גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוכנית חדשה-ישנה באוצר: מס על כל קילומטר שתסעו ברכב חשמלי

משרד האוצר מציע לקצץ כ-7 מיליארד שקל מתקציב משרד התחבורה ● במסגרת הקיצוצים, מוצע לבטל את הרפורמה בתעריפים שיזמה השרה מירי רגב, ולהחיות את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים

מירי רגב, שרת התחבורה ובצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
מירי רגב, שרת התחבורה ובצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות המלחמה, משרד האוצר מציע לקצץ בתשתיות התחבורה. לפי הצעת משרד האוצר, בשנים 2024-2027 יקוצצו כ-7 מיליארד שקל מתקציב פיתוח התחבורה של ישראל; תדחה הרפורמה בתעריפים שרצתה ליזום שרת התחבורה מירי רגב ולא יתווסף שירות באוטובוסים בשנה הנוכחית. כמו כן, יקוצצו תקציבי החברות הממשלתיות ויגרעו כ-50 תקנים ממשרד התחבורה.

נתניהו, סמוטריץ' ובכירי האוצר מתכנסים לדון היום בתקציב 2024. ומי היחיד שלא הוזמן? 
"דינמיקה של הסלמה": המומחה שמעריך - זה הסיכוי למלחמה חריפה גם בצפון 
בלעדי | אחרי ההודעה הדרמטית של ענקית הספנות הסינית: זה הצעד הבא של ישראל 

על פי הצעת משרד האוצר שהגיעה לידי גלובס, מוצע לשנמך את פרויקט הרכבת הקלה חיפה - נצרת לפרויקט BRT בדומה למטרונית בחיפה. במשרד האוצר שאפו לבטל את הפרויקט בשנים האחרונות אבל שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי התעקשה על קידומו והוא זכה לתקציב של כ-7 מיליארד שקלים, וכעת בעקבות שנמוך הפרויקט תקציבו יעמוד על 5.5 מיליארד שקלים. על הפרויקט נמתחה ביקורת נרחבת מצד מומחי תחבורה באשר לתועלותו, מאחר והתחנות שלו תוכננו מחוץ לערים ברבות מהמקרים וצפי הביקושים לו לא מצדיק, כך גרסו, הקמת רכבת קלה אלא פתרונות תחבורתיים אחרים. מנגד, מדובר בפרויקט דגל של משרד התחבורה בפריפריה.

טלטלה בשוק הרכבות הקלות

לאור זאת, מוצע לבטל את המכרז שפתחה בו חברת חוצה ישראל ושחברות ישראליות ובינלאומיות כבר הגישו את מועמדותן בו, באופן שיהווה טלטלה בשוק הרכבות הקלות, שכן אין עוד מכרזים בתחום הרכבות הקלות בשנים הקרובות ויתכן שעד אף לתחילת העבודות על פרויקט המטרו.

עוד מוצע לשנות את החלטות הממשלה כך שכל מערכת להסעת המונים במטרופולין חיפה תתבסס על מערכת BRT דוגמת המטרונית ולא על מערכת של רכבות קלות, וזאת למרות העובדה שהמטרוניות כבר מלאות עד קצה גבול היכולת בציר הקריות.

כך גם מוצע לדחות פרויקטים נוספים כמו מטרונית בקרית אתא ופרויקט המטרופן לסלילת שבילי אופניים במטרופולין חיפה. עוד מוצע לדחות שורה של כבישים ומחלפים: כביש 60 - עוקף אל ערוב - בני נעים, כביש 60 - צומת אלעזר-צומת הגוש, כביש 45 - ציר המחצבות וכן מחלפים הכוללים את מחלף עתלית, עיסאוויה, נחל עמוד בכביש 85, מחלף עטרות ומחלף גלעם בכביש 781.

משרד האוצר גם מציע להפחית את ה"סלים" התקציביים של משרד התחבורה בהיקף של 630 מיליון שקל בשנה הנוכחית ועוד 470 מיליון שקל בהרשאה להתחייב עד לשנת 2027. סלים אלו כוללים טיפול בבטיחות, אחזקה ותאורת כבישים ביו"ש ופתרונות לגודש. עוד מוצע להאריך את התכנית האסטרטגית לכבישים עד לשנת 2028 - מהלך שיאפשר דחיית תקציבים של כ-2 מיליארד שקלים בהרשאה להתחייב בשנים הקרובות.

כמו כן מוצע לבטל את הרפורמה בתעריפים שיזמה השרה מירי רגב כדי לא להגדיל את תקציב הסובסידיה בתחבורה הציבורית וכן מוצע לבטל את תוספות השירות כדוגמת תוספת קווים ותדירויות בשנת 2024, באופן שעשוי לפגוע בשירות התחבורה הציבורית באוטובוסים.

מהלך נוסף שמקווה משרד האוצר להשיג הוא לקבל החלטת ממשלה הקוראת לכנסת לסיים את חקיקת חוק המטרו וכן הליכי מימונו עד ל-19 בפברואר השנה, לאחר שהוא נגרר כבר שנים בוועדות הכנסת.

"פרויקטים בעלי כדאיות כלכלית נמוכה"

האוצר מסביר את הפרויקטים שנבחרו לקיצוץ כך: "פרויקטים שלא נמצאים בתכנית האסטרטגית לדרכים בדירוג 1, פרויקטים שנמצאים בתכנית האסטרטגית אך הם בעלי כדאיות כלכלית נמוכה וכן קידומי זמינות שניתן לדחות מבלי להשפיע על לוחות הזמנים הסופיים של הפרויקט. כמו כן, מוצע להפחית את תקציבי הסלים העירוניים ב-50% באופן שבו הפרויקטים המבוצעים מכל סל יהיו הפרויקטים הכדאיים ביותר. בנוסף, מוצע להאריך את משך התכנית האסטרטגית לדרכים ולהפחית את ההרשאה להתחייב בשנת 2024 בגין התכנית".

בנוסף, האוצר מציע כאמור לקצץ 10% מתקציבן הארגוני של חברות התשתית הכפופות למשרד התחבורה וכן להפחית 50 תקנים במשרדי הרישוי כך שלא יגוייסו עובדים חדשים לאחר עזיבת העובדים הקיימים ולהעביר את מרבית פעולות משרדי הרישוי דיגיטציה.

בסך הכל קיצוצים אלו יביאו לעמדת משרד האוצר להפחתה מצטברת של 7.4 מיליארד שקלים בשנים 2024-2027.

החלת מס הנסועה על כלי רכב חשמליים

מעבר לשינוי הדרמטי המוצע לתקציב המדינה, במשרד האוצר מנסים גם להחיות את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים - מהלך שהמשרד ניסה לקדם בחוק ההסדרים הקודם ולא הצליח לנוכח התנגדותה של שרת התחבורה. ואולם כעת, תחת שינוי הנסיבות התקציבי שנכפה על ידי המלחמה והצורך בהגדלת הכנסות המדינה - יתכן שלמהלך יהיה סיכוי גדול יותר לעבור.

בכל אופן, מוצע להחיל את המס החל משנת 2026 כשאת המנגנון לו יקבעו אנשי משרד האוצר ורשות המיסים. נכון להיום, נסועת רכבים חשמליים איננה ממוסה, וזאת בניגוד לנסועת רכבי מנוע בעירה פנימית, המשלמים מס בלו עבור הדלק שהם צורכים; זאת למרות שרכבים חשמליים זהים לרכבי בעירה פנימית מבחינת רבות מהשפעותיהם החיצוניות", נכתב. השפעות אלו כוללות את תרומת כלי הרכב האלו לגודש בכבישים ובאוצר חוששים שעלות הנסיעה הזולה תוביל להסתמכות רבה יותר על הרכב הפרטי כשישראל גם ככה מפגרת אחרי מדינות העולם המערבי בנושא זה ועל כן הרכב החשמלי עלול דווקא להגדיל את בעיות הגודש במדינה.

"החלטת ממשלה זו נועדה לקבוע מנגנון למיסוי נסועה של רכבים חשמליים, באופן שישקף לנהגים ברכבים אלו את השפעותיהם החיצוניות, וכך יביא לשימוש ברכבים אלו בהיקף שישיא את הרווחה החברתית", נכתב.

גובה המס שמציע האוצר הוא 15 אגורות עבור כל קילומטר נסועה כאשר המרחק ייבדק אחת לשנה במכוני הרישוי. האוצר מסביר את החלטתו בדבר גובה המס: "גובה מס זה חושב כך שיהיה שקול למס הבלו אותו משלמים רכבי מנוע בעירה פנימית, בהתייחס לרכבים המתאפיינים בצריכת דלק יעילה, ותוך הפחתה של התועלות הייחודיות לרכבים חשמליים בהיבטים של הפחתת פליטות גזי חממה, זיהום אוויר והפחתת רעש"

כך למשל, באוצר מדגימים כי "גובה מס הבלו על בנזין הוא כ-3.3 ש"ח לליטר. מס הבלו המוטל על רכב חדש עם צריכת דלק של 17 ק"מ לליטר הוא כ-19.4 אג' לק"מ ועבור הרכבים באחוזון ה-20 מבחינת צריכת הדלק (19 ק"מ לליטר) מס הבלו עומד על כ-17.4 אג' לק"מ. את התועלות היחסיות של הרכב החשמלי (כ-3 אג' לק"מ בהשוואה לרכב חדש, ומעט פחות מזה ביחס לרכבים היעילים ביותר), ניתן לשקף באמצעות הפחתת המס בהיקף זה, וכך לקבל מס בגובה כ-15 אג' לק"מ, וזאת בהסתמך על ערכי עלויות הפליטה המופיעים בספר הירוק של המשרד להגנת הסביבה ועל מחקרים בינלאומיים".

ביטול ההנחה בתשלום אגרת הרישוי לרכבים חשמליים

עוד מוצע לבטל את ההנחה הקיימת היום בתשלום אגרת הרישוי לרכבים חשמליים. "השירותים בגינם נגבית אגרת הרישוי אינם שונים בין רכב רגיל לרכב חשמלי, ועל כן אין הצדקה להטבה זו שנאמדת ב-1,700 ש"ח לשנה לכל כלי רכב", הוסבר.

מצד שני, האוצר מציע גם גזרים לבעלי הרכבים החשמליים, יתכן שזו נועדה גם כדי לרכך את חברי הממשלה המתנגדים אוטומטית לכל מיסוי או קיצוץ. שיעורי מס הקנייה המופחתים לכלי רכב אלו אמורים להצטמצם עם השנים באופן של מתווה עולה - כלומר בשנים 2023 ו-2024 חלה עלייה מדורגת בשיעורי המס, כך שהמיסוי על רכבים חשמליים החל מה-1 לינואר 2024 הוא 35% ותקרת ההטבה הינה 50 אלף ש"ח. "במקביל, מגמת הכניסה של הרכבים החשמליים לישראל התחזקה עד שבשנת 2022 שיעור הרכבים החשמליים שיובאו לישראל עמד על 14% מתוך כלל הרכבים המיובאים", נכתב.

כך הוסבר כי לפי המצב הקיים, החל מה-1 לינואר 2025 מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי להשתוות למס המוטל על רכבי בנזין - 83% מס קנייה עם הפחתת המיסוי בהתאם לנוסחת מיסוי ירוק. "שינוי קיצוני זה ביחס לשיעורי המיסוי בשנת 2024 צפוי לבלום את מגמת הכניסה של הרכבים החשמליים לישראל, ועל כן מוצע לקבוע בצו מדרגות נוספות בשיעורי מס הקנייה עבור השנים 2027-2025".

כך מוצע כי שיעור המס יעמוד בשנת 2025 על 50% עד לתקרת הטבה של 35 אל שקלים, בשנת 2026 על 57% ועד לתקרת הטבה של 30 אלף שקלים וכן בשנת 2027 על 65% ועד לתקרת הטבה של 25 אלף שקלים.

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק