מה צריכים העסקים הקטנים והבינוניים כדי לשרוד

עד כמה ההכנסות של עסקים בישראל ירדו מאז ה־7 באוקטובר? מה יכול לעזור להם? וכמה מענה הם מקבלים מהמדינה? • סקר מיוחד של גלובס ובנק הפועלים בחן לראשונה את הטלטלה שחווים העסקים במלחמה וניסה להבין מה הם באמת צריכים • כתבה ראשונה בסדרה

קשיים בניהול העסק / צילום: Shutterstock
קשיים בניהול העסק / צילום: Shutterstock

כך בדקנו

ב־7 באוקטובר עסקים רבים חוו טלטלה אדירה שבאה לידי ביטוי בעיקר בצניחה בביקושים וגיוס נרחב של עובדים למילואים, ונותרו במידה רבה ללא מענה. בסיוע הממשלתי נדמה שהשאלה "העסקים רוצים ומבקשים?" הלכה לאיבוד.

יצאנו לבחון ביחד עם בנק הפועלים את מצב העסקים בישראל בימים קשים אלה. הסקר נערך כחודש וחצי לאחר פרוץ הלחימה באמצעות שאלון אינטרנטי, בין התאריכים ה־14 ל־20 בנובמבר, ובו השתתפו 296 עסקים המייצגים את קהילת העסקים הזעירים, קטנים ובינוניים בישראל. טעות הדגימה המרבית עמדה על 7.46%.

הסקר נערך בקרב מגוון רחב של ענפים, מגזרים ומיקומים ברחבי הארץ, בהם שיווק, חינוך, הדרכה, הייטק ונדל"ן. באופן זה, אנחנו שואפים להציג מדגם מייצג של הקהילה העסקית הרחבה והמגוונת במדינת ישראל, ולתת מקום למגוון הרחב של הקולות כדי להעיד על מגמות משמעותיות. את הסקר ביצעה חברת המחקר "2thePoint" המתמחה בסקרים לעסקים.

בשבוע הקרוב נציג את התשובות שסיפקו העסקים לשורת שאלות, החל מהקשיים עימם הם מתמודדים, דרך הפגיעה בהכנסות וכלה במענה שהם מקבלים.

מה היקף הירידה בהכנסות העסק, בהשוואה לחודש אוקטובר שנה שעברה?

מתוצאות הסקר עולה כי כמחצית מהמשיבים לא ציינו ירידה בהכנסות כקושי עיקרי. היתר שכן, העידו על פגיעה בשיעורים שונים: מהתוצאות ניכר פער בין עסקים קטנים וזעירים ש־61% ו־59% בהתאמה דיווחו על ירידה בהכנסות, לבין עסקים בינוניים ש־44% דיווחו על כך. אולם, רמת הפגיעה ניכרת בעיקר אצל העסקים הזעירים (42% דיווחו שהכנסותיהם נחתכו בחצי ויותר) לעומת העסקים הקטנים (34%) והעסקים הבינוניים (14%).

סקר עסקים תחת מלחמה | "חשש מרכזי כעת הוא מכדור שלג בתשלומים"

בכל הנוגע לעתיד, רוב בעלי העסקים הביעו אופטימיות, כאשר גם מתוך אלו שהעידו שהכנסותיהם נפגעו, 65% השיבו שהעסק יוכל להמשיך לפעול בחודשים הקרובים. מנגד, 20% השיבו שלדעתם לא, ו־15% לא יודעים. גם כאן ניכר הפער בין גדלי העסקים: בעוד ש־76% מהבינוניים שהכנסתם ירדה השיבו שהעסק בכל זאת ישרוד ו־71% מהקטנים השיבו תשובה דומה, רק 55% מהזעירים אמרו שביכולתם להמשיך, ו־29% השיבו שלא.

 

האם את/ה חווה קשיים כלשהם בניהול פעילות העסק במהלך התקופה האחרונה? במידה וכן - עם אילו קשיים את/ה מתמודד/ת

רוב העסקים השיבו שנרשמה ירידה בהיקף הפעילות וירידה בהיקף ההכנסות, לצד פגיעה במצב רוח הלאומי הכללי. בנוסף, ניכר כי חוסר הוודאות לגבי המענקים מטעם המדינה מדאיגה באופן די משמעותי את כלל העסקים שהשתתפו בסקר. עוד עולה שהמלחמה השפיעה עד כה בעיקר על עסקים זעירים וקטנים מאשר בינוניים, לפחות בפרמטרים המוצגים מעלה, מלבד בשתי סוגיות: זמינות עובדים (47% מהעסקים הבינוניים העידו על פגיעה) וגביית כספים מלקוחות (36%).

מנגד, נראה שהקושי להשיג מימון והלוואות דרך הבנקים לא מאוד מדאיג את העסקים, ורק 10% מכלל המשיבים ציינו שזו בעיה מבחינתם. שיעור דומה (11%) התייחסו לעניין המרחב המוגן, כאשר עסקים קטנים ובינוניים מודאגים מכך יותר. כמו כן, שיעור נמוך מאוד השיבו שהמחסור ב"כלים יישומים לניהול העסק בזמן המלחמה" כמעט ולא מהווה קושי.

 

***גילוי מלא: סקר עסקים תחת מלחמה הוא פרויקט מערכתי שנעשה בשיתוף בנק הפועלים