ארה"ב דוחקת בישראל לשנות טקטיקה בעזה

ממשל ביידן רוצה שאזרחים יהיו מוגנים ורוצה שישראל תעבור לתקיפות יותר כירורגיות

דגל ישראל מונף מעל הריסות צפון רצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa
דגל ישראל מונף מעל הריסות צפון רצועת עזה / צילום: ap, Leo Correa

ארה"ב לוחצת על ישראל לשנות את תוכניותיה לשלב הבא של המלחמה בעזה כדי להגן טוב יותר על אזרחים ולהדוף ביקורת שהבית הלבן נתן לצבא הישראלי קרט בלאנש (יד חופשית) במלחמה נגד חמאס.

יואב קרני, פרשנות | מה כתב הנשיא ביידן על מדיניות החוץ האמריקאית ומה לא קראו רוב הישראלים
WSJ | "טירוף דיפלומטי": מאחורי הקלעים של עסקת החטופים
יואב קרני, פרשנות | כשהביורוקרטים עולים על הבריקדות

הדחיפה האמריקאית לכך שישראל תילחם מלחמה יותר כירורגית מסמנת שינוי מהתמיכה הגורפת שנתן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בתחילת המלחמה לסילוק חמאס, ונמצאת כעת במוקד דיונים אינטנסיביים בין ביידן וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לגבי הדרך לניהול הסכסוך - סכסוך שוושינגטון עבדה לצד בנות בריתה הערביות במטרה לשמור שלא יתרחב מחוץ לעזה.

בעוד שארה"ב עדיין תומכת במטרה של ישראל להשמיד את חמאס, היא מקווה לצמצם את שפיכות הדמים, אפילו כשחמאס פועל מתוך אזורים אזרחיים. מספר האזרחים ההרוגים - יותר מ־15,000 פלסטינים, רובם נשים וילדים - מטריד מחוקקים דמוקרטים וחלק מהבייס הפוליטי של ביידן. מניין ההרוגים הפלסטינים, המבוסס על רשויות הבריאות של עזה בשליטת חמאס, לא מבדיל בין מחבלים לאזרחים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא ארה''ב ג'ו ביידן, היום / צילום: ap, Evan Vucci
 ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא ארה''ב ג'ו ביידן, היום / צילום: ap, Evan Vucci

ממשל ביידן דוחק בישראל לבצע תקיפות אוויריות בעזרת חימוש מדויק כשהלחימה תתחדש, במקביל לווידוא שתשתיות אזרחיות כמו בתי חולים ומערכות ביוב וחשמל לא יהיו בין המטרות, אמרו פקידים אמריקאים.

האיפוק שמבקשת כעת ארה"ב מגיע בעת שההנהגה בישראל מאותתת שתמשיך במלחמה ברגע שתפוג מתוקפה הפסקת האש, שהוארכה בינתיים עד יום חמישי. "אנחנו מתכוננים לשלבים הבאים במלחמה, ולהרחבת התמרון לרצועת עזה כולה", אמר ביום שלישי בני גנץ, שר ביטחון לשעבר וחבר בקבינט המלחמה. "לא יהיה מפלט למחבלים ומנהיגי חמאס", אמר גנץ.

"עקירת פלסטינים גם בדרום הרצועה - מעבר ליכולות של כל רשת תמיכה הומניטרית"

בנוסף לדחיפה לביצוע תקיפות יותר כירורגיות מהאוויר, ממשל ביידן דוחה את תוכניתה של ישראל להעביר את רוב האוכלוסייה העזתית ל"אזור בטוח" ברצועה צרה שנקראת אל־מוואסי סמוך לחוף, כך אמר פקיד בכיר בממשל. "אתה לא יכול שיהיה לך קנה המידה של עקירת תושבים שקרה בצפון גם בדרום", אמר פקיד הממשל הבכיר ביום שני. "זה יהיה יותר ממפריע. זה יהיה מעבר ליכולות של כל רשת תמיכה הומניטרית, לא משנה כמה מחוזקת תהיה".

פקידי האו"ם טענו שהאזור קטן וצחיח מכדי לאכלס אלפים רבים של אזרחים שכבר נעקרו. לפחות 1.7 מיליון אנשים מתוך אוכלוסיית עזה - כ־2 מיליון - נעקרו בגלל הסכסוך, כך על־פי האו"ם. פקידים אמריקאים אמרו ביום שלישי שהם חושבים שישראל מתחילה לרדת מהתוכנית של האזור הבטוח.

במקום זה, ארה"ב מבקשת מישראל לקבוע אזורים סביב מתקני או"ם או תשתיות מוגנות אחרות כמקומות מקלט, לטובת אזרחים שכוחות צה"ל ינסו להימנע מפגיעה בהם. ארה"ב גם דוחפת לכך שהסיוע ההומניטרי ימשיך לזרום לשני מיליון אזרחים עזתים נצורים, גם לאחר שהפעילות הצבאית מתחדשת.

עזתים מדרימים ברצועה. לא יסכימו לקבל ולו פליט אחד / צילום: ap, Hatem Moussa
 עזתים מדרימים ברצועה. לא יסכימו לקבל ולו פליט אחד / צילום: ap, Hatem Moussa

פקידים אמריקאים ביקשו גם לשכנע את ישראל לבצע את המלחמה בשלבים, מה שיכול לסייע בשחרור חטופים ככל שתתקדם, כך אמר פקיד בכיר אחר בממשל. ישראל נקטה בגישה כזו בשבועות האחרונים, ופקידים אמריקאים הצביעו על זה כדוגמא לכך שצה"ל מגיב לייעוץ האמריקאי.

כך, צה"ל יכול לעצור לתקופה קצובה כדי לאפשר שחרור חטופים, מבלי לאבד קרקע עד שתתחדש הפעילות נגד חמאס. בכיר ישראלי אמר שממשלתו "מאוד קשובה לפרספקטיבה האמריקאית", אך סירב לפרט איזו אחת מהטקטיקות תחליט ישראל לאמץ.

בכירים ישראליים מאותתים שהם נותרים נחושים בכוונתם לפרק את השליטה של חמאס בעזה ולחסל את הארגון. ביצוע אסטרטגיה כזו, במקביל לאיזון הצורך לצמצם פגיעה באזרחים, עלול להיות מורכב אם מנהיגי חמאס יברחו לאזורים אזרחיים שכוחות צה"ל רצו מלכתחילה להימנע מהם.

מזכיר מחלקת המדינה, אנתוני בלינקן, עתיד לשוב לישראל בהמשך השבוע, וכאשר יגיע הוא צפוי להגביר את העצימות של המסר של ממשל ביידן.

בכירים ישראלים אמרו למקביליהם האמריקאים שהם צופים שהשלב הבא בלחימה בעזה יתקדם באופן שונה מהשבועות הראשונים של המלחמה. עם זאת, לא ברור באיזו מידה תיישם ישראל את ההצעות של ממשל ביידן, אפילו לאחר שבכירים אמריקאים הביעו את הציפיות שלהם באופן פומבי.

בכירים ישראלים מאמינים שפעולות ישראל ברצועה בוצעו היו מדויקות, תוך הכרה בכך שבכל מקרה, העימות היה צפוי להיות אלים וקשה. אבל בינתיים, ישראל פגעה בחמאס חזק, אפילו באזורים מאוכלסים וצפופים, מה שגרר ביקורת בין־לאומית וחששות מצד בכירים אמריקאים.

אפילו אם כוחות צה"ל יבקשו להימנע מלחימה באזורים המוגדרים, חמאס עלול לשלוח מחבלים למקומות אלה, מה שיוביל לפעולות צבאיות סביב מתקני האו"ם או בתי החולים, אמרו בכירים אמריקאים.

כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפאא' / צילום: דובר צה''ל
 כוחות צה''ל מעבירים ציוד הומניטרי לבית החולים שיפאא' / צילום: דובר צה''ל

צה"ל: "שלחנו מיליוני הודעות טקסט שקוראות לאנשים להתפנות"

ישראל חילקה את רצועת עזה ליותר מ־600 מקטעים, אמרו קצינים בצה"ל. רשת השכונות, הכוללת גם יחידות גיאוגרפיות אחרות, כעת מאפשרת לישראל לומר לאזרחים, על־ידי הפצת פליירים, הודעות טקסט לניידים ושיחות, לאן עליהם להתפנות כדי לא להיפגע, אמרו הקצינים. לדברי הקצינים, התקשורת הזו עוזרת לאזרחים להשתמש במסדרון בטוח שנמצא מחוץ לאזורים אליהם מכוונת אש.

"שלחנו מיליוני הודעות טקסט או הודעות קוליות, ביצענו עשרות אלפי שיחות מצה"ל ומהשב"כ לומר לאנשים להתפנות", אמר קצין אחד בצה"ל ביום שלישי.

פקידים אמריקאים מצביעים על אזורים אחרים בהם ישראל שינתה עמדות, כולל אפשור הכנסת סיוע הומניטרי לעזה במסגרת הפוגה זמנית בלחימה מול חמאס. מוקדם יותר, ארה"ב דחקה בישראל לאפשר את השימוש במתקני התפלה כדי לספק מי שתייה ולחדש את רשתות התקשורת, דברים שישראל עשתה מאז, אמרו פקידים אמריקאים.

עם זאת, ממשל ביידן הבהיר שנחוצה עוד תמיכה הומניטרית, והוא ממשיך ללחוץ על ישראל לא לעקור פלסטינים נוספים. "אנחנו לא תומכים בפעילות צבאית בדרום הרצועה אלא אם או עד שישראל תוכל להראות שהם דאגו לכל האנשים העקורים בעזה", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי לכתבים ביום שלישי. הוא הוסיף כי ארה"ב לא תומכת "בשום יישוב מחדש קבוע" מחוץ לעזה, או עקירה משמעותית של תושבי הרצועה.

הישראלים "שומעים את המסר", אמר קירבי, והוסיף: "אני לא אדבר בשם ישראל. זה לא יהיה נאות, אבל היינו מאוד ברורים ועקביים".