גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה בוטלו ההסעות לחיילים בסופ"ש? לפי המדינה אין ביקוש, מומחים מפקפקים

כחודש לאחר פרוץ המלחמה גווע מערך ההיסעים שנועד לאפשר למי שגויסו למערכה להגיע הביתה בסופי שבוע ● במשרד התחבורה הסבירו כי הביקוש היה נמוך, ואף סיפקו נתונים שמגבים זאת ● מי שעקבו מקרוב אחרי הנושא טוענים מנגד שהמדינה לא באמת רצתה שהניסוי יצליח ● המשרוקית של גלובס

אורי מקלב, יהדות התורה (דיון בכנסת, 29.11.23) / צילום: יוסי זמיר
אורי מקלב, יהדות התורה (דיון בכנסת, 29.11.23) / צילום: יוסי זמיר

הימים והשבועות שלאחר המכה הקשה שספגה ישראל ב־7 באוקטובר הולידו טענות קשות על תפקוד לקוי מצד משרדי הממשלה. רוב הטענות הופנו לעניינים שנוגעים באופן ישיר לטיפול במי שנפגעו בצורות שונות מהאירועים, אבל אחד הנושאים שהוצפו התחבר לנושא שמצוי כאן במחלוקת קשה גם בימים כתיקונם: תחבורה ציבורית בשבת. עוד בשבת שבה פרצו האירועים נשמעו תלונות מצד חיילים על קושי בהגעה לאזורי הכינוס, ומענה לא מספק מצד משרד התחבורה, ועל רקע זה, בסופי השבוע שלאחר מכן, החלו במשרד להפעיל שירותי הסעה מסודרים יותר לחיילים. אלא שכעבור ארבעה שבועות השירות פסק. מדוע?

השינויים של בן גביר מאפשרים לבעלי "רובאי 02" לקבל רישיון נשק?
נתניהו טען שהמורים החרדים יקבלו רק 30 מיליון שקל. כמה כסף באמת הוקצה?
בן גביר דרש משר הפנים לשלול אזרחות מכדורגלן. איך זה עובד באמת?

השאלה הזאת עלתה לדיון בשבוע שעבר בכנסת. ח"כ גלעד קריב הגיש שאילתא בנושא למשרד התחבורה, ומי שהשיב לו היה סגן השר אורי מקלב. "בסופי שבוע שבהם הופעלה מערכת ההיסעים מספר המשתמשים היה נמוך ביותר", מסר מקלב. "נוכח עמדת משרד הביטחון ומיעוט המשתמשים… הופסקו שירותי ההיסעים והתחבורה הציבורית במהלך סופי השבוע".

על מספר המשתמשים בשירות אפשר ללמוד מהתשובה שהעבירה המדינה במסגרת עתירה שהוגשה בנושא לבג"ץ, וברמה העובדתית קשה להתווכח עם סגן השר - המספרים אכן לא מרשימים. אבל מהו ההסבר למספרים האלה? האם באמת אין צורך כזה, איך נכון לבחון ביקושים לשירותי תחבורה ציבורית, והאם חוסר ההצלחה נובע גם מהרתיעה של הממשלה לקדם את הנושא הזה, שהוא כאמור רגיש גם בימי שיגרה?

 

"ניסו להצניע את המידע"

כשמשוחחים עם מי שעסקו בנושא בשבועות האחרונים - בין אם מדובר באנשי עמותות שעוסקים בתחבורה ציבורית ובין אם במילואימניקים שנדרשים אליה כעת - עולה שוב ושוב התחושה שבמשרד התחבורה לא באמת רצו שהשירות יתפוס תאוצה. "הפרסום באפליקציות לא היה עקבי, לפעמים זה הופיע ולפעמים לא", אומר מקס מורוגובסקי, יו"ר עמותת "תחבורה בדרך שלנו", שם ניסו להתחקות אחר המידע ולהנגיש אותו לציבור הרחב ברשתות החברתיות. "באתר הממשלתי של משרד התחבורה פרסמו את המידע לפעמים בחמישי, ולפעמים ממש כמה שעות לפני כניסת השבת. לאיש מילואים שנמצא בפעילות, ובכלל לאזרחים, היה קשה מאוד לעקוב. עשה רושם", הוא מסכם, "שניסו להצניע את הפרסום".

גם מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב, שבשגרה מפעילה את קווי "נעים בסופ"ש" בשבתות, התרשמה שהיה קשה לקבל מידע סדיר על הפעילות ממשרד התחבורה. ולדבריה, כאשר העירייה פנתה למשרד התחבורה על מנת לתאם את הפעילות, הם נתקלו בהעדר שיתוף פעולה: "המשרד לא היה מוכן למסור מידע מראש כדי שיתאפשר לנו לתכנן את תדירות הנסיעות בצורה יעילה. מנקודת מבטי, המשרד פעל כאילו תחת אילוץ ועשה הכל כדי להכשיל ולהוכיח שאין ביקוש".

אולי באמת אין ביקוש כל כך גדול לשירות כזה?
"כממונה על התחבורה בעיר אני יכולה לומר שיש עשרות פניות של אזרחים שמבקשים מענה למילואימניקים שרוצים להגיע לאפטר קצר בחיק המשפחה". גם מורגובסקי מגיב בנחרצות בתשובה לשאלה בנושא: "להגיד שאין ביקוש זה מגוחך. קיבלנו עדויות ממילואמינקים שנאלצו להשאר שבת בבסיס כי לא יכלו לחזור לאפטר למשפחה".

עדות נוספת, אנקדוטלית אמנם, על חוסר המודעות של הציבור לשירות, שמענו מרס"ן יגל, מפקד צוות שנמצא כעת בשירות מילואים, וביקש שלא לדבר בשמו המלא. יגל מספר כי באופן אירוני הוא התוודע לשירות רק כאשר קרא את הידיעות בתקשורת על כך שהוא הופסק. "האמת שזה מוזר להפעיל רק בחודש הראשון", הוא אומר, "דווקא בשבועיים הראשונים כולם היו נורא מגוייסים, והיה פחות צורך לפגוש את המשפחות".

ומה קורה עכשיו?
"גם אם יש מצבים שאנחנו יכולים לשחרר מישהו מהצוות לארוחת שבת בבית, יש לנו רק רכב צבאי אחד והוא מיועד לצרכים מבצעיים. מה שקורה הוא שיש לי חיילים שכבר חודשיים לא היו בארוחת שבת בבית. ואפילו אם המשפחה רוצה לבוא בעצמה - אם אין לה רכב זה לא אפשרי. אין לי ציפייה שהתחבורה תהיה בהיקפים של יום חול, אבל אפשר לחשוב על המון מתווים במקום הריק שיש עכשיו".

הריק הזה מתמלא כעת, כמו בתחומים אחרים, על ידי "חמ"לים אזרחיים" שמציעים שירות של הסעות וטרמפים באמצעות מתנדבים, אבל יגל לא רואה בכך פתרון. "זה נכון שיש מלא מתנדבים שמוכנים לקחת אותנו לאן שצריך, אבל בסופו של דבר זה לא נעים לבקש. ומעבר לכך, זה תפקיד המדינה לדאוג לאזרחים, במקום לקבץ נדבות וטרמפים מאנשים שמתנדבים".

"לוקח זמן לשנות הרגלים"

ומה קורה כשמגביהים מבט ובוחנים את הנושא מבחינה מקצועית ואקדמית? נראה כי גם כאן המסקנה המסתמנת נותרת דומה. "זה ידוע שבכל תשתית שבונים, לוקח זמן עד שהביקוש מתמלא", אומר פרופ' קרל מרטנס מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, "צריך להבין שלאנשים לוקח זמן לשנות הרגלי צריכה. זה נכון לגבי חניונים, לגבי הרכבת הקלה בתל אביב, ובוודאי לגבי תחבורה ציבורית בשבת, גם בזמן מלחמה. לכן", הוא מוסיף, "פיילוטים אף פעם לא נעשים לתקופה כה קצרה. אי אפשר לבדוק דבר כזה בחודש אחד, ובוודאי שלא להסיק מסקנות ולגזור החלטות. זו בדיחה".

בנוסף, הוא מציין, נתוני השימוש הנמוכים עשויים להיות קשורים למה שמכונה "קישוריות". "גם אם יש רכבות וקווים בין עירוניים זה פתרון חלקי בלבד", הוא אומר, "האם לכל משפחה יש רכב בבית שיכול להסיע אל תחנות הרכבת והאוטובוס? אז מי שיש לו רכב מפנק את החייל, ומי שלא - וזו לא אוכלוסייה קטנה - נותר בלי מענה, ולכן גם זה משפיע על הביקוש".

הרבנות הצבאית מאשרת

בסופו של דבר אי אפשר לברוח משתי הסוגיות הגדולות שעומדות ברקע הנושא הנקודתי שעסקנו בו כאן. הראשון הוא היחס של המדינה לתחבורה ציבורית באופן כללי. "מזלזלים כאן בנוסעים שאין להם רכב", אומר פרופ' מרטנס, "זה אפילו לא קשור לפוליטיקה. זה חלק סיסטמטי מהמקצוע. כל הכלים, המודלים והבדיקות שיש לנו - הכול מותאם לרכב הפרטי. זו תופעה ששולטת בכל מדינות המערב, ורק בשנים האחרונות המבט מתחיל להתרחב".

הנושא השני קשור כמובן ביחסי דת ומדינה. כאן מעניין לציין כי לפחות כל עוד המלחמה נמשכת אין באמת בעיה מההיבט הזה. במסמך שפרסמה הרבנות הצבאית על רקע האירועים מובהר כי "חיילים שעסקו בלחימה בפועל - רשאים לצאת להתרעננות בביתם גם בשבת, אם אין אפשרות להתרעננות בזמן אחר". גם "חיילים בשטחי כינוס והיערכות, שלא עסקו בלחימה בפועל" יכולים לצאת להתרעננות בשבת "אם לדעת המפקדים בשטח אכן ישנה שחיקה משמעותית הפוגעת באופן ממשי בהמשך היערכותם ללחימה".

אבל האם הנושא מוסמס מתוך חשש שההצלחה תוביל להגברת הלחץ על המשך השירות גם בימים כתיקונם? אנחנו כמובן לא יכולים לקבוע את זה, והנושא לא הוזכר בתגובת המדינה לעתירה בבג"ץ, שנדתחה על ידי השופטים. אך כמו שמציין פרופ' מרטנס, זה לכל הפחות נושא שמשרד התחבורה צריך להיות כן לגביו. "אם הסיפור הוא שיותר חשוב לכם לשמור על הדת, אז תהיו הוגנים ותגידו את האמת לציבור. ואז אפשר יהיה לדון האם זה באמת ערך יותר חשוב".

ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה לכתבה.

עוד כתבות

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הירידות בוול סטריט החריפו לקראת הנעילה: ברודקום צללה 11%, השקל נחלש

נעילה שלילית באירופה ● מניות הקנאביס קפצו בעקבות כוונת טראמפ להקל על הרגולציה ● הסקפטיות סביב תחום ה-AI נמשכת: אורקל נפלה במעל 10% בעקבות הדוחות, ברודקום צנחה על אף שפרסמה תוצאות חזקות ● מחיר הנפט עלה לשיא של מעל שבעה שבועות ● הביטקוין נסחר סביב 90 אלף דולר

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שמעריך: מחירי הדירות ימשיכו לרדת, עד לנקודה הזו

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

סבתא בת 102 הורישה הכל לנכד אחד. למה הצוואה בוטלה?

שלושה אחים פרסמו מכרז כדי לדעת כמה שווה הדירה שירשו מאביהם, אך בית המשפט המחוזי בלוד החליט שהם צריכים למכור אותה ● למה נפסלה צוואה במסגרתה הורישה הסבתא את כל רכושה לאחד מנכדיה ● והאם הכנסה ממכירת דירות נחשבת הכנסה עסקית או פרטית לצורכי מס ● 3 פסקי דין בשבוע

לנה הידי ב''המופקרים''. הגבולות מיטשטשים / צילום: באדיבות נטפליקס

קורט סאטר חוזר להלך על התפר בין פשע להפקרות, הפעם במערב הפרוע

גם ב"מופקרים", הדרמה החדשה של יוצר "ילדי האנרכיה", לא חסרים דם, אלימות ופשע. רק שהפעם הזירה היא המערב הפרוע ● במרכז העלילה ניצבות שתי משפחות יריבות: האחת ענייה ונטולת מעמד, השנייה עשירה ומבוססת, ובחזית עומדות נשים חזקות שמובילות את הסיפור

חולי סרטן חיים יותר שנים. אבל המדינה לא ערוכה / צילום: AI

"אולי אם הייתה לי קרחת היו רואים אותי": חולי סרטן חיים יותר שנים. אבל המדינה לא ערוכה לזה

מדע הסרטן והטיפול המתקדם בו הביאו בשורה לחולים, ובישראל כשני שלישים מהם זוכים לחיות יותר משנה מרגע הגילוי ● אלא שבפועל נוצר פה פסיפס מורכב של אנשים, עם צרכים שונים ומשתנים, שמערכות התמיכה לא יודעות לעכל: ממימון תרופות, דרך מענה בקהילה ועד הניסיון להשתלב בשגרה ובעבודה ● כרגע אין תוכנית לאומית ו"החולים החדשים" נופלים בין הכיסאות

הדמייה  פרויקט east&. תחרות קשה / צילום: ויו פוינט

כמעט חצי שנה אחרי טופס 4, רוכשי דירות במגדל בתל אביב עדיין לא מצליחים להביא את הכסף

יזמי פרויקט &East מכרו 271 דירות, אבל מסרו רק 251 מפתחות מאז אישור האכלוס לפני כמעט חצי שנה, בגלל קושי של קונים להשלים את העסקה ● במקביל, אחת מכל חמש דירות בפרויקט עדיין לא מוצאת רוכש ● עוד דוגמה למצבו העגום של שוק הדיור

הילה ויסברג ודין שמואל אלמס בשיחה עם פרופ' יוסי מן / צילום: גלעד קוולרציק

למה יורש העצר הסעודי כל כך פוחד מנורמליזציה עם ישראל?

שיחה עם פרופ' יוסי מן, מומחה למפרץ הערבי מאוניברסיטת בר אילן ● על הצפי לכינון היחסים עם סעודיה, הכיוון המתון שאליו היא הולכת, השינויים שחווה הכלכלה והתפקיד הבא שלה בעזה ● היום שאחרי במזרח התיכון, כתבה שלישית בסדרה

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Matt Rourke

בסיס בירח והגדלת קצב הטיסות: SpaceX מאשרת שתצא להנפקת ענק

חברת החלל של אילון מאסק מכרה מניות למשקיעים קיימים לפי שווי של 800 מיליארד דולר, ומאותתת על הנפקה ב-2026 לפי שווי ענק של 1.5 טריליון דולר ● לפי דיווחים, ההנפקה מיועדת לממן תוכניות ארוכות טווח להקמת בסיס על הירח

דירת שלושה חדרים בטלביה, ירושלים / צילום: דוד דוד, רימקס

דירה בשכונת יוקרה בירושלים נמכרה פעמיים בתוך שבועות

הדירה בנויה על קרקעות שהיו שייכות לכנסייה בשכונת טלביה בירושלים, והפער במחירים עומד על מאות אלפי שקלים ● הבתים במתחם הוקמו בין שנות ה-50 לתחילת שנות ה-60 במאה הקודמת. חלקם מבני רכבת וחלקם מבנים רגילים, וכולם בני 4 קומות

התוואי התת קרקעי ברפיח / צילום: דובר צה''ל

שורדי שבי פנו בדרישה לנתניהו: "תקים ועדת חקירה ממלכתית"

התקיפה שהושהתה בלבנון - והפגישה המדינית הדחופה של נתניהו ● המסר של חמאס לפעילי הארגון לאחר החיסול: "גלו ערנות וזהירות" ●  משרד הפנים של חמאס: אחמד זמזם, קצין במשרד הפנים של חמאס - חוסל בידי חמושים במחנה הפליטים אל-מע'אזי שבמרכז הרצועה ● עדכונים שוטפים

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

דיווח: חברת הסייבר הישראלית ארמיס במגעים למכירתה תמורת 7 מיליארד דולר

ארמיס הישראלית במגעים למכירתה לחברת ServiceNow האמריקאית תמורת עד 7 מיליארד דולר - כך מדווח בלומברג ● לפי הדיווח, העסקה עשויה להיות מוכרזת בימים הקרובים

שלמה קרעי, הליכוד הוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת, 08.12.25 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הרפורמה בתקשורת של קרעי: מה העובדות שמאחורי השינויים?

בשבועות האחרונים שמענו שלל טענות בעד ונגד הרפורמה בתקשורת שמוביל השר קרעי ● האם לגוף החדש שיקום באמת יש זיקה פוליטית, מה תהיה מעורבות הממשלה ברייטינג, ואיך תושפע מזה עצמאות גופי החדשות? ● המשרוקית של גלובס עושה סדר

מערכת ההגנה האווירית ''ספיידר'' של רפאל

טיסה סודית אחת חושפת: רוסיה מוקפת במערכות הגנה אווירית ישראליות

מערכות ההגנה האווירית הישראליות עוטפות את רוסיה ● הסטארט־אפים הישראלים מכוונים לארה"ב ● סין מפתחת את היכולות ההתקפיות של מצרים ● סין מעתיקה את הכטב"ם האיראני שאהד 136 האיראני ● וגם: הרכש הביטחוני הגרמני מזנק ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

BYD SEALION 05  פלאג–אין / צילום: יח''צ

בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק

הסינים ממשיכים לשנות את שוק הרכב, והפעם מגיע אלינו BYD SEALION 05: קרוס-אובר משפחתי מרווח ומאובזר היטב, המצויד בהנעת פלאג-אין בוגרת ומעניק טווח משולב חשמל-בנזין של מעל 1,000 ק"מ ● הרכב אינו חף מפגמים, אבל במחיר פתיחה של פחות מ–170 אלף שקל יש לו פוטנציאל להיות להיט מכירות

מבלים בפסטיבל הבירה ''הופי'' / צילום: עידן עטייה

למה בוטל פסטיבל הבירה שעשה לישראל יופי של הסברה?

פסטיבל הבירה הבינלאומי "הופי" נערך בתל אביב 4 שנים, הביא הנה נציגי מבשלות בירה מחו"ל ואף שבר חרמות בזמן המלחמה ● השנה הוא לא יתקיים בשל רגולציה מחמירה: "הדרישה אבסורדית, עלות הבדיקה הנדרשת עולה על שווי הסחורה"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

"המדינה המצטיינת בשוק ההון": המקום המפתיע שישראל קטפה במדד של המגזין היוקרתי

למרות החששות ממיתון עולמי על רקע מלחמת הסחר של טראמפ, הכלכלה העולמית סיימה את 2025 ביציבות ● בדירוג הכלכלות החזקות של האקונומיסט ישראל מזנקת מהמקום ה-6 בשנה שעברה, למקום השלישי, בעיקר בזכות ביצועי שיא של שוק ההון המקומי

בודקים את המיתוס. על היוונים וחנוכה / צילום: אייל פישר

בחנוכה הבסנו את היוונים? זו לא הייתה ממש תבוסה, ואלה לא היו ממש יוונים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: אנטיוכוס בכלל לא מלך ביוון, והממלכה שלו לא הסתלקה בגלל החשמונאים

איל פז, מנכ''ל מאסטרקארד ישראל / צילום: יח''צ

עם מאות עובדים וכבר בגיל 37: הקידום המטאורי של מנכ"ל חברת התשלומים

"התגייסתי לקורס טיס, אבל אחרי תשעה חודשים הבנתי שזה לא מתאים לי וחתמתי ויתור. עברתי לתותחנים. בהתחלה זה היה הלם של בוץ ותותחים, אבל בסוף יצאתי לקצונה" ● שיחה קצרה עם איל פז, מנכ"ל מאסטרקארד ישראל

המאמצים לא הניבו את התוצאות המקוות. מנהיגי אירופה באחת משיחותיהם עם נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

השבוע שבו ארה"ב לא רק נטשה את אירופה, אלא פנתה נגדה

מסמך מדיניות חדש שפרסמה ארה"ב מכריז כי אירופה "בדרך להכחדה תרבותית" בשל הגירה מוסלמית וכי על וושינגטון לעודד מפלגות ימין ● אחרי שנה של חנופה, אירופה הופתעה לגלות השבוע כי טראמפ רק מגביר את ההתקפות עליה. הקרמלין, מצידו, מברך על המסמך האמריקאי

התוכנית הסודית של גרמניה למלחמה עם רוסיה / צילום: Reuters, Thomas Imo

במשך שלוש שנים התכוננה גרמניה למלחמה עם פוטין. ואז הכול קרס

הפלישה לאוקראינה ב–2022 הניעה מרוץ חימוש שאירופה לא ידעה כמותו מאז מלחמת העולם השנייה ● גרמניה שמה את כל הז'יטונים על מתווה בן 1,200 עמודים שהגתה ושמרה בחשאיות - למקרה של עימות עם רוסיה ● הוא כלל השקעה של 166 מיליארד אירו בתשתיות, גיוס חובה ורענון שיטות מימי המלחמה הקרה ● אלא שכשהגיע הרגע לתרגיל מבצעי שיוכיח שהיא מוכנה - הכול קרס