גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנה לאחר קבלת הרישיון: הבנק החדש של ניר צוק יפתח חשבונות לעובדים

לגלובס נודע כי בבנק הדיגיטלי "אש" יתחילו בימים הקרובים פיילוט פנימי לבדיקת מערכות, בדיוק כפי שוואן זירו עשה שנה וחצי לפני פתיחת שעריו לציבור ● וגם: מה אפשר ללמוד מההתנהלות של הבנק הדיגיטלי הראשון, שמנהל כיום כ־2% מתוך כלל החשבונות בישראל

ניר צוק / צילום: טל גבעוני
ניר צוק / צילום: טל גבעוני

כמעט שנה אחרי שקיבל מבנק ישראל רישיון מותנה להתחיל לפעול, לגלובס נודע כי הבנק החדש שמקים היזם ניר צוק - "אש ישראל", יתחיל בימים הקרובים בסוג של פיילוט פנימי לבדיקת המערכות שלו. תחילה מי שיפתחו חשבונות הם מספר מצומצם של עובדי הבנק, כאשר על־פי הערכות עבור פתיחת חשבונות לקהל הרחב יידרשו עוד חודשים של עבודה.

בחודש וחצי: לקוחות הבנקים דחו תשלום הלוואות בסכום של 5 מיליארד שקל 
אחרי עשור בחברה: ירון בלום יחליף את נעם וימן וימונה למנכ"ל דיפלומט

נזכיר כי גם הבנק הדיגיטלי וואן זירו החל בפיילוט לעובדים ובני משפחתם במרץ 2021, ורק יותר משנה לאחר מכן, באוגוסט 2022 פתח את שעריו לציבור (לאחר כשבעה חודשים בהם צורפו לקוחות שהיו ברשימת המתנה). באש החלו כבר בבדיקות מול גופים אחרים במערכת הפיננסית כדי לראות כיצד הם משתלבים במערכות השונות.

ההבטחה: ריביות תחרותיות

בבנק החדש מתכננים למקד את מירב הפעילות בתחום הבנקאות המסורתי של פיקדונות מצד אחד ואשראי מהעבר השני, תוך הבטחה להציע לציבור ריביות תחרותיות אל מול הקיים כיום במערכת הבנקאית. היכולת של "אש ישראל" לעמוד בהבטחה הזו היא שתקבע אם הוא יוכל לספק תחרות אמיתית לבנקים הקיימים, שנהנים ממקורות מימון זולים בדמות חשבונות העו"ש של הציבור, בעיקר אלו שאינם נושאים ריבית, ועומדים כיום על כ־460 מיליארד שקל..

עד אז מקורות המימון של הבנק החדש יהיו ההון העצמי שלו, ולאחר מכן, על־פי התוכנית העסקית, מקור המימון העיקרי יעבור להיות פיקדונות הציבור. המייסד - ניר צוק, והיזמים - יובל אלוני המשמש גם כמנכ"ל הקבוצה, אלכס ליברנט המשמש כ־CTO שלה ואלון שיין מקבוצת שיין, התחייבו להזרים הון ככל הנדרש עד שזה יקרה.

נציין כי לפי הדרישות של בנק ישראל בעת מתן הרישיון, לבנק החדש צריכים להיות לפחות 50 מיליון שקל כהון עצמי. אולם גורם המכיר היטב את המערכת הבנקאית מציין כי עם 50 מיליון שקל אי אפשר להקים בנק בישראל. "כדי להקים בנק יציב ותחרותי יש צורך ב־500 מיליון דולר", הוא אומר.

באש הבינו זאת וכשבועיים לאחר קבלת הרישיון המותנה צירפו כמשקיע את כלל ביטוח, שצפויה להשקיע בו 100 מיליון שקל בתמורה ל־4.99% מהמניות בכל אחת משתי חברות הקבוצה - הבנק וחברת הטכנולוגיה. עם הצטרפות כלל ציינו בבנק כי השלמת העסקה משקפת לקבוצת esh שווי מצרפי בגובה 1.8 מיליארד שקל.

גם באש יודעים שלא יהיה להם קל לשכנע את הישראלים לנטוש את הבנק שלהם. "אחוז נמוך מאוד מהלקוחות עזב את הבנק שלו בשנים האחרונות ועבר לבנק אחר", אמר במאי יו"ר הבנק, שמואל האוזר, בכנס באוניברסיטת תל אביב. האוזר, לשעבר יו"ר רשות ניירות ערך, הסביר כי ייתכן שהדבר נובע ממחשבה שהם לא יקבלו שירותים שונים ביחס לבנק הקיים, ולאו דווקא מנאמנות. הוא הוסיף כי היכולת להציע תחרות תגיע דווקא מצד ההוצאות הפחותות, כשהטכנולוגיה של הבנק תאפשר לו להיות יעיל ביחס לבנקים המסורתיים.

"בישראל חסרי סבלנות ורוצים תוצאות מהירות"

מי שיכולים להעיד על הקושי הרב בלהפוך לשחקן דומיננטי במערכת הבנקאית הישראלית, שנחשבת ריכוזית מצד אחד אך גם יציבה מהצד השני, הם וואן זירו, שבחודש הבא יסגרו שנתיים לתחילת הצירוף של לקוחות מרשימת ההמתנה שלהם.

מנתונים עדכניים שהגיעו לידי גלובס, נכון להיום לוואן זירו כ־82 אלף חשבונות. הוא מנהל כמעט 2 מיליארד שקל בנכסים - 1.3 מיליארד שקל פיקדונות, עוד כ־420 מיליון שקל בעו"ש והיתר במט"ח ובתיק ניירות ערך, וכ־180 מיליון שקל בהלוואות ואוברדראפט. גורמים במערכת הפיננסית מציינים כי מדובר בנתונים לא גבוהים, שמקשים לייחס להם לפי שעה השפעה ממשית על המערכת הוותיקה. זאת כאשר בסך הכל בישראל ישנם כ־5 מיליון חשבונות בנק, ובבנקים מנוהלים פיקדונות בהיקף של 765 מיליארד שקל וכאמור כ־460 מיליארד שקל בעו"ש.

"בישראל חסרי סבלנות ורוצים תוצאות מהירות", אומר גורם בכיר שמעורה היטב במתרחש במערכת הבנקאית. "בעולם לוקח בין חמש לשמונה שנים כדי שבנק יהפוך ליציב ולחלק משמעותי מהמערכת. לוואן זירו יש בעל שליטה מרשים שנוהג להגיד שצריך להסתכל רחוק, אבל כשמסתכלים על התוצאות, מתגלים חלק מהקשיים של בנקים חדשים. הם יגדירו הצלחה אם יהיו 1.5%־2% מהשוק, אבל בעיני הצלחה זה אם הם יחזיקו בתוך של 5־8 שנים 5% מהשוק".

בנוסף, הוא מבחין בין מאפייני הלקוחות בבנקים חדשים: "כשבנקים חדשים נולדים מגיעים אליהם שני סוגי אנשים - אלו שנדחו על־ידי הבנקים הקיימים ומנסים את מזלם, או ה־Early adaptors, אלו שמסתגלים ראשונים לקדמה. הקבוצה השנייה פחות זקוקה לאשראי ועבורם הבנק החדש הוא לא תמיד הבנק העיקרי לניהול הפעילות, ולקבוצה הראשונה הבנק לא רוצה לתת אשראי. אז כמות הדחיות או חוסר הפעילות היא גדולה".

עם זאת, הוא מציין כי וואן זירו כן הצליח לנער את הבנקים הגדולים. "הם באו עם מסלולי עמלות מעניינים והבנקים במידה מסוימת זזו בעקבותיהם. היו עוד קודם תהליכים וברור שיש רגישות גבוהה לעולם העמלות שהואצה בתקופה האחרונה", אומר הגורם. ואכן, העמלות הם מרכיב הכנסות גדול לבנקים, כשחמשת הבנקים הגדולים הכניסו בתשעת החודשים הראשונים של השנה יותר מ־7.5 מיליארד שקל מעמלות, עלייה של כ־2%, למרות ירידה דרסטית בעמלות ניירות ערך בשל מעבר הציבור לפיקדונות ולקרנות כספיות.

כאן יש להזכיר כי וואן זירו הוא בין הבנקים שהציעו את הריבית הגבוהה ביותר בפיקדונות בריבית משתנה (הבנק לא מציע פיקדונות בריבית קבועה) וכך משך את השוק למעלה.

"הם הזיזו את הפיקוח גם בנושא השקיפות והנגשת המידע ללקוחות. במקביל, למרות שהוא נקרא בהתחלה הבנק הדיגיטלי הראשון, צריך לזכור שהבנקים הגדולים הם גם דיגיטליים והתקדמו רבות בעיקר בגלל הקורונה שלימדה את כולנו כיצד לעבוד מרחוק", הוא מוסיף.

בנקים דיגיטליים רבים בעולם מתקשים לשרוד

מבט גלובלי על הבנקים הדיגיטליים לא מעניק הרבה אופטימיות. גוף המחקרים העצמאי c-innovation, שמקימיו מציינים כי סייעו לבנקים גדולים דוגמת ברקליס, קרדיט סוויס, HSBC וסנטנדר לאחר המשבר של 2008, פרסם בשבוע שעבר מאמר שבדק כיצד השפיע המשבר הכלכלי העולמי על בנקים דיגיטליים.

הם מצאו כי שנת 2023 מצביעה בבירור על סביבת שוק מאתגרת עבור בנקים דיגיטליים, כפי שמעידים ביצועי המניות השליליים הרווחים של רוב הבנקים הדיגיטליים הפרטיים.

"בנקים דיגיטליים בעולם מאבדים ערך וקשה לייצר מודל בר קיימא כשלידך מסתובבים הענקים המסורתיים, שהם יותר עשירים ומנוסים, וקרוב לוודאי שכל מה שאתה תעשה קטן הגדולים יכולים להעתיק מהר מאוד", אומר גורם בעולם הבנקאי הישראלי. "עם זאת, לעלות לאוויר בתוך פחות מ־24 חודשים זה יפה ובשני הבנקים יש אנשים שלוקחים את הנושא של בינה מלאכותית והבנת צרכנות למקומות אחרים. אמנון שעשוע שייסד את וואן זירו ואנשים כמו ד"ר קירה רדינסקי כדירקטורית באש. לכן, יכול להיות שהם יצליחו לעשות את פריצת הדרך".

עוד כתבות

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"