גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מס קנייה מוגדל והתייקרות השילוח: שוק הרכב יפתח את 2024 עם עליות מחירים

הביקוש לרכבים חשמליים קיבל תפנית חדה לאחר חודשיים בהם המכירות צנחו והמלאים הצטברו ● החשמליות ימסרו ללקוחות החל מינואר, במחירים שלפני עליית מס הקנייה ● אולם, התנופה במכירות עשויה להיקטע בשל שיבושי אספקה, תנודתיות בשערי החליפין ועוד התייקרויות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock
מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

שנת המכירות 2024 בענף הרכב עתידה להיפתח במהומה רבתי ולא רק בגלל המלחמה שמשבשת את דפוסי הביקוש הרגילים לרכב, את זמינות המלאים ואת יכולת חיזוי המכירות בטווח הקצר והבינוני.

המפגע יישאר עד 2035: השרה רגב מעכבת את פינוי התחנה המרכזית בת"א
האוצר: אין פתרון לפקקים עד ל־2030, מלבד החלת אגרות גודש

ימים ספורים לפני תחילת השנה עדיין קיימים סימני שאלה מהותיים לגבי מיסוי כלי הרכב החשמליים בינואר ובוודאי שבהמשך. כרגע נראה שהשנה תפתח בתנופת מכירות, אבל התנופה עשויה להיתקל תוך שבועות ספורים בחסמים של זמינות מלאי, עליית מחירים ועוד. ננסה לעשות קצת סדר בתמונה.

הרגולטור ועליית המס: סיכוי קלוש לביטול

בשבוע שעבר התקיים בוועדת הכספים דיון סוער בניסיון לעצור ברגע האחרון את העלאת מס הקנייה על כלי רכב חשמליים מ־20% ל־35%. מול משרד האוצר התייצבה חזית אחידה ומרשימה של מתנגדים שכללה את משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה.

כולם הציגו טיעונים משכנעים אבל די מוכרים: העלאת המס על רכב חשמלי היא צעד אנטי סביבתי, שמנוגד למדיניות המוצהרת של הממשלה לעודד מעבר לתחבורה ירוקה ולהתחייבויותיה הבין-לאומית; העלאת המס תתרום לעליית יוקר המחייה, במיוחד בתקופה הרגישה של המלחמה; ומדובר גם בצעד אנטי חברתי, שיפגע ביכולתם של תושבי הפריפריה להוריד את העלויות השוטפות של הרכב המשמש אותם להגעה לעבודה.

משרדי הממשלה המתנגדים למס כבר השתמשו בטיעונים האלה בתחילת 2023, אך לא הצליחו למנוע את העלאת מס הקניה ל־20%. ואם לשפוט על פי העמדה התקיפה שהציגו נציגי האוצר בוועדה, ספק אם מאמץ הבלימה הנוכחי יהיה יותר אפקטיבי.

גם האוצר הציג טיעונים מוכרים ושחוקים בעד העלאת המס, אבל המשכנע ביותר הוצג במסמכים פנימיים, מאחורי הקלעים: לטענת האוצר המהלך צפוי להכניס לקופת המדינה ב־2024 קרוב למיליארד שקל ואולי אף הרבה יותר אם הפלח החשמלי ימשיך לצמוח בקצב מהיר למרות העלאת המס, כפי שקרה ב־2023 בה הוכפל.

להכנסות הללו, טוענים באוצר, אין כרגע מקורות חלופיים וכדי לוותר עליהן יהיה צורך להעמיק את הקיצוצים הרוחביים בסעיפים אחרים, שקרובים הרבה יותר לליבם וכיסם של המשרדים המתנגדים. לפיכך, סביר להניח שהטונים הגבוהים ששמענו בוועדה היו לא הרבה יותר מאשר הצגה לתקשורת. כנראה שהעלאת המס, שכלל לא דורשת את אישור ועדת הכספים, אכן תעבור בתחילת השנה.

הלקוחות: "ביטוח ירידת ערך"

אם לשפוט על פי מה שקורה בשבועיים האחרונים באולמות התצוגה של יבואני הרכב, נראה שגם רוכשי הרכב לא מחכים לנס בחזית המיסוי. היבואנים הרלוונטיים מדווחים על זינוק חד בביקוש לכלי רכב חשמליים ולרכבי פלאג־אין, שנמצאים במלאי ויימסרו בתחילת השנה לאחר שחרורם ממכס במס הקנייה הנמוך, לפני העלייה. הביקוש מגיע הן מלקוחות פרטיים והן מחברות ליסינג, שחיכו עד לרגע האחרון עם הזמנות כדי לנסות לראות לאיזה כיוון צועד השוק תחת רוחות המלחמה.

קצת קשה להסביר את הביקוש הער לרכב חדש לנוכח חוסר הוודאות סביב המלחמה והפגיעה הכלכלית שלה במגזרים נרחבים. אבל אם נסנן הסברים פסיכולוגיים כמו "ניידות שווה ביטחון" נראה שהביקוש הער נובע משתי סיבות כלכליות ממשיות.

הראשונה היא האפשרות "לרכוש את מודל 2024 במחיר של 2023". בשנים הרגילות זו לרוב סיסמה שיווקית שחוקה וחסרת משמעות, אך הפעם היא טומנת סיכוי תיאורטי לחיסכון בטווח הקצר של אלפי שקלים בדגמים עממיים, ועד עשרות אלפי שקלים ברכבי יוקרה, נוכח עליית המס המתקרבת.

הסיבה השנייה היא שרכישה כזו מספקת מעין "ביטוח נגד ירידת ערך בחסות המדינה" בכלי רכב משומשים חשמליים ופלאג-אין בטווח הארוך. כלומר, מחירי המשומשות החשמליות יעלו במקביל להתייקרויות החדשות וניתן יהיה לנסוע עם רכב חדש שנה לפחות ולמכור אותו כמשומש במחירו כחדש אף יותר מכך. אם בסוף 2024 יקפוץ שוב מס הקנייה על חשמליות מ־35% ל־83%, וכרגע זו ברירת המחדל, הרי שהרכישה תהפוך לצעד אפילו עוד יותר משתלם.

זהו שיקול חשוב במיוחד עבור ציי הליסינג, שמבחינתם ערך גרט יציב הוא מקור לרווחים משמעותיים בעת מכירת רכב משומש או חדש באפס קילומטר, כמו גם להעלאת ערך המלאי שבמאזנים.

המלאים: שיבושי אספקה באופק

ליבואני הרכב היה מספיק זמן להתכונן להעלאת המס ולייבא לישראל ברבעון האחרון מלאים מסיביים של כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין. עם פרוץ המלחמה נראה היה שהמלאים הללו, שרובם עדיין בנמלים, עתידים להפוך לנטל כלכלי ולוגיסטי על היבואנים לאור הירידה בביקוש, שאפיינה את השבועות הראשונים למלחמה. באותה עת העריכו רבים בענף כי המלאים שלהם יספיקו אפילו לשני רבעונים.

אבל לנוכח התפנית החדה שעשה הביקוש לרכב בדצמבר נראה שחלק גדול מהמלאים של הדגמים החשמליים, ובוודאי של דגמי הפלאג-אין, ייעלם תוך חודשיים ואולי אף יווצר עודף ביקוש. במיוחד אם המשלוחים שהיו אמורים להגיע בדצמבר יגיעו רק בינואר או יותר מאוחר בגלל משבר הספנות בים האדום. תרחיש אפשרי נוסף, שכבר מתחילים לדבר עליו באירופה, הוא שיבוש בשרשרת האספקה של כלל תעשיית הרכב, נוסח 2022, שיביא לעיכובים במסירות ולעליית מחירים.

המחירים: יעלו, אבל בהדרגה

השאלה הגדולה היא מה יקרה למחירוני הרכב החדש בתחילת ינואר. אפשר לצפות לעליית מחירים רוחבית במחירונים הפורמליים של ינואר, שתקיף את כל סוגי הרכב, כולל בנזין והיברידי שהמס עליהם לא ישתנה אבל רובם יתייקרו בכמה אחוזים.

תיאורטית, העלייה המשמעותית ביותר, עד כדי עשרה אחוז ואולי יותר, אמורה להיות ברכבי חשמל ופלאג אין, ומשמעותה התייקרות של אלפי עד עשרות אלפי שקלים.

אבל בפועל אפשר להניח שלפחות בינואר ההתייקרות תהיה מתונה מהצפוי ותגיע לשיעור של עד כ־5% בלבד. הסיבה הראשונה היא כאמור אותם מלאים שכבר נמצאים בישראל. סיבה נוספת היא ההקלה המשמעותית בשערי החליפין בחודש האחרון, בעיקר בשער השקל־דולר, שמאפשרת למתן חלק מההתייקרות. הסיבה השלישית היא ששווי השימוש של מקבלי רכב צמוד נגזר ישירות מהמחירונים הרשמיים של היבואנים בתחילת השנה. כלומר העלאה חדה מדי עלולה להרתיע מקבלי רכב הצמוד מלבחור ברכב משתי הקטגוריות הללו.

מנגד, ישנה התייקרות משמעותית בעלויות התובלה, שאותה היצרנים והיבואנים לא יכולים לספוג, ואולי גם רצון ליצור "כרית ביטחון" למקרה של זעזועים כלכליים בהמשך השנה.

ומה יקרה לקראת סוף הרבעון כשהמלאים ייגמרו? במציאות הנוכחית קשה לראות אפילו מעבר לפינה, כל שכן מעבר לאופק.

עוד כתבות

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה