גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם מחירי המכוניות החדשות יעלו בתחילת 2024? בענף מחכים לרגע האחרון

כמה שבועות לפני תחילת השנה החדשה, קשה להמר מה יהיו מחירי הרכב החדשים ● לצד הנטייה הטבעית להתייקרות, נראה ששערי המטבע ועודפי מלאי בדגמים מסוימים יהוו גורם ממתן ● בתקווה שהאופק הביטחוני יתבהר, היבואנים ימתינו לדקה ה־90 לפרסום המחירונים

מכוניות חדשות בנמל חיפה. יותר מ־80 אלף כלי רכב שעדיין עומדים בנמלים / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות בנמל חיפה. יותר מ־80 אלף כלי רכב שעדיין עומדים בנמלים / צילום: Shutterstock

בימים אלה מכונסים מיטב המוחות וצוותי הניהול בענף הרכב הישראלי בניסיון לגבש מחירוני רכב חדשים, שיפורסמו בתחילת 2024. הכנת מחירון שנתי היא תמיד משימה מורכבת, שדורשת לחזות, לשקלל ולתמחר משתנים כמו שערי מטבע, זמינות מלאים, מדיניות מחיר של יצרני הרכב, מדיניות מס של הרגולטור, שמשתנה לעיתים תכופות, התמחור של המתחרים ועוד. אבל השנה המשימה כמעט בלתי אפשרית לאור אין ספור משתנים בלתי צפויים ואפילו קיצוניים מהזירה הכלכלית, הביטחונית ואפילו הפוליטית בישראל. 

עיכובים והתייקרות הביטוח: כך צפויה להשפיע חטיפת הספינה על שוק הרכב 
חוסר ודאות קיצוני בענף הרכב: שני תרחישים לשנת המכירות 2024

בשנים האחרונות המגמה השולטת והעקבית במחירונים השנתיים החדשים הייתה עליית מחירים מואצת. הנימוקים להתייקרויות השתנו לעיתים תכופות, וכללו בין השאר צמצום של הטבות המס הירוק, שדרוג כלי הרכב החדשים ומחסור במלאי בשל משבר הקורונה. אבל השורה התחתונה זהה: אם לפני שלוש־ארבע שנים אפשר היה לקנות בישראל משפחתית מאובזרת ולקבל עודף מ־140 אלף שקל - כיום המחיר של אותה משפחתית נע סביב 170 אלף שקל. קשה גם למצוא כיום חשמליות עם טווח סביר בפחות מ־160 אלף שקל.

אלא שעד היום העלאות המחירים התרחשו על רקע נתוני מאקרו יציבים, פחות או יותר, שתרמו לביקוש קשיח לרכב ולאדישות של הצרכנים למחיר. השנה הרקע הזה שונה ולא יציב.

צד ההיצע: מלאי מסיבי, אך לא חריג

קרוב ל־100 אלף כלי רכב לא מכורים נמצאים כרגע במלאי של היבואנים בישראל, מתוכם יותר מ־80 אלף כלי רכב שעדיין עומדים בנמלים. המלאי הזה, ביחד עם תמונות דרמטיות של "מכוניות מאופק לאופק" שחונות בנמלים, יוצר את הרושם שקיימת בעיה קריטית של עודפים, כזו שמחייבת הורדת מחירים ב־2024.

המלאי אכן מרשים, ואין ספק שעלויות האחסון והמימון שלו הן נטל שמכביד על היבואנים. אבל בפועל, המצב פחות דרמטי. נזכיר שברבעון הראשון של 2023 נמסרו בישראל כ־106 אלף כלי רכב, מתוכם יותר מ־50 אלף בחודש ינואר לבדו. כלומר, אם הכלכלה תתאושש המלאי הזה, או רובו, יכול "להיעלם" תוך רבעון, במיוחד לאור העובדה שיבואנים רבים עצרו משלוחים מתוכננים וביטלו הזמנות.

יתר על כן, המלאי בארץ אינו הומוגני. הוא מכיל בעיקר מסה של עשרות אלפי כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין, שיובאו ברבעון החולף לקראת עליית המס בינואר. אבל המלאי אינו חריג בכל הנוגע לדגמים מהזרם המרכזי, בעיקר משפחתיות היברידיות, מכוניות בנזין קומפקטיות ורכבי פנאי בנזין.

בנוסף, בעקבות המלחמה העניק משרד התחבורה ליבואנים ארכה של שלושה חודשים למכור כלי רכב חדשים שיוצרו לפני יותר מ־12 חודשים מבלי שיצטרכו לרשום אותם על שמם ו"לאבד יד". ארכה זו אף עשויה להתארך לשלושה חודשים נוספים. המשמעות היא שגם יבואנים עם מלאי רכב גדול, שחלקו נמצא בישראל קרוב לשנה, יכולים "לשבת עליו" עוד כמה חודשים מבלי לאבד ערך. לפיכך 100 אלף כלי רכב חדשים שנמצאים במלאי היבואנים לא בהכרח שוללים העלאת מחירים בתחילת 2024, אלא רק יעודדו מבצעי חיסול־מלאי נקודתיים.

צד הביקוש: הלקוחות לא נרתעים

ההיגיון אומר שההאטה הכללית במשק, לצד גיוס המילואים הנרחב והמתמשך, יביאו לירידה בביקוש לכלי רכב חדשים, שתימשך לתוך השנה הבאה ותגדיל את הלחץ לירידת מחירים. חודש אוקטובר אכן היה חלש וסביר להניח שגם נובמבר ודצמבר יהיו דלילים במכירות. אבל באופן מפתיע, בענף הרכב מדווחים שחברות הליסינג הגדולות, שלרוב מצטיידות בעשרות אלפי כלי רכב ברבעון הראשון, ממשיכות לשדר "עסקים כרגיל". כלומר, הן מזרימות ליבואנים הזמנות משמעותיות לכלי רכב, שיסופקו בתחילת 2024 - הן רכבי בנזין והן כלי רכב חשמליים.

גם הזמנות הרכב החדש של המגזר הפרטי לא נעלמו ולפחות חלקן נובעות מצורך מוגבר בניידות אישית ויציבות מחירים בשוק היד השנייה. אמנם הריבית על מימון לרכב עדיין גבוהה והאשראי יותר סלקטיבי, אבל אם הירידה בביקוש תהיה מתונה, ספק אם היא תמנע העלאת מחירים. מנגד, האצה באינפלציה והעמקת האבטלה בהחלט יכולות לפגוע בביקוש ולמנוע העלאת מחירים.

שערי המטבע: סימנים לאופטימיות

לשערי מטבעות יבוא הרכב, בעיקר הדולר והאירו, יש השפעה מהותית על מחירי הרכב החדשים בישראל. השערים עברו טלטלה משמעותית עוד לפני המלחמה, והיחלשות השקל צברה תאוצה משמעותית באוקטובר, כאשר הדולר התייצב סביב 4.1 שקלים, והאירו נסק ל־4.3 שקלים וצפונה.

כאשר המטבעות נסקו לשיא, חלק מהיבואנים מיהרו להעלות מחירים בדגמים מסוימים אף מבלי לחכות לסוף השנה. אחרים ביטלו מבצעים והנחות, כולל לציי רכב, ובניגוד למקובל בשוק רובם עדיין מסרבים להבטיח מחירים סופיים לכלי רכב שיסופקו בתחילת 2024 - אפילו אם הלקוחות שילמו את מלוא הסכום.

אבל מאז התהפכה המגמה, בינתיים, ונכון לסוף השבוע האחרון הדולר השלים ירידה חדה של כמעט 9% מהשיא של אוקטובר, והוא נמוך כרגע אף משערו שלפני המלחמה. גם שער האירו השלים ירידה של יותר מ־5.5% מהשיא באוקטובר.

לפיכך, ייתכן בהחלט שנראה כעת גל ענק של שחרור רכב מהמכס, כאשר את רוב כלי הרכב המשוחררים יוכלו היבואנים לשווק ברבעון הראשון של 2024 מבלי להעלות את מחירי המחירון. אמנם העלויות הלוגיסטיות, כמו שינוע ואחסון, עדיין גבוהות, אבל אם השערים יתייצבו או אף ימשיכו "לסגת" לרמות נמוכות יותר, זה יהיה חסם משמעותי בפני העלאת מחירים, לפחות ברבעון הראשון.

סביר להניח שהשיפור בשערים יתגלגל ללקוחות בצורה עקיפה כדי לא לגרום לירידת ערך מואצת ללקוחות הקיימים. כלומר באמצעות מבצעים "נקודתיים" של מימון ודחיית תשלומים, שמגלמים הנחות לא מבוטלות מהמחירים. אבל כרגע אפילו בנק ישראל לא מוכן להמר מה יקרה לשער השקל בימים ובשבועות הקרובים, כך שכל המגמה יכולה להשתנות עד סוף השנה.

השורה התחתונה: העלאת מחירים לצד מבצעים

כאמור, מדובר במכלול של משתנים צולבים, שחלקם מושכים לכיוון של העלאת מחירים ואחרים בולמים אותה. לכן, למרות שנותרו רק שבועות בודדים עד סוף השנה, היבואנים ימתינו ממש עד לדקה ה־90 בטרם יפרסמו את מחירוני הרכב של 2024 בתקווה שהאופק הכלכלי והביטחוני יתבהר.

לפי הערכות, הפער בין המחירונים "הרשמיים" של תחילת השנה לבין המחירים בפועל יילך ויגדל. כלומר, מצד אחד נראה העלאת מחירים לא מבוטלת במחירונים הרשמיים, בעיקר בדגמים חשמליים ודגמי פלאג־אין, שהמס עליהם יזנק בינואר, כמו גם דגמים "מבוקשים" שרמות המלאי שלהם בישראל נמוכות. אבל בו זמנית נראה בתחילת השנה גם "מבצעי הנחות" זמניים אך משמעותיים, שמטרתם לנקות מלאים. הכל עוד יכול להשתנות.

עוד כתבות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

שר החוץ הטורקי מעוניין בשת"פ עם המיליציות הפרו־איראניות

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום