גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לנשיא מותר לעבור על החוק, אבל אסור לו להחמיץ הזדמנות לשחרר חטופים"

זה מה שאמר רונלד רייגן לפני כמעט 40 שנה כאשר נשא ונתן עם חיזבאללה על שחרור חטופים אמריקאים ● נשיאים מאז תחילת המאה ה-19 יצאו מגדרם לחלץ בני ערובה, וג'ו ביידן ממשיך את דרכם ● האם הוא גם רוצה לשנות את הדינמיקה של מלחמת עזה?

רונל דרייגן, נשיא ארה"ב לשעבר
רונל דרייגן, נשיא ארה"ב לשעבר

פדיון שבויים שזור כחוט השני בהיסטוריה הדיפלומטית של ארה"ב, אפילו עוד לפני שהייתה ארה"ב. מלחמותיה הראשונות מעבר לים היו קשורות במישרין בצורך לחלץ בני ערובה, או להרתיע חוטפים מקצועיים מלחטוף אותם. החוטפים היו לעתים קרובות מוסלמים מן המזרח התיכון ומצפון אפריקה.

את הרגישות הזו אפשר לייחס בעיקר לצרכים פוליטיים. הדאגה לנושאי דרכונים אמריקאים הייתה הביטוי הראשון של עמידת ארה"ב הצעירה על ריבונותה, לפני 220 שנה. בזמננו היא התפתחה גם להתחייבות רגשית ומוסרית. 

יואב קרני, פרשנות | מה כתב הנשיא ביידן על מדיניות החוץ האמריקאית ומה לא קראו רוב הישראלים

באופן בלתי נמנע רווחות היום השערות, שתמיכתו הפעילה של הנשיא ג'ו ביידן בעסקת החטופים היא ניסיון לשנות את הדינמיקה של מלחמת עזה, כדי לקרב הפסקת אש מלאה. ראש הממשלה רמז להשערות האלה בבוקר יום ד', וביטל אותן מעיקרן; אפשר שהוא ביטל אותן בטון פסקני יותר מדי.

ראוי כנראה להאזנה מיוחדת הוא הציטוט, שהובא אתמול מפי בכיר אמריקאי לא מזוהה. הוא אמר לכתבים, כי ההסכם "נבנה בסופו של דבר כדי לתמרץ (incentivize) שחרורים מעבר ל-50". זה נשמע כביטוי של תקווה מצד הממשל, שהעסקה תשנה את אופי המלחמה ואת הקצב שלה. אבל מוטב גם להאמין לנשיא, שגורל החטופים טורד את מנוחתו.

המוטיב של הפקרת חטופים, וממילא של הצלתם, נכנס אפילו לתרבות העממית האמריקאית. הסרט "רמבו" של שנות ה-80 נגע במישרים לתיאוריית קונספירציה מפולפלת על בגידת הפוליטיקאים במאות שבויי מלחמה אמריקאים, שהקומוניסטים הוסיפו כביכול להחזיק בג'ונגלים של וייטנאם גם לאחר שהמלחמה הסתיימה. זו הייתה אחת מתיאוריות הקונספירציה המפורסמות של זמנה. היא נשכחה, אבל הפוטנציאל שלה מוסיף לרבוץ על תודעתם של פוליטיקאים, אולי בייחוד של הזקנים שבהם.

ביידן החזיק פתק בכיס

ג'ו ביידן נעשה סנאטור בימיה האחרונים של מלחמת וייטנאם. במהלך כהונתו הארוכה, 35 שנה, הוא היה ידוע כאחד מניצי הסנאט, והצביע לטובת שורה של מלחמות ופעולות צבאיות מעבר לים. תמיכתו במלחמת עיראק השנייה, ב-2003, רודפת אותו מני אז. הוא הביע חרטה, אבל רבים בשמאל של מפלגתו מתקשים לסלוח לו.

את החלטתו החפוזה והרת האסון להסתלק מאפגניסטן, באוגוסט 2021, אפשר לייחס לרגישותו לחיי אמריקאים בקו האש. לגודל הטרגדיה, 13 חיילים אמריקאים נהרגו במהלך הפינוי. היה נדמה שקומתו שחה. כאשר בא לשדה התעופה הצבאי לקבל את ארונותיהם, הוא הראה למשפחות השכולות פתק עם שמות החללים שהיה טמון בכיסו. השכולים הגיבו בצינה גלויה.

חרדה לגורל אמריקאים בשבי הדריכה אותו פעמים נוספות, למשל כאשר שחרר סוחר נשק רוסי ידוע לשמצה תמורת כדורסלנית אמריקאית, אשר הרוסים שלחו למחנה כפייה על עניין של מה בכך. הוא לא הצליח לשחרר שני אמריקאים נוספים, כולל עיתונאי ב"וול סטריט ג'רנל", שעליהם הרוסים טפלו אשמת ריגול.

ביידן הצליח לעומת זאת לחלץ חמישה אסירים אמריקאים-איראנים מן הכלא באיראן. הוא שלח תמורתם אסירים איראנים והפשיר שישה מיליארד דולר של איראן, שהוקפאו מקודם בבנקים דרום-קוריאניים. הוא מיהר להתחרט, וחזר והקפיא. הכסף מחכה בקטר, אלא מה.

אין מקום לפקפק בכנות חרדתו של הנשיא לגורלם של בעלי דרכונים אמריקאים. הוא חושב, כפי שחשבו קודמיו, כי אמנה לא כתובה מטילה על נשיאים את החובה לדאוג לגורלם של אזרחים, הנופלים בידי אויב.

"הנשיא הגדול והחזק"

הנשיא האמריקאי הפופולרי ביותר של מאה השנה האחרונות היה רונלד רייגן. הפעם היחידה שבה נשיאותו נקלעה למשבר קיומי, באמצע שנות ה-80, הייתה כאשר נודע שהוא התכחש להתחייבותו הפומבית החוזרת, ונשא ונתן עם טרוריסטים (חיזבאללה, דרך איראן) על שחרור חטופים אמריקאים בלבנון. אחד מבכירי הקבינט שלו הסביר לימים בזיכרונותיו, כי רייגן אמר ש"הוא יוכל לעמוד בהאשמות על מעשה לא חוקי, אבל הוא יתקשה לעמוד בהאשמות ש'הנשיא הגדול והחזק רייגן ויתר על הסיכוי לשחרר חטופים'".

איש ממנהיגי ישראל כנראה אינו יכול להתיימר כיום שהוא "גדול וחזק", אבל את טענת היסוד של רייגן הם היו מאמצים ברצון.

מפעם לפעם, נשיאים אמריקאים מראים כי אף הם מועדים לעסקות שליט. ב-2014, ברק אובמה שחרר חמישה מנהיגים בכירים של הטליבאן תמורת חייל אמריקאי יחיד. חמשת המשוחררים מילאו אחר כך תפקידי מפתח בהשתלטות הטליבאן על כאבול, והם משמשים עכשיו בכהונות בכירות מאוד במערך הביטחון והביון של האמירות האיסלאמית.

את הקשר בין מלחמה לשחרור חטופים אפשר למצוא עוד באמצע המאה ה-18, כאשר האמריקאים עדיין היו נתינים בריטיים נאמנים. קצין ממוצא שווייצרי, אנרי בוקה (Bouqet), שלחם בשורות הצבא האנגלו אמריקאי, הצליח ב-1764 לחלץ 200 בני ערובה מידי אינדיאנים בעמק נהר האוהיו. ציור מן הזמן ההוא מראה את בוקה מקבל את פני המשוחררים. ביניהם נראים גם שני זאטוטים.

פוליטיקה של בחירות

אפשר לטעון, כי פדיון חטופים היה סיבה חשובה להקמת כוח צבאי אמריקאי קבוע. לארה"ב לא היה צבא סדיר בימי שלום עד לאחר מלחמת העולם השנייה, אבל הגרעין של כוח לוחם נוצר בתחילת המאה ה-19, כאשר ראשוני המארינס נשלחו אל חופי לוב של ימינו, כדי לשחרר חטופים ולהבטיח חופש שיט. האפיזודה ההיא נכנסה אפילו להמנון המארינס.

ב-1904, הנשיא טדי רוזוולט שלח את הכוח הימי הגדול ביותר בתולדות ארה"ב עד זמנו אל חופי מרוקו, כדי להבטיח את שחרורו של חטוף אמריקאי. הוא הודיע לסולטן של מרוקו, כי אחת לו, או שימציא את החטוף חי, או שימציא את החוטף מת. החטוף שוחרר בשלום. למרבה הנוחיות, החטיפה והשחרור התרחשו בסמיכות זמנים לבחירות לנשיאות. היסטוריונים מאמינים כי התנהלותו במשבר מרוקו עזרה לטדי רוזוולט להיבחר לתקופת כהונה שנייה, בהפרש עצום.

מאז, מפעם לפעם, הדאגה לחטופים ולבני ערובה העסיקו נשיאים עד אובססיה, אפילו לרעת יכולתם למשול. חטיפת 53 הדיפלומטים האמריקאים בטהראן בסוף 1979 הטילה צל ארוך, כבד וקודר על השנה האחרונה של נשיאות ג'ימי קרטר. היא גם הבטיחה שזו אומנם תהיה שנתו האחרונה. ניסיונו לשחרר את החטופים באמצעים צבאיים הניב כישלון מזעזע.

האיראנים התעללו בקרטר עד יום נשיאותו האחרון. הם שחררו את בני הערובה שעות אחדות לאחר השבעת יורשו. קרטר היה איש הגון, והשיג הישגים לא מבוטלים, אבל הוא ייזכר שלא לטובה בעיקר על החטופים באיראן.

אגב, הפעם הראשונה שבה ביידן התחיל להשתעשע ברעיון של התמודדות על הנשיאות הייתה בדיוק בימים ההם, בהיותו סנאטור צעיר מאוד, כאשר מספר גדל של דמוקרטים חיפשו חלופה לקרטר, כדי להפיח רוח חיים במפלגה הדמוקרטית. הוא לא עשה כן. כמעט 45 שנה אחר כך, ביידן מזכיר את קרטר, בחולשתו ובאי-אמון שהוא מקרין. ספק ניכר אם שחרור החטופים ישנה את מצבו הפוליטי, אבל הוא ישפיע אולי לטובה על מצבו הרגשי.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני . ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

את עקרונות הניהול הוא למד מהכדורגל בשכונה. היום יש לו אלפי עובדים בעולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?