גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך לגבש תוכנית פרסום בזמן מלחמה

המומחים ממליצים לחברות להחליף את הקלישאות כמו "ביחד ננצח" בשיווק יוזמות ותרומות למען המאמץ המלחמתי ● וגם: מתי הפרסומות יחזרו למתכונת שגרה? ● שאלת היום, מדור חדש

איך לגבש תוכנית פרסום בזמן מלחמה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
איך לגבש תוכנית פרסום בזמן מלחמה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" ולאחר המתקפה האכזרית והרצחנית של ארגון הטרור חמאס על הדרום, הפרסומות ומהלכי השיווק נדמו. בחלוף שבועיים ולקראת ימי הקניות של חודש נובמבר, עלתה השאלה כיצד נכון לגשת לנושא השיווק בזמן משבר קשה וכואב.

אף מותג לא רוצה להיות מזוהה עם חוסר רגישות וניצול ציני באחת התקופות הקשות בתולדות המדינה. אך ככל שהעסקים שבו לעבוד, והחלה ההבנה שלצד המלחמה והאובדן עדיין צריך להתפרנס, נראה כי גם השיווק צריך להיות קשוב למצב ולהעניק ערך מוסף. קמפיין שהיה רלוונטי ומותאם לפני שבוע, איבד עניין ונתפס כנדוש לאחר ימים ספורים.

האם התגייסות חברות למאמץ המלחמתי מועילה להן שיווקית?
לסובב את גלגלי המשק: הפתרונות של מנהלי השיווק לפעילות בזמן מלחמה
הדילמה של מנהלי השיווק: איך נכון לקדם מותגים בזמן מלחמה

"בתקופה כזו, שבה עלינו להתנהל ברגישות עילאית, חשוב לבנות תוכנית עבודה סדורה מותאמת למצב במדינה בכלל ובמשק בפרט", אמרה מיטל שירן־הראל, סמנכ"לית השיווק בבנק לאומי. "רלוונטיות זה שם המשחק. אין ספק שמדובר במצב שדורש יצירתיות, תעוזה ומהירות תגובה, וכל זאת לצד גילוי הרגישות המתאימה מול קהלי היעד. נדרשת יכולת להעביר מסרים שיווקיים מסוגים שונים באופן חד, ברור פשוט, ולא פחות חשוב מכך - רגיש".

לדבריה, "מצבי משבר לא צריכים להכניס מותגים להקפאה. החוכמה היא לדעת להבין את רוח התקופה, את הצורך של הלקוחות ואת מקומו של המותג במציאות החדשה - ועל־ידי כך לפצח כיצד נכון לפעול".

אם יש משהו שמרבית העסקים הבינו, זה שעליהם להציג ערך מוסף בתקופה הזו אפילו יותר מאשר בעיתות שגרה. עם זאת, נראה כי לרובם ההבנה הגיעה באופן אינסטינקטיבי, מכיוון שהם לא ניסו להעמיד פנים, אלא באמת תרמו ועשו.

דוגמה לכך ניתן ללמוד מפורום העסקים, שגייס עשרות מיליוני שקלים וחילק תווים בסך אלף שקל למפוני העוטף; או מחברת האופנה טרמינל איקס, שנתנה במה למעצבים ישראלים למכור את פריטיהם באתר שלה ובכך סייעה להם להגדיל חשיפה.

"הציבור יבחן מה המותגים עושים בכסף שהלקוח משלם להם"

לצד שירן־הראל, יש הסבורים כי מה שחסר בשבועיים האחרונים זו יצירתיות ומסר מבדל. אחד מהם הוא אורי אוברוצקי, פרסומאי ומרצה לחדשנות בבית הספר למינהל עסקים ותקשורת במכללה האקדמית נתניה. "תחרות עשיית הטוב במלחמה שנוהלה על־ידי האזרחים עברה כל גבול, בהיבט החיובי. כמות התרומות מהארץ היתה מטורפת", אמר.

לשיטתו, ככל שהמלחמה תתקדם, תהיה ירידה בהיקף העשייה, מה שידרוש שינוי בגישת הפרסום. "כבר מרגישים הומור שנכנס לפרסומות, הקניונים מלאים, ובסוף החיים והפרסומות חזקים יותר מכל דבר. אבל כולם עטפו את הכול במשהו לאומי, וכך נראו הפרסומות. זו תחרות כמותה לא ראינו, בה כולם ניסו לתת יותר מהשני. כולם הפציצו בקריאייטיב, אבל אחרי ההלם הראשוני אפשר היה לזהות שכולם עובדים על אותו הפלייליסט של שירים מרגשים, וכולם תחת המוטו של 'ביחד ננצח'".

לדעת אוברוצקי, אולי בשלה העת לשינוי שפת השיווק. "בקרוב נראה פרסומות רגילות לכל דבר. לא יהיה דגל או שיר נוסטלגי. אנחנו כבר לא כל־כך במתכונת מיוחדת, ונראה יותר פרסומות עם מבצעים והטבות כמו שהיה לפני המלחמה. הציבור במובן מסוים רוצה לחזור כמה שיותר מהר לסוג של שגרה. את מי שנפגע לא מעניינים השירים שבחרו בפרסומת מסוימת. ומי שלא נפגע, החיים חזקים. הנתונים של הימים האחרונים מראים שעם ישראל אוהב קניות, ללא קשר לסל מהעוטף".

עם זאת, אוברוצקי מדגיש כי חשוב לשמור על הקו נטול הציניות ונתינת הערך. הציבור כבר לא ירצה רק סיסמאות, מאחדות ככל שיהיו, אלא יעריך יותר עסקים שינקטו עשייה כמו קניית תוצרת מהעוטף או קליטת עובדים מפונים. "יהיה צורך לשמור את המומנטום שחלק מההכנסות וחלק מהפעילות קשורים לעוטף - אבל מתוך מקום של עשייה, וראינו שהשיח החברתי סבב סביב הנושאים האלה. הציבור יבחן מה המותגים עושים בכסף שהלקוח נותן להם לטובת חברה חזקה ובריאה יותר", הוא אומר.

בנוסף לכך, אוברוצקי מתאר כי "העשייה צריכה להיות חלק מהשוטף שהמותגים מחויבים לעשות. זה הפך להיות חלק אינטגרלי מהפעילות, שתהיה חלק ניכר מהתיקשור. לא שירים מרגשים או דגל על הבית, אלא פשוט לעשות את הדברים בפועל. מותגים שידאגו לשלב את קידום הנושא החברתי יחד עם עשייה אמיתית - הצרכן יבחר בהם על פני מותגים אחרים. מותג שלא יתנהל כך, יישאר מאחור".

לדבריו, גישת העשייה מתחברת לאסטרטגיית השיווק בחברות הגדולות בעולם שנוקטות צעדים דומים. ובכל זאת, חשוב להימנע מניצול המצב: "משהו שלפני כמה שבועות עבד, יכול להפוך לציני במהרה".

*** גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם

עוד כתבות

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

מה קבע בית משפט כששבעה ילדים ורעייה נשארו מחוץ לצוואה של האבא

בית המשפט דחה תביעת עו"ד לפיצויים בעקבות הפסקת ייצוג ● העליון קבע כי ניתן להותיר בידי המדינה כספים שנתפסו מנאשם בשוחד לצורכי חילוט עתידי ● צוואה שנישלה רעיה ושאר ילדים בוטלה בשל מעורבות והשפעה בלתי הוגנת של היורש ● 3 פסקי דין בשבוע 

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

על הצעצוע הכי חם של השנה חתום סטארט־אפ טכנולוגי שלא שמעתם עליו

חברה אלמונית שהתחילה בכלל מאפליקציות וכמעט אזל לה הכסף - הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט ● הרעיון: קונסולת משחקים שגם הורים רוצים לילדים שלהם, וקהל היעד שלה הוא ממש לא הגיימר הסטריאוטיפי

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס? / צילום: Shutterstock

מה הייתה הסדרה הראשונה שהפיקה נטפליקס?

כמה ערי בירה יש לרפובליקת דרום אפריקה, מה מקור השם שפעת ובאיזו סדרת אנימציה חיית המחמד נקראת Santa's Little Helper? ● הטריוויה השבועית

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

"מה ההתלבטות בכלל?": משקיעי הנדל"ן לא מחכים על הגדר. הם בשוק ההון

תשכחו מהמרוץ לדירה: בצל הצפי להמשך ירידת מחירים וריבית, משקיעים רבים נוטשים את שוק הנדל"ן ורבים מהם מצאו מפלט בשוק ההון, שהציג השנה תשואות חסרות תקדים ● בשוק מסבירים: "מי שהשקיע במניות עשה תשואה של עשרות אחוזים השנה, בזמן שמי שרכש דירה רואה כבר 8 חודשים ברצף ירידות מחירים"

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, Creative Lab

מה אנחנו מפסידים בעבודה מרחוק - ואיך אפשר למזער את הנזק

משרדים היו תמיד המקום שבו נבנות מערכות יחסים ומתרחשת למידה ● המפתח הוא להבין כיצד לשמור על הדברים האלה עם עבודה היברידית - שחלקה מתבצעת מהבית, וחלקה מהמשרד ● כך עושים את זה נכון

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת  עשירי ישראל / צילום: AI

כך טיפס מיקי פדרמן לצמרת עשירי ישראל

בעשור האחרון קפץ שוויו של איש העסקים מיקי פדרמן מ-6 מיליארד שקל ל-35 מיליארד ● המלונאי שנכנס בעסקת מיזוג לתעשייה הביטחונית, כמעט במקרה, רכב על מרוץ החימוש הגלובלי - והתברג לצמרת הישראלים העשירים בעולם ● מיהו הטייקון המסתורי שמתעקש להישאר מתחת לרדאר?

תבשילים בלחם בית / צילום: דוד ששון

העסק שהתחיל על תלת־אופן לפני 40 שנה הוא היום ממלכה קולינרית נדירה

סמבוסק חומוס ממולא בסביח, בוריקה בתוך לחם, קבב עיראקי בלאפה וסופגניות שהן אגדה ● שבע תחנות אוכל באור יהודה, שגרמו לנו להכתיר אותה כמלכה קולינרית בלתי מעורערת

עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה? / צילום: ap, Mark Baker

הנתונים חושפים: עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה?

הפיגוע הקטלני בסידני היכה את העולם בהלם, אבל האם הכתובת הייתה על הקיר? ● התמונה העולה מהנתונים היא חד משמעית: האנטישמיות באוסטרליה מזנקת, ומגיעה לרמות שהמדינה לא ידעה כמותן ● וגם: איך מושפעות מזה הקהילות היהודיות?

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

נעילה ירוקה בוול סטריט: נאסד"'ק עלה ב-1.4%

נתוני האינפלציה בארה"ב לחודש נובמבר הפתיעו לטובה ועמדו על 2.7%, מה שהוביל לעליות בוול סטריט ● נעילה חיובית באירופה, הדאקס קפץ בכ-1.1% ● מחר צפוי להיות יום תנודתי במיוחד ● חברת הספנות הישראלית צים עומדת למכירה, אך MSC מכחישה שהיא הרוכשת ● הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ל-3.75%

חנות הדגל של ספורה בשאנז אליזה. ''אומרים שמבקרים בה יותר מבאייפל'' / צילום: Shutterstock

3,400 חנויות ו־18.5 מיליארד דולר בשנה: כך הפכה רשת הביוטי היוקרתית לגדולה בעולם

ספורה היא רשת היופי היוקרתית הגדולה בעולם: 3,400 חנויות, בלעדיות על מאות מותגים והכנסות של 18.5 מיליארד דולר בשנה ● התעשייה בצומת דרכים, והחברה מבית LVMH מתחזקת צבא משפיעניות, אך גם מאמינה שהעתיד טמון בסניפים ● הצצה נדירה לאסטרטגיה שצפויה לשמר את ההצלחה

השדות הסולאריים של חברת דוראל / צילום: תמר מצפי

מכרז החשמל האמריקאי ננעל על מקסימום והקפיץ את מניות האנרגיה הישראליות

הביקוש הגדול לחשמל בארה"ב מואץ בעיקר בשל בנייה מהירה של חוות שרתים ● היצרניות הישראליות הפועלות בארה"ב, כמו OPC שזכתה היום בחלקים ממכרז של רשת אספקה מרכזית, נהנות מהמצב בשוק באופן מובהק

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

משחק הכיסאות בשוק החשמל: דוראד חוזרת למרוץ ולוחצת את המתחרות לפינה

לאחר שנים של סכסוכים יצריים, משיכת התביעות של אדלטק סוללת את הדרך להקמת תחנת הכוח "דוראד 2" ● מול מגבלות הרגולציה ולוח הזמנים הצפוף של רשות החשמל, חזרת התחנה למגרש מגבירה את הלחץ על המתחרות — ועשויה להכריע מי מהן תישאר מחוץ לרשת

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

שכירים? גם בשנה הבאה קרן ההשתלמות שלכם תהיה שווה פחות

ההטבה הכי גדולה של השכירים מתכווצת ● ומכסת הגיוס היא רק המלצה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ניר וברית בן עמרם, בעלי בלונדי גריל צ'יז / צילום: משה ניסים

"רעדתי מפחד": בית הקפה שממציא את עצמו מחדש אחרי שנים סוערות

ברית וניר בן עמרם נאלצו לסגור את העסקים שלהם בקורונה, ותכננו לפתוח בית קפה בצפון ב-8 באוקטובר 2023 ● מאוחר יותר, כשפתחו בירושלים, החלה המלחמה עם איראן: "חיילים צוחקים איתי שפעם הבאה אשלח להם צו 8 מראש" ● ולמרות הכול, הם מצליחים להגשים את החלום שלהם: "אפשר לקנות אלף מאפים טעימים, אבל אנחנו רוצים לעורר באנשים זיכרונות"

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ-10 מיליון שקל ● מאירה ברנע-גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"