גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביל אקמן עלה להתקפה, והאקדמיה כבר לא תיראה אותו הדבר

המיליארדר ביל אקמן, שהוביל את המאבק להדחת נשיאת הרווארד, הציב רף חדש בשימוש בכלי AI כדי לחשוף העתקות בעבודות מחקר וכבר הצהיר שישמח להשקיע בסטארט־אפ לגילוי גניבות ספרותיות במוסדות להשכלה גבוהה ● האם אחרי המבוכות לחוקרים, הבינה המלאכותית תעשה מהפכה בעולמות הידע, אילו מקצועות נוספים חשופים לבדיקה מחודשת, ואיך זה ישפיע על הרעיונות של דור העתיד?

המיליארדר ביל אקמן / צילום: ap, Richard Drew
המיליארדר ביל אקמן / צילום: ap, Richard Drew

בחמאס קרוב לוודאי לא דמיינו את הדרמה שתתרחש באקדמיה האמריקאית בעקבות הטבח בישראל. גורמים יהודים וגורמים שמרנים ביקשו להדיח את נשיאת אוניברסיטת הרווארד, פרופ' קלודין גיי, משום הטיפול הכושל שלה בגילויי אנטישמיות בקמפוס, והשתמשו בכלי מחשוב חזקים כדי לחפש פגמים במחקריה. כעת, כפי שאומר המיליארדר היהודי ביל אקמן, גם ב־MIT "אף אחד לא יישן בלילה".

2024 מתחילה בפיטורים בהייטק הישראלי. האם אנו לקראת גל משמעותי חדש? 
האוצר מציע להשקיע 1.2 מיליארד שקל בהייטק, אבל לא מסביר מאיפה התקציב 

גורמים שביקשו לתמוך בגיי או לתקוף את אקמן הריצו במכונה גם את המחקרים של בת זוגו, פרופ' נרי אוקסמן, שהייתה עד לפני שנים ספורות מהחוקרות הבולטות ב-MIT. כפי שפורסם ב-Business Insider, נמצאו כמה מקרים שבהם הפרה אוקסמן את כללי הציטוט. אוקסמן נאלצה להתנצל בציוץ ארוך בטוויטר (שבו גם הודיעה על הסטארט-אפ שהשיקה לאחרונה).

אקמן עצמו הבטיח לבדוק את עבודותיהם של כל חברי הסגל במוסד היוקרתי. לדבריו, הוא יצא לחפש אנטישמים ומצא את… כולם. "אני בטוח שאחרי שהודענו שאנחנו מחפשים את כל סגל MIT, נשמעו השתנקויות בכל רחבי הקמפוס", כתב. "שום עבודה כתובה באקדמיה לא יכולה לעמוד בכוחה של הבינה המלאכותית המחפשת אחר גרשיים חסרים, ניסוחים דומים מדי או קרדיט שלא ניתן כהלכה. אבל לא רק ב־MIT לא יישנו. כי מדוע שנעצור בהם?".

"זה יהיה ה־Me Too של האקדמיה", אומרת שלומית ווגמן־רטנר, ד"ר למשפטים מאוניברסיטת ייל, סמנכ"לית בסטארט-אפ הפינטק Rapyd, ולאחרונה גם חוקרת אורחת בהרווארד. "יהיו חשיפות מביכות ופרישות 'על רקע אישי' מפחד שמבוכות ייחשפו. הכלי הזה ישמש לסיכולים ממוקדים באקדמיה, עד שיתגבשו כללים חדשים וברורים, מה נחשב פלגיאט ומה לא".

לא כולם מתרגשים באותה מידה. "גם אני הייתי חוקר ב־MIT. האם זה אומר שאם אקמן יחפש אצלי הוא ימצא משהו כמו הדברים שעלו אצל קלודין גיי ונרי אוקסמן? מי יודע. האם אני מתרגש מזה? ממש לא. אלה לא באמת פלגיאטים וכל העניין נופח מעבר לכל פרופורציה", אומר פרופ' מאיר פדר, ראש המרכז לבינה מלאכותית ומדעי הנתונים באוניברסיטת תל אביב.

אוניברסיטת העילית MIT / צילום: Reuters, Norbert Grisay

האם כלי חישוב עוצמתיים בידיים של אקטיביסטים פוליטיים עם כסף כמו אקמן אכן עומדים לגלות שפלגיאטים רווחים בכל האקדמיה, ואם כן, האם זו תהיה רעידת האדמה שאקמן חוזה?

הטכנולוגיה נגד מרצים עם קביעות

בציוץ ארוך מאוד שהעלה אקמן בתחילת השבוע, הוא התווה את החזון: "מי שלא יחשוף את הפלגיאטים אצלו ייחשף על ידי אחרים. בעצם, אפשר להקים סטארט־אפ שיעשה את זה. אשמח להשקיע בו".

אקמן מזהה את ההזדמנות העסקית. כפי שכתב, לא לכל האוניברסיטאות יהיו המשאבים לבצע בדיקות כאלה של עבודות, וממילא התורמים צפויים לדרוש שהבדיקה תיעשה על ידי צד שלישי עצמאי.

לפי חזונו של אקמן, חיפוש שיטתי אחר פלגיאטים "עלול להוביל למבוכה רחבת היקף לאוניברסיטאות שלמות. תורמים וארגונים ממשלתיים יבטלו את תמיכתם, תביעות משפטיות יוגשו, ואוניברסיטאות וחברי סגל יריבו על גבולות הפלגיאט".

וזה, לטענתו, דבר טוב, כי יש "בעיה" באקדמיה האמריקאית. הבעיה היא לאו דווקא פלגיאטים, אלא האופן שבו מערכת ההשכלה משפיעה על הערכים בארה"ב. אי-אפשר לשנות זאת, הוא אומר, משום שלפרופסורים יש קביעות, "אבל בזכות הבינה המלאכותית, יש אפשרות להיפטר גם ממרצים עם קביעות". האם זה אתי? "יכול להיות שצריך אמצעים טקטיים לנצח במלחמה הזאת".

כמובן, אם ההפרות יימצאו אצל כולם באותם היקפים פחות או יותר, ייתכן שלא יקרה דבר מהדברים הללו שאקמן מדמיין. האוניברסיטאות והתורמים יחליטו על טאטוא קולקטיבי של האירוע מתחת לשטיח ופתיחת דף חדש עם כללים חדשים.

טכנולוגיות חדשות, נורמות חדשות

"כלים ממוחשבים לאיתור העתקות כבר נמצאים בשימוש רחב באקדמיה", מבהיר פרופ' ערן טוך, ראש המחלקה להנדסת תעשייה באוניברסיטת תל אביב. "יש אוניברסיטאות שבוחנות בכלים הללו את העבודות של הסטודנטים, וכתבי עת שמעבירים דרכם את כל המאמרים המיועדים לפרסום לפני שהם מגיעים לשולחן העורך.

"אבל השימוש שנעשה בשבועות האחרונים בכלים האלה הציב רף שלא היה קיים בעבר. זו דוגמה לכך שטכנולוגיות חדשות יוצרות נורמות חדשות. ההפרות שביצעה גיי הן אולי מביכות לנשיאת אוניברסיטה, אבל לא היו מובילות לפיטוריו של איש סגל בשום מצב אחר, ובוודאות הפרות כאלה קיימות אצל אנשי סגל בכירים רבים אחרים".

ד"ר אורן צור, מהמחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע באוניברסיטת בן גוריון, מנסה לשרטט את גבולות הפלגיאט. "שאלת מפתח היא אם יצרת רושם שרעיון משמעותי של מישהו אחר הוא שלך. ברעיון, אני מתכוון גם לניסוח יפה.

"למשל, אצלנו בתחום ה־AI ישנה אמירה מפורסמת, 'שפה עוסקת לא במילים ובמשמעותן אלא באנשים ובכוונתם'. יש משהו מיוחד בניסוח הזה, המיוחס ל-Clark and Schober (1992). אם מישהו יכתוב זאת באופן דומה במאמר, באופן שניתן להניח ממנו שזהו ניסוח חדש וראשוני שלו, יהיה בזה טעם לפגם. גיי אולי עברה על כללים רשמיים, אבל לא התרשמתי שהיא ייחסה ניסוח או רעיון מיוחדים לעצמה באופן שקרי. אוקסמן ציטטה מוויקיפדיה את החוק השני של התרמודינמיקה. אף אחד לא טעה לחשוב שהיא המציאה את זה".

אם יימצאו הפרות כאלה אצל נשיאי אוניברסיטאות אחרות, הם ייאלצו להתפטר?
צור: "אם היית שואלת לפני שבועיים, הייתי אומר 'ברור שלא'. אבל עכשיו גיי היא תקדים. ייתכן שיהיה לחץ ציבורי להציב לכולם אותם סטנדרטים, שבעיניי הם מוטעים".

טוך מוסיף שלדעתו חומרת ההפרה תלויה בשאלה היכן במאמר נמצא הציטוט חסר הייחוס. "בפרק סקירת הספרות, ברור שאנחנו סוקרים את מה שכבר קיים, ולא מה שחידשנו. לעומת זאת, אם לקחת את פרק התוצאות של המאמר והעתקת אותו, את מציגה את החידוש במאמר כשלך, וזה פלגיאט ברור".

זה קורה?
"בהחלט. העולם האקדמי מלא בכתבי עת מאוד מפוקפקים, ובחוקרים שמופעל עליהם המון לחץ לפרסם, ואין להם המשאבים לכך. נוצרת תעשייה של זבל מועתק, לצד סתם זבל".

ווגמן־רטנר טוענת שכרגע הרף גבוה מדי. "בסוף בני אדם הם ספוגים של רעיונות ואוספים אותם לאורך כל הדרך בלי יכולת תמיד לשייך קרדיט לכל שביב של רעיון. שני אנשים יכולים לחשוב על אותו רעיון בניסוחים דומים, באופן בלתי תלוי בו זמנית. ואם שמעת רעיון בארוחת שישי, מי יודע אם מי שאמר לך את זה לא קרא אותו באיזה מאמר, ואולי בעצמו אפילו שכח מזה. צריך לחשוב מחדש מהי גניבה ספרותית, וישנה גם שאלת ההיקף".

אקמן עצמו הבדיל בציוץ שלו בין הפרות הנובעות מעצלנות (שזו, מבחינתו, יכולה להיות עילה לפיטורים), טעויות אנוש (שהן נסלחות) והפרות שנועדו להטעות במכוון, שזו כבר ממש גניבה ועילה לתביעה, הוא כותב.

לגבי ההפרות שנמצאו אצל גיי, הוא כתב: "לא חיפשתי את פיטוריה על רקע פלגיאט, אלא על רקע עדותה בקונגרס, אולם כאשר הוחלט אחרי עזיבתה שהיא תישאר בהרווארד, לא הבנתי איך האוניברסיטה מקבלת החלטה כזו על רקע כמות, סוג והיקף ההפרות שעלו סביב עבודותיה". לגבי אשתו, אוקסמן, כתב: "היא עושה טעויות אנוש כמו כולנו".

נשיאת הרווארד שהתפטרה,  פרופ' קלודין גיי / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

הגנב האולטימטיבי שמתריע על אחרים

כמה מהחוקרים שדיברנו איתם חוששים שהקמפיין האישי נגד גיי יחזור אלינו כבומרנג, ולא רק בגלל השימוש בבינה מלאכותית. "אני חושב שזה עושה לנו נזק", אומר טוך, "אני לא חושב שישראלים או יהודים צריכים להציג את עצמם כמתנגדי גיוון, שוויון והכללה (DEI), עקרונות שהם מאוד מיינסטרים במרכז האמריקאי היום".

ווגנר-רטנר מוסיפה: "אני יודעת שגיי ישבה עם צוות של גורמים משפיעים יהודים מתוך או מסביבת האוניברסיטה כדי לכתוב תוכנית למניעת אנטישמיות ולהתמודד עם האירועים. אמנם באיחור, אבל זה קרה. ועם כל התמיכה שלי באקמן, יש חשש שכל מיני גופים בארץ ובעולם שלא אוהבים אקדמיה ישתמשו בסערה שהוא חולל כדי להחליש אותה".

מה שברור לכולם הוא שכלי AI החדשים הם טורפי קלפים בעולם הכתיבה האקדמית, ולאו דווקא בחיפוש פלגיאטים. בכלל, צור טוען שכדי לחפש גניבות ספרותיות לא צריך AI. "ישנם כלים פשוטים יותר להשוואה של טקסטים", הוא אומר. "זו משימה שמישהו עם המשאבים של אקמן יכול לבצע בתוך כמה ימים או שבועות.

"ישנם אפילו כלים מסחריים שכבר נמצאים בשימוש בכתבי העת הגדולים כדי לזהות העתקות כאלה. פעם קיבלתי בעצמי התראה כזו, על דמיון למאמר אחר, אבל התברר שהדמיון היה למאמר אחר שגם הוא שלי, וזה צפוי כמובן".

אקמן עצמו מציין בציוץ שלו סוגיה מעניינת. אותם כלי בינה מלאכותית בעצמם מבוססים על עבודה של אחרים, והם אינם נותנים קרדיט. "AI הוא הפלגיאטור האולטימטיבי", מסכימה גם ווגמן־רטנר.

אפשר להשתמש בבינה מלאכותית כדי להסתיר העתקה? נניח שלקחתי את כל סקירת הספרות ממאמר וביקשתי מ־ChatGPT לנסח לי אותו מחדש. זה לא ייחשב העתקה?
פדר: "זו באמת לא העתקה. זה לא אותו טקסט".

טוך: "גם הצ'ט מוגבל, ואם יותר מדי אנשים יעשו זאת, ייצאו בסוף טקסטים שיש ביניהם חפיפה. מלכתחילה הטקסט יהיה מנוסח בצורה סטנדרטית ולא מעניינת, וזה משהו שכבר מתחילים לראות בעולם האקדמי. אני מעדיף עולם שבו סולחים על החסרת מרכאות מאשר עולם שבו כל הטקסטים נראים אותו דבר".

באמת יש חשש שהאיום שיום אחד יסקרו את כל עבודותיך כדי לחפש בהם פגמים קטנים יהפוך את העבודה של החוקרים הצעירים, שממילא מלחיצה בגלל ביקורת העמיתים, לכמעט בלתי אפשרית ברמה הרגשית.
ווגמן־רטנר: "אני בהחלט חוששת מאפקט צינון. אולי חוקרים לא יכתבו רעיונות או ניסוחים שהם לא בטוחים במאה אחוז שנולדו במוח שלהם. חלק מחדוות היצירה ייעלם, עד שהגל הזה יעבור".

פדר: "אני ממש ממליץ לחוקר הצעיר להתעלם מכל הדבר הזה".

צור: "הכללים הם קשוחים כדי שלסטודנטים ולחוקרים צעירים יהיה מאוד ברור מה הם צריכים לעשות, ולא יהיה מקום לפרשנות. אבל אף אחד לא כיוון לקטנוניות הזאת".

האם אפשר להשתמש ב־AI גם כדי לאתר הפרות אתיות אחרות, כמו זיופי נתונים, "בישול' נתונים כך שייראו טוב יותר, עיבוד תמונות?
צור: "זה יכול להיות פרויקט מחקר מעניין. הגיוני שאפשר לאמן מודל שפה לעשות זאת, אם כי יהיה קשה להוכיח כוונה רעה מול טעות אנוש".

טוך: "המגמה באקדמיה, שלפיה יש לחשוף את הנתונים הגולמיים ואת שיטות העיבוד שבהן השתמשת כדי לאפשר שחזור מלא של המחקר, היא בעיניי התקדמות יותר משמעותית מהמסע של אקמן לכיוון אקדמיה אתית יותר".

בלגן ששווה הרבה כסף בעולם הפטנטים

כלי בינה מלאכותית יכולים היום לעשות הרבה יותר מבדיקת עבודות אקדמיות. הם יכולים גם לעזור בכתיבה עצמה של המחקרים או המאמרים שמתפרסמים. באופן אולי מפתיע, לא כולם באקדמיה נבהלים מהאפשרות הזאת.

מה עמדת האקדמיה היום לגבי כתיבה באמצעות בינה מלאכותית?
טוך: "אצלנו במחלקה זה מותר, אבל אנחנו דורשים מהסטודנטים לדעת מה כתוב בטקסט שהגישו, לדעת להגן עליו ולהיות ביקורתיים כלפיו".

פדר: "אני לא חושב שאפשר לכתוב היום מאמר אקדמי טוב מאוד באמצעות AI. אפשר לכתוב מאמר בינוני באמצעות AI, ומאמר טוב מאוד בסיוע AI".

צור: "אי אפשר להיתקע במקום ולא להתקדם עם העולם. אני אומר לסטודנטים, השתמשו במודלי שפה אבל תנו גילוי נאות, ולשם אני חושב שהתחום מתכנס. כשאנחנו מנהלים שיחה עם הצ'ט, נוצרים תוצרים מעניינים וזה תהליך לימודי מוצלח בעיני, לעומת מצב שבו ביקשת מהצ'ט לכתוב לך סיכום ספרות בלי בכלל לקרוא את הספרות, שזה כמובן לא לגיטימי".

אילו עולמות נוספים עשויים להיות מושפעים מההתפתחות הזאת?
וגמן־רטנר: "עולמות הפטנטים יושפעו בצורה דרמטית, ושם חלק מהגילויים יהיו שווים הרבה מאוד כסף. היום מי שעוברים על פטנטים הם בני אדם. לאחרונה היקף העבודה גדל כל כך, שנעשה ניסיון לעשות זאת באמצעות חוכמת ההמונים. כלומר, משרדי הפטנטים קראו לכל מי שמכיר עבודה קודמת בנושא מסוים להציף את קיומה בפני הבודקים. כעת בהחלט אפשר לעשות זאת באמצעות בינה מלאכותית, שתוכל להשוות לא רק ניסוחים, אלא גם רעיונות דומים, ואולי יתברר שצריך לשייך מחדש פטנטים חשובים מאוד. איזה בלגן!

"עולם נוסף שיושפע זה אתם, העיתונות. אקמן כבר אמר שיחפש העתקות בכל הכתבות של Business Insider, האתר שיצא נגד אשתו. בעיתונות מלכתחילה הכללים פחות ברורים וההעתקות רווחות יותר, ועלולים להתגלות דברים מעניינים.

"לדעתי גם הצעירים יתעוררו ויבינו מדוע הפרטיות חשובה. הייתי בעבר ראש הרשות להגנת הפרטיות בישראל, והייתי שומעת 'מה כבר יש לי להסתיר?'. ובכן, בעולם שבו אם עצבנת מישהו הוא יכול להפעיל AI על כל מה שאי פעם פרסמת, ברור יותר מדוע הפרטיות חשובה. אני מאמינה שהצעירים יעשו ריקליימינג של הפרטיות שלהם. הנה, משק כנפי הפרפר של התקפת חמאס ב־7.10 עושה מהפכות בכל עולמות הידע".

עוד כתבות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד 4 כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל