גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החות'ים רוצים לפגוע בישראל, אך בדרך הם עלולים לרסק למצרים את הכלכלה

ההכנסות מתעלת סואץ תורמות 2% לתמ"ג המצרי ומהוות חלק חשוב מאוד מכלכלת המדינה השקועה בחובות ● בקהיר חוששים ששרשרת מתקפות החות'ים בים האדום תגדיל את דירוג הסיכון של התעלה ותגרום לאוניות לוותר עליה כנתיב המוביל למזרח

הספינה גלקסי לידר, בבעלות רמי אונגר, מותקפת על ידי הליקופטר חות'י / צילום: ap
הספינה גלקסי לידר, בבעלות רמי אונגר, מותקפת על ידי הליקופטר חות'י / צילום: ap

מתקפות המורדים החות'ים, שהוחרפו ביום א', מעוררות דאגה בענף השיט הישראלי. חברת צים כבר הסיטה ספינות למסלול עוקף אפריקה כדי להגיע לישראל, הענקית הדנית מארסק ביצעה צעד דומה עם שתי ספינות שחכרה ממנה XT מחיפה, והמגמה צפויה להימשך.

יירוט טילי החות'ים וסיוע למצרים: במלחמת ישראל־חמאס הסעודים עברו למעשים
הסיכוי למלחמה אזורית עלה? ארה"ב מאיימת ישירות על איראן בעקבות המתקפות בים
דיווחים ערביים: תקיפה אווירית התבצעה בבירת תימן

אלא שבעת שהחשש העיקרי בישראל הוא מעיכובים והתייקרות שרשראות אספקה, במצרים מודאגים מההשלכות על תעלת סואץ, שהרי כאשר אונייה לא נכנסת לים האדום - היא מדלגת גם עליהם.

בתעלה, שמהווה את שער הכניסה והיציאה הצפוני לים האדום, שבו מצויים החות'ים, נע כ-12% מהסחר העולמי, 5% מהנפט הגולמי, 8% מהגז הטבעי המונזל (LNG) ו-10% ממוצרי הנפט, והיא מהווה מקור הכנסה קריטי לקהיר. עוברות בה 50 אוניות בממוצע ביום ו-30% מתנועת המכולות בעולם.

בשנה הפיסקאלית 2022-2023 הכניסה מצרים מהתעלה סכום שיא של כ-9.4 מיליארד דולר, לאחר 8 מיליארד דולר בשנה הקודמת. בד בבד, ההתאוששות מהקורונה אפשרה למצרים, לפי הבנק העולמי, לסיים את 2022 בצמיחה של 6.6%.

במהלך המחצית הראשונה של שנה הפיסקאלית החולפת, רכיב ההכנסה מתעלת סואץ בתמ"ג המצרי עלה במחצית הראשונה לכ-2.91 מיליארד דולר. מדובר בזינוק של 75% ברמה השנתית, שלאחריו - בין יולי לדצמבר, תעלת סואץ היוותה כ-2% מהתמ"ג המצרי.

 

"חשש ממלחמה אזורית"

"אחד החששות המרכזיים של מצרים הוא שהמלחמה בין ישראל לחמאס תהפוך למלחמה אזורית, תערער את יציבות המזרח התיכון ותשליך לרעה גם על ביטחונה ועל מצבה הכלכלי", אומר לגלובס ד"ר אופיר וינטר, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), באוניברסיטת ת"א.

"במובן הכלכלי, המלחמה בעזה מתווספת לזעזועים החיצוניים שחוותה מצרים בשנים האחרונות על רקע מגפת הקורונה ופלישת רוסיה לאוקראינה. הפגיעה המסתמנת מתמקדת בשלושה מהמקורות העיקריים של המדינה להכנסת מטבע זר: האנרגיה, התיירות ותעלת סואץ. התעלה הייתה נקודת אור כלכלית עבור מצרים בשנת הכספים 2022-2023. חיזוק האטרקטיביות של ציר התעלה לתעבורה הימית העולמית קשור, בין היתר, לעלייה שנרשמה במחירי הנפט והדלקים".

בשל התלות הגוברת הזו בתעלת סואץ, ממשל א-סיסי משקיע בה כ-4% מכלל השקעות המדינה. ההשקעות במחצית הראשונה של השנה שעברה צמחו ב-25% לכ-390 מיליון דולר. ואולם, מצרים היא מדינה רוויית חובות. בזמן שההשקעות בתעלה גברו, קהיר פנתה בשנה שעברה לקרן המטבע בבקשת הלוואה בסך 12 מיליארד דולר, אך לא עמדה בתנאים. לכן, הפתרון שנמצא באוקטובר אשתקד הוא הלוואה על סך 3 מיליארד דולר בפריסה לאורך 46 חודשים.

כיום, היקף החובות של מצרים לקרן המטבע עומד על כ-12 מיליארד דולר, הנתון השני הגבוה ביותר בעולם, וזאת לאחר שהיא החזירה לאחרונה "רק" 418 מיליון דולר. לצורך ההשוואה אוקראינה, שמתמודדת עם מלחמה בקנה מידה היסטורי מצידה, חייבת לקרן המטבע כ-8.7 מיליארד דולר.

רצף של מתקפות

כך, לא רק ישראל הופתעה ונפגעה כלכלית מהמתקפה הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר ומהשלכותיה, אלא גם מצרים. בשלב ראשון, כפי שכבר פרסמנו בגלובס, מצרים נפגעה מהפחתת אספקת הגז הטבעי מישראל, שנבעה מהשבתת אסדת תמר למשך חודש. כמות הגז הטבעי הנמוכה לא אפשרה להם להנזיל גז, ולהעמיס אותו למכליות LNG שייוצאו לרחבי העולם. אומנם מאז התחדשה הפעלת האסדה ואחריה גם יצוא ה-LNG ממצרים, שקריטי להכנסותיה, אבל קהיר כבר פספסה כחודש וחצי של עונת המכירות.

לצערם של המצרים, שפועלים כמתווכים בין ישראל ובין חמאס במטרה להביא ליציבות שגם תסייע להם לייצא LNG, פתחו המורדים החות'ים ברצף המתקפות בים האדום. הראשונה שבהן הייתה חטיפת "גלקסי לידר", אוניית גלנוע (Ro-Ro), בים האדום. לאחר מכן, בצפון האוקיאנוס ההודי, מל"ט מתאבד מתוצרת איראן, שאהד-136, תקף את אוניית המכולות CMA CGM Symi, בבעלות חברת Eastern Pacific Shipping של עידן עופר.

התקיפה השלישית התבצעה לא הרחק ממקום התקיפה של Symy, כ-54 מייל ימי מחופי סומליה, ובמסגרתה שתי סירות ניסו לחטוף את המכלית "סנטרל פארק" - שבבעלות חברת זודיאק שבשליטת אייל עופר. לפי הפנטגון, התוקפים היו סומלים, אך לאחר שחרור הספינה, שוגרו שני טילים בליסטיים מאזור שנמצא בשליטת החות'ים בתימן לעבר USS מייסון ו"סנטרל פארק". הטילים נפלו במימי מפרץ עדן, אבל מתקפת הטילים עשויה להבהיר שהחות'ים היו בסוד העניינים של המתקפה.

ביום ראשון האחרון הגיעה ההתקפה העוצמתית ביותר: החות'ים תקפו בטילים ומל"טים מתוצרת איראן ספינת צי אמריקאי, USS קארני, ושלוש אוניות מסחר, שמקושרות ל-14 מדינות. אחת מהן היא "יוניטי אקספלורר" (Unity Explorer). בעלי הספינה, שעשתה את דרכה דרומה לכיוון סינגפור, הם יוניטי מריטיים, חברה בריטית שהבעלים שלה הוא דני אונגר - בנו של רמי אונגר.

דקויות ששוות מיליונים

המשמעות של אותן מתקפות היא העלאת דירוג הסיכון של נתיב השיט בים האדום, שלא רק סמוך לתימן - אלא מהווה גם דרך יחידה להגיע לתעלת סואץ, או, לחלופין, לצאת ממנה ולהמשיך לעבר האוקיאנוס ההודי ומשם למזרח הרחוק. אלו דקויות ששוות מיליוני דולרים, שתוך כדי הארכת שרשראות האספקה, גם יפגעו במישרין בהכנסות מצרים מהתעלה.

ביום ראשון הקרוב יגשו אזרחי מצרים לקלפיות. מעמדו של הנשיא עבדל פתאח א-סיסי אומנם לא צפוי להשתנות, אך הוא זקוק להכנסות מתעלת סואץ. בלעדיהן, תסבוכת החובות של מצרים עלולה רק להחריף.

"מצרים רואה בהבטחת חופש וביטחון השיט מבאב אל-מנדב לתעלת סואץ אינטרס מרכזי, ותומכת ביישוב משברים שעלולים לסכנו, החל מתימן, דרך סומליה וכלה במלחמה בעזה", מסכם וינטר.

"ב-2015 חנך א-סיסי את 'תעלת סואץ החדשה', פרויקט לאומי גרנדיוזי שהגדיל את קיבולת תעבורת האוניות בנתיב, והושקעו בו כ-8 מיליארד דולר. החתירה המצרית לשיפור היחסים עם איראן בעת האחרונה נועדה, בין היתר, למנוע פעילות עוינת בבאב אל-מנדב מצד החות'ים, כדי לשמור על חופש השיט בים האדום בנתיב תעלת סואץ".

עוד כתבות

וול סטריט ג'ורנל: ישראל רוצה להיכנס לרפיח, וזה יכול להיגמר רע

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

תקרית חריגה בכרם שלום: שלושה נפגעים מפצמ"רים ששוגרו מרפיח

הממשלה הצביעה על סגירת ערוץ אל-ג'זירה בישראל ● בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● נתניהו: "ישראל לא יכולה לקבל אפשרות של סיום המלחמה" • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● עדכונים בולטים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.3% ות"א 90 מטפס בשיעור דומה ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית