

אבל היו גם גורמים הקשורים במגמות גלובליות: המלחמה הקרה הפכה את האו"ם בכלל ואת מועצת הביטחון בפרט לגוף קוטבי, באופן ששיקף את העוינות בין ארה"ב לברה"מ, כך שישראל התקשתה לתמרן ביניהן ולזכות בתמיכתן בקידום האינטרסים שלה באו"ם. בנוסף, בסוף שנות החמישים החלו להצטרף מדינות חדשות. "בתחילת הדרך רוב החברות באו"ם היו דמוקרטיות", אומר סלמן למשרוקית, "אבל עם השנים החלו להצטרף מדינות מגוונות: מוסלמיות, ערביות, אפריקאיות, לא דמוקרטיות, בלתי מזדהות, משוחררות ואוטוריטריות. זה הביא לכך שהדמוקרטיות הפכו למיעוט באו"ם, וגם לבידוד של ישראל בתוך הארגון". כחלק מכך, אומר סלמן, החל תהליך באו"ם של אימוץ הנרטיב הפלסטיני. שנות השבעים היו רצופות בהחלטות פרו־פלסטיניות, לצד ההחלטה האנטי־ישראלית שכנראה הייתה אחת מנקודות השפל ביחסי ישראל והאו"ם: החלטה 3379, שקבעה שציונות היא צורה של גזענות.

שיפור הגיע בשנות התשעים. "מסך הברזל נפל, ארה"ב הפכה להגמון בזירה הבינ"ל ונעשה ניסיון להגיע לפתרון כולל של הסכסוך הישראלי־ערבי, מה שהוביל לוועידת מדריד, ובהמשך גם להסכמי אוסלו והסכם השלום עם ירדן", אומר סלמן. לכן, הוא אומר, לא מפליא שהחלטה 3379 בוטלה בתחילת שנות התשעים. נקודת תפנית נוספת הגיעה בשנת 2000, אז ישראל התקבלה לגוש "אירופה ומדינות אחרות" באו"ם, ובכך למעשה לראשונה היא הצטרפה לגוש של מדינות בארגון. "ישראל לא הייתה יכולה להצטרף לגוש של מדינות אסיה בגלל הבולטות של מדינות ערביות ומוסלמיות חברות הגוש, ובאירופה נטען שגיאוגרפית ישראל באסיה", ממשיך סלמן. על כל פנים, קבלתה אפשרה לקדם אג'נדה כחלק מגוש, במקום כמדינה בודדת.

 

היחסים היום

מאז שנות האלפיים ישראל נוקטת בגישה פחות לעומתית כלפי האו"ם ויותר פרו־אקטיבית. "ישראל פועלת כדי להציג את עצמה כישראל שמעבר לסכסוך", מסביר סלמן. "היא פועלת לעמידה ביעדי המילניום של האו"ם, למשל היא משגרת סיוע הומניטרי למדינות מתפתחות". עניין שישראל פחות מתגאה בו במסדרונות האו"ם הוא אספקת נשק (בעיקר נשק קל) למדינות מתפתחות שלא תמיד דוגלות בשמירת זכויות אדם. לדבר יש תמורה באו"ם, שכן מדינות כמו רואנדה ודרום סודאן מצביעות לטובת ישראל בעצרת הכללית. בנוסף, הגישה הפרו־אקטיבית של ישראל הראתה תוצאות, כדוגמת בחירתם של שלושה שגרירי ישראל באו"ם מאז 2005 לתפקיד סגן נשיא העצרת הכללית.

אבל למרות הגישה החיובית הזו, הגישה העוינת של האו"ם לא תמה. פרופ' שלו נזכרת בכהונתה: "כשהתחיל מבצע עופרת יצוקה, ואחריהם הגיעו דוח גולדסטון והמרמרה, כל סדר היום החיובי נדחק הצדה".

גם ההצבעות נגד ישראל לא הפסיקו. סלמן חקר ומצא שב־2018 התקבלו בעצרת 21 החלטות גינוי נגד ישראל, בעוד שנגד שאר מדינות העולם יחד התקבלו רק שש. ב־2019 היחס עמד על 18 החלטות נגד ישראל לעומת שבע החלטות נגד שאר העולם. "הקורא הביקורתי יוכל לומר שאלו החלטות סימבוליות בלבד בלי משמעות מעשית, וזה טכנית נכון", הוא אומר. "אבל לאורך זמן לא ניתן להתעלם מהאפקט המצטבר של עוצמת הסימבולי, בטח בעידן של תקשורת המונים, רשתות חברתיות ופייק ניוז. מדינות צריכות להתאים את עצמן לזירה הזו, שבה אין שום מגבלות על השחקנים ברשת".

סלמן מסביר שלא רק ישראל שינתה גישה בראשית שנות האלפיים, אלא גם הפלסטינים: "מתום עידן ערפאת הצד החילוני הפלסטיני ראה במאבק הצבאי כלי פחות דומיננטי, והחל לפעול בזירה הדיפלומטית ובכלל זה בזירת האו"ם. כעת הם מנהלים קמפיין כפול: גם נגטיבי, בדמות דה־לגיטימציה לישראל בניסיון להביא אותה למקום דומה לזה של דרא"פ בימי האפרטהייד, וגם פוזיטיבי, בדמות מאבק על ההכרה בזכות הפלסטינים לעצמאות. לישראל לא הייתה בררה אלא להכיר בחשיבות האו"ם ולפעול בתוכו כדי לזכות בלגיטימציה ולהשפיע על החלטותיו".

מה עושים עכשיו?

וכך אנחנו מגיעים לשבוע האחרון ולאמירת המזכ"ל גוטרש. "לא ייתכן שאחרי מה שקרה ב־7 באוקטובר האו"ם יעמיד את ישראל החופשית והדמוקרטית על אותו מסד כמו של טרוריסטים מרצחים מהחמאס", אומרת שלו. "גוטרש נורא אכזב אותי. אמנם אני הייתי בקשר עם קודמו, באן קי מון, שהיה ידיד של ישראל, אבל חשבתי שגם גוטרש מכיר את ההיסטוריה של העם היהודי. להגיד שהדברים לא קרו בוואקום זו אמירה מבזה".

האם ישראל פעלה באופן נבון? "לבטל את הפגישה, לקרוא לגוטרש להתפטר או לבטל את הוויזות של נציגי האו"ם אלו צעדים שאני יכולה להבין, אבל הם באים מהבטן", אומרת שלו. "הרי גוטרש לא יתפטר והעצרת הכללית, שיש בה רוב אוטומטי נגד ישראל, לא תדיח אותו. אני לא חושבת שתגובות מהבטן הן הדבר הנכון".

ואולי הגיע הזמן לפרוש מהאו"ם? "בשום פנים ואופן לא", חורץ סלמן. "אני יודע שקשה לישראלים שינקו מילדות את האמירה המפורסמת 'או"ם שמו"ם' לקבל זאת, אבל בימינו האו"ם נמצא בחזית מול האתגרים הניצבים בפני הקהילה הבינ"ל, למשל סכסוכים פנימיים, אסונות טבע, וסיוע לעקורים ופליטים. לא סתם אין אף מדינה, מגדולה ועד קטנה, שמוכנה לוותר על המושב שלה בעצרת הכללית. צריך להכיר גם באיום הדיפלומטי כאיום, ולפעול בהתאם. בעצם החברות שלה באו"ם ישראל מאותתת שהיא חלק מהמערב". גם שלו לא נלהבת מהרעיון: "אין להעלות על הדעת שישראל תהיה המדינה היחידה שלא חברה שם. צריך לתת לאו"ם באיזושהי צורה גט כריתות, אבל לא לעזוב לגמרי".

ומה כן? "כשהייתי שם, השגרירה האמריקאית סוזן רייס אמרה לי 'תעזרי לי לעזור לכם'", מספרת שלו. "צריך שנהיה שם כדי להכווין את הידידות שלנו במועצת הביטחון, הגוף המשמעותי באו"ם. אחרי דוח גולדסטון, הרמטכ"ל והפצ"ר הגיעו לאו"ם כדי להציג למזכ"ל ולשגרירים את הצד שלנו בעופרת יצוקה ויש לזה חשיבות גדולה". גם סלמן סבור כך: "ישראל צריכה לנסות להשפיע מבפנים על החלטות האו"ם, בין היתר, באמצעות מאמצי הסברה".

לקריאה נוספת

ד"ר ירון סלמן - יחסי ישראל והאו"ם במבחן הזמן

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; פולקסווגן דיווחה על ירידה של 20% ברווח התפעולי

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● בהמשך היום יתפרסמו נתוני האינפלציה והתמ"ג בגוש האירו ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות