גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנשי אגף התקציבים נבזיים": ככה עוד לא שמעתם מנכ"ל של חברה ממשלתית מדבר

מאיר שפיגלר סגר רק לאחרונה שנה כמנכ"ל חברת החשמל, וכבר יש לו בטן מלאה על הגורמים מסביב ● הוא טוען שאנשי אגף תקציבים "עסוקים רק בלסדר לעצמם את התפקיד הבא", מספר על "ההחלטות חסרות האחריות" שהתקבלו טרם תקופתו, מגיב על המצב הפיננסי הגרוע של החברה, ומזהיר מפני מחסור בחשמל במקרה של מלחמה בצפון: "הדרום יהיה משחק ילדים לעומת זה" ● ראיון מיוחד

מאיר שפיגלר, מנכ''ל חברת החשמל / צילום: רמי זרנגר
מאיר שפיגלר, מנכ''ל חברת החשמל / צילום: רמי זרנגר

 

במגזר הציבורי אין הרבה מנהלים מנוסים ומעורים בקלחת הפוליטית כמו מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל. בעבר הוא היה חבר מרכז ליכוד, אבל גם ללא טייטל רשמי, ואולי בעיקר בלעדיו, הוא נחשב מקורב מאוד לשורה של פוליטיקאים. הוא הספיק לכהן כמנכ"ל משרד הדתות, מנכ"ל קרן קיימת לישראל ומנכ"ל הביטוח הלאומי. בתווך גם שימש כפרויקטור לעלייה מאוקראינה בעקבות פלישת רוסיה ב־2022. כך, מי שנחשב אנונימי למדי בציבור הרחב, מוכר מאוד במסדרונות השלטון והפקידות, שם גם יודעים היטב את לשונו המשתלחת.

מאחורי הכאפייה האדומה: כך הפך דובר חמאס לפנים של המלחמה
הישג שהיה שמור רק לבינה המלאכותית: נער בן 13 ניצח את טטריס
"אנחנו באירוע של 15 אלף פצועים, לא כולל נפש. זו דרמה": שיחה עם עדי שטראוס

בראיון מיוחד ל־G לציון שנה בראשות חברת החשמל מדבר שפיגלר (65) בלי חשבון על האתגרים השוטפים בימי מלחמה ועל המאבקים מול הרגולטורים והפקידים.

"תמיד יבואו בטענות אלינו, כל השאר בורחים מאחריות"

שפיגלר נולד וגדל בצפת ואת שירותו הצבאי עשה כטכנאי וכמדריך לוחמה אלקטרונית בחיל הים. לאחר מכן הוא השלים תואר בהנדסת חשמל ועבד כמהנדס. בהמשך גם הגיע תואר במשפטים, הסמכה לעריכת דין ותואר שני במנהל עסקים. למרות לשונו המשתלחת, שפיגלר מוטרד וגאה בימים אלו מדבר אחד: "הבן שלי נמצא בחאן יונס עם סיירת צנחנים כבר חמישה שבועות".

אך כשפותחים איתו את הנושא המקצועי, מגלים בטן מלאה על אגף התקציבים, רשות החשמל וחברת ניהול מערכת החשמל נגה. "כשאין חשמל לא באים אל אף אחד מהם בטענות. מישהו מכיר את נגה? בשביל רוב הישראלים זה שם של בחורה. מישהו מכיר את אגף תקציבים או את רשות החשמל? תמיד יבואו בטענות לחברת החשמל. כל השאר בורחים מאחריות, הם מהאו"ם.

 

"אנשי אגף תקציבים נבזיים, שכחו את הפסוק 'מדבר שקר תרחק'. הם רוויי דיבה ואומרים שאני מנצל את ההזדמנות במלחמה לשיפור חברת החשמל. אני רוצה כסף לכיס שלי? אני סך הכול רוצה להצטייד מתוך הבנה שמה שקורה עכשיו בדרום הוא משחק ילדים לעומת מה שעלול להיות בצפון.

"החבר'ה באגף תקציבים באים כדי ללכת, ועסוקים לסדר לעצמם את התפקיד הבא". שפיגלר מבסס את דבריו ככל הנראה על מקרים כמו המעבר של אודי אדירי, שהיה סגן הממונה על אגף תקציבים במשרד האוצר וכיהן כמנכ"ל משרד האנרגיה, או הראל שליסל, שעזב את האגף לטובת תפקיד ראש תחום אנרגיה בקרן ג'נריישן קפיטל.

"יש לי מריבות איתם, ועבור מה? עבור רכישת חלקי חילוף וכלי עבודה. הם לא רוצים לתקצב וממשיכים לטעון שאני מנצל לרעה את המצב, שאני רק רוצה לשפר את האיתנות הפיננסית של חברת החשמל".

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

שפיגלר מציין כדוגמה רכישה שביצעה החברה, כשקנתה 12 תחנות משנה ניידות (תחמ"שים). כך, אם תחנת משנה נפגעת, מביאים תחנה אחרת ניידת, מחברים אותה למקטע שנותק ומספקים חשמל. "באגף תקציבים אמרו לי כמובן לא לקנות. תשאל אותם אם אי פעם הם ראו קרני שמש. האם הם יודעים איך נראה כבל או מה זה תחמ"ש ותחנת כוח במציאות. יושבים שם אנשים שמקבלים החלטות ולא נושאים בשום אחריות שתנבע מההחלטות שלהם.

"יש לי הצעה: שכל בעלי הסמכויות המשמעותיות לתפקוד המדינה והמשק יתחייבו בכתב שהם נושאים באחריות גם חמש שנים לאחר תפקידם. אני אשמח לחתום, אבל אני רוצה לראות מישהו מהם חותם. אם הם יעשו את זה, אני מתחייב להיות במנזר השתקנים".

יוגב גרדוס, ראש אגף התקציבים באוצר / צילום: דוברות משרד האוצר

לדברי שפיגלר, במשך חודש הוא עשה עבודת מטה כדי לבדוק כיצד צריך להצטייד באותן תחנות משנה ניידות. "אני מקבל מזה דיבידנד? זה רק כאב ראש. אני צריך לפרוס את התחנות, לאחסן אותן ועוד. אם לא יהיה אותן, ולא תהיה תאורה, האם יבואו בטענות לאגף תקציבים?

"אני לא עושה את זה בגלל הביקורת, אלא בשל המחויבות לאינטרס הציבורי. הצורך בחשמל רק יגדל - מטרו, עמדות טעינה ורכבים חשמליים ועוד. מאיפה זה יבוא? מי יעשה את זה, אגף תקציבים? יש לי תקנים פתוחים ואני מזמין את אנשי רשות החשמל ואגף תקציבים לבוא לעבוד בחברת החשמל. אני מוכן לקלוט את כולם. אני אשמח לראות את שועי הארץ הללו עובדים בשטח. אדאג להם לכלי עבודה, לאוכל, למים ולכובע, שהשמש לא תחמם יותר מדי".

אתה מציג תמונה של אגף תקציבים כל יכול מול מאיר שפיגלר. בוא, אתה יותר חזק ומקושר מהרפרנט של אגף תקציבים.
"עם כל הכבוד, להבדיל מהם, לי יש גם יכולות וגם מגבלות. אני עושה כל שעל ידי ונאבק, אבל לא תמיד מצליח".

בוא נזכור שגם יש מלחמה בחוץ. זה אמנם פופוליסטי מעט, אבל כשהם נותנים לך, יש פחות לפגזים.
"אתה חושב שמערכת יכולה לירות פגז אם למצבר אין חשמל? חשוב לזכור שבלי חשמל לא משגרים כלום, שטנק לא זז בלי מצבר, שאפילו אין מים בלי חשמל. אז תגיד אתה מה יותר חשוב - פגזים או חשמל?".

"צה"ל היה אמור לאבטח אותנו ולא היה שם"

לאחרונה שפיגלר סיים שנה בתפקיד. במהלך התקופה התקדמו שני מיזמים משמעותיים לרשת ההולכה, שבה מתמקדת החברה בעקבות הרפורמה במשק החשמל. בראש ובראשונה מדובר באשכול נגב, שההקמה שלו נמשכת כבר כ־24 שנים, בגלל התיישבויות בדואיות בלתי חוקיות. בשבועות הקרובים צפויה להיות מושלמת הקמתו של הקו, באורך של כ־150 ק"מ, שהציפייה היא שבשנת 2030 יוביל כ־3,600 מגה־ואט אנרגיות מתחדשות מדי יום. הפרויקט השני הוא בקלנסווה, קו שכבר הושלם ולא חושמל בגלל שעובר מעל בתי תושבים. בסופו של דבר, לפני כחמישה חודשים זה קרה.

"במהלך התקופה למדתי בעיקר שאני לא יודע כלום, שדברים טובים צריך לעבות ולא לקבל כברורים מאליהם", אומר שפיגלר, אך גם לא חוסך ביקורת מחברת החשמל על דברים שנעשו בטרם תקופתו. "התקבלו החלטות שבמידה מסוימת היו חסרות אחריות. סגרו אתרי שירות מקצועי. יחידות מקצועיות בשטח עם ציוד, במקומות כמו אשקלון, אשדוד, אריאל, צפת ונהריה, רצו להתייעל, והעבירו אותן לתשעה מרכזי ביצוע.

"החלטתי לסובב את הגלגל אחורה, וזה הוכיח את עצמו במלחמה. תאר לך אדם שיש לו תקלה בצפת והוא צריך לנסוע לכרמיאל, לחזור לצפת ולהפך, והכול בשעת מלחמה. אנחנו מקבלים על זה פרגון מכל הרשויות".

אורות רבין חדרה / צילום: יח''צ

כפי ששפיגלר מציין, האתגר המרכזי בשנה זו היה, כמובן, לא מתוכנן: המלחמה, שנוסף לכול גבתה את חייהם של ארבעה עובדי החברה בעת שיצאו לשטח כדי לדאוג לרשת החשמל. "אחת התובנות החשובות הן הקריטיות של הטמנת קווי מתח. אנחנו כבר עכשיו פועלים בנושא".

מיד אחרי 7 באוקטובר, כשהמחבלים עוד היו בשטח, שפילגר יצא עם העובדים שלו לדרום. "כשהיינו בשדרות לא היו אנשים ברחובות, למעט אנשי ביטחון וחברת החשמל. צה"ל היה אמור לאבטח אותנו ולא היה שם. הצבא פחד יותר מאיתנו. אדם נורמלי יגיד 'לא באתי לסכן את חיי', אבל העובדים מסניף אשדוד עלו על המנוף. שום עובד לא נעדר וכל בר־דעת הבין את משמעות העלטה. העובדים שלי עבדו תחת סכנה גם בתחנת רוטנברג, שסמוכה ממש לחוף של זיקים".

אתגר נוסף היה גיוס של כעשירית מכוח האדם של החברה למילואים וההתמודדות של עובדים אחרים שפונו מבתיהם ומקום העבודה כבר לא היה בקרבת ביתם. "עבור עבודות עפר היו לנו למשל קבלנים במיקור חוץ, אבל אף אחד לא רצה לבוא. גייסנו פנסיונרים של חברת החשמל שנקראו לדגל. הגיעו אנשים איכותיים והבאתי להם ציוד".

"לקחנו על עצמנו יותר ממה שהיינו אמורים"

מצבה הפיננסי של חברת החשמל עוד בטרם הגעת שפיגלר היה רע, ובשנה האחרונה הוא לא הצליח להביא למפנה. לאחר שבדצמבר 2022 קבע הדירקטוריון כי החוב שלה לא יעלה על 36.5 מיליארד שקל, החוב נטו בתום הרבעון השלישי של השנה עמד על כ־37.9 מיליארד שקל. זאת למרות שהרווח הגולמי ברבעון השלישי הוכפל ביחס לתקופה המקבילה אשתקד לכ־1.6 מיליארד שקל. והכול עוד בטרם השפעות המלחמה.

"כרגע אנחנו במצב מאוזן, ועדיין לקחנו על עצמנו יותר ממה שהיינו אמורים. חרגנו מהמדדים שנקבעו לנו במסגרת הרפורמה בחברה כדי לעמוד במשימות שעל הפרק. מובן שזה צריך להיות עם אחריות ומידתיות, ולא בהפקרות. חברות תשתית בכל העולם מתפקדות מגיוס הון וקבלת החזר באמצעות תעריף החשמל לאורך זמן. אם זה עובד בעולם, כנראה שזה עובד".

בתחילת ינואר החליטה רשות החשמל להעלות את התעריף ב־2.6%. הסתדרת.
"זה היה צריך להיות 7%, תעריף החשמל בישראל הוא מהנמוכים בעולם. לצערי הרב, ההחלטות על התעריף, שאמור לממן את הוצאות חברת החשמל, מתקבלות עם משקל בלתי מבוטל של היבטים פוליטיים. מי שרוקחת אותן היא רשות החשמל, שמועלת בתפקידה ובאחריות שלה. הם לא מסוגלים להתמודד עם העובדה שההחלטות לעניין הסמכויות שמצויות בידם צריכות להיות על בסיס מקצועי בלבד, ללא שיקולים זרים ובוודאי ללא לחצים פוליטיים.

"המדינה מממנת את חברת החשמל בעזרת תעריף החשמל, אין פרוטה אחת מתקציב המדינה שעוברת לתקציב שלנו. ההכנסות שלי הן מצריכת החשמל, בדיוק כמו שההכנסות של חברת מקורות הן מתעריף המים. אבל בגלל שחשמל זה נושא רגיש, פוליטיקאים קובעים לי את התעריף. צריכים לתת את הדעת על כך".

אתגר נוסף של חברת החשמל הוא חוב של הרשות הפלסטינית שהצטבר לאורך שנים, ומתקרב לכ־2 מיליארד שקל. "זו לא רק סוגיה כלכלית. אנחנו פועלים עם משרד האוצר ושר האוצר לראות איך מקזזים את החוב מכספי הרשות. בעולם מסודר אם אתה נותן שירות - לא יעלה על הדעת שלא תקבל תמורה".

"ברשות החשמל מכסת"חים את עצמם על חשבון הציבור"

אירוע תמוה במיוחד התרחש בספטמבר האחרון. בהודעה משותפת לכל הגורמים התברר במפתיע כי על בסיס רשת החשמל הקיימת ניתן יהיה להשתמש ב־2,000 מגה־ואט נוספים של אנרגיות מתחדשות, כלומר הרבה יותר הספק על אותם כבלים.

"זו רשלנות פושעת של רשות החשמל ושל חברת נגה, שבמשך שנים לא עשו את המובן מאליו", תוקף שפיגלר. "פתאום, לנוכח מאבק עיקש של חברת החשמל ומשרד האנרגיה, הם עשו זאת מבלי לשנות דבר. פתאום הם גילו פאטה מורגנה, שאפשר להכניס עוד 2,500-2,300 אנרגיה ירוקה לרשת. זה סטארט־אפ. בפועל במשך שנים הם פגעו באינטרס הציבורי בגלל שיקולים זרים".

 

ההחלטה הזאת נובעת, לטעמו, מפחד מנשיאה באחריות. "את קיבולת הרשת הם חישבו כמקרה הקיצוני ביותר, כאילו כל מי שיש לו אישור לספק חשמל מכניס אותו בדיוק באותו הזמן, וכולם מזרימים לתוך הרשת, מה שכמובן לא קורה ב־95%-99% מהזמן.

"באנו ושאלנו למה? זו לא סמכות שלי, אבל אמרתי 'קחו ממוצע, ואם תגיעו לנקודה הקיצונית של החריגה, תקצצו את האנרגיה ותשלמו פיצוי ליצרנים'. זה שהם לא עשו את זה עד עכשיו, אומר שאנרגיה ירוקה זמינה לא הוזרמה. כך עובדת רשות החשמל, מכסת"חים את עצמם על חשבון הציבור כולו".

דוגמה נוספת שמביא שפיגלר היא התקנת מונים חכמים בבתים ובדירות שלנו. לדבריו, לא היה אישור מרשות החשמל, "אבל הכפלתי את קצב ההתקנות בלי לשאול אותם. כי זה חשוב למשק החשמל ולמדינת ישראל, למרות שזה לא עוזר לי כחברת החשמל. אבל ברשות לא אישרו את זה וברחו מאחריות. אם זה היה תלוי בהם, זה לא היה מושלם גם ב־5040. זו רשות החשמל".

מחסור בחשמל? "פאניקה לא מוצדקת"

הרפורמה במשק החשמל ב־2018 קבעה כי חברת החשמל תפסיק להיות מונופול במקטע הייצור, ותישאר מונופול רק במקטעי ההולכה והחלוקה. על כן, חשיבותה עודנה רבה, ודאי נוכח ריבוי הפסקות החשמל וההערכה של חברת נגה כי אם לא יהיו שתי תחנות כוח נוספות עד 2030 - ייווצר מחסור.

"מדובר בפאניקה לא מוצדקת", אומר שפיגלר. להערכתו, הקמת תחנת הכוח קסם ליד ראש העין והרחבת תחנת הכוח דוראד תספיק למלא את הצרכים.

בינתיים כבר סבלנו בשנה האחרונה לפחות משתי הפסקות חשמל גדולות ונרחבות. ביוני נותקו כ־300 אלף בתי אב מחשמל, ולפני כשלושה שבועות נותקו כ־150 אלף איש.
"שוב מדובר באשמת חברת נגה. ביוני החליטו שם לקחת מרווח ביטחון פי כמה ממה שצריך בגלל פאניקה. אם קורית תאונה בצומת מסוכן, שמים רמזור אחד, לא עשרה רמזורים. זה גוף שמתפקד בצורה לא טובה ומשיקולים זרים, וזו התוצאה".

לגבי התקלה בדצמבר האחרון מסביר שפיגלר כי מדובר בחלק מתחנת אורות רבין שהופעל לראשונה רק באוגוסט. "הייתה תקלה כשהמערכת הייתה בהרצה. ולמרות ההרצה - נגה לקחו את כל ההספק. מה שקרה זה 660 מגה־ואט שירדו במכה אחת. בנגה היו צריכים להביא את זה בחשבון. שייתנו רזרבה חמה, תחנות שלא בשיא הייצור ויהיו מוכנות במקרה של נתק".

יחידת הייצור מחז"מ (מחזור משולב) 70 בתחנת אורות רבין אינה היחידה שסובלת מעיכובים משמעותיים בלוחות הזמנים של ההסבה מפחם לגז טבעי. בתחילה אותו מחז"מ היה אמור לפעול בספטמבר 2022, ומחז"מ 80 כחצי שנה אחריו. לפי הערכות מעודכנות יותר, מחז"מ 80 אמור להתחיל לפעול בספטמבר הקרוב. בד בבד יש שלוש יחידות ייצור ברוטנברג שמיועדות להשלים את תהליך המעבר מפחם לגז טבעי.

"העיכובים הם גם באחריותנו, לוחות הזמנים היו לא מציאותיים", מודה שפיגלר. "אמרנו שנעשה זאת בתוך 30 חודשים, כשהבנצ'רק העולמי הוא 44 חודשים. בדיעבד נעשה זאת ב־48 חודשים. זה אכן לא בסדר. סיימנו הסבה ברוטנברג, כשנגה צריכה לאפשר את היחידה הראשונה של ההסבה כדי לעשות את הבדיקות. אבל לקחנו אחריות להשלים את ההסבות, בלי נגה".

מינוי יו"ר הדירקטוריון מתעכב? "הארגון מתפקד"

יו"ר הדירקטוריון הקודם של חברת החשמל סיים את תפקידו באוגוסט 2021. מאז מתעכב המינוי בין השאר בשל מחלוקת מתמשכת בין השרים דוד אמסלם וישראל כץ, שכעת עבר להיות שר החוץ ובמקומו מונה השר אלי כהן.

שר האנרגיה לשעבר ישראל כ''ץ ומנכ''ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

על הסיטואציה הזאת, שבה חברה מתנהלת יותר משנתיים ללא יו"ר, אומר שפיגלר: "הארגון מתפקד ללא דופי. מבחינתי יש יו"ר, שלמה ארביב, המכהן כמ"מ. בטרם קיבל את השרביט, הוא היה דירקטור פעיל בחברת חשמל כארבע שנים. הוא בקי בפרטים ומשתתף בכל הישיבות המשמעותיות והרלוונטיות. אני מאמין בהיררכיה, מה שהדירקטוריון אומר - אני עושה. זה לא בסמכותי למנות את היו"ר, זה בסמכות השרים ומה שיקבעו יהיה".

סוגיות פוליטיות השפיעו גם על שפיגלר, שבמקור היה אמור להתמנות לתפקיד הפרויקטור שידאג לשיקום האזרחי של עוטף עזה. למה זה לא קרה? "הייתי אמור להיות אמון על התחומים הכלכליים והחברתיים. עבורי זה להיכנס בצורה חלקה, עשיתי את זה בביטוח לאומי, בקורונה ובעולים מאוקראינה. השר סמוטריץ' התקשר ואמר שהוא רוצה לקרוא לי לדגל. הסכמתי לפני שידעתי במה מדובר. אני רק דרשתי להישאר בחברת החשמל, בדיוק כמו במשבר העלייה מאוקראינה, שלא עזבתי בעקבותיו את תפקידי.

"מה שקרה הוא ששר האנרגיה כץ אמר שצריך לבחור בין לבין. מבחינתו הוא צודק בגישה, וזו אכן האחריות שלו. אני חושב שהייתי יכול לעשות זאת, אך אני לא מתווכח. אני לא יכול לעזוב את חברת החשמל".

מנגה ניהול מערכת החשמל נמסר: "שמה של חברת נגה לקוח מספר יחזקאל. במקום לקדם תוכניות, מנכ"ל חברת החשמל עסוק בהכפשת שותפיו ואפילו לא מצא פנאי בשנה האחרונה להיפגש עם מנכ"ל נגה. באשר לתוספת אנרגיות שמש ברשתות - חבל שחברת החשמל שאמונה על העברת נתונים לנגה לא עושה כן, ובכך מועלת בתפקידה. כמו כן, מצופה ממנכ"ל חברה ממשלתית אסטרטגית לעסוק בעמידה בלו"ז ביצוע של פרויקטים ולטפל באמינות תחנות הכח של חברת החשמל.

מרשות החשמל נמסר: "רשות החשמל פועלת במקצועיות ומפרסמת בצורה שקופה את כל החלטותיה והנתונים תוך קבלת תגובות הציבור לכל החלטה. ניתן לראות כי הרשות לא פוסחת על סעיפי ההוצאות של חברת חשמל, אך גם רואה לנגד עיניה את טובת ציבור צרכני החשמל"

מאגף תקציבים לא נמסרה תגובה.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר