בתוך מטוס בוער, היו ל־367 נוסעים דקות בודדות להימלט. כך הם עשו זאת

ג'וזף היאשי, תייר במטוס של ג'פאן איירליינס אשר עלה בלהבות בנמל התעופה של טוקיו, נזכר ב"בום הגדול" ובהימלטות כדי לשרוד

מטוס של Japan Airlines עולה באש על המסלול של נמל התעופה האנדה בטוקיו / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS
מטוס של Japan Airlines עולה באש על המסלול של נמל התעופה האנדה בטוקיו / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

אלה היו 18 דקות של אימה, בלבול, ונחישות להישאר בחיים.

דליקה התפשטה בחלקו האחורי של המטוס בשדה התעופה בטוקיו ועשן החל למלא את תא הנוסעים. 367 הנוסעים התחילו להבין: יש להם רק דקות להציל עצמם ממוות בלהבות. ילד אחד צעק "בבקשה, תפתחו את הדלת!"

סערה בבריטניה: המשטרה מבקשת מידע על "פשעי מלחמה של ישראל" 
אילון מאסק רצה לחפור רשת מנהרות כדי להילחם בפקקים, למה הוא נכשל? 
כותרות העיתונים בעולם | האקונומיסט במאמר חריף נגד נתניהו וחמינאי לא רוצה הסלמה מול ישראל 

ג'וזף היאשי, בן 28, במושב 27B, חזר מחופשת סקי בצפון יפן.

"אנשים ניסו להתרחק ממנועי המטוס כי הם חששו שהמנועים יתפוצצו", אמר היאשי, שגר בדלאס ועובד בתחום הפיננסי בטוקיו. "אני לא מדען, אבל אני יודע שאש ודלק מטוסים הם לא מתכון מוצלח. כולם ניסו להידחף לקדמת המטוס".

במהלך בדיקות סימולציה, יצרני המטוסים צריכים להראות שהם מסוגלים לפנות מטוס מנוסעים תוך 90 שניות. בחיים האמיתיים זה לא תמיד כל כך פשוט.

ב־18 הדקות שחלפו בין 17:47 ל־18:05 בשדה התעופה הנדה בטוקיו, כמה דברים השתבשו. לקח מספר לא מבוטל של דקות עד שהצליחו לפתוח את דלתות המטוס של ג'פן איירליינס. מערכת הכריזה לא עבדה. רוב פתחי המילוט לא היו זמינים.

אבל הרבה דברים עבדו כהלכה. מרגע שנפתחו הדלתות, הנוסעים נרגעו ופעלו לפי ההנחיות. חברת התעופה הודיעה שהיא מוכנה לעצור אנשים שינסו לסחוב איתם מזוודות עלייה למטוס כבדות - אינסטינקט אנושי מרגיז שפגע בעבר במאמצי פינוי מטוסים - אך לא הייתה עדות לכך שמי מהנוסעים ניסה לעשות זאת.

הדקות האלה הצילו חיים. כל 367 הנוסעים ו־12 אנשי הצוות של המטוס הצליחו לצאת ממנו בביטחה וללא פציעות מעבר לכמה חבורות ונקעים.

דובר ג'פן איירליינס יסואו נומהאטה אמר על הפינוי המוצלח, "אנחנו מאמינים שזו הייתה תוצאה של הכשרה וריענון הידע מידי שנה".

פגיעה במטוס שהיה על אותו מסלול ולא קיבל אישור נחיתה

עד רגעי הנחיתה, טיסה JL516 הייתה שלווה. המטוס שהיה כמעט מלא טס באחד מנתיבי האוויר העמוסים ביותר בעולם, מסאפורו בצפון יפן לטוקיו. רבים מהנוסעים היו יפנים שחזרו לעיר הבירה לאחר שטסו לבקר קרובי משפחה בחופשת השנה החדשה. חלקם, כמו היאשי וקבוצה של תיירים מהונג קונג, שבו בחופשה.

חברת התעופה אמרה שהטייס קיבל רשות לנחות ממגדל הפיקוח וחזר על הרשות בחזרה לפקח הטיסה. היאשי הרגיש את הצמיג פוגע בקרקע.

"חשבתי, 'אוקיי, נחיתה רכה. יפה'. ואז ממש שנייה אחר כך הייתה התנגשות ענקית ושמעת בום גדול", אמר.

המטוס של ג'פן איירליינס פגע במטוס של משמר החופים שהיה על אותו מסלול, עמוס אוכל, מים, וציוד סיוע אחר לאיזור בחוף יפן שנפגע על ידי רעידת אדמה יום קודם לכן.

פקיד של משרד התחבורה אמר בתדריך ביום רביעי שלא היה רישום של רשות למטוס משמר החופים להיכנס למסלול, אם כי מגדל הפיקוח אישר לו להמתין בנקודה הנמצאת קרוב למסלול בערך שתי דקות לפני ההתנגשות.

אחרי ההתנגשות, מטוס משמר החופים התפוצץ בכדור אש, וחמישה אנשי הצוות עליו נהרגו. הקפטן אושפז פצוע ואמר לחוקרים בבית החולים שנכנס למסלול לאחר שקיבל רשות לעשות זאת, כך אמר פקיד במשמר החופים. עם זאת, משמר החופים לא מוצא רישום של הרשות הזו, אמר אותו פקיד.

המטוס של טיסה JL516 נשרף מבחוץ - אבל באופן מכריע, עדיין לא מבפנים. השעה הייתה 17:47, על פי חברת התעופה. המירוץ להישרדות החל.

סימולציות לפינוי מטוסים ב-90 שניות

כדי לפעול ברחבי העולם, יצרני מטוסים חייבים להוכיח לרגולטורים שטייסים יכולים לפנות מטוס ב־90 שניות. הם עושים בדיקות בתנאים שנועדו לעשות סימולציה של החיים האמיתיים. הדגמה טיפוסית נעשית עם אנשים מגילאים שונים ומידות גוף שונות המגלמים נוסעים, וכן בובות בגודל טבעי האמורות לייצג ילדים ופעוטות. חצי מהיציאות חסומות, ושמיכות, כריות ותיקים זרוקים במעברים כדי להוות מכשולים.

הבדיקות לעתים קרובות לא מצליחות לשחזר תנאי תאונה אמיתיים, אמר אד גלאה, מרצה באוניברסיטת גריניץ' הבריטית המתמחה בבטיחות אש ועושה ניתוחים של מקרי פינוי. כדוגמה אחת, הבחין שהמטוסים בבדיקות מקבילים לקרקע, בעוד שהחרטום של המטוס של ג'פן איירליינס פנה מטה, מה שהקשה על הנוסעים להגיע ליציאות ולהשתמש במגלשות.

מעט מאוד מקרי פינוי אמיתיים תואמים את תנאי הבדיקה ויכולים להסתיים ב־90 שניות, אמר גלאה. "זה מצביע על העובדה שזה סתם שטויות".

בכל זאת, מנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב אמר שבסך הכל בטיחות הפינוי גבוהה, והצביע על פיתוחים כמו תאורות חירום טובות יותר וחומרים פחות דליקים המשמשים לריפוד תא הנוסעים.

חברות תעופה ומומחי בטיחות חקרו מקרים קודמים של פינוי כדי לשפר את הסיכויים לשרוד. אחת המסקנות: האינסטינקט של אנשים לנסות למשוך את התיקים שלהם מהאחסון מעל המושבים עלול להיות קטלני.

שלוש מתוך 8 דלתות המטוס נפתחו

המטוס של ג'פן איירליינס התגלגל במורד המסלול מרחק מסוים לפני שנעצר. האורות הראשיים כבו.

"כולם צרחו מהפגיעה הראשונית ואז הכל נעשה שקט באופן מטריד בגלל שכולם היו מבולבלים", אמר היאשי. היה נראה שהנוסעת לידו מכירה נהלי חירום. "היא התחילה לצעוק, 'תורידו את הראש, תישארו חגורים, הישארו במושבים'", אמר.

היאשי מעריך שלקח בין שלוש לחמש דקות עד שנפתחו הדלתות.

בג'פן איירליינס אומרים שלקח זמן מה לפתוח את הדלתות בגלל שהדיילים היו צריכים קודם לקבל את אישור הטייס שהמטוס הגיע לעצירה מלאה והיו צריכים לבדוק אם בטוח להתפנות.

בסופו של דבר, הודיעה חברת התעופה, נעשה שימוש רק בשלוש מתוך שמונה המגלשות בגלל שהאש דלקה מחוץ לדלתות האחרות ולא היה בטוח לפתוח אותן. הדיילים פתחו את שתי הדלתות הקדמיות - אחת מכל צד של המטוס - לאחר שהיו בקשר עם הטייס.

דלת נוספת בחלק האחורי נפתחה על ידי דייל שפעל ללא אישור הטייס בגלל שהכשל במערכת התקשורת הפנימית לא אפשר לו לדבר אתו, נמסר מחברת התעופה.

"הנוסעים צעקו על הדיילים לפתוח את הדלתות. זה היה כאוטי", אמר היאשי. "זה לא היה ממש דחיפות בכוח, אבל זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי יפנים דוחפים זה את זה".

מערכת הכריזה לא עבדה. חלק מהדיילים השתמשו במגפונים למצבי חירום או פשוט צעקו, כך נמסר מג'פן איירליינס.

"היו כמה אנשים שניסו להשיג את הדברים שלהם, אבל כמובן אם אתה עושה את זה, אתה מעכב את כולם", אמר היאשי. "אנשים אמרו 'מה אתה עושה? הדברים האלה לא חשובים'".

בסופו של דבר נפתחו הדלתות. בג'פן איירליינס אמרו שהדיילים אמרו לאנשים להותיר את מיטלטליהם מאחור ולהסיר עקבים חדים שעלולים לקרוע את מגלשות המילוט.

היאשי אמר שבתחילה נשאר במושב שלו, וציית להוראות של הנוסעת בעלת הניסיון שלידו. "אבל אז האש מבחוץ התחילה לגבור, והסתכלתי על הגברת", נזכר, והצעתי שאולי הגיע הזמן לצאת מהמטוס. היא הסכימה.

"קמתי, לבשתי מעיל וכולם התחילו לרוץ לקדמת המטוס", אמר היאשי. הוא גלש למקום בטוח ורץ הרחק מהמטוס, ואז ב־10 הדקות הבאות צפה באנשים שמאחוריו יוצאים מהדלתות הקדמיות.

הירושי קאנקו, מרצה לפילוסופיה בן 67 שחזר מביקור אצל אימו, אמר ששמע שהדיילים לא רוצים שאנשים ייקחו מזוודות. קאנקו, שישב בשורה 10, לקח תיק גב קטן שהכיל את הפריטים בעלי הערך שלו שהניח מקודם מתחת למושב לפניו אבל הותיר אחריו תיק גדול, וגלש במגלשה בצד ימין של המטוס.

כשהיאשי ואחרים רצו על האספלט לכיוון הטרמינל, שמו לב למטוס נוסף שהלהבות מלחכות במסלול ההמראה. כשלא הבינו שהתנגשו עם מטוס של משמר החופים, שאלו אחד את השני מה היה מקור השריפה השנייה אבל לא היה להם זמן לברר, כך אמר.

מטוס האירבוס A350 הראשון שמושמד לחלוטין

עד 18:05, הפינוי הסתיים וכולם היו בטוחים, נמסר מג'פן איירליינס.

כמה דקות אחר כך, המטוס הוקף להבות שהותירו ממנו שלד חרוך עד בוקר המחרת - מטוס אירבוס A350 הראשון שמושמד לחלוטין מאז שהדגם הזה נכנס לשימוש לפני עשר שנים.

קאנקו, המרצה, אמר שהנוסעים סביבו לא היו בפאניקה ושהוא היה יותר מפוחד כשחזר הביתה וראה את הצילומים בטלוויזיה. בראייה לאחור, אמר, העיכוב בפתיחת הדלתות היה חישוב נכון. "לוקח זמן לוודא שהדלתות בטוחות, ומסוכן לפתוח דלת כשלהבות משתוללות בחוץ", אמר.

כשהתרחש הפינוי, אמר היאשי, "זה מלא עשן ואתה לא מבין מה הולך". אבל בחזרה בטרמינל, "למדנו שחמישה אנשים על המטוס השני נהרגו. היינו בחדר ההמתנה בשדה התעופה, והקדרות החלה להתפשט באוויר".

שם, היאשי התבונן על המתרחש בזמן שאכל אוניגרי, כדור אורז ממולא סלמון, שאנשי הצוות חילקו להם. לא היו לו המפתחות שלו והוא יצטרך לישון אצל חבר. הוא איבד מזוודה מלאה בגדים כולל שני פריטים שאהב במיוחד, וכן מחשב נייד ומצלמת גו-פרו. את כל הדברים האלה ניתן יהיה להחליף. באותו רגע, לשום דבר מהם לא הייתה חשיבות.

"זה היה האוניגרי הכי טעים שאכלתי בחיים", אמר היאשי.

מיהו אינאדה השתתף בהכנת הכתבה.