אחרי ההודעה הדרמטית של ענקית הספנות הסינית: זה הצעד הבא של ישראל

השבוע נחשף בגלובס כי ענקית הספנות קוסקו החליטה להפסיק לשוט לישראל, למרות שאין איום ממשי לפגיעה בה בים האדום • משרד החוץ זימן את שגריר סין לפגישה, מאחר שחברת הספנות היא חברה ממשלתית, שלא הייתה עושה צעד כזה ללא הוראה ישירה מבייג'ינג'

אונייה של חברת COSCO / צילום: Shutterstock
אונייה של חברת COSCO / צילום: Shutterstock

כיומיים לאחר חשיפת גלובס אודות החלטת ענקית הספנות הסינית קוסקו להפסיק לשוט לישראל, לגלובס נודע היום (ג') כי משרד החוץ זימן את שגריר סין צאי רון לפגישה. הסיבה לפגישה היא שקוסקו היא חברה ממשלתית וללא הוראה ישירה מבייג'ינג, היא לא הייתה נוקטת בצעד שכזה.

הפתרון של היבואנים למשבר בים האדום: רכבות משא מסין לאירופה 
"אנחנו יכולים למות": איך נראים החיים של ספנים ששטים דרך הים האדום? 

סוגיית קוסקו צפויה להוות נושא מרכזי בפגישה עם השגריר, שצפויה לעסוק גם במערכת היחסים הסינית־איראנית והשפעות בייג'ין על טהרן. מעבר לכך, הפגישה צפויה לעסוק גם בנושא הפלסטיני, במיוחד בתקופה שבה עוסקים ב"יום שאחרי" ברצועת עזה.

גורמים ששוחחו עם גלובס ציינו כי משרד החוץ פועל ללא לאות, הן בהקשר קוסקו והן בכלל, להבטחת נתיבי השיט עם ישראל. 

בה בעת, סין היא יעד היצוא של 91% מהנפט של איראן, ועל כן תרחיש שבו החות'ים ינסו לפגוע באוניות סיניות הוא חריג ביותר - אפילו במצב הנוכחי. הצעד של קוסקו התבצע לאחר שחברה בת שלה מהונג קונג, OOCL, ביצעה כבר צעד דומה וחזרה בה. עם זאת, קוסקו משמעותית בהרבה, מעצם היותה החברה הרביעית בגודלה בעולם שחולשת על כ־11% מהובלת המכולות ובשל שיתוף הפעולה שלה עם צים.

אותו שיתוף פעולה עם צים שנפסק בעקבות הפסקת השיט של קוסקו עם ישראל, אילץ את החברה הישראלית להודיע אתמול ללקוחותיה כי היא תקח על עצמה את הקווים לדרום צרפת, וכן לגנואה ולסאלרנו באיטליה. היא תעשה זאת החל מ־19 בינואר, מה שצפוי להפחית אף יותר את זמינות אוניות צים - ולהגדיל את העלויות.