גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפתרון של היבואנים למשבר בים האדום: רכבות משא מסין לאירופה

התייקרות והתארכות משך השיט עקב תקיפות החות'ים הובילו יבואנים רבים לבחון מעבר להובלה ברכבות משא, במקום ספינות ● בכמה ימים יתקצר כך המשלוח, ואיך זה ישפיע על ישראל?

רכבת משא יוצאת מסין / צילום: Reuters
רכבת משא יוצאת מסין / צילום: Reuters

המשבר בים האדום החזיר ל"שולחן" המשלחים הבינלאומיים אפשרות שבשנים האחרונות ויתרו עליה מבעוד מועד - שילוח יבשתי ברכבות. לפי דיווחים בעולם, התארכות משך השיט וההתייקרות המשמעותית עקב התקיפות החוזרות ונשנות של החות'ים, הובילו יבואנים רבים, בעיקר באירופה, לבחון מעבר ליבוא באמצעות רכבות מסין - במקום ספינות.

דיווח: חברות ספנות הגיעו להסכמים עם המורדים החות'ים 
הענקית הסינית מפסיקה לשוט לארץ. איך זה ישפיע על המחירים? 

שילוח ימי אמנם זול יותר משילוח קרקעי, אך הימנעות מרבית ענקיות הספנות ממעבר בים האדום הביא לסיטואציה שבה מחיר ההובלה הימית של מכולת 40 רגל בקו המזרח הרחוק־ישראל זינק מכ־2,000 דולר לכ־7,500 דולר. הזינוק אינו נובע רק מעצם המסלול שהתארך ומוסיף כמיליון דולר לעלויות הדלק, אלא גם מכך שהתארכות משך השיט מקטינה משמעותית את זמינות הספינות. כך נוצר מצב שבו משך השיט מהמזרח הרחוק לישראל עומד כיום על כ־50־60 יום, והשיט הנוכחי לצפון אירופה נמשך כ־70־80 יום.

דרך האוויר, הים או היבשה?

קיימות למעשה שלוש אפשרויות שונות למשלוחי סחורות - דרך האוויר, הים והיבשה. מבין השלוש, השילוח האווירי נחשב להכי פחות כלכלי. הובלה אווירית מהמזרח הרחוק לאירופה אמנם נמשכת שלושה־ארבעה ימים בלבד, אך עלותה כ־100־200 אלף דולר ל־20 טון (במכולת 40 רגל אפשר להעמיס כ־29 טון).

שילוח יבשתי מסין לגרמניה למשל נמשך לעומת זאת כ־18 ימים. הרכבת יוצאת מעיר המוצא בסין, ג'נגג'ואו, וחוצה את מרכז אסיה ואת רוסיה עד שהיא מגיעה ללב אירופה. הרכבת הזו עשויה לחסוך לאירופים 40 ימי שילוח (ביחס לשילוח הימי), תמורת כ־10 אלף דולר עבור קרון בעל נפח דומה למכולת 40 רגל.

עם זאת, עבור ישראל הפתרון היבשתי חוסך עשרה ימי שילוח בלבד, ביחס לשילוח הימי. הסיבה לכך היא שלאותן רכבות אין יכולת לעבור במסלול יבשתי ישיר לישראל. כך, עליהן לעבור בדרך מסורבלת יותר - לעצור ביעדים אירופיים תחילה, כמו מילאנו, ושם להעביר את הסחורות מהרכבת לנמל, ולשלוח בספינה לישראל.

"המחיר להובלה יבשתית עדיין יקר מהחלופה הימית, אבל ההפרש במחיר 'קונה' חיסכון בזמן של כ־40 ימים, וזה כבר משמעותי", אומר לגלובס אלעד ברשאן, משלח בינלאומי ועמיל מכס, מייסד־שותף שלSlickChain - פלטפורמה דיגיטלית לשילוח רכבים בינלאומי. "בהקשר הישראלי, נכון לעכשיו, פתרון זה אינו מייצר חלופה זולה או מהירה יותר בפער משמעותי המטה את הכף לטובת שימוש בחלופה זו. עם זאת, במקרה שמחירי ההובלה הימית יאמירו או היצע המקום בחלופה היבשתית יגדל באופן שיוזיל משמעותית את מחיר השינוע, חלופה זאת בהחלט תהפוך ליותר ויותר רלוונטית".

מיזם הדגל הסיני: "דרך המשי" המודרנית

עבור הסינים, היצוא ברכבות לא רק מביא תועלת כלכלית, אלא גם מהווה הגשמה למיזם הדגל "דרך המשי" המודרנית, שהנשיא הסיני שי ג'ינפינג מנסה לדחוף בשיא העוצמה. ההתאוששות מתקופת הקורונה, בה שרשראות האספקה השתבשו, השפיעה לחיוב על כלל תנועת CR אקספרס - המיזם הכולל של הובלת מכולות מסין למדינות אירופה ולמדינות שנוטלות חלק בפרויקט הסיני "החגורה והדרך". הנשיא הסיני השקיע במיזם יותר מטריליון דולר עד כה, לצורך הקמת תשתיות כמו נמלי ים ושדות תעופה בכ־150 מדינות.

מהרכבת הראשונה של CR אקספרס ב־2011 ועד תום שנת 2022, השלימה CR אקספרס יותר מ־65 אלף נסיעות, והובילה כ־6 מיליון TEUs (שווי ערך ל־3 מיליון מכולות 40 רגל), בשווי של כ־300 מיליארד דולר. המגמה נמשכה גם ב־2023, כשבחמשת החודשים הראשונים של השנה התבצעו ברשת הרכבות 7,126 נסיעות הובלה עם כ־774 אלף TEUs - עלייה של כ־16% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. לפי חברת הרכבות הלאומית של סין, הרשת שהתפתחה כוללת 82 קווי שירות ליותר מ־200 ערים בכ־25 מדינות אירופיות.

"ברקע השיבושים בשרשראות האספקה מהמזרח הרחוק עקב המצור על הים האדום, עולה מחדש קרנה של 'דרך המשי החדשה'", מסכם ברשאן. "רשת מסילות ברזל המשתרעת מהחוף הסיני המזרחי ועד למרכז אירופה. הסחורות העוברות בדרך זו, משחזרות את הדרך שעבר בה מרקו פולו ועוד אינספור סוחרים שהביאו סחורות יקרות מהמזרח הרחוק לאירופה בציר הסחר הבינלאומי, מהחשובים שהיו בעולם העתיק. כל עוד המשבר בים האדום יתמשך, דרך המשי החדשה תמשיך להיות חלופה ראויה".

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

כמה מדינות אירופיות צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף חודש מאי

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • שר החוץ של האיחוד האירופי: "כמה מדינות באיחוד צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף מאי" • עדכונים בולטים

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?