אחרי זינוק של עשרות אחוזים: האם זה הצעד שיוזיל את ביטוחי הרכב?

רשות שוק ההון פרסמה טיוטה שנועדה להתאים את מחיר ביטוח רכב החובה לרכב ולנהג • בין הפרמטרים החדשים לחישוב המחיר: מספר הקילומטרים, מערכת בלימה ואף קורס מתקדם לרכיבה על אופנוע

ביטוחי הרכב ממשיכים להתייקר / אילוסטרציה: Shutterstock
ביטוחי הרכב ממשיכים להתייקר / אילוסטרציה: Shutterstock

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון פרסמה היום (ה') טיוטת חוזר לעדכון רשימת המשתנים לתמחור תעריפי ביטוח רכב החובה. ברשות מציינים כי המהלך צפוי להביא להוזלת דמי ביטוח רכב חובה המשולמים על ידי הציבור, ובנוסף לאפשר תמחור מדויק יותר ולעודד נהיגה זהירה ובטוחה יותר. זאת לאחר שביטוחי הרכב, בעיקר הביטוח המקיף, התייקרו בעשרות אחוזים בשנה האחרונה.

●  קופות הגמל והפנסיה במאי: המסלול שצפוי להפתיע ולהניב יותר מהשקעה במניות 
● ביהמ"ש המחוזי מזכיר: רכב חברה מהווה הטבה החייבת במס

"לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות בעולם בטיחות הרכב וכניסתן של שיטות תמחור חדשניות, ערך מפעיל המאגר הסטטיסטי, הפועל בענף ביטוח רכב חובה מטעם רשות שוק ההון ואמון על הערכת הסיכונים בענף, בחינה של משתני תמחור חדשים. לאחר תהליך בחינה זו, קיבלה רשות שוק ההון את ההמלצות להרחיב את רשימת המשתנים", הסבירו ברשות.

המשתנים החדשים שבכוונת הרשות להוסיף הם: נסועה (מספר הקילומטרים שהרכב נסע), מערכת בלימה אוטונומית (AEB), מערכת סיוע לשמירה על נתיב (LDP) וקורס הכשרה לאופנועים (הוספת משתנה זה נעשתה בשיתוף פעולה עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים).

כיום תעריפי ביטוח רכב החובה נקבעים לפי משתני התמחור הבאים: בעלות על הרכב, נפח המנוע, כריות אויר, מערכת לבקרת יציבות (ESP), מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS), מערכת התראה על אי שמירת מרחק (FCW), מערכת התראה על סטייה מנתיב (LDW), מערכות בטיחות לאופנועים וחמישה משתנים המתייחסים למאפייני הנהג (גיל, ותק, מין, מספר תאונות ושלילות רישיון).

פרסום הנוסח הסופי של הוראות הרשות כפוף לאישור ועדה משותפת של ועדת חוקה, חוק ומשפט וועדת הכספים. המשתנים החדשים יובאו לאישור הוועדה לאחר סיום תהליך קבלת הערות הציבור.

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (בפועל), עמית גל: "אנחנו ברשות פועלים לתמחור מדויק יותר של הפרמיה בביטוח חובה ומעודדים נהיגה זהירה ובטוחה יותר. הצעד שאנחנו מציעים יתרום לצמצום מספר תאונות הדרכים וצפוי להביא להוזלת דמי הביטוח של פוליסות רכב חובה. אני מודה למפעיל מאגר המידע הסטטיסטי בענף שערך את הניתוח והמליץ על הוספת המשתנים החדשים ולרשות הלאומית בדרכים על שיתוף הפעולה בנושא חשוב זה".