ארבעים שנה אחרי שהמשחק הגיע לעולם, נער בן 13 ניצח את טטריס

כמעט 40 שנה אחרי שהגיח לעולם, משחק הטטריס עדיין מצליח לייצר כותרות לאחר שבן אנוש סיים אותו לראשונה בחודש שעבר • איך זה לא קרה עד עכשיו, מה יש במשחק הנוסטלגי שעדיין מצליח לשמור על פופולריות ולמה הוא רלוונטי דווקא במלחמה?

וויליס גיבסון מבין שהוא ניצח את טטריס. ''אני לא מרגיש את האצבעות שלי'' / צילום: מתוך יוטיוב Blue scuti
וויליס גיבסון מבין שהוא ניצח את טטריס. ''אני לא מרגיש את האצבעות שלי'' / צילום: מתוך יוטיוב Blue scuti

קצת קשה להאמין, אבל בעולם של פלייסטיישן ומבחר משחקים בלתי נגמר, דווקא משחק הטטריס הנוסטלגי תפס את הכותרות בשבועות האחרונים. זה קרה לאחר שב־21 בדצמבר וויליס גיבסון, נער בן 13 מאוקלהומה, היה האדם הראשון בהיסטוריה שהגיע לשלב 157, הביא את המערכת לידי התרסקות ולמעשה סיים את משחק הטטריס.

מאחורי הכאפייה האדומה: כך הפך דובר חמאס לפנים של המלחמה
"אנשי אגף תקציבים נבזיים. הם אומרים שאני מנצל את ההזדמנות במלחמה לשיפור חברת החשמל"
"אנחנו באירוע של 15 אלף פצועים, לא כולל נפש. זו דרמה": שיחה עם עדי שטראוס 

בסרטון שהעלה ליוטיוב בשבוע שעבר אפשר לראות את גיבסון, ששיחק טטריס באופן תחרותי מ־2021 תחת השם Blue Scuti, כמעט מתמוטט על הכיסא שלו לאחר שהבין מה עשה. "אוי אלוהים, אני לא מרגיש את האצבעות שלי", הוא אמר. עד כמה ההישג הזה גדול והאם יש לאן להתקדם מכאן? כדי להבין זאת יש לחזור מעט אל ההיסטוריה של טטריס.

520 מיליון יחידות

משחק הטטריס פותח ב־1984 על ידי מהנדס התוכנה הסובייטי אלכסיי פז'יטנוב. גרסת הקונסולה הראשונה, שבה שיחק גיבסון, הופצה על ידי נינטנדו ב־1989. בשנות ה־90 כמעט כל ילד החזיק את המשחק בכיס, ומאז המצאתו יותר מ־520 מיליון יחידות שלו נמכרו ברחבי העולם. אך זה לא רק נחלת העבר - בשנה האחרונה המשחק הצליח לעניין עשרות אלפי אנשים שצפו בו בטוויץ', פלטפורמת השידורים החיים של אמזון המתמקדת במשחקי וידאו, בזמן מצטבר של כ־400 אלף שעות.

למעשה, הטטריס הוא בעצם פאזל מתקדם - במהלך המשחק יורדות על המסך צורות מרחפות ועל השחקן לסדר אותן בצורה כזו שישלימו שורות על הקרקע. כל שורה שלמה שמצטברת נעלמת, ובכל עשר שורות שנעלמות עולים שלב. בשלבים המתקדמים המהירות הולכת וגדלה.

3 דברים שלא ידעתם על טטריס

1. טטריס היה משחק הווידאו הראשון שהגיע לחלל. זה קרה בשנת 1993 בזכות הקוסמונאוט הרוסי אלכסנדר סרברוב.
2. "אפקט טטריס" הוא מונח רפואי שנטבע בעקבות המשחק. לפיו, כשאנשים מרימים את הראש מהמסך הם ממשיכים לראות צורות.
3. השם טטריס מגיע גם מאהבה לטניס. פז'יטנוב שילב את המילה טטרה, שמקורה ביוונית עתיקה, המתייחסת לצורות שמורכבות מארבע קוביות, עם הסיומת של המילה טניס.

במשך שנים נחשב שלב 29 לסוף המשחק. לא בגלל שאין אחריו שלבים, אלא כי הצורות בו נופלות מהר מאוד, ואף אחד לא הצליח לגבור על כך. אבל בעשור האחרון אנשי הגיימינג פיתחו טכניקות לחיצה חדשה והתחילו לשבור שיאים בקצב מסחרר עד שהגיעו לרמה 138.

בשלב הזה הופיע באג נוסף שהקשה על שבירת שיאים נוספים - הצבעים החלו להשתבש והיה קשה להבחין בין צבע לצבע. תקלה זו הייתה בשלב 138 מהיום הראשון שטטריס יצא לעולם, אך נראה שאף אחד לא באמת חשב שיום אחד זה יהיה רלוונטי ומישהו יגיע לשלב שכזה.

אחרי שבני האנוש נתקעו, ב־2021 הבינה המלאכותית הצטרפה לחגיגה וניסתה לדחוף את המשחק מעבר ליכולתו של האדם. כך, המתכנת גרג קאנון יצר בוט שהגיע עד לשלב 237 - שם המשחק קורס באופן סופי. אך למעשה, כדי לסיים את המשחק לא חייבים להגיע עד לשם: ב־2022 לאחר שורת ניסויים, חוקרים הגיעו להבנה שאם הכול במשחק מתנהל כרגיל ללא חריגות, המערכת יכולה לקרוס לראשונה כבר בשלב 155. הם אף מיפו את כל הסיכויים ונקודות היציאה הנוספות.

המחקר הזה גרם לכך שבעולם הטטריס סוף סוף הבינו איך אפשר לנצח את המשחק. בניגוד לעלטה ששררה בתחום, פתאום היה אפשר לראות את האור.

קרב הטיטאנים הגיע לשיאו

והאור הזה החל להופיע בשלושה ימים מותחים ערב חג המולד. זה החל ב-19 בדצמבר כאשר משתמש בשם fractal161 הודיע שהוא מרכז מאמץ ועושה כמה שיותר ניסיונות כדי לנצח את טטריס. אלא שגם גיבסון, הנער מאוקלהומה שמע את זה ולא נותר מאחור: עוד באותו היום הוא שבר את שיא העולם לנקודות במשחק (6.6 מיליון), אך לא הצליח לסיים אותו.

המרוץ הזה המשיך למחרת, ב-20 בדצמבר, כאשר fractal161 שבר גם הוא את שיא העולם, הגיע לשלב 146, והעמיד את סך הנקודות על 6.7 מיליון. אם זה לא מספיק, באותו היום הצטרף למרוץ שחקן נוסף, ג'רלד פרימן, והצליח לשבור את השיא ולהגיע לשלב 150. גם גיבסון כמובן היה שותף באותו היום לניסיונות אך לא הצליח להגיע ליעד.

קרב הטיטאנים הזה של שלושת השחקנים הגיע לשיאו ביום חמישי, 21 בדצמבר: גיבסון הגיע לשלב 155, השלב הראשון שבו המשחק יכול לקרוס. הנער בן ה-13 כבר היה בטוח שהוא מגיע להישג המבוקש, אך ממש ברגע האחרון הוא הוריד שלוש שורות במקום שתיים, מה שבדיעבד גרם לכך שהמערכת לא תקרוס והמשחק ימשיך.

גיבסון המאוכזב ידע שהוא פספס את ההזדמנות, אך הוא כבר היה מוכן לנקודת הקריסה הבאה: שלב 157. ושם, כאמור, שום דבר כבר לא השתבש. הוא הגיע ליעד, המערכת קרסה והוא הפך לראשון בהיסטוריה שמצליח להביא את מסך הטטריס לידי התרסקות. את ההתרגשות שלו היה קשה לפספס: הוא תפס את הפנים, נע ללא הפסקה בכיסא ונראה כמו מישהו שהשיג את המבוקש הגדול ביותר בחייו. קרב הטיטאנים הוכרע. לפחות בינתיים.

הקרב הזה, מעבר להיותו שובר שיאים, גרם גם לקפיצה בפופולריות של המשחק החודש. אם בשנה האחרונה הוא דורג במקום ה־1425 במשחקים הנצפים בטוויץ', השיא שנשבר הקפיץ אותו למקום 965. גיבסון, אגב, מדורג במקום ה־11 בלבד בטבלת השחקנים הנצפים ביותר בטטריס. השיא הנוכחי כנראה יעלה לו את המניה, אך ספק אם יצליח לעקוף את הנמסיס שלו, fractal161, שנמצא במקום הראשון בפער גדול מהשאר.

"קלונקס דיגיטלי"

ואחרי הכול, צריך לשאול איך בשנת 2024, בעידן בו יש משחקים כל כך מתקדמים, טטריס עדיין נחשב למשחק פופולרי. ד"ר אלחנן גזית מרצה, חוקר ויועץ גיימינג, מטאוורס וחדשנות דיגיטלית, בטוח שדווקא הפשטות היא הסוד. "המשחק נגיש ב-65 פלטפורמות, אפשר ממש למצוא אותו בכל פלטפורמה שתרצה, ונורא קל להתחיל לשחק בו. אז מצד אחד הוא מאוד פשוט, ומצד שני בשביל להגיע לרמות הגבוהות צריך להיות ממש טוב ולפתח יצירתיות.

ד''ר אלחנן גזית, מרצה וחוקר גיימינג / צילום: juloot
 ד''ר אלחנן גזית, מרצה וחוקר גיימינג / צילום: juloot

"אתה לא חייב להיות גיימר תותח כדי לשחק טטריס. אפשר פשוט לפתוח אותו ברכבת ולהתחיל לשחק. הוא גם מעביר את הזמן וגם יש לו השפעות חזקות מאוד על הבריאות הנפשית".

גזית מסביר שעל פי מחקרים טטריס יכול ממש לשמש כ"קלונקס דיגיטלי" ולהפחית חרדה ולחץ. "המשחק גורם להסחת קשב משמעותית. אך חוץ מזה יש תופעה שנקראת 'טטריס אפקט' - אנשים כל כך ממוקדים במשחק ובצורותיו כך שהן ממש נצרבות ומופיעות להם בדמיון גם אחרי שהם מסיימים לשחק. זה עשוי להרגיע. אז נניח עכשיו בזמן המלחמה, אפשר להביא לילדים את דיוויד ברוזה שינגן להם במקלט, אבל גם אפשר להביא להם טטריס".

עוד יש לאן להתקדם

את הטטריס אפשר להשיג היום בקלות ובזול כמעט בכל מקום. כמה זה קל? כבר בשנת 1993 טטריס היה משחק הווידאו הראשון שהגיע לחלל עם האסטרונאוט הרוסי אלכסנדר סרברוב. אך אם נחזור למציאות, לפני שתביאו אותו למקלט כדי להרגיע את הילדים, כדאי שתשימו לב למה שקרה לילד גיבסון.

אמנם הוא הגיע לאליפות העולם ולפרסים ברווח של כ־3,000 דולר, אך בממוצע הוא ישב על המחשב כשלוש עד חמש שעות ביום. לא זמן שהורה סביר יכול להרשות לילדים שלו. "ילד הפלא הזה פשוט השתלט לחלוטין על סצנת הטטריס המקצוענית", אמר החודש לניו יורק טיימס דיוויד מקדונלד, יוצר תוכן למשחקי וידאו ושחקן טטריס בעצמו.

ולמרות שגיבסון שבר שיאים וניפץ את המשחק, צריך לציין שעדיין יש לאן לשאוף בעולם הטטריס. כאמור, המשחק קרס בשלב 157, אך הוא יכול גם להמשיך עד שלב 257. למעשה, כדי להתקדם כעת, השחקנים יצטרכו לרדת לשורשי האלגוריתם ולהבין איך המשחק לא יקרוס כמה שיותר זמן. אם עד לפני כמה שנים המשחק ניצח את השחקן, ובחודש שעבר השחקן ניצח את המשחק - כעת השניים ינסו לשלב כוחות כדי להתקדם.

"בשנה האחרונה גילינו שההתרסקות אפשרית אז אנשים התחילו להתחרות בכדי להיות הראשונים שיעשו את זה", הסביר מקדונלד. "עכשיו, במקום להגיע אל ההתרסקות, האתגר יהיה למשוך כמה שיותר זמן עד ההתרסקות".