גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה בוטלו ההסעות לחיילים בסופ"ש? לפי המדינה אין ביקוש, מומחים מפקפקים

כחודש לאחר פרוץ המלחמה גווע מערך ההיסעים שנועד לאפשר למי שגויסו למערכה להגיע הביתה בסופי שבוע ● במשרד התחבורה הסבירו כי הביקוש היה נמוך, ואף סיפקו נתונים שמגבים זאת ● מי שעקבו מקרוב אחרי הנושא טוענים מנגד שהמדינה לא באמת רצתה שהניסוי יצליח ● המשרוקית של גלובס

אורי מקלב, יהדות התורה (דיון בכנסת, 29.11.23) / צילום: יוסי זמיר
אורי מקלב, יהדות התורה (דיון בכנסת, 29.11.23) / צילום: יוסי זמיר

הימים והשבועות שלאחר המכה הקשה שספגה ישראל ב־7 באוקטובר הולידו טענות קשות על תפקוד לקוי מצד משרדי הממשלה. רוב הטענות הופנו לעניינים שנוגעים באופן ישיר לטיפול במי שנפגעו בצורות שונות מהאירועים, אבל אחד הנושאים שהוצפו התחבר לנושא שמצוי כאן במחלוקת קשה גם בימים כתיקונם: תחבורה ציבורית בשבת. עוד בשבת שבה פרצו האירועים נשמעו תלונות מצד חיילים על קושי בהגעה לאזורי הכינוס, ומענה לא מספק מצד משרד התחבורה, ועל רקע זה, בסופי השבוע שלאחר מכן, החלו במשרד להפעיל שירותי הסעה מסודרים יותר לחיילים. אלא שכעבור ארבעה שבועות השירות פסק. מדוע?

השינויים של בן גביר מאפשרים לבעלי "רובאי 02" לקבל רישיון נשק?
נתניהו טען שהמורים החרדים יקבלו רק 30 מיליון שקל. כמה כסף באמת הוקצה?
בן גביר דרש משר הפנים לשלול אזרחות מכדורגלן. איך זה עובד באמת?

השאלה הזאת עלתה לדיון בשבוע שעבר בכנסת. ח"כ גלעד קריב הגיש שאילתא בנושא למשרד התחבורה, ומי שהשיב לו היה סגן השר אורי מקלב. "בסופי שבוע שבהם הופעלה מערכת ההיסעים מספר המשתמשים היה נמוך ביותר", מסר מקלב. "נוכח עמדת משרד הביטחון ומיעוט המשתמשים… הופסקו שירותי ההיסעים והתחבורה הציבורית במהלך סופי השבוע".

על מספר המשתמשים בשירות אפשר ללמוד מהתשובה שהעבירה המדינה במסגרת עתירה שהוגשה בנושא לבג"ץ, וברמה העובדתית קשה להתווכח עם סגן השר - המספרים אכן לא מרשימים. אבל מהו ההסבר למספרים האלה? האם באמת אין צורך כזה, איך נכון לבחון ביקושים לשירותי תחבורה ציבורית, והאם חוסר ההצלחה נובע גם מהרתיעה של הממשלה לקדם את הנושא הזה, שהוא כאמור רגיש גם בימי שיגרה?

 

"ניסו להצניע את המידע"

כשמשוחחים עם מי שעסקו בנושא בשבועות האחרונים - בין אם מדובר באנשי עמותות שעוסקים בתחבורה ציבורית ובין אם במילואימניקים שנדרשים אליה כעת - עולה שוב ושוב התחושה שבמשרד התחבורה לא באמת רצו שהשירות יתפוס תאוצה. "הפרסום באפליקציות לא היה עקבי, לפעמים זה הופיע ולפעמים לא", אומר מקס מורוגובסקי, יו"ר עמותת "תחבורה בדרך שלנו", שם ניסו להתחקות אחר המידע ולהנגיש אותו לציבור הרחב ברשתות החברתיות. "באתר הממשלתי של משרד התחבורה פרסמו את המידע לפעמים בחמישי, ולפעמים ממש כמה שעות לפני כניסת השבת. לאיש מילואים שנמצא בפעילות, ובכלל לאזרחים, היה קשה מאוד לעקוב. עשה רושם", הוא מסכם, "שניסו להצניע את הפרסום".

גם מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב, שבשגרה מפעילה את קווי "נעים בסופ"ש" בשבתות, התרשמה שהיה קשה לקבל מידע סדיר על הפעילות ממשרד התחבורה. ולדבריה, כאשר העירייה פנתה למשרד התחבורה על מנת לתאם את הפעילות, הם נתקלו בהעדר שיתוף פעולה: "המשרד לא היה מוכן למסור מידע מראש כדי שיתאפשר לנו לתכנן את תדירות הנסיעות בצורה יעילה. מנקודת מבטי, המשרד פעל כאילו תחת אילוץ ועשה הכל כדי להכשיל ולהוכיח שאין ביקוש".

אולי באמת אין ביקוש כל כך גדול לשירות כזה?
"כממונה על התחבורה בעיר אני יכולה לומר שיש עשרות פניות של אזרחים שמבקשים מענה למילואימניקים שרוצים להגיע לאפטר קצר בחיק המשפחה". גם מורגובסקי מגיב בנחרצות בתשובה לשאלה בנושא: "להגיד שאין ביקוש זה מגוחך. קיבלנו עדויות ממילואמינקים שנאלצו להשאר שבת בבסיס כי לא יכלו לחזור לאפטר למשפחה".

עדות נוספת, אנקדוטלית אמנם, על חוסר המודעות של הציבור לשירות, שמענו מרס"ן יגל, מפקד צוות שנמצא כעת בשירות מילואים, וביקש שלא לדבר בשמו המלא. יגל מספר כי באופן אירוני הוא התוודע לשירות רק כאשר קרא את הידיעות בתקשורת על כך שהוא הופסק. "האמת שזה מוזר להפעיל רק בחודש הראשון", הוא אומר, "דווקא בשבועיים הראשונים כולם היו נורא מגוייסים, והיה פחות צורך לפגוש את המשפחות".

ומה קורה עכשיו?
"גם אם יש מצבים שאנחנו יכולים לשחרר מישהו מהצוות לארוחת שבת בבית, יש לנו רק רכב צבאי אחד והוא מיועד לצרכים מבצעיים. מה שקורה הוא שיש לי חיילים שכבר חודשיים לא היו בארוחת שבת בבית. ואפילו אם המשפחה רוצה לבוא בעצמה - אם אין לה רכב זה לא אפשרי. אין לי ציפייה שהתחבורה תהיה בהיקפים של יום חול, אבל אפשר לחשוב על המון מתווים במקום הריק שיש עכשיו".

הריק הזה מתמלא כעת, כמו בתחומים אחרים, על ידי "חמ"לים אזרחיים" שמציעים שירות של הסעות וטרמפים באמצעות מתנדבים, אבל יגל לא רואה בכך פתרון. "זה נכון שיש מלא מתנדבים שמוכנים לקחת אותנו לאן שצריך, אבל בסופו של דבר זה לא נעים לבקש. ומעבר לכך, זה תפקיד המדינה לדאוג לאזרחים, במקום לקבץ נדבות וטרמפים מאנשים שמתנדבים".

"לוקח זמן לשנות הרגלים"

ומה קורה כשמגביהים מבט ובוחנים את הנושא מבחינה מקצועית ואקדמית? נראה כי גם כאן המסקנה המסתמנת נותרת דומה. "זה ידוע שבכל תשתית שבונים, לוקח זמן עד שהביקוש מתמלא", אומר פרופ' קרל מרטנס מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, "צריך להבין שלאנשים לוקח זמן לשנות הרגלי צריכה. זה נכון לגבי חניונים, לגבי הרכבת הקלה בתל אביב, ובוודאי לגבי תחבורה ציבורית בשבת, גם בזמן מלחמה. לכן", הוא מוסיף, "פיילוטים אף פעם לא נעשים לתקופה כה קצרה. אי אפשר לבדוק דבר כזה בחודש אחד, ובוודאי שלא להסיק מסקנות ולגזור החלטות. זו בדיחה".

בנוסף, הוא מציין, נתוני השימוש הנמוכים עשויים להיות קשורים למה שמכונה "קישוריות". "גם אם יש רכבות וקווים בין עירוניים זה פתרון חלקי בלבד", הוא אומר, "האם לכל משפחה יש רכב בבית שיכול להסיע אל תחנות הרכבת והאוטובוס? אז מי שיש לו רכב מפנק את החייל, ומי שלא - וזו לא אוכלוסייה קטנה - נותר בלי מענה, ולכן גם זה משפיע על הביקוש".

הרבנות הצבאית מאשרת

בסופו של דבר אי אפשר לברוח משתי הסוגיות הגדולות שעומדות ברקע הנושא הנקודתי שעסקנו בו כאן. הראשון הוא היחס של המדינה לתחבורה ציבורית באופן כללי. "מזלזלים כאן בנוסעים שאין להם רכב", אומר פרופ' מרטנס, "זה אפילו לא קשור לפוליטיקה. זה חלק סיסטמטי מהמקצוע. כל הכלים, המודלים והבדיקות שיש לנו - הכול מותאם לרכב הפרטי. זו תופעה ששולטת בכל מדינות המערב, ורק בשנים האחרונות המבט מתחיל להתרחב".

הנושא השני קשור כמובן ביחסי דת ומדינה. כאן מעניין לציין כי לפחות כל עוד המלחמה נמשכת אין באמת בעיה מההיבט הזה. במסמך שפרסמה הרבנות הצבאית על רקע האירועים מובהר כי "חיילים שעסקו בלחימה בפועל - רשאים לצאת להתרעננות בביתם גם בשבת, אם אין אפשרות להתרעננות בזמן אחר". גם "חיילים בשטחי כינוס והיערכות, שלא עסקו בלחימה בפועל" יכולים לצאת להתרעננות בשבת "אם לדעת המפקדים בשטח אכן ישנה שחיקה משמעותית הפוגעת באופן ממשי בהמשך היערכותם ללחימה".

אבל האם הנושא מוסמס מתוך חשש שההצלחה תוביל להגברת הלחץ על המשך השירות גם בימים כתיקונם? אנחנו כמובן לא יכולים לקבוע את זה, והנושא לא הוזכר בתגובת המדינה לעתירה בבג"ץ, שנדתחה על ידי השופטים. אך כמו שמציין פרופ' מרטנס, זה לכל הפחות נושא שמשרד התחבורה צריך להיות כן לגביו. "אם הסיפור הוא שיותר חשוב לכם לשמור על הדת, אז תהיו הוגנים ותגידו את האמת לציבור. ואז אפשר יהיה לדון האם זה באמת ערך יותר חשוב".

ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה לכתבה.

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA : "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים