גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הפכה אחת ההטיות הגדלות ביותר של משקיעים לאפקט שמתדלק גם את האנטישמיות

צ'ארלי מאנגר קרא "אפקט לולהפלוזה" למצב שבו כמה הטיות קוגניטיביות יחד דוחפות אותנו לפעולה שבחשבון אובייקטיבי יכולנו לראות כטעות ● כך הפכה אחת ההטיות הגדלות ביותר של משקיעים גם לאפקט שמתדלק גם את האנטישמיות

הפגנה פרו פלסטינית  בצרפת / צילום: ap, Aurelien Morissard
הפגנה פרו פלסטינית בצרפת / צילום: ap, Aurelien Morissard

רעיונות טובים שהולכים רחוק מדי עלולים לעשות את הנזק הגדול ביותר, אמר הכלכלן בן גראהם. דוגמה מושלמת לכך הייתה הדרישה של יותר ויותר אמריקאים להחזיק בבתים בבעלותם, בין אם הם היו מוכנים לזה ובין אם לא. מסוף שנות ה־90 ועד 2007 הייתה דחיפה חברתית ופיננסית אדירות לקנות בית.

כך בנו הפלסטינים את הנכסים הדיגיטליים לגיוס דעת הקהל
המיליונר היהודי-אמריקאי שהפך למסביר של ישראל יוצא נגד דור ה-Z
וורן באפט במכתב נדיר למשקיעים: "זה מה שצפוי אחרי מותי" 

הלוואות קלות, אופטימיות מוגזמת וההטייה של בני אדם להעדיף מידע שמאשר את האמונות שלהם ("הטיית האישוש") יצרו את תנופת הדיור הלאומית הגדולה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. הקריסה הגיעה אחר כך כי אף אחד לא חשב על ההשלכות ארוכות הטווח.

שוק המשכנתאות קרס בגלל הצטברות של (חוסר) שיקול דעת אנושי. צ'רלי מאנגר (Charles Munger), שותפו של וורן באפט וסגנו כיו"ר ברקשייר האת'ווי, קרא לזה אפקט לולהפלוזה (Lollapalooza, כשמו של פסטיבל המוזיקה האייקוני). זהו אפקט שנוצר משילוב כמה הטיות קוגניטיביות שדוחפות אותנו לפעולה שבחשבון אובייקטיבי הייתה נראית לנו מוגזמת, לא רציונלית, או פשוט טעות.

צ'ארלי מאנגר. כמו במכירה פומבית / צילום: Reuters, Lucy Nicholson

כבני אדם, יש לנו הרבה הטיות קוגינטיביות שיכולות להשפיע על ההתנהגות שלנו. אנו מעדיפים להימנע מהפסדים על פני השגת רווחים, לעשות עסקים עם אנשים שאנחנו אוהבים, נותנים משקל רב יותר לאירועים שקרו לאחרונה או למה שנדמה לנו שרבים מעריכים, ומאמינים יותר למה שנחשפנו אליו יותר. לעתים קורה שכמה הטיות כאלה פועלות יחד, מחזקות זו את זו, ומניעות אותנו לעבר פעולה מסוימת. כך, במקרים מסוימים, רעיון עלול ללכת רחוק מדי. לפעמים זה עניין של שעות ספורות, ולפעמים זה מחלחל לאורך שנים.

ומאחר והשוק מונע מאנשים, ההטיות האלה חלות גם עליו. לא משנה כמה פעמים נשב לשולחן ונדסקס כללים להגדיר את דרכי השוק כדי לצקת תחושת ביטחון לגבי תחזיות עתידיות - ההחלטות הכלכליות שלנו בנויות מרגשות ומהטיות קוגניטיביות הרבה יותר ממה שהיינו רוצים לחשוב. אפקט לולהפלוזה הוא כמו גאות אדירה, הנובעת ממשחק הגומלין של הטיות, נטיות ומודלים מנטליים המעצבים את ההחלטות שלנו, וכפועל יוצא גם את כיוון השוק.

לכן אפקט הלולהפלוזה הוא עבור מאנגר בגדר "נטיית־על". הוא מדגיש את הסינרגיה של כוחות פסיכולוגיים שונים המובילים לתוצאות משמעותיות, ולעתים קרובות בלתי צפויות. במילים פשוטות, הוא מראה כיצד אדם נורמלי יכול להפוך לחבר בכת באמצעות שילוב של התחמקות מהמתמודדות עם ספק, מתח, נטייה לבחור במה שמתיישב עם ההעדפות שלו ותריסר הטיות אחרות. כך מגיעים אל העמדות הגבוהות ביותר אנשים טרופי דעת כמו היטלר; וכך אנשים רבים, בהם משכילים, כולל מהאוניברסיטאות היוקרתיות והמובילות בארה"ב, נוהרים אחרי ססמאות כמו "מהים עד הנהר" אף שמשמעותם היא הכחדה של עם אחר; כך הם קוראים קריאות אנטישמיות ומהצד השני טוענים לערכים של ליברליזם ושוויון ולחתירה לצדק חברתי; כך ארגוני להט"ב מכריזים על תמיכה בחמאס או כותבים ברשתות Queers for Palestine אף שמדובר בקהילה פונדמנטליסטית, שכלל לא מאפשרת חיים להט"ביים.

נדיר שיש רק הטיה אחת

מאנגר, אחד המשקיעים הגדולים אי פעם ומי ששוויו מוערך ב־2.6 מיליארד דולר, ידוע כמי שמיטיב לנצל את הלך הרוח בשוק. מלבד חושים חדים ויכולת לשפוט פוטנציאל של עסק, הוא כתב רבות על הדרכים השונות שבהן המוח האנושי מוביל משקיעים לטעויות. מאנגר טען שהטיות מסוכנות ביותר כשהן באינטראקציה זו עם זו. בנאום שנתן ב־1995 באוניברסיטת הרווארד, שכותרתו היתה "הפסיכולוגיה של שיקול הדעת האנושי", השתמש מאנגר במכירות פומביות כדוגמה לאפקט הלולהפלוזה. מאנגר תיאר כיצד המשתתפים נדחפים להציע הצעות המונעות על ידי הדדיות ("אני צריך לקנות כי הוזמנתי למכירה הפומבית"), עקביות ("כבר ציינתי שאני אוהב את זה אז אני חייב לקנות"), נטייה למחויבות ("כבר הצעתי אז אני חייב להמשיך"), והוכחה חברתית ("אני יודע שקנייה זה טוב כי בני גילי עושים את זה").

כמעט שני עשורים אחר כך, בפגישה השנתית של Daily Journal 2017, אמר מאנגר כי הבעיה בענף הפסיכולוגיה היא ש"אנשי המחקר לא יכלו לערוך ניסויים שכללו ארבעה או חמישה גורמים בבת אחת, כי זה היה מסובך מדי. אז הם התעלמו מהדבר הכי חשוב במקצוע שלהם - לסנתז את הפסיכולוגיה עם כל השאר. והבעיה במקצוע היא שהם לא יודעים כלום על 'כל השאר'" (מתוך אתר זן טולס).

לפי מאנגר, מורכבות של נטיות זו לא נחקרת מספיק בפסיכולוגיה אקדמית. בניגוד להטיות קוגניטיביות ספציפיות, הלולהפלוזה אינה מאופיינת היטב. לפי מאנגר זה כי קשה להתחקות אחר הטיות מרובות במעבדה, ופסיכולוגים מפשטים את המחקר שלהם כדי להניב מחקרים מבודדים. עם זאת, רק הגיוני לחשוב שהטיות שונות יכולות לחזק זו את זו ולפעול בו־זמנית. למעשה, נדער שאנשים פועלים רק על רקע הטיה קוגניטיבית אחת בלבד, כך שסביר יותר שאפקט לולהפלוזה מתרחש לעתים קרובות יותר מאשר לא.

דחף ללכת עם העדר

שוק המניות כבר מזמן אינו מתנהל בצעקות של מחירים לאוויר, אבל הוא עדיין מכירה פומבית אחת גדולה. גם התקשורת והרשתות החברתיות עושות עבודה טובה בהזנת הדחפים וההטיות שלנו, כשהיכולת לראות מחירים נקובים בזמן אמת מעודדת טווח חשיבה מקוצר וקנייה אימפולסיבית.

אנחנו מתעוררים לקהילות שקמו בזמן שישנו, מקיפים את עצמנו בעמיתים בעלי דעות קדומות, ויחד עם המוח האנושי המחפש חיזוקים והאלגוריתמים שדגים לנו אותם, אין הרבה מקום לביקורת. נוסף על כך, כפי שמודגם במכירה הפומבית, השמעת דעותינו ברבים מפעילה אפקט חזק של מחויבות ועקביות. בלי קשר לכמה אנשים באמת מקשיבים לנו, עצם העובדה שדיברנו בגלוי על מניה - או מטבע קריפטו, או דעה פוליטית קיצונית - חורטת את האמונות הקיימות לגביה עמוק בנפש שלנו.

במקביל, אותה מדיה הופכת גם למקור האימות. כשמאות אנשים מדברים על חברה שאפילו לא שמענו עליה עד אותו הרגע, קשה להילחם בדחף ללכת בעקבות העדר. קשה לברוח מה־FOMO. ההטייה להוכחה חברתית מחזקת את הרעיונות שלנו ונותנת לנו רושם של קונצנזוס כוזב.

השפעה זו בולטת כשהמחירים בבורסה דוהרים או כשנוצרות בועות משום שמשקיעים הופכים לאופטימיים מדי ומציעים מחירים גבוהים יותר מהערך. הסביבה שבה פועל משקיע בבורסה כיום היא כר גידול להטיות פסיכולוגיות רבות. וכשהכוחות הללו פועלים באותו כיוון, זו הזמנה ללולהפלוזה.

רבם חושבים, לי זה לא יקרה. אני לא אפול למלכודת, יש לי מודעות וניסיון וידע. אך מאחר והלולהפלוזה מתרחשת בתת המודע, ולנצח נהיה מוטים קוגניטיבית, כדאי למנוע מהרעיונות הטובים להתגלגל לנזק בלתי הפיך. הגבלת החשיפה לכלי תקשורת, הבנה שרוב מייצג דעה ולא עובדה, ושלפעמים המהלך המנצח הוא לשבת על הספסל - עשויים להציל רעיונות טובים, או לחסוך רעים.

ובדיוק כמו שהטיות קוגניטיביות יכולות ליצור יחד אפקטים חזקים לרעתנו, הן יכולות לעבוד גם לטובתנו. ניתן להשתמש בהן יחד כדי למקסם את היתרונות שלהם לקראת התוצאות הרצויות. במצב כזה אפקט לולהפלוזה הופך לכלי נהדר לפתרון בעיות, ומפשט את קבלת ההחלטות שלנו.

בני אדם נוטים לקבל החלטות המבוססת על היוריסטיות, אותם קיצורי דרך מנטליים שפרופ' דניאל כהנמן מתאר כבר שנים. ניתן היה לצפות שאלה יעבדו בצורה סבירה רוב הזמן, אך לעתים הן מהוות מכשול עצום. אנחנו יצורים מורכבים, והתפיסות שלנו נוצרות ממגוון גורמים בעוצמות שונות. אפקט לולהפלוזה מספק הצצה חשובה על המלכודות בשיפוט האנושי שכדאי להיות מודעים אליהן.

רובינו מבקשים לשמור על מחשבות, אמונות ועמדות עקביות לאורך החיים, וכשהנסיבות מחייבות לבצע בחינה מחודשת, סביר שנעדיף לדחות אותה אם לא להימנע ממנה לחלוטין.

עוד כתבות

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

140 מיליארד שקל, מדד מניות אחד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"

מסלולים עוקבי S&P 500 הולכים וצומחים בקצב מסחרר. בכל מוצרי החיסכון וההשקעה בישראל, לטווחים ארוכים בינוניים וקצרים, מוצעים מסלולים שעוקבים אחר מדד הדגל האמריקאי ● בינתיים המדד הניב בעיקר תשואות חיוביות, אבל המומחים מזהירים שיש גם סכנות בתופעה, הן לחוסכים והן למשק הישראלי

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות