גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם קיים מושב הכי בטוח במטוס?

טיסה היא דרך נסיעה שנחשבת למאוד בטוחה, אבל התקריות בעת האחרונה עם טיסות של אלסקה איירליינס וג'פן איירליינס מעוררות שאלות לגבי איפה טוב לשבת ואיך להתנהג בעת מצב חירום

החור שנפער בדופן המטוס / צילום: ap, The Oregonian
החור שנפער בדופן המטוס / צילום: ap, The Oregonian

הרימו את היד אם אתם מקדישים יותר מחשבה לשאלה איפה תשבו על מטוס, והאם אתם באמת מוכנים לעזור בעת מצב חירום, לאחר הצפייה בצילומים המזעזעים בשתי תאונות שהתרחשו תוך זמן קצר באלסקה איירליינס ובג'פאן איירליינס.

WSJ | חור באמצע הטיסה: איך פיצתה אלסקה איירליינס את הנוסעים
WSJ |בתוך מטוס בוער, היו ל־367 נוסעים דקות בודדות להימלט. כך הם עשו זאת  

מיליוני נוסעים מגיעים ליעדיהם כל יום ללא בעיה: ב־2022 היו 20 תאונות בחברות תעופה אמריקאיות המספקות שירותים על פי לוח זמנים קבוע, עם הרוג אחד, על פי המנהל הלאומי לבטיחות בתעבורה (NTSB). זה מתוך כמעט 8.4 מיליון טיסות. המושג "תאונה של חברת תעופה" מכסה נזק משמעותי או פציעה חמורה על מטוס משער ההמראה עד שער הנחיתה.

אבל נוסעים מפוחדים בצדק ממצבי־כמעט, ומומחי בטיחות תעופה אומרים שטבעי לתהות באיזה מושבים במטוס הכי בטוח לשבת לאחר שתקריות שהתרחשו באמצע טיסה הגיעו לחדשות. הם ממהרים להוסיף שאין תשובה אחת נכונה - בין היתר בגלל שבלתי אפשרי לחזות מראש מקרי חירום אוויריים, בגלל נדירותם.

"אין באמת 'מושב הכי בטוח' במטוס", אמר אנתוני בריקהאוס, מרצה עמית באוניברסיטה אמברי־רידל לאווירונאוטיקה בדיטונה ביץ', פלורידה.

מטוס של Japan Airlines עולה באש על המסלול של נמל התעופה האנדה בטוקיו / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בהלה בשמי פורטלנד

כמה מוותיקי התעשייה אומרים שהופתעו לגבי פרטי התקרית בטיסת אלסקה 1282 שיצאה מפורטלנד, אורגון, ביום שישי בערב.

חלק מהמטוס התפרק קרוב למושב חלון 26A בחלק האחורי של המטוס. למרבה המזל אף אחד לא היה במושב או במושב המרכזי הסמוך אליו.

החור היה בגודל של דלת יציאת החירום אבל בפועל היה פאנל באורך 1.2 מטר שמשמש לכיסוי, או סגירת, מקום שבו אפשר להתקין דלת נוספת במטוס. בחלק מתצורות המושבים של מטוס 737 מקס 9, המושבים האלה היו הופכים ליציאה נוספת.

גם אלסקה וגם יונייטד גילו ברגים רופפים על אוטמי הדלתות של מטוסי מקס 9 אחרים לאחר שמנהל התעופה הפדרלי קרקע את הדגם הזה.

אף נוסע בטיסה של אלסקה או של ג'פאן לא נפצע באופן רציני. חמישה נוסעים במטוס משמר החופים של יפן שהתנגש עם המטוס של ג'פאן איירליינס נהרגו בהתנגשות ב־2 בינואר בשדה התעופה האנדה בטוקיו.

עד כמה שתקריות כאלה הן לא שגרתיות, כשהן קורות, אף אחד לא יודע מראש איך יתרחשו, אמר בריקהאוס, מנהל מעבדת המחקר הפורנזי האווירי של אמברי־רידל וחוקר תאונות אוויריות.

"אם תוכלי לומר לי איך מטוס הולך להתרסק", אמר, "אוכל לומר לך איפה לשבת".

הוא אומר שהחלק האחורי של המטוס לרוב בטוח יותר, ואחריו המושבים הקרובים לכנפיים. ה"מרכיבים המבניים החזקים" של הכנפיים הופכים את החלק הזה של המטוס לעמיד יותר בעת התנגשות, אמר.

בריקהאוס מעדיף מושבים בשורת היציאה בגלל המקום הנוסף לרגליים והסיכוי להימלט מהר במקרה של מצב חירום.

"אם משהו כן קורה, אני כבר ליד היציאה", אמר.

להאזין לפני ההמראה

נוסעים שבאמת חוששים לגבי בטיחות צריכים להתמקד פחות באיפה הם יושבים ויותר בתדרוכי הבטיחות של חברת התעופה לפני הטיסה, כך אמר בריקהאוס ומומחים אחרים בתעשייה. רוב הזמן נוסעים, בעיקר נוסעים תכופים (וגם אני), מתעלמים ממה שאומרות הדיילות ומסרטוני הבטיחות המוקרנים על גב המושב שלפנינו.

"זה מתסכל כשאני טס ואני מסתכל מסביב וכל כך מעט אנשים מפנים תשומת לב", אמר בריקהאוס.

הדיילות באופן שגרתי מזכירות לנו להקפיד לחגור חגורת בטיחות כשאנו יושבים ולהסתכל איפה נמצאת יציאת החירום הקרובה ביותר למושב שלנו. בריקהאוס אומר שהיו תאונות בהן נוסעים פספסו יציאת חירום שהייתה ממש מאחוריהם כשניסו להגיע ליציאות חירום בחלק קדמי יותר של המטוס.

"מבחינה פסיכולוגית, בני אדם אוהבים לצאת מהמטוס באותה דרך שנכנסו", אמר. "זה באמת קשור לערנות ולתשומת לב למה שקורה מסביב".

גרהם בריית'וויט, מרצה ומנהל מערכות תחבורה באוניברסיטת קרנפילד הבריטית, אומר שראה חברות תעופה שמציעות לנוסעים לספור את מספר השורות עד ליציאה, אפילו אם היציאה מאחוריהם.

אחת הסיבות לכך, כתב לי בדואר אלקטרוני: האדם האחרון שנמלט שריפה במטוס של בריטיש איירטורס בשדה התעופה של מנצ'סטר ב־1985 אמר שתמיד נהג לספור את מספר השורות עד היציאה הקרובה ביותר. כשעשן מילא את הקבינה, זה מה שהוביל אותו לבטיחות.

המושב החביב על בריית'וויט כשהוא נוסע: מושב המעבר הקרוב ביותר לשורת היציאה שזמין.

במהלך פינוי, אמר, הכרחי להקשיב להוראות הדיילים. הם מקבלים הוראות מהטייסים איזה צד של המטוס בטוח יותר לפינוי או מחליטים בעצמם איפה ומתי בטוח לפתוח יציאת חירום.

בזמן התקרית במטוס של ג'פאן לא ניתן היה להשתמש בכל יציאות החירום בגלל שהמטוס בער, אבל הם הצליחו לפנות 367 נוסעים תוך 18 דקות. בדגם איירבוס A350 נדרשים להוכיח בבדיקות שאפשר לפנות את המטוס תוך פחות מ־90 שניות, אבל הצוות עדיין היה מהיר דיו להציל את כולם.

מאט פלאט אינו נוסע חששן. נהג UPS בן 50 מיוטה התחיל לטוס כקטין לא מלווה כשהיה ילד ואומר שבימינו הוא טס כמה פעמים בשנה, לעתים קרובות עם ילדיו. הוא צופה בתוכנית "אסונות אוויריים", בערוץ סמית'סוניאן.

פלאט אומר שהבן שלו בן ה־10 אוהב את מושב החלון בדיוק כפי שהוא אהב אותו בגילו. אבל הוא בעצמו לא יישב במושב כזה בטיסה מתוכננת לפלורידה לאימון קיץ של ליגת הבייסבול.

העובדה שהתקרית של אלסקה קרתה למטוס חדש לגמרי זעזעה אותו.

"אני כנראה אעשה כל מאמץ להימנע ממושב ליד החלון", אמר.

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה