הפסקת האש ומבצעי סוף השנה הגדילו את מכירות נובמבר ב־35%

גלובס מציג מדד חדש הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בחנות הפיזיות ובאונליין • מנתוני הפניקס גמא עולה כי הירידה הגדולה של השבוע נרשמה באופנה

חנויות הלבשה, גן העיר, תל אביב. הירידה הגדולה של השבוע נרשמה באופנה / צילום: איל יצהר
חנויות הלבשה, גן העיר, תל אביב. הירידה הגדולה של השבוע נרשמה באופנה / צילום: איל יצהר

שבוע הפסקת האש ועסקת החטופים, לצד המשך המבצעים של הרשתות והחנויות לאחר סוף השבוע של הבלו פריידיי, הובילו להתאוששות ברוב הענפים במשק - כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי, הבוחן את מחזור הקניות, מספר הקניות וגובה הקניות הממוצע בשבעה ענפים. 

בלו פריידיי סייע למכירות הקמעונאיות, אך הן נמוכות בהשוואה לשנה הקודמת
מקופסאות שימורים ועד מסאז': מה אנחנו קונים בזמן מלחמה?

בחודש נובמבר 2023 כולו נרשמה עלייה של 35% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי לעומת אוקטובר השנה, אך לעומת נובמבר 2022 מדובר בירידה של כ־5%. ככלל, המדד מצביע על התאוששות בהוצאות הציבור בכרטיסי אשראי של השבועות האחרונים, כאשר ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר). הבדיקה המוצגת כאן מתייחסת לתאריכים 26.11־2.12.23.

שני ענפים בלבד רשמו ירידה במכירות לעומת השבוע הקודם: בענף האופנה נרשמה ירידה של 10% (עם זאת, מדובר בעלייה חדה של כ־50% מול מחזורי הקניות של ספטמבר), ובענף המחשבים נרשמה ירידה מינורית של 1%.

 

קטגוריית בתי הקפה והמסעדות עולה ב־3% לעומת השבוע הקודם, הן במחזור הכספי והן במספר הרכישות, אך ביצועי ספטמבר עדיין היו חזקים יותר. קטגוריית המזון נותרת יציבה יחסית עם עלייה של 2% בהשוואה לשבוע הקודם, אולם עדיין מחזור הקניות נמוך ב־12% מספטמבר.

ענף התיירות והנסיעות הוא עדיין הנפגע הגדול מבין הענפים שנבדקו, אך בהשוואה לשבוע הקודם, מחזור הקניות התאושש בכ־10%. יחסית לספטמבר, הפגיעה עומדת על 85%.

בקטגוריית המחשבים והסלולר נרשמה העלייה הגבוהה ביותר לעומת השבוע הקודם. "הציבור רוצה להיות מחובר, וזקוק לפתרונות עבודה ולמידה מהבית", אומר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "לכן, המבצעים בענף הגדילו את הרכישות בנובמבר ב־17% לעומת אוקטובר".