גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלפי מכוניות חשמליות חדשות היו צריכות להגיע לישראל עד ינואר. רובן כבר לא יגיעו

לאחר התייעצות עם מערכת הביטחון ולאור "הסיכון במעבר בים הערבי ובים האדום", הנהלת צים החליטה לשנות את קווי היצוא והיבוא מהמזרח לישראל ● המשמעות: הסחורות המיובאות יתעכבו, וצפויה עלייה במחירי כלי הרכב והביטוח בענף ● "עשויה להיות לכך השפעה רוחבית על הכלכלה הישראלית"

אונייה של צים / צילום: Shutterstock
אונייה של צים / צילום: Shutterstock

נמשכים הזעזועים בתובלה הימית מהמזרח הרחוק בעקבות המתקפות האחרונות על נתיבי השייט באזור תימן, ואיתם כבר מורגשת ההשפעה על ענף הרכב הישראלי. בשבוע החולף המורדים החות'ים תקפו לפחות שלוש ספינות אשר להן קשרים עסקיים רופפים יותר או פחות עם אישים ישראליים - בהם עידן עופר ורמי אונגר.

התקפות החות'ים בים האדום: מחירי התובלה מסין לישראל עלו, ספינות משנות מסלול
השלכות משמעותיות על המשק: צים משנה מסלולי תובלה בעקבות האיומים על ספינות
האמריקאים חשפו: כך חילצנו את הספינה של אייל עופר

עיתונות הספנות הבינלאומית דיווחה אתמול (ב') כי לפחות ספינה אחת של צים, ספינת המכולות "צים אירופה" כבר שינתה את המסלול המתוכנן שלה שהיה אמור לעבור דרך תעלת סואץ, למסלול הארוך שמקיף את כף התקווה הטובה באפריקה תוך הוספת אלפי קילומטרים ימיים.

מאוחר יותר באותו היום, הודיעה חברת הספנות כי היא מבצעת שינויים בקווי התובלה שלה מהמזרח לישראל עקב החמרת מצב הביטחון הימי בים האדום ובים הערבי. החברה הודיעה כי היא "שומרת על המחויבות שלה לשרת את הנמלים בישראל ובמזרח הים התיכון", אולם היא מבצעת התאמות בהתאם לפרוטוקולים מחמירים של בטיחות.

על פי הודעת החברה "לאור הסיכון לביטחון המעבר הימי בים הערבי (מול חופי המפרץ הפרסי וחצי האי ערב) ובים האדום צים נוקטת בצעדים "פרו־אקטיביים" זמניים כדי להבטיח את הביטחון של הצוותים, האוניות והמטענים של הלקוחות באמצעות שינויי נתיב לחלק מהספינות שלה. כתוצאה מצעדים אלה ניתן לצפות לזמני שייט ארוכים יותר למרות שנעשים כל המאמצים להקטין למינימום את השיבושים".

צים לא פירטה מה יהיה משך העיכוב, אולם בהודעות שמסרו מספר חברות שילוח בינלאומיות גדולות ללקוחותיהם בישראל, נמסר כי המשמעות היא תוספת של עד 18 יום לזמן השינוע.

התייקרות התובלה, העלויות יתגלגלו לענף הרכב 

בענף הרכב הישראלי כבר מורגשים כיום הזעזועים הנובעים מהשיבושים במשלוח הימי של כלי רכב מהמזרח הרחוק. יבואנים שמשתמשים באופן סדיר בשירותי הובלת הרכב של צים מסין, יפן וקוריאה, אמרו לגלובס כי המשמעות של עיכוב פוטנציאלי של 18 יום בהגעת רכב מהמזרח הוא כמעט הכפלה של זמן המשלוח לישראל בשגרה.

בענף מעריכים כי במהלך דצמבר היו אמורים להגיע לישראל מהמזרח בין 8,000 ל־12 אלף כלי רכב חדשים מאסיה, רובם עם הנעה חשמלית, שהוזמנו לפני חודשים ואמורים היו להגיע לישראל ולהשתחרר ממכס לפני עליית מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר מ־20% ל־35%. רובם לא יספיקו להגיע במועד.

כמעט כל כלי הרכב הללו היו אמורים להגיע ארצה באמצעות שתי חברות הספנות המובילות בתחום הובלת הרכב בנתיב הזה, צים ו־NYK היפנית. סוכנויות הידיעות דיווחו בימים האחרונים כי לאחר שספינת הובלת רכב של NYK בבעלות ישראלית נחטפה לתימן לפני שבוע, החברה החזירה לאחור ספינות להובלת רכב, שאמורות היו לעבור מול חופי תימן בדרך לאירופה.

גורמים בענף מעריכים כי המשמעות של הכפלת זמן ההובלה של צים תהיה תוספת משמעותית לעלויות ההובלה של כלי רכב לישראל. זו תתווסף לעליית מחירי התובלה שכבר חלה כתוצאה מהזינוק החד ב"פרמיית סיכון המלחמה", שאותה גובות חברות הביטוח הבין לאומיות מאז החלה המלחמה.

בכלי רכב חדשים מהמזרח תוספת העלות נאמדת במאות דולרים לרכב והיא צפויה להתגלגל למחירונים של חלק מדגמי הרכב החדשים המיובאים מהמזרח כבר ברבעון הראשון של 2024. יצוין כי חלק מיבואני הרכב הרלוונטיים כבר החלו לגלגל את עלויות התובלה המוגדלות למחירי הרכב, אולם העלייה במחיר היא בינתיים נקודתית, במספר מוגבל של דגמים ובשיעור מוגבל של 1%־3% ממחיר הרכב.

על פי הערכות, אם לא יחולו שינויים משמעותיים בזירת התובלה הימית צפויה בתחילת ינואר התייקרות משמעותית של כלי הרכב החדשים.

בתוך כך, צופים גורמים בענף הרכב כי צפויים שיבושים משמעותיים גם באספקת החלפים לרכב לישראל לצד עליית מחירי ההובלה שלהם. אספקת החלפים לישראל נשענת באופן משמעותי על יבוא דרך הים מהמזרח הרחוק, בעיקר מסין, באמצעות במכולות.

בענף מציינים כי גם התובלה הימית במכולות מהמזרח הרחוק לאזור דרך הים האדום ותעלת סואץ התייקרה לאחרונה משמעותית, ולא רק בחברת צים, ככל הנראה גם בגלל המצב הביטחוני. בענף מציינים כי המחירים להובלת מכולה תקנית של 20 רגל מדרום מזרח אסיה לנמלים במזרח הים התיכון התייצבו לאחרונה על כ־2,100 דולר למכולה, עלייה של כמעט 400 דולר בתוך שבועות בודדים.

שירותים מקיפים, ביטוח הרכב יתייקר

בענף הביטוח מציינים כי אם מחירי הרכב יתייקרו כתוצאה מהשינויים בנתיבי התובלה, גם תעריפי הביטוח יתייקרו בהתאם. "תעריפי הביטוח קורלטיביים למחירי הרכבים. אם זה יגרום להעלאה במחירי הרכבים נצטרך להעלות את תעריפי הביטוח כי אנחנו מפצים את הלקוחות לפי שווי הרכב, אם בשל גנבה, טוטאל לוס וכדומה.

"כך שאם היבואנים מעריכים שתהיה עלייה במחירי הרכב אז מחירי הביטוח יותאמו אליה", אומר גורם בענף. בנוסף הוא מציין כי דבר נוסף שמשפיע מאוד על עלויות הביטוח הוא מחירי החלפים. "אם תהיה התייקרות בעלות החלפים כי ההובלה תתייקר זה יכול גם להשפיע, ואם יהיה מחסור ברכבים אנחנו ניפגע כי כל שרשרת המכירות תהיה יותר נמוכה. הסיבה לכך היא שאם ימכרו כאן פחות רכבים, בגלל זמן אספקה ארוך יותר וכל הדברים הללו, גם מחירי הרכבים יעלו וגם יהיו פחות רכבים לבטח".

גורם נוסף מתייחס לסוגיית הביטוח הימי, שגם הוא צפוי להתייקר. "את הביטוח ימי עושות בדרך כלל חברות בינלאומיות. אני מניח שהוא יתייקר והתוספת הזו תתגלגל למחירי המוצר הסופי. בין אם האונייה יותר זמן בים כי היא עושה עיקוף, בין אם הביטוח שלה יתייקר ובין אם היא תצטרך יותר מאבטחים, הכל יתגלגל למוצר בשלב הראשוני ומשם לשירותים המקיפים את המוצר כמו הביטוח", הוא אומר.

יצוין כי בימים האחרונים נפוצו ברשתות החברתיות, בעיקר בערבית, ידיעות מסולפות על התקפות, שבוצעו כביכול על אוניות של צים באוקיינוס ההודי. בידיעות שולבו תמונות ישנות של אוניות עולות באש. גורמי אבטחה ימיים מציינים כי צים חשופה במיוחד לפגיעות פוטנציאליות בשל העובדה שחלק מהספינות שלה שעוברות דרך מיצרי באב־אל־מנדב, נושאות בגלוי את הלוגו של החברה. בעיקר האוניות של חטיבת "שירותי הפרמיום הים תיכוניים" (ZMP) של החברה.

ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "משרד הכלכלה עוקב מאז פרוץ המלחמה אחר ההתפתחויות בסחר הימי והאווירי, לרבות סוגיות אספקת מוצרים שונים, בהם גם חומרי גלם לתעשייה ובוחן משמעויות שונות, גם בהיבט הביטחוני בליווי גורמים שונים, בכדי להערך לתרחישים שונים. קושי ועיכוב במעבר ספינות ישראליות בים האדום עלול להשפיע על הסחר עם אסיה ובמסגרתו גם על אספקת חומרי גלם לענפי תעשייה שונים כגון מתכות, תרופות ועוד.

"אולם, בשלב זה, לא נמצא כי יש מחסור. נוסיף כי גם לתרחיש כזה ישנם מענים שונים, בהם נתיבים חלופיים, מקורות יבוא נוספים ועוד".

עיכוב ביבוא סחורות והארכת זמני הפלגה 

צים כאמור הודיעה היום כי היא מבצעת שינויים בקווי התובלה שלה מהמזרח לישראל. לגלובס נודע כי ההחלטה על הצעדים החריגים התקבלה לאחר התייעצות אינטנסיבית של הנהלת החברה מול בכירים במערכת הביטחון בעקבות ההתקפות האחרונות על ספינות בבעלות ישראלית. על פי מקורות זרים, למרות שצים היא חברה ציבורית נסחרת, לממשלת ישראל יש בה "מניה ממשלתית מיוחדת" שמאפשרת נגישות של הממשלה לספינות של החברה בשעת חירום ויכולת להכווין אותם ליעדים. לא ברור האם האופציה הממשלתית הזו הופעלה במלחמה הנוכחית.

צים היא החברה העשירית בגודלה בהובלת מכולות, עם כ־589 אלף Teu (יחידת מכולות) שמהווים כ־2.1% מכלל הסחר העולמי בתחום. גורם בתחום הלוגיסטיקה בישראל אמר לגלובס כי אם יימשכו לאורך זמן השיבושים במסלול היבוא והיצוא הימי לישראל מהמזרח "עשויה להיות לכך השפעה רוחבית על הכלכלה הישראלית, כולל עיכובים ביבוא חומרי גלם ומוצרי צריכה חיוניים לתעשייה, פגיעה ביצוא ודחיפה אינפלציונית משמעותית".

אולם, הוא העריך כי מכיוון "שהאיום הפוטנציאלי הוא לא רק על הספנות המסחרית שמגיעה לישראל וממנה אלא על כלל התובלה הימית בעולם, שעבורה הנתיבים של הים הערבי והים האדום הם מהעמוסים ביותר בעולם, אפשר לצפות לפעולה בין לאומית ואזורית נחרצת, שמטרתה לנטרל את האיום".

החטיפה של הספינה "גלקסי לידר" בשבוע שעבר התרחשה לא הרחק ממיצר באב אל־מנדב שבין תימן לג'יבוטי, בו עובר כ־14% מהסחר הימי העולמי. במיצר המחבר בין הים האדום לבין מפרץ עדן עוברות 6.2 מיליון חביות נפט ביום (כלל ההפקה העולמית עומדת על כ־80 מיליון חביות ביום) ויותר מ־50 מיליון טונות תבואה ביום. "לחות'ים אין כוח ימי משמעותי, אבל הם איום גדול בגלל שליטתם בחלק גדול מהחוף התימני - וזה משמעותי לסחר העולמי", אומר לגלובס ד"ר יואל גוז'נסקי, ראש הזירה האזורית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).

עוד כתבות

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק