גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצי האמריקאי משמיד ספינות בשליטת מיליציות נתמכות על ידי איראן בים סוף

המתקפות האחרונות של החות'ים מצטרפות לגל התקפות שהארגון החל בהן מאז תחילת המלחמה בעזה ● מסוקים שהמריאו מכלי שיט אמריקאי, הגיבו לאש מספינות בשליטת החות'ים בים האדום והרגו את החמושים שהיו עליהן 

נושאת המטוסים האמריקאית ג'רלד פורד שנשלחה למזרח הים התיכון / צילום: Shutterstock
נושאת המטוסים האמריקאית ג'רלד פורד שנשלחה למזרח הים התיכון / צילום: Shutterstock

הצי האמריקאי השמיד שלוש סירות בהן שטו חמושים הנתמכים על ידי איראן לאחר שתקפו מיכלית בים סוף, ומיליציות בתמיכת איראן תקפו בסיס אמריקאי בסוריה, ובכך הגדילו את הסכנה שהמלחמה בעזה תגרור את ארה"ב למתחים גדולים יותר באזור. 

החות'ים עושים לישראל את העבודה בגרירת ביידן למלחמה
WSJ | אחרי שניסה להשתמש ברובוטים וכלבים, זה הנשק האפקטיבי ביותר שמצא צה"ל נגד איום המנהרות

בשבת בערב, הספינה מארסק הנגזו, מיכלית עם דגל של סינגפור השטה בין אירופה ואסיה, הותקפה בטילים, כך הודיעה ארה"ב. אחר כך התקרבו למיכלית ארבע סירות, ירו עליה והחמושים עליהן ניסו לעלות אל המיכלית, על פי ענקית המסחר מולר־מארסק, המפעילה את המיכלית. 

מסוקים אמריקאים הטביעו שלוש סירות של החות'ים

אתמול (א'), מסוקים שהמריאו מכלי שיט אמריקאים באזור, הגיבו לאש מספינות בשליטת החות'ים, ארגון מורדים בתימן הנתמך על ידי איראן, והטביעו שלוש מהסירות והרגו את החמושים עליהן, כך הודיעה ארה"ב. הסירה הרביעית הצליחה להימלט. אחר כך קיבלו החות'ים אחריות על המתקפה והודיעו שאיבדו 10 מאנשיהם בתקרית.

נעשו יותר מ־20 תקיפות של החות'ים על כלי שיט מסחריים מאז שהם התחילו לפגוע בספינות מסחריות בנובמבר. פקיד ביטחוני אמריקאי אמר שהטבעת הסירות היא "הפעם הראשונה שראינו כזה קרב קרוב בין ארה"ב לבין החות'ים".

דובר הבית הלבן ג'ון קירבי אמר לרשת ABC שארה"ב אינה מחפשת להרחיב את הסכסוך באזור. "אנחנו בהחלט לא מחפשים עימות עם החות'ים", הוסיף.

אבל אנדרו טבלר, מנהל תחום המזרח התיכון במועצה הלאומית לביטחון של הבית הלבן לשעבר, אמר שהטבעת הסירות הייתה "טיפוס שלב בסולם ההסלמה האזורי". 

השתלטות החות'ים על האונייה ''גלקסי לידר'' בחודש שעבר / צילום: Associated Press

קבוצות חמושות בגיבוי איראן ביצעו התקפות על אינטרסים מערביים בתגובה לתמיכה האמריקאית במאמצים הצבאיים של ישראל, כולל התקפות על כלי שיט ששטו בים סוף. מוקדם יותר החודש, חברות ספנות, יצרניות נפט וחברות המשכירות מכולות עצרו את השיט דרך ים סוף לאחר שכמה ספינות הותקפו על ידי החות'ים. 

לאור המקרה, הודיעה מארסק שהחליטה להשהות את כל השיט דרך האזור ב־48 השעות הבאות. 

בני הברית של איראן אמרו בתחילה שהם מכוונים לפעילות שיט ישראלית בתגובה למלחמה של ישראל בעזה, אבל הרחיבו את המתקפה לסירות אחרות המפליגות דרך באב אל־מנדב, מעבר מרכזי בין האוקיינוס ההודי וים סוף. 

"ההתקפות איבדו כל קשר לישראל לחלוטין", אמר עמי דניאל, מנכ"ל חברת האינטליגנציה המלאכותית לשימוש ימי Windward Ltd, "לא נראה שהקואליציה מרתיעה את החות'ים". 

בשבוע שעבר שלח הצי ההודי שלוש משחתות עם טילים מונחים כדי להגן על כלי שיט מסחריים בים הערבי, לאחר התקפה נגד מיכלית שנשאה כימיקלים מול חופי הודו. גם בריטניה שלחה החודש סירה להשתתף בכוח המשימה בהובלת ארה"ב. 

ביום ראשון, שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון אמר למקבילו האיראני חוסיין אמיר־עבדולהיאן ש"איראן חולקת באחריות למניעת ההתקפות האלה בהתחשב בתמיכתכם הממושכת בחות'ים". אמיר־עבדולהיאן האשים את התמיכה המערבית בישראל באי היציבות במזרח התיכון. 

מיכלית הנפט ההודית Chem Pluto שהותקפה על ידי החות'ים / צילום: vesseltracker.com/ Marcel Coster

"לא ניתן לאיום הזה לפגוע באזרחי ישראל ובכלכלה הישראלית"

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אמר בשבת שהוא תומך בהקמת הקואליציה הבינלאומית להגנה על נתיבי הים, אבל אמר שישראל "לא תיתן לאיום הזה לפגוע באזרחי ישראל ובכלכלה הישראלית".

כריסטופר לונג, מנהל מודיעין ב־Neptune P2P ולשעבר קפטן בצי הבריטי במפרץ הפרסי, אמר שהוא חושש שחילופי האש הקטלניים בין החות'ים וארה"ב "ייצרו כעת מצב שבו איראן עלולה להתערב באופן ישיר נגד ארה"ב כדי לתמוך בחות'ים".

דובר החות'ים מוחמד עבד אל־סלם דיבר על "נושאי ביטחון אזוריים" עם ראש מערכת הביטחון של איראן, עלי אקבר אחמדיאן, בפגישה בטהרן ביום ראשון, על פי דיווחי סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א. 

בינתיים, מל"טי תקיפה רבים שוגרו ביום ראשון לאזור הנחיתה רומאלין, בסיס אמריקאי בסוריה, כך אמר פקיד הביטחון האמריקאי. התקפה דומה נעשתה בשבת נגד מתקן צבאי אמריקאי באירביל, עיראק, אמר הפקיד. לא היו נפגעים או נזק בהתקפות האלה, שהמיליציות הנאמנות לאיראן בעיראק קיבלו עליהן אחריות. נעשו כ־113 תקיפות נגד כוחות אמריקאים בעיראק ובסוריה מאז 17 באוקטובר, על פי פקידים אמריקאים. 

בצה"ל הודיעו שכלי טיס עוין חדר לשמי ישראל מסוריה ביום ראשון, לפני שיורט. מיליציות נאמנות לאיראן בעיראק טענו לאחר מכן שפגעו ברמת הגולן הישראלית מהצד הסורי. 

ישראל הבטיחה לחסל את חמאס

בינתיים דובר צה"ל דניאל הגרי אמר שכוחות צה"ל בחאן יונס פשטו על מה שתיאר כמפקדה מקומית של חמאס ובה הייתה גם מפקדה מודיעינית של ארגון הטרור. בימים האחרונים, חיזקה ישראל את כוחות היבשה שלה בחאן יונס בחיילי הצנחנים, כך על פי הצבא. 

צה"ל גם דיווח על היתקלויות על חמאס בכל רחבי העיר, בה הכוחות הישראליים הצליחו ללכוד ולהרוג כמה מלוחמי הנוחבה, כוח העילית של חמאס. כמו כן, הצבא ממשיך לחשוף מנהרות ולפגוע ביכולות שיגור הרקטות של חמאס. נתניהו אמר לקבינט ביום ראשון שביומיים הקודמים הרגו כוחות צה"ל יותר ממאה מחבלים.

ישראל שמה דגש מיוחד על ההשתלטות על דארג' תופאח, אחד האזורים האחרונים בצפון אליהם הכניסה כוחות קרקעיים. השכונה תוארה בשבת על ידי הגרי כ"מעוז המשמעותי האחרון של חמאס בצפון הרצועה".

ישראל הבטיחה לחסל את חמאס בתגובה להתקפות 7 באוקטובר בהן נרצחו כ־1,200 אנשים, רובם אזרחים, בדרום המדינה. בארה"ב חמאס מוגדר כארגון טרור.

לאחר ההתקפה, פתחה ישראל במלחמה נגד עזה בה נהרגו עד כה יותר מ־22 אלף איש, על פי לשכת הסטטיסטיקה הפלסטינית. רוב ההרוגים לטענת הפלסטינים הם נשים וילדים, אך במספרים שהם מפרסמים אין חלוקה בין חמושים לאזרחים.

נתניהו אמר בשבת שישראל תהיה חייבת להשתלט על ציר פילדלפי, קו הגבול בין עזה למצרים, כדי לחסום את קווי הברחות הנשק של חמאס. אנליסטים אומרים שהשתלטות על קו הגבול תצריך העברה של כוחות קרקע ישראליים לעיירת הגבול רפיח, וזה עלול לעורר מתחים מול מצרים. 

שליטה בגבול תצריך אזור חיץ מינימלי

הרחבת המלחמה גם לרפיח תהיה "מאוד, מאוד רגישה בגלל המצרים", אמר שלום בן חנן, קצין מודיעין בכיר בדימוס. קהיר תחשוש מאפשרות שפליטים יחצו את הגבול, אמר יוני בן מנחם, קצין לשעבר במודיעין הישראלי וכיום חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מכון מחקר. 

"אבל אתה לא יכול לסיים את הפעילות הצבאית ולהותיר את מעוז חמאס ברפיח ולאורך ציר פילדלפי", אמר בן מנחם. "מבחינה צבאית זו לא שאלה בכלל". 

שליטה בגבול כנראה תצריך הריסה של בתים כדי ליצור אפילו אזור חיץ מינימלי, אמר גיורא איילנד, מבכירי מערכת הביטחון בעבר. 

"אם ישראל תחליט שהיא רוצה את האזור הזה, היא תצטרך ליצור מסדרון ברוחב לפחות 500 מטר, אחרת מבחינה טקטית, לא ניתן יהיה להגן על כוחות ישראליים שיפעלו שם", אמר איילנד. 

התוכנית הזו ניצבת מול התנגדות גם מצד הרשות הפלסטינית, שארה"ב מקווה שתוכל לשחק תפקיד במשילות בעזה אחרי המלחמה. שליטה ישראלית בציר פילדלפי תהווה "חזרה של הכיבוש... וסיום של כל ההסכמים שנחתמו עם אש"פ", אמר ביום ראשון מזכ"ל אש"פ חוסיין שיח'. הרשות הפלסטינית מושלת על הפלסטינים ביהודה ושומרון, ואש"פ מייצג את הפלסטינים מבחינה פוליטית בזירה הבינלאומית. 

מעבר לכך, רפיח צפופה בגלל כל העקורים שבאו אליה, לאחר שרוב אוכלוסיית רצועת עזה, כ־2.2 מיליון נפש, נמלטו דרומה. 

גם בשטחים ממשיך להיות מתוח, וצה"ל מבצע פשיטות נגד מחבלים פלסטינים.

הזרוע הצבאית של ג'יהאד איסלאמי טענה שפוצצה מטען מאולתר נגד דחפור ישראלי בסוף יום שבת בטול כרם, בצפון השטח הנמשל על ידי הרש"פ.

בינתיים, צפויה משלחת של חמאס להגיע לקהיר בימים הקרובים כדי לדון בהצעה מצרית לסיום המלחמה. קבינט המלחמה של ישראל נפגש ביום ראשון בערב כדי לדון בנושאים הקשורים לחטופים, כך אמר פקיד ישראלי. על פי ההצעה המצרית, בתמורה לעצירה ראשונית בלחימה ישוחררו כ־50 שבויים הנמצאים בידי חמאס בתמורה לכ־150 אסירים פלסטיניים הנמצאים בבתי הכלא בישראל. לאחר הסכם הפסקת אש תוקם ממשלת מעבר גם לעזה וגם לגדה המערבית שתורכב ממגוון סיעות פלסטיניות כולל היריבות חמאס והפת"ח. 

בעוד שהשלב האחרון הנוגע למשילות בעזה אחרי המלחמה הוא הנקודה הבעייתית ביותר, בין היתר בגלל היריבויות בין הארגונים הפלסטיניים, הקצינים המצריים אמרו שהם עובדים עם קטאר על הפסקה זמנית בלחימה שתאפשר שחרור של חטופים ואסירים. 

חמאס התעקש על הפסקת אש קבועה ונסיגה מלאה של כוחות צה"ל מעזה. ישראל אמרה שאין לה כל כוונה להסיג את כוחותיה באופן מיידי בשלב זה. 

סאמר סעיד, ננסי א' יוסף, סאלח אל־בטאטי וקוסטס פריס השתתפו בהכנת הכתבה

עוד כתבות

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, אתמול / צילום: Reuters, Selcuk Acar/Anadolu Agency

מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים

השוטרים הגיעו אתמול בלילה מצוידים ברימוני הלם ופשטו על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים ● באוניברסיטאות אחרות ברחבי ארה"ב נמשכו המהומות בעוצמה נמוכה יותר

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

רוב הבורסות באירופה סגורות; AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7% במסחר המאוחר

מדד ניקיי ירד ב-0.4% ● באירופה רוב הבורסות סגורות לרגל האחד במאי ● גם סופר מיקרו צוללת ב-10% בעקבות הדוח הרבעוני ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו