"חשש מרכזי כעת הוא מכדור שלג בתשלומים"

איתי רן, מנהל תחום עסקים קטנים בחטיבה הקמעונאית של בנק הפועלים, מנתח את נתון הסקר המיוחד של גלובס ובנק הפועלים • הוא מסביר כי "לעסקים קטנים למשל קשה יותר באופן טבעי בעת הזו, כי יש להם פחות 'שומנים' מתקופות טובות"

חשש מרכזי מכדור שלג בתשלומים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
חשש מרכזי מכדור שלג בתשלומים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כך בדקנו

ב־7 באוקטובר עסקים רבים חוו טלטלה אדירה שבאה לידי ביטוי בעיקר בצניחה בביקושים וגיוס נרחב של עובדים למילואים, ונותרו במידה רבה ללא מענה. בסיוע הממשלתי נדמה שהשאלה "העסקים רוצים ומבקשים?" הלכה לאיבוד.

יצאנו לבחון ביחד עם בנק הפועלים את מצב העסקים בישראל בימים קשים אלה. הסקר נערך כחודש וחצי לאחר פרוץ הלחימה באמצעות שאלון אינטרנטי, בין התאריכים ה־14 ל־20 בנובמבר, ובו השתתפו 296 עסקים המייצגים את קהילת העסקים הזעירים, קטנים ובינוניים בישראל. טעות הדגימה המרבית עמדה על 7.46%.

הסקר נערך בקרב מגוון רחב של ענפים, מגזרים ומיקומים ברחבי הארץ, בהם שיווק, חינוך, הדרכה, הייטק ונדל"ן. באופן זה, אנחנו שואפים להציג מדגם מייצג של הקהילה העסקית הרחבה והמגוונת במדינת ישראל, ולתת מקום למגוון הרחב של הקולות כדי להעיד על מגמות משמעותיות. את הסקר ביצעה חברת המחקר "2thePoint" המתמחה בסקרים לעסקים.

בשבוע הקרוב נציג את התשובות שסיפקו העסקים לשורת שאלות, החל מהקשיים עימם הם מתמודדים, דרך הפגיעה בהכנסות וכלה במענה שהם מקבלים.

הפגיעה בהכנסות של העסקים השונים בזמן מלחמה מושפעת ממספר גורמים שונים, החל מהמיקום הגיאוגרפי ועד לתחום עיסוק. אולם, לדברי איתי רן, מנהל תחום עסקים קטנים בחטיבה הקמעונאית של בנק הפועלים, הירידה בפעילות חוצה ענפים. "בזמן שההכנסות ירדו, יש עדיין הוצאות קבועות שצריך להמשיך לשלם. זה מביא למצב בו כשהמחזור יורד וצריך להבין איך מתמודדים עם תזרים בעייתי קדימה. עסקים שהיו על הקשקש מבחינת רווחיות גם לפני המלחמה, הברקס הזה בהכנסות ייתן להם מכה קשה בהרבה".

סקר עסקים תחת מלחמה| מה צריכים העסקים הקטנים והבינוניים כדי לשרוד

"לעסקים קטנים קשה יותר עכשיו"

בשלב זה, עסקים רבים סובלים מחוסר ודאות לגבי העתיד. מספר שאלות שעל הפרק נותרו ללא תשובה, כמו כמה זמן תימשך המלחמה ואילו מענקים יינתנו בהמשך מהמדינה - ומתי. "אם ירדתי במחזורים, אבל זה רק לחודש או חודשיים - אפשר להתמודד באמצעות הלוואות ועצירת תשלומים. אבל אם לא יודעים, לא ברור מה צריך לעשות. המענקים קריטיים, כי הם מנסים להתגבר בדיוק על הסיפור של אובדן הכנסות. אבל גם כאן יש חוסר ודאות.

"עוד דבר שחשוב לשים לב אליו הוא הקושי בגביית תשלומים. זה כמו כדור שלג: אם העסק שלי בקשיים, אני פונה לספק שלי ומבקש ממנו לדחות תשלומים. הבעיה שאם הוא יסבול גם מירידה בהכנסות, הוא יפנה לספקים שלו, שיפנו לספקים שלהם וכן הלאה".

במהלך השיחה, רן נשאל גם על אחת מתוצאות הסקר, לפיה ככל שעסקים גדולים יותר, כך גביית תשלומים מלקוחות הופכת למאתגרת יותר. אולם לדבריו, "ההבדל הוא לא עסקים קטנים יותר או גדולים יותר, אלא יש כאן בעיקר קורלציה בין גודל העסק לבין עסקים שנמצאים קרוב יותר או רחוק יותר מהלקוח הסופי בשרשרת הייצור. עסקים קטנים וזעירים נוטים לשרת את הלקוחות הסופיים, בעוד שהגדולים יותר נוטים לפעול מול עסקים אחרים". אולם, לגודל העסק יש השפעות נוספות: "לעסקים קטנים למשל קשה יותר באופן טבעי בעת הזו, כי יש להם פחות 'שומנים' מתקופות טובות כדי לספוג הפסדים, ויש להם פחות נגישות לאנשי מקצוע שיוכלו לעזור להם להתמודד.

לגבי שרידות העסקים, אומר רן ש"זו השאלה הגדולה, וקשה לענות עליה. יש לכולנו נטייה להיות אופטימיים, במיוחד לבעלי עסקים. מי שלא אופטימי לא נהיה בעלים של עסק. גם ביום־יום יש הרבה סגירות של עסקים קטנים, ועכשיו במיוחד. התחושות לגבי השרידות בהמשך מבוססות יותר על סנטימנט ואמונה עצמית מאשר על עובדות כלכליות בשטח, כך שקשה ללמוד מכך את מידת השרידות שנראה בפועל".

***גילוי מלא: סקר עסקים תחת מלחמה הוא פרויקט מערכתי שנעשה בשיתוף בנק הפועלים