גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גדול פי שניים מהממוצע: סך תקציב "המשרדים המומצאים" הוא הגבוה אי פעם

בקואליציה הקפידו להזכיר השבוע כי המשרדים שתקציבם מעורר ביקורת ציבורית חריפה לא הומצאו על ידם ● זה נכון, אבל השוואה לעבר מעלה כי תקציבם הכולל של המשרדים הללו, שאושר כעת, הוא גבוה במיוחד ● וגם: מי המציא את משרד ההתיישבות ולמה נטפלים דווקא אליו? ● המשרוקית של גלובס

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית (ספי ויניר, גל''צ, 11.12.23) / צילום: רפי קוץ
בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית (ספי ויניר, גל''צ, 11.12.23) / צילום: רפי קוץ

בשבועות האחרונים הפכו "המשרדים המומצאים" לסמל. זה לא שהמשרדים האלה לא זכו לביקורת קודם לכן, וזה גם נכון שהם לא המצאה של הממשלה הנוכחית, אבל ההחלטה שגם כעת, על רקע הוצאות העתק שמביאה איתה המלחמה, לא יעשה שום שינוי בתחום הזה, קוממה רבים. בראיון שקיים השבוע בגל"צ שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הוא לא התרגש במיוחד מהביקורת, ונחלץ להגן על משרד ההתיישבות - אולי הבולט מבין המשרדים הללו. בין היתר הוא הצביע על צביעות המבקרים והזכיר כי המשרד הזה "הוקם לפני הרבה מאוד ממשלות". כלומר, למה נטפלים דווקא אלינו?

גם בנט החזיק במשרד

עוד נחזור לתקציבים שמוקדשים כעת, בתקציב המתוקן, למשרד ההתיישבות, אבל האם הטענה העובדתית של סמוטריץ' היא נכונה, ומדובר במוסד שקיים כבר זמן רב? התשובה לכך היא שלילית. משרד ההתיישבות הוקם לפני כשלוש שנים וחצי במאי 2020, סמוך להקמתה של ממשלת נתניהו־גנץ בתקופת הקורונה (האמירה המדויקת של סמוטריץ מחייבת אותנו "לספור ממשלות", אז המשרד הוקם בממשלה ה־35, וזאת הנוכחית היא ה־37). על פי הדיווחים בתקשורת, ההקמה נבעה מצורך למצוא פתרון לחלוקת התיקים בין המפלגות השונות. בהחלטה שמכוחה הוקם נקבע שהמשרד "יפעל לקידום מדיניות הממשלה בכל הנוגע להתיישבות, תוך עידוד הצמיחה הדמוגרפית והחוסן הקהילתי וחידוש תשתיות ביישובים כפריים". וניתנו לו ארבעה תחומי אחריות: התיישבות, גרעינים משימתיים, שירות לאומי אזרחי ומכינות קדם צבאיות.

לשרה הראשונה של המשרד מונתה ציפי חוטובלי מהליכוד, ובהמשך החליף אותה צחי הנגבי. עם הקמת "ממשלת השינוי" ביוני 2021, מונה לתפקיד מי שכיהן כראש הממשלה, נפתלי בנט, ואחרי הבחירות האחרונות, כשבנט התפטר מכל תפקידיו, עבר המשרד אוטומטית ליאיר לפיד, למשך חודש וחצי. השרה הבאה שנכנסה לתפקיד היא השרה הנוכחית, אורית סטרוק, תחתיה גם נוסף למשרד טייטל מרשים נוסף וכעת הוא אחראי גם על "המשימות הלאומיות". בקיצור, לא בדיוק משרד בעל היסטוריה ענפה או מפוארת (מטעמו של סמוטריץ' נמסר לנו: "כפי שנאמר המשרד היה קיים גם בממשלות הקודמות והשרים הנגבי, חוטובלי ובנט כיהנו במשרד הזה").

כמה זה עולה לנו?

סוגיית המורשת של משרד ההתיישבות היא כמובן רק עניין משני. הכעס הגדול שעולה בימים האלה על עצם הקיום שלו ושל דומיו נוגע קודם כל לעלות התקציבית שלהם. אבל איך בעצם מחשבים את הסך הכולל שלה, ואיך מחליטים מי נכלל תחת ההגדרה הלא מחמיאה "משרד מומצא", או, בשם פחות שיפוטי, משרד קטן?

כדי לעשות זאת, נדרש להסבר טכני קצר. תקציב המדינה בנוי בצורה של "היררכיה תקציבית". בראש ההיררכיה נמצא מה שמכונה "סעיף תקציבי", וזאת רמת הפירוט הכללית ביותר. כך, למשל, נוכל למצוא סעיף שסוכם את "תקציב משרד הביטחון" או את "תקציב משרד הרווחה" אבל למשרד ההתיישבות, למשל, אין סעיף כזה. הוא, ושאר המשרדים הקטנים, נכנסים תחת סעיף אחד שלרוב נכלל בסעיף התקציבי של משרד ראש הממשלה.

ספרנו כמה משרדים כאלה יש והגענו לעשרה: משרד התפוצות, המשרד לנושאים אסטרטגיים, המשרד למודיעין, המשרד להסברה, משרד ירושלים ומסורת ישראל, משרד מורשת, משרד ההתיישבות, המשרד לשיתוף פעולה אזורי, המשרד לשוויון חברתי והמשרד לפיתוח הנגב והגליל. (בינתיים, משרד ההסברה שבראשו עמדה גלית דיסטל אטבריאן כבר בוטל לאחר שהיא התפטרה מתפקידה).

כמה הם עולים לנו? בתקציב המקורי שאושר לפני המלחמה הוקצבו לכל עשרת המשרדים הללו 838 מיליון שקל. אלא שכעת לא רק שהמשרדים הללו לא נסגרו או צומצמו, בתקציב המעודכן יקפוץ סך העלות שלהם לכ־1.4 מיליארד שקל. מי המשרדים שאחראים לעיקר הגידול הזה? בראשם עומד כמובן משרד ההתיישבות שבו פתחנו.

 

בתקציב המקורי שאושר במאי השנה עמד תקציב המשרד על 134 מיליון שקל. מאז גדל התקציב של המשרד באופן ניכר. בהצעת התקציב שהונחה בפני הכנסת בשבוע שעבר קפץ התקציב ל־343 מיליון שקל, וכעת, עיון בתקציב המעודכן מעלה שלמשרד כבר מוקצים 543 מיליון שקל (לפי דיווחים בעיתונות גם זה לא הסוף, וישנן רזרבות בהיקף של כ־100 או אפילו כ־200 מיליון שקל, שגם הן יגיעו לבסוף למשרד). כלומר, עיקר הגידול בתקציבי המשרדים הקטנים מגיע מהמשרד הזה, שתקציבו התנפח מאז המלחמה ביותר מ־400 מיליון שקל.

אגב, לטענת השרה סטרוק, 170 מיליון שקלים מתוך הכספים שהוקצו למשרד מיועד לצרכי מלחמה, כגון "מרכיבי ביטחון במרחב הכפרי", "צוותי חירום יישוביים" "מכינות קדם צבאיות", "גרעינים משימתיים" ועוד. אבל גם אם נקבל זאת, הרי שתקציב המשרד כולל כעת למעלה מ־300 מיליון שקל שאין להם בהכרח קשר למלחמה. חוץ מזה, צריך לציין שגם משרדים קטנים אחרים זכו להגדלת תקציב מאז המלחמה, אם כי בהיקפים קטנים בהרבה. למשרד ירושלים ומסורת ישראל נוספו 44 מיליון שקל; למשרד הנגב והגליל 37 מיליון שקל; למשרד התפוצות 36 מיליון שקל; ולמשרד המורשת 27 מיליון שקל.

הקטנים הפכו גדולים

כשמעמתים את נציגי הקואליציה עם טענות על המשרדים הללו, נתקלים לרוב בתגובה שממנה עולה כי מדובר במעין "רע הכרחי", שמלווה את ממשלות ישראל כבר שנים. את המשרדים הללו, טען השבוע השר מיקי זוהר בגלי צה"ל, "לא הקימו עכשיו, אלא טרום המלחמה... מקימים משרדים כדי… לשמור על כוח ועוצמה פוליטית. זה קורה בהרבה מאוד ממשלות, וזה קרה גם בממשלה שלנו".

זה לא טיעון שגוי מבחינה היסטורית, וגם הניתוח הפוליטי של זוהר נשמע הגיוני, ובכל זאת גם כאן אין מנוס מלהצביע על הייחודיות של הממשלה הנוכחית. חזרנו עד לשנת 2015 ובחנו את תקציבי "המשרדים הקטנים" בכל שנה מאז ועד היום. זה לא חישוב טריוויאלי, מכיוון שבמהלך השנים חלו שינויים ארגוניים במשרדים הללו, ולצורך הבדיקה היה צריך לעקוב אחרי תזוזה של תחומים מסוימים ממשרד למשרד. תחום שהיום נמצא בתוך הקטגוריה של "משרד קטן" נותר בחישוב גם בשנים הקודמות, ותחומים שהיום נמצאים במשרדים "רגילים" הוצאו מהחישוב. כמו כן, בחישוב נכללים, בשנים הרלוונטיות, גם משרדים קטנים שכבר לא קיימים כיום (למשל, המשרד "לקידום וחיזוק קהילתי" - בראשו עמדה אורלי לוי אבקסיס - שהוקם ב־2020 ונכלל בתקציב 2021).

מה שאפשר ללמוד מההשוואה הזאת הוא כמה גדולים הפכו להיות כעת תקציבי "המשרדים הקטנים". כבר הזכרנו שסך העלות שלהם בתקציב המתוקן ל־2023 תעמוד על 1.4 מיליארד שקל. הנתון הזה גבוה משמעותית מהשיא הקודם שנרשם ב־2021 (תחת "ממשלת השינוי") אז הסתכם הנתון ב־935 מיליון שקל. במבט רחב יותר, בין השנים 2015 ל־2022 ממוצע התקציבים למשרדים הקטנים עמד על כ־682 מיליון שקל בשנה. כלומר, היקף התקציבים למשרדים הללו בהצעה הנוכחית גדול פי שניים מהממוצע בשנים האחרונות.

עוד כתבות

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת ועל ההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית