גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל חושבת איך לסלק את איום מחבלי חמאס מעזה

פקידים בישראל ובארה"ב דנים ברעיונות להגליית המחבלים מהרצועה, על בסיס התקדים של סילוק אש"פ מלבנון

מצעד של הזרוע הצבאית של חמאס בעיר עזה, יולי 2023 / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA
מצעד של הזרוע הצבאית של חמאס בעיר עזה, יולי 2023 / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

בזמן שהכוחות בשטח מתכוננים למתקפה חדשה נגד מנהיגי חמאס ברצועת עזה, הדרג המדיני והביטחוני ניצבים מול השאלה מה לעשות לגבי אלפי המחבלים המייצגים את בסיס הכוח של הארגון.

על מנת לטפל באתגר זה, פקידים אמריקאים וישראלים דנים ברעיון של גירוש אלפי מחבלים בדרג נמוך מרצועת עזה, כדרך לקצר את המלחמה. הרעיון מזכיר את העסקה בתיווך אמריקאי שהרשתה ליאסר ערפאת ואלפי מחבלי אש"פ לברוח מביירות בזמן המצור של ישראל על העיר במלחמת שלום הגליל (מלחמת לבנון הראשונה).

האלוף שמסביר: כך תיראה הלחימה בעזה אחרי עסקאות החטופים
המומחה שמעריך: מתי המלחמה תסתיים?
WSJ | ארה"ב לוחצת על ישראל לשנות את תוכניותיה בעזה. מה היא דורשת?
פרשנות: הלחץ על ישראל להסכים להפסקת אש הוא כמעט כבד מנשוא

הרעיון של גירוש מחבלי חמאס עלה בשיחות שמתפתחות בין ישראל וארה"ב לגבי ניהול הרצועה לאחר המלחמה ומה אפשר לעשות כדי להבטיח שהשטח לא ישמש יותר כבסיס למתקפות טרור נגד ישראל כמו זו שקרתה ב־7 באוקטובר, ההתקפה הרצחנית ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל.

שלטון חדש בעזה

הצעה אחת למשול בעזה לאחר חמאס, שפותחה על ידי מכון מחקר של צה"ל והגיעה לידי הוול סטריט ג'ורנל, מתחילה ביצירת מה שנקרא "אזורים בטוחים ללא חמאס" שיישלטו על ידי שלטון חדש בעזה הנתמך בערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות.

דיונים נפרדים בין ישראל לארה"ב לגבי הוצאת מחבלי חמאס ומשפחותיהם מחוץ לרצועת עזה נועדה לתת לחלק מהמחבלים אסטרטגיית יציאה ולהקל על הבנייה מחדש של עזה לאחר שהלחימה תיגמר.

למרות שהפסקת האש הזמנית, שהחלה ביום שישי, ממשיכה להחזיק מעמד, עדיין אין קונצנזוס לגבי השאלות היסודיות שיכולות לסיים את המלחמה. בנוסף, אין הסכמה בין ישראל, ארה"ב ומדינות ערביות לגבי מי ינהל את רצועת עזה או מי יספק ביטחון לשני מיליון התושבים הגרים בה.

ישראל וארה"ב לא רואות עין בעין לגבי איזה תפקיד אם בכלל יכולה הרשות הפלסטינית של מחמוד עבאס לבצע בניהול עזה. ועוד אין מפת דרכים למה שעתיד לקרות עם אלפי מחבלי חמאס ומשפחותיהם.

מודל ביירות: לאפשר למחבלי החמאס לעזוב את הרצועה

אפשרות אחת שארה"ב וישראל דנות בה היא הצעה להכריח מחבלים בדרג נמוך לצאת מרצועת עזה, כדי למנוע מארגון הטרור להתחזק מחדש.

לפני שהחלה המלחמה, העריכה ישראל שיש לחמאס כ־30 אלף מחבלים ברצועת עזה. הממשלה הבטיחה להרוג את מנהיגי חמאס הבכירים וכל חבר בארגון שהשתתף במתקפה ב־7 באוקטובר.

בצה"ל מעריכים שהרגו אלפי מחבלים מאז תחילת המלחמה. החשיבה איך לטפל במספר הרב של מחבלי חמאס שנותרו בחיים ובמשפחותיהם גרמה לקצינים לשקול את מודל ביירות.

ב־1982, כוחות צה"ל כיתרו את ביירות בניסיון להחליש את התבססות אש"פ בלבנון. המצור ארך חודשיים והפצצות ישראליות מתמשכות בביירות יצרו מתח בין ארה"ב לישראל. ארה"ב תיווכה הסכם לסיום הלחימה במסגרתו ישראל הרשתה לערפאת וכ־11 אלף מחבלים פלסטינים לעזוב את לבנון ולעבור לטוניסיה.

לא היו דיונים לאחרונה על לאפשר למנהיגי חמאס הבכירים כמו יחיא סינוואר ומפקד הזרוע הצבאי מוחמד דיף לצאת מרצועת עזה בגלל תפקידם בתכנון מתקפת 7 באוקטובר, בה נרצחו כ־1,200 ישראלים, רובם אזרחים.

יציאה מעזה תהיה שונה באופן מהותי למחבלים פלסטינים היום לעומת היציאה מלבנון ב־1982. בעוד שהמחבלים היו מבקרים בביירות, רצועת עזה היא ביתם.

בכיר ישראלי אחד אמר שלא ברור בכלל שמחבלי חמאס יבחרו באפשרות של גלות, אם תוצע להם. "אני לא חושב שהם רציונליים כמו שהיה אש"פ", אמר הבכיר. "זה ארגון יותר דתי, ג'יהדיסטי, שמחובר לרעיונות של איראן".

הבכיר אמר שאין "דיון מעשי" על הגליית מחבלי חמאס אבל הוסיף שאם ישראל תותיר את הארגון ללא ברירות אחרות, האפשרות הזו אולי תעלה. בכירי חמאס לא הגיבו לבקשות תגובה.

חלק ממחבלי חמאס עשויים לשקול את הרעיון אם ההנהגה תחוסל, אמרה רנדא סלים, מנהלת תוכנית פתרון סכסוכים ודיאלוג במסלול שני במכון המזרח התיכון. אבל הרעיון הזה ניצב מול מכשולים רבים שיכולים להפוך אותו ללא מעשי, אמרה.

ההצעה תצריך תמיכה ממדינות המוכנות לקבל אליהן את מחבלי חמאס, שמנהיגיהם מצאו ביטחון במקומות כמו טורקיה, קטאר, איראן, רוסיה ולבנון. ואז יהיה צורך לדון בשאלה אם המחבלים יורשו לעזוב יחד עם משפחותיהם. כמו כן זה יצריך את החמאס לסמוך שישראל שתכבד כל מחויבות שתקבל במסגרת עסקה כזו, כמו הסכמה לא לפגוע במחבלים שעזבו את רצועת עזה.

"אני לא חושבת שזה ריאלי היום בהתחשב במצב הסכסוך", אמרה סלים. "אבל דברים עשויים להתפתח בעתיד".

צה"ל בינתיים, עובד על ההצעה הנפרדת שחוזה הקמת של "רשות לשיקום עזה" בתמיכת ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, שתפקידה יהיה לבנות מחדש רצועת עזה נקייה מחמאס.

ההצעה היא בעיקרה נקודת התחלה לדיונים שניצבים מול אתגרים עצומים, כולל עמדת ארה"ב, אליה ישראל מתנגדת, שכל ממשלה בעזה לאחר המלחמה צריכה להיות קשורה לרשות הפלסטינית. כמו כן נחוצות תמיכתן של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות. בצה"ל סירבו להגיב לגבי התוכנית הזו.

דב ליבר השתתף בהכנת הכתבה. 

עוד כתבות

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"