עד כמה העסקים בישראל אופטימיים לגבי עתידם / צילום: שאטרסוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מתוצאות הסקר של תחילת השבוע למדנו כי רוב העסקים חווים קשיים בניהול פעילותם בתקופת המלחמה, ומתמודדים עם ירידה בהכנסות - חלקם אף ירידה משמעותית של עשרות אחוזים.
● כתבה ראשונה בסדרה | מה צריכים העסקים הקטנים והבינוניים כדי לשרוד
● כתבה שנייה בסדרה | פיצויים, הנחות או מענקים? הפתרונות שדורשים העסקים
● כתבה שלישית בסדרה | עד כמה המענה מהמדינה מסייע לעסקים בזמן המלחמה
עד כמה הם אופטימיים לגבי העתיד? בקרב המשתתפים שחוו ירידה זו מאז החלה הלחימה, התוצאות אינן חד־משמעיות: 35% סבורים שהעסק שלהם ישרוד עד חצי שנה, 9% עד שנה, כרבע שנה ויותר והיתר לא יודעים. בקרב עסקים זעירים וקטנים חוסר הוודאות גדולה יותר, כאשר 36% ו־33% בתאמה לא יודעים לגבי גורלם. לעומתם, רבע מהבינוניים השיבו כך.

למרות זאת, כלל המשתתפים מאמינים ששנה הבאה תהיה טובה יותר, כאשר רק 27% מהעסקים סבורים שב־2024 ירוויחו פחות מאשר בשנת 2023. יתרה מכך, 29% מהעסקים מאמינים שירוויחו יותר בשנה הבאה מאשר בשנה הנוכחית, ועסקים בודדים אף השיבו שירוויחו הרבה מעבר; כרבע חושבים שהכנסתם תהיה דומה, והיתר התקשו להעריך.
*** גילוי מלא: סקר עסקים תחת מלחמה הוא פרויקט מערכתי שנעשה בשיתוף בנק הפועלים