גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חגיגת הביטוחים לרכב: אלה הדגמים שהתייקרו במיוחד ומה צפוי בהמשך?

בשנה האחרונה חברות הביטוח העלו את מחירי ביטוחי הרכב בעשרות אחוזים, בטענה שהתחום הפסדי ● דוחות הרבעון השלישי מגלים כי העלאות המחירים הללו החזירו את התחום לרווחיות ● לפי נתוני Wobi, בחודש אוקטובר ההתייקרויות החלו להיבלם, אבל בענף חלוקים לגבי השאלה האם המגמה תימשך ● וגם: האם המלחמה הביאה לירידה בגניבות הרכבים?

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

מכת גניבות הרכבים הייתה אחת הסיבות המרכזיות להתייקרות ביטוחי הרכב בשנתיים האחרונות (יחד עם עליית מחירי החלפים והרכבים וגידול במספר התביעות). מי שקיווה שהמלחמה, וההידוק הביטחוני שמתלווה לה ביהודה ושומרון יעצרו את המגמה, כנראה שנכונה לו אכזבה. אמנם בחודש הראשון למלחמה נרשמה ירידה דרסטית בהיקף הגניבות - אבל בשלושת השבועות האחרונים חל זינוק מחודש בתופעה.

עיכובים והתייקרות הביטוח: כך צפויה להשפיע חטיפת הספינה על שוק הרכב 
האם מחירי המכוניות החדשות יעלו בתחילת 2024? בענף מחכים לרגע האחרון

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים, מספר כי בחודש שלאחר ה־7 באוקטובר הנוכחות של הצבא בגדה הקטינה את היכולת של הגנבים להיכנס לישראל ולחזור לשטחים. "אולם, כשחלף הזמן הלחץ הכלכלי בשטחים גדל, כך שיש עלייה גדולה של ניסיונות גניבה", הוא אומר.

"בשלושת השבועות האחרונים נרשמה עלייה חדה, ובשבועיים האחרונים היא הפכה לקטסטרופה", אומר דודי שלמה, סמנכ"ל תפעול ומבצעים בפוינטר. "רוב הגנבות מתרכזות ברמת גן, גבעתיים, נס ציונה, רחובות, חולון וראשון לציון כשמדי לילה הם מנסים לגנוב עשרות רכבים וזה רק ילך ויחמיר".

גולדשטיין מסביר שהעלויות של חילוצי הרכבים מהשטחים זינקו פי שלושה בעקבות המתיחות הגואה בשטחים. "כשאנחנו נכנסים לשטחים להוציא כלי רכב אנחנו כבר נכנסים עם רכב ממוגן ירי וכוחות מתוגברים של צבא ומג"ב. אם פעם כל הכפר היה עומד בצד ומסתכל, היום כולם מצטרפים עם מטחי אבנים".

ההתייקרויות הפכו את ההפסדים לרווחים

את העלייה בהיקפי הגנבות כולנו עשויים לשלם בחידוש ביטוח הרכב הבא. על פי סוכנות הביטוח הדיגיטלית Wobi, המפעילה פלטפורמה להשוואה ורכישה של מוצרי ביטוח, מתחילת השנה עד לסוף חודש ספטמבר נרשמה התייקרות ממוצעת של 13% בתעריף ביטוח הרכב הממוצע (חובה+מקיף). זאת בנוסף ליותר מ־20% בהם התייקרו התעריפים במהלך שנת 2022.

 

מבט על דגמים נבחרים מגלה כי בין אוקטובר אשתקד לאוקטובר השנה רכבים דוגמת קיה ספורטארז', ניסאן קשקאי ומיצובישי אאוטלנדר התייקרו ב־27%, בעוד מאזדה 3 וטויוטה קורולה התייקרו בכ־23%.

אותן התייקרויות, או כפי שהן מכונות בדוחות הכספיים של חברות הביטוח "התאמת תעריפים", איפשרו לחברות לצמצם הפסדים בעיקר בביטוחי רכב רכוש (מקיף וצד ג'). כך, 14 חברות הביטוח המציעות ביטוחי רכב רשמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה הפסד מצרפי של 181 מיליון שקל. עדיין מדובר בהפסד, אך הוא מהווה קיטון של כ־85% לעומת הפסד של כמעט 1.3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב־Wobi חישב על פי דוחות החברות כי ההתייקרות הכוללת של ביטוחי הרכב (מינואר עד ספטמבר השנה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד) עומדת על 35% בכל הענף.

עיקר השינוי מורגש בביטוחי הרכוש, אשר ספגו את מירב ההפסדים בשנה שעברה (יותר ממיליארד שקל), ובחודשים ינואר עד ספטמבר הסתכמו בהפסד של 313 מיליון שקל "בלבד". ברבעון השלישי של השנה, נרשם מהפך של ממש, כשהחברות עברו מהפסד מצרפי של יותר מ־300 מיליון שקל לרווח של כ־100 מיליון.

גם בביטוחי החובה מורגש שינוי לחיוב מבחינת חברות הביטוח, וכאן הרגולטור מקפיד יותר על עליית התעריפים. בביטוחי החובה החברות נהנו מעליית הריבית וזו אחת הסיבות למעבר מהפסד של 223 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2022, לרווח של 132 מיליון בתקופה המקבילה השנה.

"בביטוח חובה, המכסה נזקי גוף, זנב התביעות ארוך שמשמעו הוצאות גבוהות יותר פר תביעה מאשר בביטוח רכוש, והחברות נדרשות ליותר זמן לאמוד את הפגיעה ולשלם בגינה, תהליך שיכול לארוך גם חמש ושש שנים. לכן, הן מהוונות את ההתחייבויות שלהן, כלומר מתרגמות כמה יהיו שוות ההתחייבויות שלהן בעתיד". מסביר שרייבמן. לדבריו, העלאות הריבית מקטינות למעשה את השווי הנוכחי של ההתחייבויות של החברות לשנים הבאות. וכשמדובר בהתחייבויות ששוות מיליארדים, רק העלאת הריבית לבדה משמעותה תוספת של עשרות מיליוני שקלים ישירות לשורת הרווח.

מנורה מבטחים: עם הרווח הגדול בתחום

כאשר בוחנים את החברות הגדולות, אפשר לראות כי מנורה מבטחים בולטת מעל כולם בתוצאות החיוביות. היא היחידה שרשמה רווח בתשעת החודשים הראשונים של השנה בביטוח רכב רכוש (63 מיליון שקל) וגם ברכב חובה רשמה את הרווח הגדול ביותר (71 מיליון שקל). הסיבה לכך היא בראש ובראשונה ניתוח נכון של ההתפתחויות ברמת המאקרו של שוק הרכב הישראלי שכללה כאמור את סוגיית העלייה בגנבות. זאת, לצד ניהול טוב של התחום וחיתום נכון שכלל בין היתר מיקוד בסוגי רכב ספציפיים תוך ויתור על סוגים אחרים וכן סינון בעבודה מול סוכני ביטוח והתמקדות באיכותיים שבהם.

"הם היו הראשונים שהתחילו לטפל בנושא ביטוחי הרכב כבר באמצע 2021", אומר יועץ הביטוח חגי שפירא. "עד אז החברה הייתה הגדולה ביותר בענף הרכב. היא אמנם לא קטנה הרבה מאז אבל נתנה לאחרים לעקוף אותה בתפוקה של הפוליסות וכך בעוד שאחרים עסקו בגידול בתפוקה הם עסקו בשיפור התיק. ברמה החיתומית מנורה מבטחים טובה מאחרים".

עם זאת, שפירא מוסיף כי תוצאות הרבעון השלישי אמנם עשויות ללמד על מגמה, אך הן גם מכילות עיוות מסוים. לדבריו, החברות רשמו קיטון בסעיף שנקרא "פרמיה בחסר". סעיף זה לא משקף אירועים שקרו, אלא מתייחס להערכות עתידיות בעקבות ירידה בעלויות. בנוסף, הוא מעריך, במנורה מבטחים ובחברה הבת שומרה הנושא "תפס תאוצה".

ההתייקרות נבלמה, אך האם זו מגמה?

השאלה הגדולה היא האם חברות הביטוח סיימו את סבב ההתייקרויות. כאן נציין כי גם בחברות עצמן וגם ברגולטור המפקח עליהן - רשות שוק ההון - טוענים שלא מדובר בהתייקרות בתעריפי הספר אותן אישר הרגולטור, אלא בביטול הנחות שנתנו החברות מתחת למחיר המאושר.

מנתוני Wobi עולה כי לראשונה מזה מספר חודשים, נבלמה באוקטובר עליית מחירי ביטוח הרכב, כאשר בחודש ספטמבר האחרון, נרשמה עלייה של 1.6% בממוצע. ישנם אף דגמים בהם נרשמה הוזלה כמו יונדאי i 10 (הוזלה של 3.8%), דגם מסוים של שברולט ספארק (4.1%-) וסיאט איביזה (3.2%-).

שרייבמן אומר כי "מה שיכול להעיד על מגמה לעצירה בעליית התעריפים הוא ה־Loss ratio (כמה משלמת חברה בתביעות חלקי הפרמיות שגבתה. ככל שהשיעור נמוך יותר, הרווחיות הגולמית של החברה גבוהה יותר, ר"ו). בתשעת החודשים הראשונים של השנה הוא ירד מ־99% אשתקד ל־87%, וברבעון השלישי מ־94% לפני שנה ל־78% השנה. המשמעות היא שה־Combined loss ratio (יחס הרווח הגולמי בתוספת הוצאות לשיווק, עמלות והוצאות הנהלה ואחרות) עומד על סביבות 100% או 101% כך שהחברות הן מאוזנות בתחום". לכן, הוא מעריך שנראה התייצבות של מחירים. לדבריו, חברות שהגיעו לאיזון ביחס התביעות ששלומו לפרמיות שנגבו יכולות גם להרוויח מהתחום - בתנאי שאין ירידות חדות בשוק ההון אליו הן חשופות, "ובכל מקרה חברות שיגיעו ל־Loss ratio של 75% בביטוחי רכב רכוש, אפילו יכולות להרוויח מהתחום ללא תלות בשוק ההון", הוא אומר.

חברות הביטוח דורשות יותר מיגון

המלחמה בישראל עשויה להשפיע דווקא לחיוב על תוצאות הרבעון הרביעי של השנה בענף ביטוחי הרכב. היקף הנסועה בחודש אוקטובר היה נמוך משמעותית מאשר בחודש רגיל, ולכן נרשמו בו פחות תאונות וכאמור עצירה כמעט מלאה בגנבות הרכב.

עם זאת, בטווח הארוך התמונה עלולה שוב להשתנות, מכמה סיבות. הראשונה שבהן היא כאמור אם לאחר תום המלחמה היקף הגנבות ישוב לקדמותו. בשנת 2022 חברות הביטוח שילמו 700 מיליון שקל בגין גנבות רכב, זינוק של פי שניים לעומת השנה שקדמה לה. על פי רשות שוק ההון הגנבות "אחראיות" לבדן ל־15% מהפרמיה.

אבל גם המתיחות הביטחונית כשלעצמה עשויה להשית עלויות על חברות הביטוח. ב־Wobi כבר זיהו מגמה בולטת בנתוני המדד של החמרת דרישות מיגון הרכבים מצד חברות הביטוח. בחודש ספטמבר 18.5% מהרכבים נדרשו במיגון, יותר מפי שניים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז רק 7.8% מהרכבים המבוטחים נדרשו למיגון נוסף.

במקביל, הן מחירי החלפים והן מחירי הרכבים החדשים צפויים להתייקר בתקופה הקרובה בעקבות מתקפות החות'ים מתימן על ספינות העוברות בים האדום. הסכנה במסלול הימי הקפיצה את מחירי התובלה ואת פרמיית הסיכון שמשלמות חברות ספנות המבקשות להגיע לארץ. ההתייקרות הזו, תשורשר לתעריפי הביטוח.

אז מה מומלץ לעשות? "צריך להשוות בין הצעות המחיר כי יש חברות שיהיו מאוד אגרסיביות בתעריפים שהן מציעות ואפשר לקבל מהן מחיר הרבה יותר טוב מאשר בעת חידוש בחברה הקיימת", אומר שרייבמן. "יש סלקטיביות גם בחברות הביטוח, ולקוחות טובים עם עבר ביטוחי נקי יכולים לקבל מחירים טובים יותר".

עוד כתבות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

דיווחים על הסכמות במו"מ בין ישראל לחמאס, גורם מדיני: "ניכנס לרפיח, עם הפוגה או בלי"

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים