גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתונים מגלים: הישראלים התנפלו על רכבים חשמליים השנה. זו הסיבה

2023 הייתה שנת שיא עבור שוק הרכב החשמלי, עם קרוב ל־50 אלף מסירות ● אולם בסוף 2024 צפויות ההטבות על רכב חשמלי להתבטל, והמיסוי עליהם יזנק מ־35% ל־83% - ובכך ישתווה לזה המושת על רכבי בנזין ודיזל ● איך ניתן לפתור זאת, ואיזו רפורמה חלופית קיימת?

כלי רכב חשמליים / צילום: Associated Press
כלי רכב חשמליים / צילום: Associated Press

שנת 2023 הייתה השנה "הירוקה" ביותר בתולדות שוק הרכב הישראלי. על פי נתוני המסירות העדכניים, שפורסמו בשבוע שעבר, בין החודשים ינואר לנובמבר נמסרו קרוב ל־45 אלף כלי רכב חשמליים - נתח של 17.7% מכלל המסירות. השנה כולה עשויה להסתיים עם קרוב ל־50 אלף מסירות של כלי רכב חשמליים, ועלייה של כ־80% לעומת 2022.

סרס 5 חשמלי: בן הדוד של טסלה מתברר כמציאה
המכירות ירדו, והנהלת טסלה בארץ מאבדת סמכויות לחברה באירופה

לרשימת מכירות הרכב "הירוקות" אפשר להוסיף עוד כ־15 אלף מסירות של רכבי פלאג־אין, שתפסו נתח של כ־5.6% מכלל השוק. אם נוסיף גם את מכירות כלי הרכב ההיברידיים, כפי שעושים הסינים והאירופים, נקבל שיעור חדירה מרשים של כ־40%.

הנתון יוצא דופן במיוחד לאור העובדה שבשונה מרוב מדינות העולם המפותח, בישראל הנימוק הסביבתי תופס מקום נמוך מאד ברשימת נימוקי רכישת הרכב של הלקוחות. לחלק גדול מתנופת החדירה של פלח הרכב החשמלי בשנים האחרונות אחראי מס הקנייה המופחת, שעמד עד לפני שנתיים על 10% בלבד - לעומת 83% על רכבי בנזין ודיזל. בתחילת 2023 עלה מס הקנייה ל־20%, אבל המסירות המשיכו לצמוח.

בינואר 2024 יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי במדרגה נוספת ל־35%, אבל "המכה" לא תורגש מיידית מכיוון שחלק גדול מהיבואנים כבר צברו ברבעון האחרון מלאים משמעותיים. רובם יימכרו בשני הרבעונים הראשונים במחירי טרום־העלאת המס.

אבל המוקש הגדול באמת ממתין לפלח החשמלי מעבר לפינה, בינואר 2025. בסוף השבוע חשפנו כי בתום 2024 יפוג תוקף מתווה הטבות המס לרכב ירוק, שאושר על ידי השר משה כחלון ב־2019. אם לא יחול עד אז שינוי, מס הקנייה על רכב חשמלי יזנק מ־35% ל־83%, כמו על רכבי בנזין ודיזל מזהמים. מכיוון שכלי רכב חשמליים עדיין יקרים יותר מרכבי בנזין מקבילים, כדאיות הרכישה והיבוא לישראל יפחתו. נכון להיום יש לאוצר יש שלוש דרכים לטפל בבעיה: הפסיבית, ההמשכית והאקטיבית.

הדרך הפסיבית: המיסוי יזנק

האופציה הפסיבית של האוצר היא פשוט להמתין עד שמתווה הטבות המס הנוכחי יפקע בסוף 2024 ומס הקנייה על כלי רכב חשמליים יזנק מ-35% ל־83%. לא מן הנמנע, שהאוצר ינסה "לשווק" את חוסר המעש ואת עליית המס בתור "צעד בעל חשיבות לאומית".

כלומר, באוצר עשויים לטעון כי המשק ישראלי שלאחר המלחמה נמצא במצב בעייתי ונדרש קיצוץ רוחבי בתחומים כואבים. לפיכך ביטול הטבות המס על רכב חשמלי, שיכניסו לאוצר "על הנייר" מיליארדי שקלים ממיסוי רכב, הם מחיר קטן לשלם לאור המצב. האוצר גם יוכל לטעון שלמרות הכפלת מס הקנייה ל־20% בתחילת 2023, המכירות בפלח החשמלי התחזקו משמעותית. לפיכך, ביטול הטבות המס לא "יהרוג את השוק" אלא מקסימום יאט את הצמיחה. בקיצור, "לאכול את העוגה ולהותיר אותה שלמה".

אלא שזו תהיה האופציה הגרועה ביותר בגלל שתי סיבות. הראשונה היא שהמהלך יטלטל את שוק הרכב, במיוחד אם האוצר, כדרכו, ישמור על עמימות בנושא עד "הדקה האחרונה" בסוף 2024. אם היבואנים יגיעו למסקנה שמס הקנייה על רכב חשמלי אכן עומד לזנק ל־83%, התוצאה תהיה גל יבוא מקדים של רכב חשמלי, שלעומתו ייראה הגל הענק של 2023 - שעל פי הערכות כלל יותר מ־50 אלף כלי רכב חשמליים - זניח. מצד הלקוחות תיווצר בהלת רכישות חסרת תקדים לכלי רכב חשמליים, הן בשוק היד הראשונה והן בשוק היד השנייה.

הסיבה השנייה היא שישראל היא כבר מזמן לא "אי בודד" ויש לה התחייבויות סביבתיות בינלאומיות שנמצאות תחת המעקב של גופים דוגמת ה־OECD. ביטול מוחלט של הטבות המס לרכב חשמלי יהווה נסיגה משמעותית לאחור, יהפוך את ישראל ל"מסלקה" של רכבי בנזין מזהמים וישדר איתות שלילי לעולם, שמציב את הפחתת גזי החממה כיעד אסטרטגי.

הדרך ההמשכית: הארכת תוקף ההטבות

הדרך ההמשכית לטיפול בבעיה היא להאריך את תוקף מתווה ההטבות הנוכחי לפחות עד ל־2026. צעד כזה, שנמצא בסמכותו של שר האוצר, ייצור ודאות בשוק וימנע את המהומה. אפשר גם להניח שהמהלך יזכה לעידוד ולתמיכה של משרדים ממשלתיים "ירוקים", דוגמת המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה. זאת לצד גופים מענף יבוא הרכב והליסינג, ומעסיקים גדולים שכבר החלו להתייחס לרכב חשמלי כאל ברירת מחדל בהצטיידות ברכב לעובדים.

מהצד השני צפויה התנגדות מתוך משרד האוצר עצמו, במיוחד מאגף התקציבים, שעשוי לטעון ובצדק כי בשנה של קיצוצים רוחביים כואבים, הארכת הטבת מס הקנייה לרכב חשמלי, שעלותה במונחי אובדן הכנסה למדינה נאמדת במיליארדי שקלים, היא בבחינת "לעג לרש", ושאין מקורות תקציביים לממן אותה. כך או כך, בכל הנוגע למשילות, מדובר ב"פתרון לעצלנים", שנמנע מלגבש רפורמות סביבתיות מתקדמות.

הדרך האקטיבית: גיבוש מיסוי ירוק חדש

האופציה השלישית, שהיא אולי הנכונה ביותר מבחינה ציבורית, היא להציג מתווה חדש ועדכני של המס הירוק כולו. נזכיר כי "המס הירוק" הקיים בישראל הושק ב־2009, כאשר שוק הרכב העולמי והמקומי היו שונים מאד. כיום כל יצרני הרכב מייצרים כלי רכב עם זיהום מופחת, וההיצע של דגמי הרכב החשמליים בישראל הוא מהגדולים בעולם.

צוותים של האוצר והמשרדים "הסביבתיים" דנים כבר יותר משנתיים בחלופות עדכניות לשיטת המיסוי הירוק הנוכחי. בין השאר, הוצע להטיל מס נסועה על רכב חשמלי, אולם החלופה "נדחתה ל־2026", ובפועל ירדה מהפרק. בינואר אשתקד פרסמנו שמשרד הגנת הסביבה שלח לאוצר המלצות להאצת המעבר לתחבורה פרטית ירוקה, ובין השאר הוצע לקבוע ממוצע זיהום מרבי לכל דגמי הרכב, שמייבא כל אחד מהיבואנים, ואם יחרגו מאותו יעד ממוצע יוטלו עליהם עיצומים כספיים. בנוסף, לפי ההמלצות, ייקבעו צעדים "להבטחת שקיפות הטבת המס", כלומר לוודא שההטבה אכן מגיעה ללקוחות ולא ליבואנים.

שנה חלפה ושום דבר לא השתנה. מזה כמה חודשים מונחת על שולחן האוצר הצעה נוספת, שקובעת גם היא מכסות זיהום ממוצעות לדגמי הרכב שמייבאים היבואנים, אולם מאמצת את הגרסה האירופית הפשוטה לחישוב הזיהום על בסיס פליטת ה־CO2 של כל דגם מיובא, במקום נוסחת המזהמים "הישראלית" המסובכת. במקביל ההצעה החדשה כוללת מתווה שיאריך את הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי עד 2026 לפחות עם הפחתה מדורגת של ההטבה משנה לשנה.

אלא שתוכנית כזו דורשת הכנות ממושכות, כמו התאמת מערכות מיחשוב אצל היבואנים וברשות המסים, שינוי תמהיל היבוא מול היצרנים ועוד. בקיצור גם אם מישהו באוצר יתעורר ויאמץ את החלופה, קטנים הסיכויים שהיא תהיה אופרטיבית כבר ב־2025. אז לא נופתע אם 2024 תהיה השנה שבה מהפכת הרכב החשמלי בישראל תרד מהכביש המהיר.

עוד כתבות

ג'אקו 7, רכבי הפלאג אין מובילי מכירות בשוק הפרטי ובהדרגה גם בשוק הציים / צילום: יח''צ

באוצר מתכננים שינוי בהטבות המס למחזיקי רכב צמוד. כל הפרטים

לגלובס נודע כי על פי הערכות בענף, במשרד האוצר מתכננים להפחית במאות שקלים את ההטבה החודשית לרכבי פלאג־אין. לעומת זאת, זו של החשמליים צפויה לגדול ● ואיך יושפעו בעלי רכבים היברידיים?

קופת חולים כללית / צילום: Shutterstock

משרד הבריאות ידרוש מכללית: קיצוץ במשרת היו"ר והגבלת השפעת הדירקטוריון על מינוי בכירים

על רקע מינוי מנכ"ל חדש לקופה, במשרד הבריאות דורשים כי יו"ר הדירקטוריון יוחנן לוקר יעבור למשרה חלקית, וכי סמכויות הדירקטוריון יצומצמו ● גורמים במערכת הבריאות: "אנחנו מחכים לראות אם ימונה האדם המתאים ביותר. אם לא, נפעל" ● תהליך מינוי המנכ"ל עשוי להסתיים עד ראש השנה

השופט יוסף אלרון / צילום: דוברות הרשות השופטת

הדיל במינוי, ההחמרה בענישה ודעת המיעוט: השופט שיצא נגד המערכת מסכם כהונה

השופט יוסף אלרון, שהדהים את מערכת המשפט כאשר התמודד על נשיאות העליון בניגוד לשיטת הסניוריטי, יפרוש השבוע בתום יותר מ־30 שנה על כס השיפוט ● מי שנודע בדעות מיעוט בעד ביטול עילת הסבירות ומינוי דרעי לשר, היה גם "פליליסט" שהחמיר בענישה - כולל בפרוטקשן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה בתל אביב ננעלה באדום לאחר דברי נתניהו על המצב המדיני-כלכלי של ישראל

ת"א 35 נפל בכ-0.3% ● המניות הביטחוניות איבדו גובה ● ספק אם מדד המחירים לצרכן שיפורסם היום יגרום לבנק ישראל להוריד את הריבית ● השקל נחלש מול הדולר ● באופנהיימר מעלים את מחיר היעד של טאואר ● החל מרביעי: 36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, רוב תשומת־הלב אל הפד, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה בקדנציה של טראמפ

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

מארה"ב ועד יפן: היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם. ומתי בישראל?

היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, מארה"ב ועד יפן ● את מירב תשומת־הלב ימשוך הנגיד האמריקאי, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה לאחר תשעה חודשים ● ומה לגבי ישראל? בתחזית הפסימית, הריבית כלל לא תרד עד סוף השנה

איתן אלדר / צילום: תמר מצפי

הרימון שנזרק לחצר של בעל המניות: "לדעתי זאת טעות"

המשטרה פתחה בחקירה באשר לנסיבות זריקת הרימון לחצר ביתו של איש העסקים איתן אלדר, בעל מניות מיעוט בב.ס.ר הנדסה ● אלדר לגלובס: "אין לי מושג במה מדובר, לדעתי זה לא כוון אליי"

מה עומד מאחורי המהלך של החשכ''ל / צילום: רפי קוץ

סוף לשוטף פלוס: באוצר מקדמים מערכת דיגיטלית חדשה לניהול תשלומי המדינה

לגלובס נודע שהחשב הכללי יוצא במהלך שאפתני להחלפת העברות הכספים המסורתיות לספקים ב"אסימונים" דיגיטליים ממשלתיים - שיתקבלו מיד עם גמר העבודה ● על פי הערכות, מיליארדי שקלים שמועברים לביצוע פרויקטים "נבלעים" בדרך ● המערכת תאפשר מעקב אחר הכספים ותמנע את זליגתם לגורמים עברייניים

מושגים לאזרחות מיודעת. ייצוג הולם / צילום: Shutterstock

המינוי של סמוטריץ' נבלם? זה המקור של הנימוק המפתיע

הכנסת חוקקה, הממשלה החליטה, והמדינה קיבלה על עצמה לתת ייצוג הולם לנשים בשירות הציבורי ● אבל במשך שנים זה לא קרה, בג"ץ ביקש לשים לזה סוף - וכעת המינוי לראש אגף התקציבים נתקע ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

אייל גפני, מנכ''ל בנק וואן זירו / צילום: אוהד רומנו

וואן זירו: 3 בכירים שהיו בצוות ההקמה של הבנק הוחלפו

שלושה מבכירי בנק וואן זירו, שהיו שותפים להקמתו, מסיימים את תפקידיהם ● במקביל הודיע הבנק על מינויו של יובל בירנבוים ל־CTO ועל איחוד חטיבות הטכנולוגיה ● המנכ"ל אייל גפני: "היסודות שנבנו הם בסיס איתן להמשך ההתפתחות כמחולל תחרות במערכת הבנקאית"

ראש עיריית איסטנבול המודח, אקרם אימאמאולו ונשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Emrah Gure, Markus Schreiber

ארדואן ממשיך לסגור חשבונות עם האופוזיציה ומטלטל את הבורסה באיסטנבול

נשיא טורקיה מסלים את המאבק נגד מפלגת העם הרפובליקנית, במקביל לניסיונות להציב "נאמנים" בהנהגת האופוזיציה ● בזמן שהמערכת הפוליטית סוערת, מאבקים אלימים שוטפים את הרחובות ● המשקיעים, שחוששים מערעור היציבות, מטלטלים את שוקי ההון הטורקיים

נחשון קיויותי, יו''ר ומבעלי ב.ס.ר הנדסה / צילום: באדיבות החברה

בנק הפועלים מאמין בנחשון קיויתי; משקיע בבסר לפי שווי של מיליארד שקל

ב.ס.ר הנדסה, הפועלת לגיוס אג"ח של 150 מיליון שקל, עדכנה את התשקיף על הסכם השקעה שנחתם עם פועלים אקוויטי שיחזיק בנתח שעשוי להגיע ל-15% ומכין את הקרקע להנפקת מניות • החברה פועלת להקמת פרויקטים של דיור ומשרדים בערים מרכזיות

השרה מאי גולן / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

החשדות, המעצר של המקורב והחשש מתיאום גרסאות: פרשת מאי גולן מסתבכת

השרה מאי גולן זומנה לחקירה לאחר שחוקרי להב 433 פשטו על המשרד לשוויון חברתי וקידום מעמד האישה שבראשותה, וכן עצרו עו"ד המקורב לה ● לפי החשד, עובדיה עשו שימוש בעמותות ככלי להוצאת כספים בניגוד לחוק ● מומחים מעריכים: יגויסו עדי מדינה

עשן עולה מעל עזה, הערב / צילום: ap, Leo Correa

גורם ביטחוני: התקיפות מהאוויר בעיר עזה - עצימות ומשמעותיות

הרמטכ"ל אחרי השלמת ההכנות לכניסה לעזה: "אנחנו פועלים בנחישות להסרת איומים, ופועלים לשימור עליונות מבצעית בכלל הזירות ● אמיר קטאר: "נחושים לעשות כל מה שנדרש כדי להתמודד עם התוקפנות הישראלית" ● מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו למשפחות חטופים: "עובדים על עסקה כוללת למרות שאנחנו יודעים שחמאס תמיד ינסה להשאיר אצלו חטופים" ● 48 חטופים - 710 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

נתניהו: "אנחנו בסוג של בידוד. תעשיות הנשק שלנו עשויות להיחסם, נצטרך להיות סופר ספרטה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בצורה חריגה לבידוד הכלכלי על ישראל בכנס החשב הכללי: "נצטרך לפתח פה תעשיות נשק. אין לנו ברירה - מה שעבד עד עכשיו, לא יעבוד יותר" ● "נצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

זמן מלחמה? בנמל אשדוד יפרצו את התקציב כדי לממן חגיגות

בנמל אשדוד מתכוונים לפרוץ את מסגרת תקציב ההוצאות כדי לממן את החגיגות לרגל 60 שנה להקמת הנמל - שיעלו כ-3 מיליון שקל ● והתאגיד הופך את הסדרה המצליחה "קופה ראשית" לסרט שיעלה לאקרנים בקיץ הבא ● אירועים ומינויים

דונלד טראמפ וצ'ארלי קירק / צילום: ap, Andrew Harnik

"אי אפשר להחליף את קירק": הרצח שמטלטל את אמריקה, ולא עוצר שם

מותו של צ'ארלי קירק, פעיל פוליטי שמרני, בעל דעות שנויות במחלוקת שסחפו מליוני אנשים, טלטל את ארה"ב החצויה פוליטית ● את החשוד בירי תפסו במרחק 3 שעות מהמקום בו נרצח ● והפרס העצום שהציעו למי שיסגיר אותו

צעירים בעבודה / אילוסטרציה: Shutterstock, ImageFoto

הצצה לראש של הצרכנים הבאים שיניעו את הכלכלה הישראלית

בני הדור ה־Z בישראל בגילאי 16-28 מעדיפים לבקר בחנויות פיזיות, נעזרים בכלי בינה מלאכותית כדי לקבל החלטות קנייה, ומאמינים למשפיענים לא פחות מאשר לחברים ולבני משפחה - כך עולה מסקר מקיף שערכה חברת ויזה ● והכי חשוב: אל תגעו להם בסמארטפון

העזתים שברחו מעזה בעזרת ChatGPT

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: ישראלים לא יוכלו להתקבל לאקדמיה הצבאית היוקרתית של בריטניה החל משנה הבאה, הצרות של איראן צפויות להחמיר, ארה"ב נאלצת לכבות שריפות במזרח התיכון, וסיפורו של עזתי שברח מעזה בעזרת אופנוע ים ו-ChatGPT ● כותרות העיתונים בעולם 

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

מחקר חדש מצא: זו השעה שבה הכי בריא לאכול ארוחת בוקר

חברת Hairstetics המטפלת בהתקרחות נשית הודיעה על השקעה אסטרטגית; בית החולים שיבא מקים מרכז מחקר עם בר-אילן ומרכז חדשנות עם המרכז הרפואי זיו; טרהסייט תפתח מודל בינה מלאכותית בתחום הביולוגיה; ונוירוקייר תתאים תרופות לטיפול בדיכאון באמצעות "מוח קטן בצלחת" ● השבוע בביומד

מרכז הפיתוח של אנבידיה במבוא כרמל, אחד האזורים שהגיעו לישורת האחרונה / צילום: אסף גלעד

ההחלטה מתקרבת ומסתבכת: ראש העיר שמאיים בעתירה נגד עסקת אנבידיה

עיריית נשר הודיעה כי תגיש עתירה אם יינתנו לענקית השבבים אנבידיה הטבות ופטור ממכרז "בניגוד לחוק" לטובת הקמת מרכז פיתוח חדש ● עם זאת, החוק מאפשר לעשות זאת במקרים חריגים ● גורמים בשוק: "אם יוצגו שיקולים לגיטימיים, אין סיכוי אמיתי לעתירה כזו"