התקפות החות'ים בים האדום: מחירי התובלה מסין לישראל עלו, ספינות משנות מסלול

המורדים החות'ים עלו מדרגה באיום על נתיבי השיט בים האדום, כאשר שלוש ספינות עם קשר ישראלי הותקפו תוך שבוע • לפי חברת פרייטוס, מספר ספינות כבר נאלצו להקיף את אפריקה, מסלול שעשוי לייקר את עלות ההפלגה • וגם: מחיר ההובלה של מכולה מסין עלה בין 9% ל־14% בשבועיים האחרונים של אוקטובר

אניית הסחר CMA CGM שהותקפה ע''י החותים / צילום: ap, Manuel Hernandez Lafuente
אניית הסחר CMA CGM שהותקפה ע''י החותים / צילום: ap, Manuel Hernandez Lafuente

בשבוע החולף הבהירו המורדים החות'ים - השלוחה האיראנית בדרום מערב חצי האי־ערב - כי האיום על ספינות בבעלות ישראלית ועל נתיבי השיט בים האדום אינם איומי סרק. ארגון הטרור החל לפגוע בספינות אשר להן קשרים עסקיים רופפים יותר או פחות - עם אישים ישראליים, בהם אודי אנג'ל ועידן עופר.

המומחה שבטוח: "כל המזרח התיכון בוחן את הביצועים של ישראל"
המומנטום ההתקפי ייעלם? מומחים מנסים להעריך - זה מה שמתכנן חמאס בהפסקת האש

ביום ראשון חברת הביטחון הימי "אמבריי" מסרה כי מכלית ישראלית הותקפה באזור תימן. מדובר ב"סנטרל פארק" ששטה תחת דגל ליבריה ובבעלות חברת "זודיאק מריטיים" של משפחת עופר.

במהלך השבת תקף ארגון הטרור אונייה סינגפורית הנמצאת בשליטתו של המיליארדר עידן עופר, באמצעות רחפן איראני מסוג 'שאהד'. על פי סוכנות איי.פי לאונייה נגרם נזק, ללא פגיעות בנפש. לפני שבוע השתלטו כוחות חות'ים באמצעות נחיתה של מסוק על אונייה יפנית אשר הובילה מכוניות מטורקיה להודו.

אלא שבעוד מכמה התקפות ספציפיות על ספינות שנמצאות בבעלות ישראלית חלקית, האיום המרכזי איננו דווקא על נתיבי השיט הישראלים, כמו על קיומה והיתכנותה של כל שותפות שהיא בין בעלי עסקים יהודים באשר הם, לבין חברות ספנות זרות. בשלושת המקרים מדובר בחברות זרות, שנושאות מטען בין מדינות זרות ועל סיפונן צוות שאיננו ישראלי.

פגיעה במסחר עם אסיה

אוניית המשא שהותקפה במהלך סוף השבוע, Symi, נשאה את דגל מלטה והיא נמצאת בבעלות חברה סינגפורית בשם Eastern Pascific Shipping שבה לעידן עופר שליטה אך לא אחיזה מוחלטת. הספינה עליה השתלטו החות'ים בראשון שעבר, הגלקסי לידר, נשאה את דגל איי הבאהמס, נמצאת בבעלות החברה "גלקסי מאריטיים" מהאי מאן, מנוהלת על ידי חברת הספנות היוונת "סטמקו" ונחכרה לחברה היפנית "ניק" על מנת להוביל רכבים מטורקיה להודו.

על סיפונה 25 בני לאומים שונים - בהם אוקראינים, בולגרים, פיליפינים ומקסיקנים. רמי אונגר, בעלי קבוצת ריי שיפינג, מחזיק בה בבעלות חלקית.

יהודה לוין, ראש מחלקת המחקר בחברת ההייטק פרייטוס (Freightos) - פלטפורמה דיגיטלית לניהול שילוח באמצעות אוניות משא, מטוסים ומשאיות המאפשרת ליבואנים ויצואנים להשוות את מחירי שילוח בזמן אמת, מזהה עלייה במחירי השילוח היוצאים ונכנסים לנמלי ישראל מסין בעקבות המלחמה. "הדבר משפיע כבר על כל הסחורות שמגיעות לישראל מסין לנמל אשדוד שמחירן החל לעלות בשבועות האחרונים", הוא אומר לגלובס. "הדבר מהווה סטייה ביחס למגמה הכוללת של הסחר בין אסיה לאזור הים התיכון, שבו רואים דווקא ירידת מחירים קלה באותה התקופה". 

לפי נתוני פרייטוס, מחיר השילוח לכל מכולה מסין לנמל אשדוד עלה בין 9% ל־14% בשבועיים האחרונים של חודש אוקטובר, נתון ששם אותן על מחיר גבוה יותר בכ־5% מאז פרוץ המלחמה. זאת בשונה מהשינוי בתעריפי השילוח בין אסיה למדינות הים התיכון שדווקא ירד ב־7% בשבועיים האחרונים של אוקטובר וב־8% מאז ה־7 באוקטובר, מה שמעיד על סטייה אפשרית של המחירים בישראל ביחס לאירופה. 

 

עוד מוסיף לוין שתנועת הספינות לנמלי ישראל לא השתנתה באופן ניכר מאז פרוץ המלחמה, אך בשל עיכובים שנגרמו ככל הנראה ממחסור בכוח־אדם או בשל ירי רקטות, נרשמו פקקים במספר רב יותר מהמקובל. כך, חברת הספנות MSC דיווחה על פקקים בכניסה לנמל אשדוד וחברת אוורגרין הסיטה אוניות לחיפה.

חישוב מסלול מחדש

לוין, שנמצא בצומת מרכזית של מידע על כלל ערוצי הספנות ברחבי העולם, מדבר על תחילתה של פגיעה במסחר בין אסיה לבין ישראל. כך, למשל, אוניות נוספות בצי "ריי שיפינג" של רמי אונגר התרחקו ממיצר באב אל מנדאב באזור תימן כדי להימנע מפגיעה. אוניית "גלוביס סטאר" של החברה נכנסה לים האדום דרך תעלת סואץ בדרכה לסין אך ביצעה פניית פרסה לאחר המתקפה על ה"גלקסי", חזרה לתעלה וחנתה שם ביום שני שעבר.

אונייה נוספת באותו הצי, "הרמס לידר", כבר עמדה בסמוך לחופי תימן ברגע התקיפה וחזרה גם היא חזרה צפונה בים האדום. עוד לפחות שתי אוניות בעלות קשר ישראלי נוספות נאלצו לשנות את מסלולן מאז החטיפה, כך על פי חברת לוידס.

לוין טוען כי כמה ספינות בעלות קשר ישראלי כבר נאלצו להקיף את אפריקה או שחלקן מתכננות לעשות זאת בצוק העיתים, מסלול שעשוי לייקר את עלות ההפלגה ולהאריך את משכה בשבועיים. אלא שההשפעה לא מוגבלת רק על ספינות ישראליות: "יש אוניות ללא קשר ישראלי שנוהגות לעבור בתעלת סואץ בדרכך מאסיה לארה"ב וקנדה - וגם הן שוקלות לעבור דרך אפריקה. עבורן זו תהיה תוספת של דרך, אבל צריך לציין שכבר היום בשל עודף ההיצע של מיכליות והעומס על סואץ, לא מעט מהן ביצעו את המעבר דרך כף התקווה הטובה בדרכן לצפון אמריקה".

"הספינות הישראליות או הישראליות למחצה מעבות את צוות האבטחה על סיפונן, דבר שגורר עמו עלויות", מוסיף לוין. "צים אף הודיעה כי תעלה את פרמיית הסיכון על כל מכולה בשיעור של למעלה מ־100 דולר. ניתן לשער שהצעד הוביל כבר להתייקרות של מחירי השילוח במכולות בנתיבים הבינלאומיים המובילים לנמלי ישראל".

לטענת לוין, חברות ספנות מורגלות בתופעת הפיראטיות ובפרט בלוחמה ימית מצד החות'ים, אשר פגעו בעבר בספינות בעלות הקשר ישראלי, אמריקאי וסעודי. אך ניסיונות להתרחק מחופי תימן במיצר באב אל מנדב מועדות לכישלון כיוון שלחות'ים יכולות ימיות מתקדמות, הכוללות צי מסוקים וקומנדו ימי. לדבריו, כוחות הלוחמה הבינלאומיים למלחמה בפיראטים מטעם האו"ם לא צפויים להתערב במקרה זה כיוון שמדובר בסכסוך על רקע פוליטי.